Vraag

Hoe verplaats ik e-mailmappen van mijn Ziggo account naar KPN?

  • 16 June 2024
  • 12 reacties
  • 134 keer bekeken

Hallo iedereen.

Ik ben sinds kort overgestapt van Ziggo naar KPN. in mijnĀ  Ziggo mail account heb ik 10-tallen mappen aangemaakt door de jaren heen waarin mails zitten die ik niet wil kwijtraken. Is er een eenvoudige manier om die mappen in z'n geheel over te hevelen naar mijn KPN mail account? Ik kon zelf niets vinden en begon toen een beetje mailtjes van Ziggo naar m'n nieuwe account te mailen maar tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben kan een rollator kopen denk ik. Geen doen dus.

Ik hoop dat hier een simpele fix voor is?

Mvg,

MichielĀ 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik zou binnen 1 minuut klaar zijn, belangrijke mailĀ download ik op de computer en print uit waar nodig.

Ik laat niets in ā€˜the cloudā€™ staan, veel te onveilig en onbetrouwbaar. @ZerokillerOppelĀ 

Maar welkom bij het KPN-forum.šŸ˜€

Er zullen vast forumleden zijn die daar een oplossing voor hebben, wacht hun reactie even af en vermeld al wel vast even of je KPN Webmail gebruikt of een eigen mailprogramma.

Indien eigen mailprogramma, welk merk/type en versienummer.

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo iedereen.

Ik ben sinds kort overgestapt van Ziggo naar KPN. in mijnĀ  Ziggo mail account heb ik 10-tallen mappen aangemaakt door de jaren heen waarin mails zitten die ik niet wil kwijtraken. Is er een eenvoudige manier om die mappen in z'n geheel over te hevelen naar mijn KPN mail account? Ik kon zelf niets vinden en begon toen een beetje mailtjes van Ziggo naar m'n nieuwe account te mailen maar tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben kan een rollator kopen denk ik. Geen doen dus.

Ik hoop dat hier een simpele fix voor is?

Mvg,

MichielĀ 

Als je Thunderbird gebruikt als e-mailcliƫnt kan je eenvoudig de gehele inhoud van mappen naar andere mappen slepen. Je moet dan uiteraard zowel het oude Ziggo-e-mailaccount als het nieuwe KPN-account in Thunderbird invoeren. Werkt prima.

Succes!

Piet.

Reputatie 7
Badge +10

@ZerokillerOppel

Er is inderdaad een makkelijker manier om die emails te verplaatsen maar ook daar moet je even flink aan het werk. Ik neem aan dat je alleen met IMAP werkt ?

Maak eerst in de KPN webmail een exacte kopie van de mapstructuur aan van de Ziggo webmail.

Zorg ervoor dat je, in jouw emailprogramma, voor elk Ziggo emailaccount een KPN emailaccount hebt aangemaaktĀ en dat alle KPN accounts met IMAP werken. Onderstaande procedure werkt alleen als de accounts waar de email naar toe moet, met IMAP werken.

===============================================================

In mijn emailprogramma (ā€œOutlook Express Classic") ziet het er als volgt uit (Zie plaatje hieronder):

Het ā€œWMG hetnet (IMAP)ā€ account (rode pijl) is een IMAP account. De blauwe pijl wijst naar de lokale naam van het POP account (ā€œLokale mappen"). Het IMAPĀ account toont de exacte structuur hoe het er uit ziet op de KPN emailservers (zoals ook te zien is in deĀ KPN webmail).

Stel ik wil emails van ā€œAA Testfolderā€ (groene pijl, POP account) kopiĆ«ren naar de map ā€œBewaren 2ā€ (zwarte pijl, IMAP) van het IMAP account.

Dan selecteer ik alle emails uit ā€œAA Testfolderā€ en markeer deze als ā€œOngelezenā€. In dit geval zijn er dan 48 ongelezen emails (= 48 emails in die map).

Dan selecteer ik al die 48 emails nog een keer en dan kopieer ik gewoon die emails naar de map ā€œBewaren 2ā€. Het emailprogramma gaat dan aan de slag om deze emails te kopieren.Ā Het emailprogramma ziet dat de doelmap een IMAP account is en gaat dan die emails op de (in dit geval) de KPN emailserver (terug-)zetten in de map ā€œBewaren 2ā€ onder het IMAP account.

Naarmate er meer emails zijn in een map neemt deze procedure per map uiteraard meer tijd in beslag. Dus je moet dit klusje niet even snel willen afraffelen maar je moet voor deze klusĀ gewoon voldoende tijd nemen.

Als alles goed gegaan is, heb je dan die 48 ongelezen emails in de map ā€œBewaren 2ā€ staan. Controleer dan dit ook via deĀ KPN webmail. D.m.v. het markeren van deze emails als ā€œOngelezenā€ kan ik beter zien of alle emails goed zijn aangekomen.

Ik kies hier voor ā€œKopieer emailsā€ omdat als er iets mis gaat ik nog een kopie heb van de originele emails.

Durf je het niet aan om alle emails in ƩƩn keer te kopieren/terug te zetten, begin dan eerst met het kopiƫren van ƩƩn of meer groepen van bijv. 5 of 10 emails om te kijken of het lukt.

Of je daarna de IMAP accounts wel of niet wil blijven gebruiken (of wel of niet POP accounts) is daarna uiteraard jouw keuze.

Ā 

Ā 

Hallo iedereen,

Ik ben blij dat ik binnen zo korte tijd zoveel reacties krijg. Dat zegt ietsĀ over dit forum. Een paar antwoorden op jullie vragen:

Ik gebruik Outlook op mn laptop maar ik kijk ook wel eens op de webmail. Met Ziggo deed ik hetzelfde. Verder bekijk op ik op mn telefoon (Android) via hetĀ Samsung mailprogramma m'n mail. Ziggo is IMAP en KPN natuurlijk ook dus daar zou enige compabiliteit aanwezig moeten zijn?

Ik heb Thunderbird vaak geprobeerd maar vergeleken met Outlook vind ik de interface erg rommelig. Daar zou ik wel aan kunnen wennen als ik daarmee meer functies heb. Sterker nog, ik heb door de jaren heen alĀ heel veel alternatieven voor Outlook geĆÆnstalleerd en net zo hard weer weggegooid...en kwam daarna altijd weer terug naar Outlook. Bill zal blij met mij zijn...šŸ¤”Nogmaals, ik benĀ heel erg blij metĀ alle tips die ik heb gekregen van jullie en ik ga alles uitproberen en ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Mvg,

Michiel

Ā 

Reputatie 7
Badge +10

@ZerokillerOppelĀ 

POP of IMAP is het protocol hoe de communicatie verloopt tussen emailprogramma en emailserver. Dat geldt voor Ziggo en de KPN.

De procedure die ik hierboven beschrijf werkt als je van een POP of een IMAP account wil kopiƫren/verplaatsen naar een IMAP account. Van IMAP naar POP werkt gewoon in elk programma. Je maakt gewoon een POP account aan in een emailprogramma.

Probeer eens Outlook Express Classic (OEC). Dit is een heel simpel (misschien te simpel ???) programma wat erg lijkt op Outlook Express dat met Windows 2000 en Windows XP meekwam. OEC is geschikt voor Windows 7, 8, 10 en 11.

Maak zowel een POP als een IMAPĀ account aan in jouw emailprogramma. Op deze manier hoef je niet regelmatig bij de KPN webmail in te loggen om te kijken wat er in de spammap staat. Zorg ervoor dat het POP account een kopie van de email op de (KPN) emailserver laatĀ staan.

Reputatie 7
Badge +10

@ZerokillerOppelĀ 

Nog een tip: Zorg ervoor dat je het ā€œAntwoordadresā€ verandert in jouw KPN emailadres. Want vele mensen klikken op de ā€œBeantwoordenā€ knop als zij op een email reageren.

Beste behulpzame mensen,

dank u allen voor uw tips en tricks. Aangezien ik (soms) liever lui dan moe ben ben ik eens op het internet gaan speuren naar IMAP migratie tools. Ik heb de volgende gevonden en natuurlijk...er is een risico aan verbonden maar daar was ik toe bereid. In mijn mail staan geen gevoelige dingen (inloggegevens, financien etc..) opgeslagen dus daar ben ik niet bang voor. Zoals gezegd het was een gokje maar het is perfect gelukt! Elke map is tot de letter nauwkeurig gekopieerd precies zoals ik wilde.

Voor de geinteresseerden hier volgt een link:

https://imapsync.lamiral.info/X/

Het ziet eruit als een freeware tool uit het Windows ā€˜98 tijdperk en hoeft niet geinstalleerd of gedownload te worden. 2 Franse heren vragen een vergoeding maar het werkt ook gratis.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp!!

Reputatie 7
Badge +10

@ZerokillerOppel

Interessant ā€œprogrammaā€. Maakt dat programma ook de mappen aan in de KPN webmail ?

Beste Wijsgeer,

nee dat het helaas niet. Alles op lokaal niveau dus.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @ZerokillerOppel, welkom op onze community! Ik zie dat je al goed geholpen wordt! Kom je er een beetje uit zo?

Die via Ziggo ontvangen e-mail kun je alleen in outlook bewaren.Ā 

Maar is veel niet gewoon 'verlopen'. Alleen de facturen bewaar ik 5 jaar. De rest gaat tussen direct en 2 jaar weg.

Dit is een nadeel van overstappen en geen provider onafhankelijk e-mailadres gebruiken.Ā 

Reputatie 3

Voor dit soort zaken gebruik ik onder Windows het gratis Mailstore Home voor thuisgebruik.

Dit programma biedt onder andere eenvoudige import en export aan van o.a. IMAP mailboxen, tevens heb je dan gelijk een doorzoekbaar offline archief.

https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/

Reageer