Vraag

200 down en up ipv 100/10

  • 28 March 2020
  • 10 reacties
  • 108 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Merk je veel verschil als je 200/200 kiest?

Ik heb FTTH, dus ik kan tot 1 GB

Heb nu 100/10

Alvast mijn dank.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +19

Als u een grootverbruiker bent merkt u dat. Als u alleen maar een beetje internet en tv kijkt merk je het niet. 

Hoe meer apparaten tegelijkertijd van internet gebruik maken hoe hoger de downloadsnelheid die je nodig hebt. Als je alleen bent of met zijn tweeën dan lijkt het mij niet nodig.

Ik heb 50 down en 30 up. (koper). Dat is voor mij in mijn eentje genoeg.

Interactieve tv gebruikt het bovenliggende deel, dus dat komt qua Mb/s niet ten laste van je abonnement. Evenals de vaste telefoon. Blijft over wat je doet met je laptop en phone's. Ter info en vergelijk: een 4k stream van Netflix is ca. 25 Mb/s. Dat is bij mij nog steeds maar de helft.

Upload doet minder ter zake. Mogelijk wel bij intensief gamen en een eigen server thuis.

Reputatie 7

De kans dat je verschil merkt is klein.

In het meerendeel van de tijd zal je die 100Mbps van jouw download absoluut niet halen tenzij je op vier televisies tegelijkertijd naar een 4K Ultra-HD film gaat kijken.

De 10Mbps upload is een ander verhaal. Als je veel upload of een zware gamer bent dan is die 10Mbps wel wat aan de lage kant.

Nu denk ik echter dat die uploadsnelheid in de praktijk hoger zal liggen

Wat meet je vanaf een bekabeld aangesloten computer via deze Ookla speedtest site van KPN?

wjb schrijft: Nu denk ik echter dat die uploadsnelheid in de praktijk hoger zal liggen

Inderdaad. Aangezien het op koper bij 5 Mb/s upload al ‘afgeknepen’ wordt op 30 Mb/s zal dat met de upload op FttH zeker het geval zijn.

Feitelijk zal het vast 100 down/30 up zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi mijn hartelijke dank.

In werkelijkheid heb ik: 93,4 MB doen en 30,1 MB up en ping is 5 ms

Wel vreemd dat bij FTTH, glasvezel tot in de woonkamer (daar komt de oranje glasvezel bij ons binnen) nooit 100 Mb down laat zien. 

 

Wij zijn met z'n tweeën en geen 4K tv's. 

Dus dit is voldoende. 

 

Mijn hartelijke dank.

 

P.S. 

2de meting:

93,5 MB doen

30,5 Mb up

ping 5 ms.

Jitter (ik weet niet wat dat is) 0 s.

 

 

In werkelijkheid heb ik: 93,4 MB doen

Waarschijnlijk zit je in de centrale nog op een 100 Mb/s kaart. Daar kun je achter komen door via Fourstack de snelheid te checken.

Een deeltje is (dan) gereserveerd voor netwerkgerelateerde dingetjes.

 

Reputatie 3
Badge +1

In werkelijkheid heb ik: 93,4 MB doen

Waarschijnlijk zit je in de centrale nog op een 100 Mb/s kaart. Daar kun je achter komen door via Fourstack de snelheid te checken.

Dat laatste vraag ik mij af. Fourstack geeft bij mij "Fiber 524 Mbit/s" en tóch moet er bij mij een monteur komen voor een snelheidsverhoging van 100/100 naar 200/200. En volgens een moderator op dit forum is dat omdat de netwerkkaart in de PoP (wijkcentrale) vervangen moet worden.

Reputatie 7

Dat laatste vraag ik mij af. Fourstack geeft bij mij "Fiber 524 Mbit/s" en tóch moet er bij mij een monteur komen voor een snelheidsverhoging van 100/100 naar 200/200. En volgens een moderator op dit forum is dat omdat de netwerkkaart in de PoP (wijkcentrale) vervangen moet worden.

Dat kan allemaal prima kloppen. Fourstack geeft de maximaal mogelijke snelheid aan maar dat kan prima betekenen dat die alleen gehaald kan worden nadat jouw glasvezel omgepatcht is van een EoF aansluiting naar een GoF aansluiting.

Reputatie 7
Badge +20

Maar voor mij is de snelheid voldoende begrijp ik.

Of merk je wel verschil als ze de kaart in de wijkcentrale vervangen?

Maar voor mij is de snelheid voldoende begrijp ik.

Of merk je wel verschil als ze de kaart in de wijkcentrale vervangen?

Nee, i.p.v. net iets minder dan 100 Mbit/s halen zul je net iets meer dan 100 Mbit/s halen, dus geen merkbaar verschil.