Beantwoord

Is bekend hoeveel KPN-klanten (of het percentage) nog gebruik maken van de ‘oudere’ e-mailservers?

  • 10 March 2024
  • 11 reacties
  • 148 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Zomaar uit nieuwsgierigheid:

Tegenwoordig beveelt KPN voor uitgaande e-mail het gebruik van de server smtp.kpnmail.nl aan.

Klanten van KPN die al langer klant zijn zullen wellicht nog gebruik maken van de servers mail.planet.nl, smtp.kpnplanet.nl of mail.kpnmail.nl, en deze ingesteld hebben staan voor uitgaande e-mail in hun mailprogramma. KPN maakte in het verleden immers gebruik van deze servers.

Is bekend hoeveel KPN-klanten (of het percentage) nog gebruik maken van deze ‘oudere’ servers?

Overigens komen alle genoemde servers daadwerkelijk uit bij de server smtp.kpnmail.nl.

icon

Beste antwoord door wjb 10 March 2024, 19:54

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Doe eens een traceroute, en je weet of mail.planet.nl, smtp.kpnplanet.nl of mail.kpnmail.nl  uitkomen op het IP van smtp.kpnmail.nl.

Antwoord: Ja

Hoeveel er gebruik van de oude maken lijkt mij niet te tellen. Maar vanwaar je vraag?

Reputatie 7
Badge +9

Doe eens een traceroute, en je weet of mail.planet.nl, smtp.kpnplanet.nl of mail.kpnmail.nl  uitkomen op het IP van smtp.kpnmail.nl.

Antwoord: Ja

Hoeveel er gebruik van de oude maken lijkt mij niet te tellen. Maar vanwaar je vraag?

Zoals gezegd: zomaar uit nieuwsgierigheid. Kennissen van mij gebruiken nog steeds zonder problemen de ‘oude’ servers. De vraag kwam echter op of KPN deze servers te zijner tijd gaat uitschakelen. En het lijkt me dat KPN wel inzicht heeft in het aantal gebruikers van deze servers.

Reputatie 7

Piet van der Vooren schreef:

De vraag kwam echter op of KPN deze servers te zijner tijd gaat uitschakelen.

Dat zijn geen aparte servers, die domeinen verwijzen naar dezelfde server als smtp.kpnmail.nl.

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Piet van der Vooren ,

Ik heb het net gecheckt en zie mail@kpnmail.nl staan. Wat zou daar het probleem van zijn? 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Piet van der Vooren ,

Ik heb het net gecheckt en zie mail@kpnmail.nl staan. Wat zou daar het probleem van zijn? 

Die vraag snap ik niet, Noordzee. Het gaat niet over e-mailadressen, maar over de KPN-servers voor uitgaande e-mail.

Reputatie 7
Badge +9

Piet van der Vooren schreef:

De vraag kwam echter op of KPN deze servers te zijner tijd gaat uitschakelen.

Dat zijn geen aparte servers, die domeinen verwijzen naar dezelfde server als smtp.kpnmail.nl.

Excuus, ik bedoel ook domeinen.

Reputatie 7
Badge +28

Dan even een correctie : Ik maak gebruik van  mail.kpnmail.nl bij uitgaande e-mails.

Wat is daar het probleem van? 

Reputatie 7
Badge +9

Dan even een correctie : Ik maak gebruik van  mail.kpnmail.nl bij uitgaande e-mails.

Wat is daar het probleem van? 

Niets. Dat werkt dus nog net zo als smtp.kpnmail.nl en de andere door mij genoemde domeinen.

Reputatie 7
Badge +10

@Piet van der Vooren

Het gaat hier niet om domeinen maar om de IP adressen van de servers van de KPN. De KPN heeft in het verleden een aantal emailproviders opgekocht en daarmee ook het eigendom verworven over de servernamen van die overgenomen providers. De servernamen worden gewoon ergens door software "vertaald” m.b.v. een DNS tabel, naar hetzelfde IP adres van de KPN server genaamd bijv. “smtp.kpnmail.nl". Die DNS tabel staat gewoon op de computer van de gebruiker. En indien gewenst kan de KPN de “vertaling” aanpassen naar een ander IP adres zonder dat een gebruiker daar iets van merkt.

Ik krijg echter wel de indruk dat de KPN haar klanten die hun emailprogramma opnieuw instellen (met de servernamen) met zachte doch dwingende hand dwingt - stukje bij beetje - om alleen nog maar de KPN IP adressen te gebruiken.

Reputatie 7

Al die domeinen wijzen allemaal naar hetzelfde IP adres en daarmee dus ook naar dezelfde server.

 

Reputatie 7
Badge +10

Al die domeien wijzen allemaal naar hetzelfde IP adres en daarmee dus ook naar dezelfde server.

 

Exact. En die IP adressen kan de KPN (of een andere emailprovider ) naar wens veranderen. mocht dat nodig zijn. En die zijn ook verandert toen de KPN - stuk voor stuk - ander emailproviders overnam.

Reageer