Vraag

Carnet in mijn auto kan geen verbinding maken met het internet.

  • 16 April 2020
  • 58 reacties
  • 2917 keer bekeken

Reputatie 1

Het lukt niet om via mijn V9 modem (H368N enz.) draadloos verbinding te maken met mijn auto.

Op het display in de auto zie ik mijn modem maar als ik verbinding maak krijg ik de melding ïnternet niet beschikbaar

Als ik mijn mobiel op hotspot zet werkt het prima.

Ook als ik het netwerk van mijn buurman (Ziggo) gebruik werkt het probleemloos.

Volgens mij blokkeert de beveiliging van het V9 modem de toegang naar het internet.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

58 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Casparo Welkom op het forum. Op basis van de verstrekte informatie kan ik helaas niet direct een antwoord geven op de vraag, hiervoor heb ik eerst meer informatie nodig over "Carnet". Het niet kunnen verbinden zou namelijk verschillende redenen kunnen hebben. Het zou bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met het beveiligingstype van de wireless key of bijvoorbeeld met de frequentiebanden waarop wordt uitgezonden. Online kan ik niet direct een handleiding vinden van "Carnet". Heb je deze informatie tot je beschikking? En zou je voor mij ook je forumprofiel willen aanvullen? Dan kan ik de gegevens er bij pakken wanneer nodig. 

Dan zal je auto toch voor de deur moeten staan. Het bereik van het v9 modem wifi is ca. 30 meter.

Verder zie ik geen verband tussen gebruik in/via auto en v9 die internet thuis verzorgt.

Reputatie 1

Auto staat in de garage waar ik een perfect WiFi signaal heb en als ik met de auto onderweg ben staat mijn telefoon op persoonlijke hotspot.

En zoals ik al in mijn eerdere bericht aangaf functioneert Carnet met mijn telefoon als Hotspot zonder problemen.

Ik ben er voor 99% zeker van dat het probleem veroorzaakt wordt door de  beveiliging van het V9 modem.

Reputatie 1

Rutger,

ik weet niet of ik een link in dit bericht mag zetten dus wacht ik even op je antwoord of dat mag.

Met deze link kom je op de site van VW waar je e.e.a. kunt lezen over Carnet c.q. de nieuwe benaming WeConnect.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft niets te maken met beveiliging ofzo. De V9 is een heel normaal standaard modem waar niets bijzonders op zit qua beveiliging.

Hoe gaat het verbinden in zn werk? Wanneer krijgt u de foutmelding? Eerst netwerk zoeken lijkt me. U ziet dan een lijstje met beschikbare netwerken. Waaronder die van de V9? Deze kiest u, vervolgens moet je de beveiligingscode invoeren, dat lukt? Deze word geaccepteerd? Als u expres een verkeerde code invoerd, krijgt u dan een foutmelding? Als u de goede code invoert, dan komt de melding "geen internet beschikbaar"?

Heeft u versterkers van KPN? Experia WiFi's? SuperWifi's? 

Is er een mogelijkheid om geavanceerde netwerkinstellingen in te voeren? Ziet u daarbij iets van "DNS" staan?

Reputatie 1

Het verbinden gaat precies zoals Nick83 omschrijft

Setup scherm Multimedia kiezen

1e Wlan aanvinken daarna krijg je een overzicht van alle beschikbare netwerken in de buurt.

2e eigen modem aanvinken en dan netwerksleutel ingeven

3e verbinding met modem wordt gemaakt

 

Als ik een fictieve sleutel ingeef krijg ik de melding dat de Wlan verbinding mislukt is.

Opnieuw netwerksleutel ingeven.

 

Carnet scherm kiezen

1e scherm volgt met de mededeling "Gegevens worden geladen”

2e Internet verbinding mislukt, vraag “Opnieuw laden”

 

Precies dezelfde stappen maar dan met mijn Hotspotverbinding verloopt zonder problemen.

Carnet geeft dan een scherm met weerberichten, nieuws enz.

 

Hoofdzakelijk heb ik alleen de V9 in gebruik en alleen als ik in de tuin zit gebruik ik een WiFi repeater.

 

 

Scherm als je een fictieve Netwerksleutel ingeeft.

 

Reputatie 7
Badge +24

Mooie plaatjes :thumbsup:

Ik zie "handmatige instellingen" staan. Kun je daar wat mee? Zie je dan misschien dingen als "Gateway" en "DNS" staan die je zelf in kunt vullen?

Die repeater is niet van KPN? En die staat nu uit? (nu veel te koud om in de tuin te zitten)

Reputatie 6
Badge +8

Ik las ergens dat de Carnet software niet de door de router opgegeven DNS servers gebruikt maar dat er DNS servers hardgecodeerd zijn in hun software en dat levert dan bij sommige ISP’s problemen op. De WiFi verbinding wordt wel gemaakt maar de software kan de servers niet vinden omdat DNS niet werkt.

Wat is de functie dat je stilstaand in de garage met je auto op dié manier verbinding maakt met internet. Dan kun je alleen kleine rondjes om het huis rijden toch? Of in de garage blijven staan. Nog voor je de straat uit bent is er toch geen internet meer lijkt mij. Don't get it.

Hallo @Casparo , als ik op het laatste scherm zie staan dat de netwerksleutel verkeerd is zijn er 2 mogelihkheden.

Ten eerste heb je echt een foutief wachtwoord ingevoerd of

Ten tweede in het wachtwoord zitten vreemde tekens die het systeem in de auto niet aan kan.

 

Reputatie 1

Op de vraag van Nick83 wat voor bericht ik kreeg als ik een verkeerde sleutel invoerde heb ik dit gedaan. Dus heeft het probleem niets met een verkeerde code te maken.

Reputatie 6
Badge +8

@PeterG Om je een voorbeeld te geven: Als je Carnet thuis met je netwerk kunt verbinden kun je via je thuisnetwerk kaartupdates en andere data binnenhalen. Als je dat via je mobiele hotspot moet doen dan vlieg je door de MB's heen.

 

Ah, duidelijk @Hsd . Nou snap ik het (beter). :slight_smile: . Ik zag de logica niet echt, zoals je begreep.

@Casparo . Hij geeft aan netwerksleutel fout. Vul je die wel heel precies in? Dus met HOOFDLETTERS !

Ah, duidelijk @Hsd . Nou snap ik het (beter). :slight_smile: . Ik zag de logica niet echt, zoals je begreep.

@Casparo. Hij geeft aan netwerksleutel fout. Vul je die wel heel precies in? Dus met HOOFDLETTERS !

Hallo @PeterG , wat ik in een eerdere reactie aangaf toen ik ook las van die netwerksleutelfout en het idee opperde dat de tekens in het wachtwoord niet door Carnet herkend worden en je dus een wachtwoord moet verzinnen dat Carnet wel kan herkennen, maar daar wil @Casparo volgens mij niet aan.

 

Reputatie 1

Hallo PeterG en JanD,

Zoals ik al aangaf heb ik expres een verkeerde netwerksleutel ingegeven op verzoek van Nick83 zodat ik een foto kon maken van de melding.

Omdat ik deze discussie volledig de verkeerde kant uit zie gaan herhaal ik voor jullie nogmaals het probleem.

Met het maken van de verbinding auto met modem is niets aan de hand zoals jullie kunnen zien op één van de foto’s.

Waar het omgaat is nadat ik zie dat de verbinding met mijn auto tot stand is gebracht en ik daarna Carnet aanvink de melding krijg Internet verbinding is mislukt.

Heeft dus niets te maken met een netwerksleutel.

Waarom ik in de garage verbinding wil hebben heeft HSD al toegelicht.

 

Reputatie 1

Beste HSD,

jouw 2 berichten geven prima aan dat jij weet waarom ik verbinding met het internet wil hebben en dat het probleem niet zit in de verbinding tussen auto en modem maar tussen modem en server van VW.

Het blijft dan voor mij vreemd dat ik met mijn KPN mobiel als Hotspot wel verbinding krijg.

En ook als ik een geleende Fritzbox aan een port van mijn modem aansluit en dan in de auto verbinding maak met deze Fritzbox alles prima functioneert.

Je zult nu wellicht denken waarom schaf je dan niet gewoon een Fritzbox aan want dan is het probleem opgelost maar zo zit ik niet in elkaar omdat ik gewoon wil weten wat de oorzaak is.

Reputatie 6
Badge +8

Helaas kan ik je er niet echt verder mee helpen. Zelf heb ik geen internet van KPN en geen ExperiaBox meer. Degene die ik had was een V10.

 

Als je praat over “modem”, bedoel je dan een glasvezelmodem of de ExperiaBoxV9? Sluit je die Fritzbox aan op een glasvezelmodem of weer op de ExperiaBox?

 

 

Reputatie 1

Ik heb een Experiabox V9, geen glasvezel in mijn woning.

Ik verbind de Fritzbox aan een port van de V9 en dan kies ik in de auto de Fritzbox aan en dat werkt prima. 

Reputatie 6
Badge +8

Ok. Dan zit er dus iets in het WiFi deel van de V9. En heb je dan de WiFi instellingen van de V9 exact gelijk aan die in de Fritzbox?

 

Waar je ook naar zou kunnen kijken is wat er gebeurd als je met een computer verbinding maakt met de WiFi van de V9 en met die van de Fritzbox. Zit er verschil in de netwerk configuratie die de computer krijgt wat betreft DNS?

Reputatie 7
Badge +24

Het kan zijn dat er op die fritzbox een andere dns staat geconfigureerd...

Reputatie 7
Badge +24

Mooie plaatjes :thumbsup:

Ik zie "handmatige instellingen" staan. Kun je daar wat mee? Zie je dan misschien dingen als "Gateway" en "DNS" staan die je zelf in kunt vullen?

Die repeater is niet van KPN? En die staat nu uit? (nu veel te koud om in de tuin te zitten)

Heeft u hier al naar gekeken?

Casparo schrijft: Waar het omgaat is nadat ik zie dat de verbinding met mijn auto tot stand is gebracht en ik daarna Carnet aanvink de melding krijg Internet verbinding is mislukt.

 het probleem niet zit in de verbinding tussen auto en modem maar tussen modem en server van VW.

Het blijft dan voor mij vreemd dat ik met mijn KPN mobiel als Hotspot wel verbinding krijg.

Ik heb een Experiabox V9

Ik verbind de Fritzbox aan een port van de V9 en dan kies ik in de auto de Fritzbox aan en dat werkt prima.

Okee. Het gaat dus duidelijk niet werken met de v9 Experiabox. Ik begrijp dat je geen Fritzbox wilt? Dat kan tegenwoordig wel bij KPN overigens met bruikleen.

Dus: is een v10 hier dan misschien de oplossing, @Rutger_ ?

Reputatie 7
Badge +24

Het is wel lullig dat het met de fritzbox wel werkt. Want dat geeft toch soort aan dat het toch aan de Experiabox ligt. Of aan de dns van KPN. Maar dat is nog niet geheel duidelijk.

De dns is in de Experiabox v9 niet aan te passen. Mede om deze reden heb ik overigens ook een tweede router achter mijn v9 staan. Via "handmatige instellingen" is het misschien mogenlijk om in de auto zelf een andere dns in te stellen. Maar dat heeft topicstarter nog niet geprobeerd als ik het goed begrijp.

Om hier zomaar een fritzbox voor aan te schaffen voert wel wat ver. Zou niet nodig moeten wezen.

Als er echt geen andere oplossing komt, dan is het misschien een optie om een goedkoop low-budget wifi routertje aan te schaffen en in de garage naast de auto te hangen.

Reputatie 7
Badge +15

@Casparo Inderdaad erg bijzonder dat het met een hotspot en met de Fritzbox wel werkt maar met de Experiabox V9 niet. Heb je toevallig de tips van @Nick83 al uitgevoerd? Met betrekking tot het handmatig instellen van een andere DNS? Mocht dat het probleem ook niet oplossen dan hoor ik het graag en ga ik uitzoeken of ik het wellicht op een andere manier kan oplossen.

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja... dat dingen op de Experiabox niet werken en dan op een hotspot (mobiele telefoon met 4G verbinding) wel werken, dat zien we hier opt forum wel vaker.

Maar dat iets rechtstreeks op het WiFi van de Experiabox niet werkt, en dan met een tweede wifirouter achter diezelfde Experiabox wel werkt, dat is wel heel bijzonder. Dan zou je je als KPN toch eens achter de oren moeten krabben: wat is hier aan de hand.