Beantwoord

Digitenne van KPN Door heel Nederland dekking (behalve op mijn vakantie bestemming)

  • 25 September 2020
  • 21 reacties
  • 2136 keer bekeken

Dit jaar in  Nederland op vakantie gegaan. Dus digitenne kastje mee want we kunnen overal kijken, toch ?

Helaas, we waren met de caravan in Zeeland bij Ritthem en zeer matige ontvangst. Meerdere antennes geprobeerd. Soms alleen RTL4, NPO zenders niet of slecht en RTL8 bijv. helemaal geen ontvangst.

Is er dan toch geen dekking in heel Nederland ?

icon

Beste antwoord door Noordzee 25 September 2020, 19:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Andre_P,

Helaas is er geen dekking in heel Nederland. En zeker niet met een binnenantenne. 

 

Als er geen dekking in heel Nederland is waarom zegt KPN dan van wel ?  Dit staat op de KPN-site:

Digitenne van KPN

Door heel Nederland dekking

Met de draadloze TV-ontvanger van Digitenne kun je door heel Nederland binnen een mum van tijd TV-kijken. Of je nu op de camping staat, erop uitgaat met de boot, of gewoon lekker thuis TV wilt bekijken: het enige wat je nodig hebt is een stopcontact en een TV. Overal zorgeloos TV-kijken, ideaal voor iedereen die alleen een TV-abonnement wilt afsluiten.

Ik had trouwens een buitenantenne op het dak van de caravan.

Reputatie 6
Badge +7

In Ritthem is er wel dekking volgens KPN: https://digitenne.kpn.com/postcodecheck/

Yes, Digitenne is beschikbaar op dit adres:   3 , 4389TW

En het zou voldoende dekking moeten zijn voor een binnenantenne anders staat er in de postcode check: alleen met buitenantenne.

 

Reputatie 7
Badge +28

Als er geen dekking in heel Nederland is waarom zegt KPN dan van wel ?  Dit staat op de KPN-site:

Digitenne van KPN

Door heel Nederland dekking

Met de draadloze TV-ontvanger van Digitenne kun je door heel Nederland binnen een mum van tijd TV-kijken. Of je nu op de camping staat, erop uitgaat met de boot, of gewoon lekker thuis TV wilt bekijken: het enige wat je nodig hebt is een stopcontact en een TV. Overal zorgeloos TV-kijken, ideaal voor iedereen die alleen een TV-abonnement wilt afsluiten.

Ik had trouwens een buitenantenne op het dak van de caravan.

Eens @Andre_P 

Deze bewering van KPN is niet juist. In een paar gebieden van Nederland is ook met een buitenantenne geen goede ontvangst mogelijk. 
 

De vier grootste Digitenne-probleemregio’s zijn :

1/  Zuid-Oost Drenthe

2/ Zuid en Zuidwest Zeeland

3/ Zuid en Zuidwest Friesland

4/ Noordoosten van de Achterhoek

Maar daarnaast zijn er meerdere kleinere regio’s in Nederland waar de ontvangst slecht is, zoals onder Nijmegen en sommige Waddeneilanden. 

In Ritthem is er wel dekking volgens KPN: https://digitenne.kpn.com/postcodecheck/

Yes, Digitenne is beschikbaar op dit adres:   3 , 4389TW

En het zou voldoende dekking moeten zijn voor een binnenantenne anders staat er in de postcode check: alleen met buitenantenne.

 

Heb ik gezien en de  met de postcode van de camping. Klopt dus niet !

Heb ik gezien en de check gedaan  met de postcode van de camping. Klopt dus niet !

Reputatie 6
Badge +7

Even voor de zekerheid: Heb je wel opnieuw je zenders gezocht?

En op je normale adres wel goede ontvangst?

Reputatie 7
Badge +15

@Andre_P Wat vervelend dat het niet gelukt is om Digitenne te kijken op de camping. Het klopt inderdaad wat @Noordzee zegt, er is helaas niet in heel Nederland goede dekking, zelfs niet altijd met een buitenantenne. Heb je de ontvanger op een andere locatie al wel eens met succes gebruikt? En werkt hij inderdaad thuis ook? Ik ben met je eens dat het bericht op de website niet helemaal juist is, hierover ben ik in gesprek met mijn collega's. 

Ja, ik heb opnieuw naar zenders gezocht, ja mijn ontvanger en antennes werken op andere locaties goed. Er is gewoon niet overal voldoende dekking ofwel het signaal is te zwak.

 

Reputatie 7
Badge +28

@Andre_P 

Er is inderdaad niet overal voldoende dekking. Zoals ik in mijn eerdere reactie al schreef: Zeeland is één van de probleemgebieden. 

Reputatie 6
Badge +7

Dan moet KPN de postcode check voor Rithem aanpassen…. Maar het dorp ligt op 20 km van Goes dus daar zou met een buiten antenne zeker beeld moeten zijn toch?

Reputatie 7
Badge +28

Ja, ik heb opnieuw naar zenders gezocht, ja mijn ontvanger en antennes werken op andere locaties goed. Er is gewoon niet overal voldoende dekking ofwel het signaal is te zwak.

 

@Andre_P 

Waarschijnlijk zat je op die locatie in Rithem net even in een vervelend hoekje. Zoals je op de kaart kunt zien, heb je op de meeste plekken in Nederland ontvangst, maar niet in heel Nederland. 

Ik krijg opnieuw een reclame mail van KPN.:

Op elke camping TV kijken

 
Dat is dus NIET WAAR !!
Iets beweren wat niet waar is daar hebben we in het Nederlands een woord voor, het begint met een 'O' 

Het vervelende is, dat Oost-Achterhoek een vakantiebestemming is met heel veel campingverkeer. Obelink staat er nota bene. En vroeger, met de zender Markelo, was analoge ontvangst gewoon goed. Tijd dat ze daar wat aan doen.

Het vervelende is, dat Oost-Achterhoek een vakantiebestemming is met heel veel campingverkeer. Obelink staat er nota bene. En vroeger, met de zender Markelo, was analoge ontvangst gewoon goed. Tijd dat ze daar wat aan doen.

Zelfs voor mobiel is er (nog) geen 100% dekking, helaas.

. . .  Oost-Achterhoek  . . .

Daar ben je aangewezen op de zenders in Doetinchem, hoe ver is dat in een rechte lijn ?
Met een beetje pech staat  er een heuvel voor.
Dan moet de antenne een stukje omhoog om daar over heen te kijken.
Zijn er andere digitenne gebruikers op de camping, een kwestie van een rondje lopen en op de antennes letten, daar de kunst afkijken.

Het moet kunnen, met een goede (richt) antenne, goede kabel en "zicht" op de zendmast.
De mast in Doetinchem heeft een behoorlijk zendvermogen.

En de gevoeligheid van de ontvanger is ook belangrijk uiteraard, als je een andere digitenne antenne ziet vraag dan ook wat voor ontvanger men gebruikt, dat zou ook een niet-kpn ontvanger kunnen zijn, gekocht, maar dan alleen voor de vrije zenders, 4 x NPO en 2 x regionaal.

. . .  Oost-Achterhoek  . . .

Daar ben je aangewezen op de zenders in Doetinchem, hoe ver is dat in een rechte lijn ?

 

Dat is 25 km. En ja, Aalten ligt een stuk hoger dan Doetinchem dus van die hoogte blijft niet veel over. En Winterswijk ligt weer in de schaduw daarvan. In Winterswijk en oost-Aalten dus na de bult liggen de meeste campings.
Maar ik ben met die mast wel bekend. KPN geeft overigens zelf al aan op de postcodechecker en de dekkingskaart dat zelfs een goede buitenantenne niet veel brengt.

Ikzelf heb er geen last van, ik heb glasvezel, maar de campinggasten gebruiken schotels of tegenwoordig ook streaming op wifi/4G.

Het eerste deel van deze thread gaat over de vier grootste probleemgebieden, en dit is er gewoon één van, dus ‘kijken hoe de buren het doen’ is gewoon grote onzin.


Vrij te ontvangen zenders zijn hier vooral die uit Wesel en Münster, Duitse zenders dus, al weet ik niet meer of alle bouquetten nog steeds FTA zijn. Die staan verder weg, zo'n 40-50km, maar komen uit het analoge tijdperk en zijn nog weer flink hoger dan Doetinchem.

Dat is 25 km.

Dat moet dus makkelijk kunnen.

En ja, Aalten ligt een stuk hoger dan Doetinchem dus van die hoogte blijft niet veel over.

? Da’s toch mooi juist.

En Winterswijk ligt weer in de schaduw daarvan. In Winterswijk en oost-Aalten dus na de bult liggen de meeste campings.

Ja, dat bedoel ik, dat zijn lastige gebieden.

Maar ik ben met die mast wel bekend. KPN geeft overigens zelf al aan op de postcodechecker en de dekkingskaart dat zelfs een goede buitenantenne niet veel brengt.

Op 25 km afstand ?

Het eerste deel van deze thread gaat over de vier grootste probleemgebieden, en dit is er gewoon één van, dus ‘kijken hoe de buren het doen’ is gewoon grote onzin.

Dat begrijp ik niet, of bedoel je dit  :

Zijn er andere digitenne gebruikers op de camping, een kwestie van een rondje lopen en op de antennes letten, daar de kunst afkijken.

Dat is toch geen vreemde suggestie ? of . .  ?

Vrij te ontvangen zenders zijn hier vooral die uit Wesel en Münster, Duitse zenders dus

Die doen het wel goed ?
Dan zal het inderdaad te maken hebben met hoogte verschillen.

Die staan verder weg, zo'n 40-50km, maar komen uit het analoge tijdperk en zijn nog weer flink hoger dan Doetinchem.

Doetinchem is 102m boven NAP, maar dat zegt natuurlijk weer niet alles.
Vermogen is 20kW ERP
Ik zit verder weg van een zelfde soort mast, met een goede antenne “volle bak” ontvangst.

Was de ontvangst met de oude digitenne ontvangers beter op de camping  ? Dus voor de overgang naar DVB-T2

Voor de volledigheid, ik ontken het probleem niet, ik probeer wat uitleg te geven en wat mogelijk heden aan te dragen.
Bij de analoge PAL televisie is men ook begonnen met een sprietje op de TV, dat werd al gauw een hark op het dak. In den Haag was de ontvangst van Lopik niet al te sterk om maar eens wat te noemen.

 

Hallo @KeesYagi en @telocho zie onderstaand artikel in TotaalTV:

KPN breidt bereik Digitenne verder uit | Totaal TV

 

Dat is 25 km.

Dat moet dus makkelijk kunnen.

Leek mij ook? Maar goed.

En ja, Aalten ligt een stuk hoger dan Doetinchem dus van die hoogte blijft niet veel over.

? Da’s toch mooi juist.
Nee, ik vermoed veel downtilt van de antennes op de mast om niet Duitsland in te stralen.
Dit is een grensregio, dus die 20kW straalt gegarandeerd niet rond, ik denk niet dat het een omnidirectionele antenne is. Overigens is het Montferland ook heuvelachtig (rond 's-Heerenberg).

En Winterswijk ligt weer in de schaduw daarvan. In Winterswijk en oost-Aalten dus na de bult liggen de meeste campings.

Ja, dat bedoel ik, dat zijn lastige gebieden.

Maar ik ben met die mast wel bekend. KPN geeft overigens zelf al aan op de postcodechecker en de dekkingskaart dat zelfs een goede buitenantenne niet veel brengt.

Op 25 km afstand ?
Klopt. Postcode 7122 en 7121

 

 

Vrij te ontvangen zenders zijn hier vooral die uit Wesel en Münster, Duitse zenders dus

Die doen het wel goed ?

Ja.
 

Die staan verder weg, zo'n 40-50km, maar komen uit het analoge tijdperk en zijn nog weer flink hoger dan Doetinchem.

Doetinchem is 102m boven NAP, maar dat zegt natuurlijk weer niet alles.
Vermogen is 20kW ERP

Wesel is 300 meter hoog en 50kW, Münster is ook 290 meter hoog met 20kW
De voormalige analoge zendantennes in Markelo was op 170 meter, maar dat lag voor Aalten in het noorden en niet in het westen zoals Doetinchem.

Aalten zelf ligt 25-50 meter boven NAP, de mast in Doetinchem is gebouwd in een gebied 15 meter boven NAP.

Was de ontvangst met de oude digitenne ontvangers beter op de camping  ? Dus voor de overgang naar DVB-T2

Nee, altijd al slecht. Overigens ontvangen we in Aalten ook de DAB+ zenders van het publieke boeket vanuit de antenne in Winterswijk ook maar matig, in het centrum valt de radio in de auto het vaakst stil, en DAB+ binnenontvangst is niet mogelijk. Het is gewoon een hooggelegen dorp (Aalten - in het latijn Aladna, betekend “hoogte” (vergelijk Alto in het Spaans) en moeilijk gelegen aan de grens.

De regels omtrent instralen van een buurland zijn enorm strenger geworden in de digitale tijd, dat weet ik vanuit mijn tijd bij de frequentieplanning van C2000 en de MoU die daarvoor gold. En dan heb je dus een grens, hoogteverschil en lage bevolkingsdichtheid. Dan weet je al hoe bekaaid je er vanaf komt.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb een paar jaar geleden (in onder meer dit topic) de vier grootste pijnpunten gemeld aan KPN wat betreft de ontvangst van Digitenne: 

  1. Zuid Friesland 
  2. Zuid-West Zeeland
  3. Zuid-Oost Drenthe
  4. Noord-Oost Achterhoek 

In de eerste twee regio’s staat/komt een steunzender. Voor de onderste twee hoop ik daar ook op. We gaan er binnenkort vast meer over horen.