Beantwoord

Huurlijnen, bestaan die nog ?

  • 2 May 2024
  • 7 reacties
  • 124 keer bekeken

Reputatie 2

Heel vroeger kon je bij de PTT ( de voorloper van KPN ) voor een heleboel geld een huurlijn krijgen, tussen twee filialen van een groot bedrijf bijvoorbeeld.   Of tbv  kerktelefoon in een bejaardenhuis, of een huurlijn van een brandmeld-installatie naar de meldkamer van de brandweer.

Nu vraag ik me af, of er in de glasvezelwereld ook nog ‘huurlijnen’  geleverd kunnen worden,  dus een glasvezelverbinding van klant A  naar de centrale,  dan via een  ( glasvezel versie van )  kruisdraad op de  LSA strook naar de aansluiting van de glasvezel naar klant B.  Dus geen aktieve componenten in de centrale, dus ook geen aansluiting op Internet, maar echt z.g.  ‘Dark Fiber’.

Vraag; Bestaat zoiets ? En als het bestaat, Is het dan ook leverbaar ? 

 

icon

Beste antwoord door Dick v W 3 May 2024, 08:44

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Jazeker, en het heten ook dark fibers. Kost inderdaad een godsvermogen volgens mij. Werk er zelf verder niet mee maar @Dick v W werkt er wel elke dag mee. Dick, vindt jij het leuk om wat te delen over je value werkzaamheden?

 

Het aanvragen en (minimale) extra info is te vinden op KPN Wholesale Dark Fibers.

Reputatie 7
Badge +11

Iedere glasvezel klant beschikt dus over een 'dark fiber' zijnde een nog niet geactiveerde glasvezel @Ik_Combineer , want er zitten 2 glasvezels in een kabel die naar je huis aangelegd is als ik Wikipedia mag geloven.

 

Reputatie 7
Badge +9

@N.N. Niet geloven maar met eigen ogen zien zei mijn moeder altijd  🤣

 

Reputatie 2

KPN levert inderdaad Dark Fibers via het zakelijk glasvezelnetwerk van KPN. Let op, dit is een ander glasvezelnetwerk dan nu wordt uitgerold in richting woningen (FTTH & PON). De Dark Fiber wordt doorgaand door grote bedrijven, internetproviders, scholen of overheid gebruikt. KPN zorgt voor een aansluiting op klantlokatie en patched deze door via diverse technische KPN lokaties naar de andere zijde van een verbinding. Er zit geen actieve apparatuur van KPN tussen. De klant zorgt dan zelf voor de transmissiemiddelen en een juiste SFP, afhankelijk van de afstand dat het licht te overbruggen heeft, dit kan soms oplopen naar een lengte van 80 KM. Een Dark Fiber moet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen qua demping en reflectie. Hier gebruikt een monteur een OTDR voor , een meetapparaat dat licht zend en door het terugkaatsende licht iedere onderbreking, demping en reflectie kan zien, echt leuk vakwerk om uit te voeren. Het kan zomaar zijn dat een stofje op een doorkoppeling zorgt dat de Dark Fiber niet goed functioneert. Met alcohol en poetsen kan je deze euvels weer oplossen. 

 

Oude huurlijnen zoals de analoge vaste verbinding NK/EK/SK, Digiline en Digistream hebben vroeger bestaan. Hier is al even afscheid van genomen en is de verouderde techniek ingehaald door het All IP platform. Dit platform vormt nu de basis samen met de acces glasvezel om al ons verkeer de wereld over te krijgen via open (Internet) of gesloten netwerken. (bijv, de KPN VPN dienst)…..en natuurlijk de Dark Fiber:-)

Reputatie 2

Dank je wel Dick, voor de uitgebreide informatie.

Ik ben er nl. al weer een tijdje uit, en kom uit de tijd van de oproepzoekers, hefdraaikiezers, en dat je 007 kon draaien voor een storingsmelding.   Het is meer een theoretisch experiment, dat een goede kennis van mij samen met mij een keer in de kroeg bedacht hebben.   Hij heeft nl. twee glasvezelaansluitingen, eentje van KPN, en eentje van Delta ( niet in gebruik )   We dachten nu, als we een dark-fiber verbinding  bij Delta aanvragen tussen hem en mij, en hij patcht de KPN en Delta aan elkaar, dan hebben we een manier gevonden om het KPN signaal over een Delta glasvezel te jagen, zodat ik toch KPN via Delta in huis heb.

Let wel, e.e.a. is zuiver theoretisch, want in praktijk is het veel te duur, maar dat heb je zo met een ‘kroeg-oplossing’    ;-)

Reputatie 7
Badge +17

Super interessant om te lezen, @Dick v W! Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Reputatie 7
Badge +24

We dachten nu, als we een dark-fiber verbinding  bij Delta aanvragen tussen hem en mij, en hij patcht de KPN en Delta aan elkaar, dan hebben we een manier gevonden om het KPN signaal over een Delta glasvezel te jagen, zodat ik toch KPN via Delta in huis heb.

Dat kan gewoon met een VPN verbinding hoor. Daar heeft u geen Dark Fiber voor nodig. Gewoon abonnement afsluiten bij Delta en VPN opzetten. Kost een beetje stroom voor een Raspberry Pi aan beide kanten, maar daarmee is het klaar.

Reageer