Beantwoord

Smart TV app loopt regelmatig vast, krijg foutmelding te zien

  • 4 May 2024
  • 4 reacties
  • 52 keer bekeken

Hier exact het zelfde verhaal. 
Dit is de melding die ik op het scherm te zien krijg:

‘’’

Kan de aangevraagde pagina niet vinden.

Kan de pagina niet laden.

smarttv.tv.kpn.com is mogelijk tijdelijk uitgeschakeld of naar een nieuwe URL verplaatst.

  • Foutcode - ERR_NETWORK_CHANGED
  • Controleer de huidige netwerkstatus.
  • Probeer het later opnieuw.

Druk op de knop Return om te sluiten.

’’’

super irritant, want het lijkt dat resetten het enige is  dat werkt. De tekst heb ik gekopieerd vanuit een foto die ik heb gemaakt van het scherm. 

 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

icon

Beste antwoord door TV Apps Team 6 May 2024, 16:19

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoe vervelend ook: deze melding komt van de interne browser van het OS van de TV, waaraan onze app een url vraagt te resolven. En dat lukt die browser niet. Oftewel: dit komt voor als er voor de TV netwerkomstandigheden (veranderingen) hebben voorgedaan die ervoor zorgen dat smarttv.tv.kpn.com onbereikbaar is geworden voor de TV, ook in andere apps (maar die vragen die URL niet op).

De redenen kunnen legio zijn, van een cache in de netwerkkaart van de TV, tot het niet goed hebben kunnen afhandelen van een netwerk verandering (automatische Wifi netwerk verandering, of van Wifi naar LAN). Daarom meestal: powercycle (stroom eraf en erop) van de TV en het werkt weer. Blijft het daarna consistent, dan proberen de netwerkomstandigheid stabielerer te maken. Maar heb je verder in je lokale netwerk nooit problemen met andere apparaten (of websites), dan is de kans best aanwezig dat het van tijd tot tijd terugkomt omdat het dan in de TV zit. Dan lost een powercycle het weer op. 

Hoe vervelend ook: deze melding komt van de interne browser van het OS van de TV, waaraan onze app een url vraagt te resolven. En dat lukt die browser niet. Oftewel: dit komt voor als er voor de TV netwerkomstandigheden (veranderingen) hebben voorgedaan die ervoor zorgen dat smarttv.tv.kpn.com onbereikbaar is geworden voor de TV, ook in andere apps (maar die vragen die URL niet op).

De redenen kunnen legio zijn, van een cache in de netwerkkaart van de TV, tot het niet goed hebben kunnen afhandelen van een netwerk verandering (automatische Wifi netwerk verandering, of van Wifi naar LAN). Daarom meestal: powercycle (stroom eraf en erop) van de TV en het werkt weer. Blijft het daarna consistent, dan proberen de netwerkomstandigheid stabielerer te maken. Maar heb je verder in je lokale netwerk nooit problemen met andere apparaten (of websites), dan is de kans best aanwezig dat het van tijd tot tijd terugkomt omdat het dan in de TV zit. Dan lost een powercycle het weer op. 

Opnieuw opstarten van de TV helpt niet. Na verloop van tijd loopt de app weer vast. 
Streamen via m’n Kpn telefoonapp op de TV werkt wel, maar is uiteraard niet handig. 
Nu kijk ik via de nlziet app. Deze hangt tot dusver niet.
Dus alle apps op de TV werken perfect, behalve die van de KPN, en dan ligt het aan de TV?
 

Reputatie 7
Badge +7

Opnieuw opstarten van de TV helpt niet. Na verloop van tijd loopt de app weer vast. 
...
 

Verwarrend. Opnieuw opstarten van de TV lost het probleem dus wel op dan toch? (de app kan weer opstarten), alleen komt hetzelfde probleem weer terug na verloop van tijd, bedoel je dat? Anders begrijp ik ‘na verloop van tijd’ niet. Uiteraard begrijpen we dat je het hele probleem niet wilde hebben en nooit meer wil hebben en een permanente oplossing zoekt. 

In de beschrijving staat ook dat als het na het opnieuw opstarten toch weer terugkomt, er toch iets fundamenteler niet helemaal goed zit. Helaas kunnen we niet zien waar, behalve dan dat de url smarttv.tv.kpn.com niet door de browser in de tv kan worden opgevraagd. Probeer die URL eens op je PC in de brower (die in hetzelde netwerk hangt) en vervolgens in de webbrowser van de tv. Komt er iets terug als antwoord, of geven beide dan ook een DNS/netwerk fout aan op die URL?

De uitleg heeft het over een grondoorzaak dat er netwerktechnisch iets niet 100% gaat. Dat kan o.a. aan de TV liggen (want daar zitten netwerkcomponenten in, zowel hardware als software), maar ook iets in je netwerk. Dus we zeggen niet dát het de TV is, maar als je verder in je netwerk nooit tegen DNS/netwerkstoringen of andere rare dingetjes loopt, dan is de kans best groot dat er iets niet goed gaat in het OS van de TV op gebied van netwerk/browser. Dat hebben we vaker gezien toen we dit jaren geleden uitplozen.

Ik snap dat het vervelend is en ik zou het graag meteen voor je willen oplossen, maar in de app zelf of de host (backend) komt dít niet vandaan (dan zou heel NL onze smarttv app niet kunnen opstarten, die URL is voor iedereen gelijk). Dus de handvaten staan eigenlijk best letterlijk in beeld: error_network_changed, dat is de interpretatie van de browser in de TV (die wij gebruiken voor de app) van de foutmelding die TV geeft op het niet kunnen resolven van deze URL. 

Het kan ook iets simpels zijn als:
-iemand heeft verschillende Wifi access punten in huis, met de namen: BeganeGrond en 1steVerdieping en Zolder. En de TV heeft met alle drie al eens verbinding gehad en alle drie staan in de lijst van opgeslagen netwerken. Op een zeker moment kan dan de TV beslissen naar een ander Wifi accespunt te springen, dat gebeurt dan. Bij die wisseling (network changed) kan iets gebeuren.
-Of: er zit een LAN kabel in de TV, maar ook nog opgeslagen netwerken. De LAN kabel gaat er even uit, of heeft iets waardoor de LAN verbinding éven uit ging. Het besturingssysteem wisselt dan even naar Wifi automatisch… en dan gaat er iets met afhandeling van URL in de tv niet goed.   

Reboot al je netwerkapparatuur eens bv, wellicht blijft het probleem dan pertinent of langer weg. Of vergeet je opgeslagen netwerken op 1 na. Of schakel wifi uit en kijk eens een tijdje via UTP kabel. Dat zijn de manieren om het issue pertinent te vinden. Daar kun je mee beginnen. 
 

Opnieuw opstarten van de TV helpt niet. Na verloop van tijd loopt de app weer vast. 
...
 

Verwarrend. Opnieuw opstarten van de TV lost het probleem dus wel op dan toch? (de app kan weer opstarten), alleen komt hetzelfde probleem weer terug na verloop van tijd, bedoel je dat? Anders begrijp ik ‘na verloop van tijd’ niet.
 

Ja, heel verwarrend… 

Het opnieuw opstarten van  de TV lost het probleem niet op. Dat de app het een paar minuten weer doet en dan vervolgens weer hangt dat is voor mij niet het zelfde als opgelost. 

De NLZiet app doet het nu de hele avond al zonder problemen. Alle apps werken prima. Alleen de KPN app doet moeilijk. En dan ligt het aan mijn netwerk? 
Ik ga morgen opnieuw kijken of het kan liggen aan jullie modem of aan mijn netwerk, maar dan blijft de vraag waarom de NLZiet app het wel doet en jullie app niet. 
 

Reageer