Vraag

4G buitengebied bandbreedte verhogen

  • 7 December 2020
  • 13 reacties
  • 118 keer bekeken

Het 4G netwerk op mijn locatie kan (volgens de 4G kaart) meer bandbreedte leveren dan ik nu ter beschikking heb. Is het mogelijk om de bandbreedte te vergroten? De stap terug van 500 Mbit/s naar 50 Mbit/s is mij te groot en ik zou graag richting tenminste 150 Mbit/s aan bandbreedte gaan.

Wat is hier mogelijk bij KPN,  en wanneer zou er naar 5G overgestapt kunnen worden? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Badge +19

Dat zal niet gebeuren.  Daar is geen capaciteit voor. En 5g zie ik voorlopig niet gebeuren. 

Waarom zou er geen capaciteit voor zijn? Het gebied is dunbevolkt, dus zoveel afname is er niet. 

Badge +19

Nee maar er staat ook maar 1 mast. 

Nee maar er staat ook maar 1 mast. 

Waar baseer je dit op? Het lijkt mij een aanname

Badge +19

Ik woon zelf ook in een buitengebied en maak ook gebruik van het sneller internet buitengebied. De dichtstbijzijnde mast is 1 km. De volgende 10km verder. In een druk bevolkt gebied is dat wel anders. Maar hoe het ook is, het product snelle internet buitengebied levert extra snelheid van max. 50. Maar een medewerker gaat dit zeker oppakken. De wachttijd is momenteel 5 dagen naar plaatsen bericht

Reputatie 4
Badge +5

Hi @P. Willemstein, welkom om het forum! Ik zou je graag willen helpen maar ik ben bang dat @Joep1965 gelijk heeft. Je SIB (Sneller internet buitengebied) modem verbind automatisch met de dichtstbijzijnde zendmast. Dit is dezelfde zendmast waar mobiele telefoons ook mee verbinden. Als er veel verkeer is op de zendmast hebben mobiele telefoons voorrang. Lang verhaal kort; de enige oplossing is een nieuwe zendmast dichterbij plaatsen waar minder verkeer mee verbonden is . Ik ben bang dat de snelheid die momenteel toegevoegd word aan je bestaande koperlijn af en toe zal fluctueren maar niet veel sneller zal worden dan dat het nu is. De maximale snelheid die toegevoegd word is inderdaad max 50 mbits. Zou je je contactgegevens toe kunnen voegen aan je profiel? Dan zou ik kunnen kijken of er voor de toekomst misschien nog iets gepland staat betreft een lijnupgrade.

Goedemiddag Sebastiaan, 

Een lijnupgrade of 5G zou in de nabije toekomst wel fijn zijn dan, want met de bestandsgrootte die ik regelmatig moet gaan ontvangen en verzenden is het op een 50mbit behoorlijk tijdrovend. 

In de nabije omgeving van mijn woning staan, voor zover ik heb kunnen vinden, 3 masten. 

Ik zie je reactie tegemoet betreffende de mogelijkheden in de toekomst. 

@Joep1965 Jij ook bedankt voor de reacties. 

Reputatie 4
Badge +5

@P. Willemstein Ik heb het nog even nagekeken maar ik zie geen upgrades staan voor de toekomst. De maximale snelheid die er door jouw koperlijn gaat, is 8.046 mbits. Ik ben bang dat het niet beter gaat worden komende tijd.

Cradlepoint is likely the best dedicated product.

Otherwise,many asus routers with merlin firmware can use usb lte modems.

So you can use bandwidth control directly on the router before it even passes to the lte network

Een lijnupgrade of 5G zou in de nabije toekomst wel fijn zijn dan, want met de bestandsgrootte die ik regelmatig moet gaan ontvangen en verzenden is het op een 50mbit behoorlijk tijdrovend.

Je doet er verstandig aan denk ik om dat downloaden en uploaden anders te benaderen of anders te organiseren. Kan misschien onmogelijk lijken, maar er zijn meestal wel ‘workarounds’. B.v. via een cloudcomputer werken die wel een snelle internetaanbinding heeft. Maar ligt eraan wat de applicatie is.

Om te beginnen, wiens tijd rooft het?

Word je betaald per hoeveelheid data die je per minuut heen en weer kan verstouwen vanaf thuis misschien? En ga je wachten/kijken hoe de computer download/upload of wat anders doen ondertussen?

Tegen mij is wel eens gezegd: Dan huur je toch wat kantoorruimte ergens in de stad o.i.d. (toen was er alleen maar 1Mbps ADSL thuis).

Zowel een lijnupgrade als 5G is feitelijk utopie. 500Mbps krijg je alleen op een afstand van pakweg 100 meter. Zowel je DSL lijk als afstand tot mobile network masten is ruim groter, 5G maakt daarbij ook niet uit. Is kwestie van veel geld organiseren voor ingraven van glasvezel, meestal door andere partijen dan KPN.

Reputatie 4
Badge +5

@tmoesel Vroeg of laat zal op het adres van @4G router ook een glasvezel aansluiting komen dus dit is geen feitelijke utopie. :wink:

Van telefoonlijn naar glasvezel zie ik simpelweg niet als lijnupgrade, maar andere drager. Verder weet iedereen die o.a. Radar TV kijkt ondertussen wel wat de methodes zijn van KPN bij het regelen van glasvezel in buitengebieden. Ikzelf ook in de praktijk. Namelijk ‘laat’ en ‘vroeg’ op lucratievere locaties.

@P. Willemstein  Het 4G bij SIB is anders dan wat je op een smartphone kan. Welliswaar dezelfde masten, maar een hoop priotisering (lager dan smartphones) ertussen.

Reputatie 4
Badge +5

@tmoesel Het is inderdaad maar net hoe ertegen aankijkt. Lijn upgrade betekend voor mij simpelweg naar een snellere lijn gaan. Het is een upgrade t.o.v. je oude lijn. Maar volgens mij begrijpen we elkaar wel. Ik ben het er mee eens dat dit heel lang gaat duren betreft buitengebieden maar kan me niet voorstellen dat de koperlijn die er nu loopt voor altijd de enige drager zal zijn.