's Avonds geen bereik met Digitenne

  • 27 July 2019
  • 13 reacties
  • 384 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Wij hebben in de avonduren geen digitenne signaal op alle rtl en sbs6. Gek genoeg heb ik overdag 100 %ontvangst. Alle andere zenders hebben gewoon de hele dag ontvangst.

Admin: Bericht afgesplitst van Ontvang een aantal zenders niet meer, digitenne

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dat klinkt alsof dat er 's-avonds een externe storingsbron gaat optreden.
Denk dan aan een LED-lamp of een andere elektrisch apparaat.
Zet jouw ontvanger eens op een andere plek. Of andere apparatuur verplaatsen natuurlijk......

Probeer dit ook even:
1/ Teruggaan in het menu naar de fabrieksinstellingen.
2/ Opnieuw zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
3/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van het signaalmeter uit je menu. (Doe dat laatste 's-avonds)
Ik zit dan ook aan LED verlichting te denken. Vooral de dimbare variant kan flink storen op etherfrequenties.
Reputatie 3
Badge
Ik gebruik hem op de camping. Er zijn hier meerdere mensen die het zelfde probleem hebben. Dit doet zich sinds een paar weken voor. Als ik het zoeksysteem opnieuw laat zoeken dan doet hij het af en toe weer meet 100 % ontvangst maar na ongeveer een uur valt hij weer op 0
Reputatie 6
Badge +4
In welke regio/ plaats doet zich dit voor? Er is nog een ander topic met een vergelijkbaar probleem in Hilversum.
Wie zegt dat Lord53 op een camping in Hilversum zit? Dat zie ik nog nergens vermeld.

Op sommige plekken moet je wel 5 meter de hoogte in om ontvangst te realiseren. Vooral in Zeeland. Port Zélande bijvoorbeeld.

Maar niet 'toevallig' LED verlichting i.d. caravan/motorhome?
Reputatie 3
Badge
Ik ben op een camping in Bree België en ik kan zoeken op Limburg en N-Braband. Altijd 100%ontvangst gehad. Ik zal vanavond de antenne een koning nog eens opnieuw instellen als het zich weer voordoet.
Tip: gebruik "uitgebreid zoeken". KPN adviseert dat inmiddels ook. Het zoeken op provincie blijkt niet (altijd) goed uit te pakken.

Tip2: haal je gegevens in profiel bij website even weg. Dat is namelijk geen website en je wilt niet dat iedereen je berichten gaat sturen.
Reputatie 6
Badge +4
Wie zegt dat Lord53 op een camping in Hilversum zit? Dat zie ik nog nergens vermeld.

Op sommige plekken moet je wel 5 meter de hoogte in om ontvangst te realiseren. Vooral in Zeeland. Port Zélande bijvoorbeeld.

Maar niet 'toevallig' LED verlichting i.d. caravan/motorhome?

Nee, ik werd alleen gehint door de indruk dat alleen de RTL en SBS zender niet werkten.

Ja dat geloof ik. Die 5 meter komt aardig in de richting van de vroegere 10 meter hoogte dakantenne norm. Alleen hoorde daar ook nog de yagi antenne versterking bij maar dat valt weg tegen de minder benodigde signaal ruis afstand.

Werkt dat zoeken op provincie niet op basis van de oude RTS kanalen?
Werkt dat zoeken op provincie niet op basis van de oude RTS kanalen?
Geen idee. Lijkt mij dat met software updates de nieuwe ingeprogrammeerd kunnen worden.

Echter, in de mail omtrent de omzetting naar HD heeft KPN het toch heel expliciet over "uitgebreid zoeken" gebruiken. Kennelijk hebben zij ook geen vertrouwen in zoeken op provincie.
Reputatie 7
Badge +28
Door de vele frequentiewijzigingen is het zoeken op provincie totaal niet betrouwbaar meer. De laatste wijziging in de software was ergens in februari.

Bovendien is het op veel plaatsen altijd beter om uitgebreid te zoeken. Dit komt omdat niet op elke zendmast alle zendergroepen met hetzelfde vermogen worden uitgezonden.

Met uitgebreid zenders zoeken, pak je per zendergroep het sterkste signaal.

Maar @Lord53 , om terug te komen op jouw oorspronkelijke vraag.

Heb je al een mogelijke storingsbron gevonden ?
Want jouw probleem in de avond wordt komt echt ergens vandaan....
Reputatie 3
Badge
De genoemde zenders vielen weer weg naar geen signaal. Weer zoals zoals gisteren precies om 19.30uur. Ben terug naar fabrieksinstellingen gegaan. Daarna naar uitgebreid zoeken en alles is er weer. Heb niets aan de antenne veranderd. Bij de buren hetzelfde. Heb nog nergens een storingsbron gevonden.
Reputatie 7
Badge +28
Om gek van te worden. Dit is wel duidelijk een lokaal probleem.

Het is niet zo dat bij elke Digitenne-ontvanger in Nederland dit dagelijks om 19.30 afspeelt.

Ik heb geen verdere oplossing, zo vanaf een afstand. Wel zou je eens een FTA-ontvanger kunnen proberen. Kijken of het dan daarop ook gebeurt.
Wel zou je eens een FTA-ontvanger kunnen proberen. Kijken of het dan daarop ook gebeurt.

Lijkt me pietsie lastig aangezien het met de zenders 4 t/m 8 gebeurt. (NTS 1)

Maar eh, ik begrijp dat na een scan de zenders weer zichtbaar waren.

Reageer