Vraag

Snelheid eigen router / modem lager (TP Link Deco M9)

  • 27 April 2024
  • 28 reacties
  • 215 keer bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Florism Sluit de Deco in router mode en gebruike de speedtest binnen de deco, wat zijn de resultaten?

je bedoelt met de experiabox ertussen? Zoja, dan moet de Deco in AP mode en daar is de speedtest binnen de deco niet beschikbaar.

Nee in router mode achter experia in DHCP mode op de WAN van hoofd-deco

Reputatie 1

De verbinding tussen PC en Deco M9 speelt dus geen rol.

Via de experia box meet ik snelheden tussen de 500 en 715 Mbps down en 320 en 390 up (gemeten met een cat 5e en cat 6 UTP kabel van box naar laptop).

In deze configuratie moet eerst een geprobeerd worden om +900 mbit te halen. Met een systeem met een eigen netwerkpoort dus.

Daarna pas gaan stoeien met de Deco.

Er is al vastgesteld dat via de V12 snelheden van zo'n 930Mbps gerealiseerd kunnen worden.

De oorzaak zit met zeer grote waarschijnlijkheid toch echt in het feit dat de pppoe interface van de Deco M9 bij lange na geen 1Gbps aan kan.

ja dat is het meest plausibel verwacht ik. Wel vervelend dat mij deco daardoor hoogstwaarschijnlijk vervangen moet worden. Als je suggesties hebt voor een goede router hoor ik dat graag :).

 

Ik monitor momenteel de CPU load van de deco, en die blijft ruim onder de 50%. Het lijkt erop dat de PPPoE niet de CPU over belast. Dan lijkt het geen CPU issue te zijn. Enig idee?

Zijn er mensen die met een “eigen” router (dus zonder Experiabox), wel fatsoenlijke snelheden halen met een PPPoE? Ik ben benieuwd naar de specs van die routers, dan kan ik verder onderzoeken of het aan het specifieke Deco M9 model ligt en ik dus een ander model moet kopen.

Ik hoor graag.

Reputatie 7

Florism schreef:

Zijn er mensen die met een “eigen” router (dus zonder Experiabox), wel fatsoenlijke snelheden halen met een PPPoE?

Mijn abonnement is op 23 april "gratis" van 200Mbps naar 1Gbps verhoogd en ik haal gewoon de verwachte 940Mbps op mijn EdgeRouter 4.

Reageer