Vraag

Aansluiting Experiabox V10 nieuwbouw

  • 3 December 2020
  • 17 reacties
  • 225 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, Ik heb nu Internet, bellenĀ en TV van KPN en dat wil ik een nieuw te bouwen appartement ook. Ik heb gisteren een gesprek gehad over dit onderwerp met de aannemer en die wil een internet verbinding trekken vanuit de meterkast naar de technische ruimte (daar komt de Experiabox). Vanuit de technische ruimte trekt hij vervolgens een draad naar de huiskamer (TV aansluiting). Ik heb gezegd dat ik de computer aansluiting wel met wifi zal doen. Ik vrees dat hij geen rekening houdt met een vaste telefoon aansluiting omdat ik het idee heb dat ik behalve een internetaansluiting ook een telefoon aansluiting richting Experiabox V10 en vaste huiskamer telefoon nodig heb. Is dat inderdaad het geval en moet het daarmee dan lukken?Ā 

Ā 

Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@tomtom1919Ā bedoel je dat je naast de internetkabel voor de tv een extra kabel wilt hebben die de verbinding vanaf de poort phone op je modem naar je telefoontoestel gaat?Ā 

Reputatie 1

Ja, ik wil TV, bellen en internet en de aannemer wil daarom een internetkabel trekken vanuit de meterkast naar het modem. Niet dat ik met alle geweldĀ een extra kabel wil hebben maar wel dat ik vermoed dat ik met alleen een internet kabel naar het modem, niet kan bellen. Ik vermoed dat ik behalve de internetkabel ook een dsl kabel nodig hebĀ om het bellen mogelijk te maken. Als hij alleen een internetkabel vanuit de meterkast doortrekt ben ik bang dat ik alleen TV en internet kan gebruiken. Ik zie bij de Experiabox voor de telefoon namelijk ook twee aansluitingen. EĆ©nĀ voor een binnenkomende dsl kabel en Ć©Ć©n die naar het basis station gaat.

Badge +19

Dat heb je helemaal goed. Er moet inderdaad een utp kabel naar de woonkamer en een telefoonkabel voor de telefoon. En jeĀ doet er goed aan om vanuit de meterkast ook naar iedere slaapkamer een utp kabel te trekken.Ā  Voor bijvoorbeeld een extra tv of voor een pc.

Reputatie 1

Bedankt voor de response maar, nog een keer voor alle duidelijkheid. De meterkast staat nogal ver van het appartement en daarom wordt het modem niet in de meterkast geplaatst maar elders in het appartement geplaatst. Er wordt daarom vanuit de meterkast een internetkabel (is dat hetzelfde als een ā€œUTP kabel"?) getrokken naar het modem in het appartement. Echter, voor de telefoon denk ik dat er vanuit de meterkast voor de vaste telefoon ook een kabel (is ā€œdsl kabel de goede benaming?) voor nodig heb.Ā  Als ik richting aannemer niet duidelijk aangeef dat er behalve een internetkabel ook een ā€œdsl kabelā€ naar het modem moet worden getrokken dan vrees ik dat ik in het appartement niet met een vaste telefoon kan bellen. Het gaat mij dus niet voor een kabel voor een 2de TV of pc (PC doe ik wel met wifi).Ā 

Badge +19

Er moet een telefoon kabel van de experiabox naar de plek waar de telefoon komt te staan. Ik raad u zeer dringend aan om de pc te bekabelen.Ā  Goed Wi-Fi is in appartementen vaak een probleem omdat het een druk bevolkt gebied is. U bent zo maar de helft van uw snelheid kwijt. Dat geeft vaak problemen met thuis werken bijvoorbeeld om met online vergaderen etc. DoeĀ het nu het nog kan.Ā 

Reputatie 1

Dank voor het antwoord er moet niet alleen een kabel van de experiabox naar de telefoon maar er moet toch ook een zelfde soort kabel vanuit de meterkast naar de Experiabox (dat was de vraag waar het om draait).Ā 

Badge +19

Ik vergeet een belangrijke vraag. Krijgt u daar glasvezel?

Reputatie 1

Bekabeling voor PC is altijd het beste (wordt gezegd). De flat is heel kleinschalig (het zijn maar enkeleĀ appartementen) en het modem komt midden in het appartement dus misschien valt de wifi ontvangst wel mee. maar zoals gezegd, kabel is ongetwijfeld beter.

Reputatie 1

Glasvezel misschien wel maar ik weet het niet zeker. Maakt dat verschil?

Ā 

Badge +19

Ja dat maakt zeker uit. Als het glasvezel wordt dan komt het glasvezelkastje in de meterkast waarschijnlijk.Ā  Dan zal er een Internet(utp) kabel naar de experiabox moeten.Ā Ā Als het koper wordt moet er een telefoonkabel naar de experiabox.Ā  Maar als dat nog niet bekend doe u ze toch allebei.Ā  Dan zit u altijd goed.

Reputatie 1

Bedankt duidelijk.

Reputatie 7
Badge +24

Glasvezel misschien wel maar ik weet het niet zeker. Maakt dat verschil?

Ā 

Ja. En nee. Er komt 1 kabel het gebouw binnen. Deze ene kabel moet doorgetrokken worden naar uw woning. In uw woning plaatst u de Experiabox. Deze Experiabox zorgt vervolgens voor internet, tv en telefoon. Er hoeft dus geen extra kabel voor telefoon naar uw woning. Er hoeft echt maar 1 kabel naar uw woning.

In geval van glasvezel komt ergens in een meterkast of technische ruimte het glasvezelmodem te hangen. En van daaruit gaat er een internetkabel / utp kabel / ethernetkabel naar uw woning. 1 dus. Geen meerdere, maar 1.

Als u geen glasvezel hebt, dat is er sprake van een telefoonkabel die gewoon in 1 keer rechtstreeks doorloopt naar uw woning.Ā 

Maar hoe dan ook, er loopt altijd maar 1 kabel naar uw woning,Ā naar de Experiabox.Ā 

Reputatie 1

De situatie is dus als volgt. De meterkast van het appartement zitĀ nogal ver buiten het appartement. De Experiabox komt in de technische ruimte in het appartement en de TV komt in de woonkamer.Ā Ā 
Ik begrijp dat Ć©Ć©n internetkabel / utp kabel / ethernetkabel vanuit de meterkast naar het appartementĀ gaat en dan wordt aangesloten op de Experiabox.Ā  Vanuit eenĀ Experiabox aansluiting gaat er eenĀ Ā internetkabel / utp kabel / ethernetkabel naar de woonkamer om het KPNĀ TV kastje aan te sluiten.Ā 
In dat geval moetĀ erĀ dus voor 2Ā leidingenĀ worden gezorgd. EĆ©n vanuit de meterkast naar de technische ruimte en Ć©Ć©n vanuit de technische ruimte naar de woonkamer.Ā 

Voorheen had ik alleen Internet en bellen en was mijn Experiabox aangesloten met een ethernetkabel en een telefoonkabel. TV had ik met kabel van een andere provider. Naderhand heb ik door KPN ook de TV aan laten sluiten maarĀ wat ik vreemd vond was dat het TV kastje (Arris) volgens mij niet werd verbondenĀ met een ethernetkabel naar de Experiabox. Hoe dan wel dat weet ik ook niet. Zou dat ook zonder directe aansluiting op de Experiabox kunnen ? (bijv. direct vanuit de meterkast want vanuit de meterkast naar de kamer en Tv is naar 1 meter).Ā  Ā Ā Ā 

Reputatie 7
Badge +24

De tv ontvangers moeten met de Experiabox verbonden worden ja. Dat kan niet anders.

Reputatie 1

Bedankt, dat dacht ik eigenlijk ook maar zie het bij mij niet (zoals duidelijk zal zijn heb ik er ook geen verstand van). Ik hoef er nu geen aandacht aan te besteden want alles werkt momenteelĀ perfect. Maar voor de nieuwe situatie is het goed om dat zeker te weten.

Reputatie 7
Badge +24

Mogelijk word er nu gebruik gemaakt van een draadloze verbindingset.Ā 

Maar in een nieuwe situatie moet je voorkomen dat je die dingen nog nodig hebt. Zorg dat er een kabel van tv naar Experiabox kan. Dat is veel beter.

Reputatie 1

OpĀ dit moment wordt dat niet gebruikt voor de verbinding maar, inderdaad, er zal voor die verbinding beslist een kabel gebruikt worden.