Vraag

Netwerk Unifi haalt performance niet

  • 12 August 2023
  • 26 reacties
  • 320 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds een paar dagen GB internet. Ik haal echter bij lange na de performance niet. Ik verwacht geen 1000Mbit maar mijn Ookla-meting, diverse keren gedaan, geeft geen spectaculaire cijfers:

Draadloos gemeten: iPad 2018 (6e gen): 102.02 down/36.75 up.

Situatieschets:

Bedraad netwerk: bekabeling Cat.6a. GB Unifi Switch. 

Wireless netwerk: 3 x Unifi AC-Pro bedraad. 

Gedaan: reset van modem/check parameters Unifi omgeving/directe kabel naar laptop.

 

Admin: Er is inderdaad sprake van een storing op het platform. Enkele topics verwijderd en een aantal post hierheen verplaatst voor het overzicht. Was geen fout van de gebruiker. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Badge +19

Dit heb je al een keer of vijf verteld.!!!

Reputatie 7
Badge +5

idd , houd je aan de huisregels

Dat topics meerdere keren worden geplaatst hoeft niet aan de topic starter te liggen.

Er is blijkbaar een fout op het platform.

Zie dit bericht.

 

Reputatie 6

Bandbreedte op 160Mhz en iPad meet op de 5Ghz band ipv 2.4Ghz?

Reputatie 1

Ik kreeg steeds een foutmelding maar dat schijnt een bug in het systeem te zijn. Wellicht ook nog een goede inhoudelijke bijdrage?

 

Admin: welkom op het forum! Er was inderdaad sprake van een storing. Ik heb de dubbele topics weggehaald en alle reacties hierheen verplaatst. Hier graag verder :-) . 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Juan de la Calle 

 

Heb je ook het glasvezelmodem al eens 2 minuten van de stroom gehaald? Soms wil dat wel eens helpen.

Heb je ook getest met een kabel rechtstreeks naar het KPN modem, dan ook even de rest van het netwerk loskoppelen van het KPN modem.

Reputatie 7
Badge +8

Bandbreedte op 160Mhz en iPad meet op de 5Ghz band ipv 2.4Ghz?

Bandbreedte op 160 Mhz zetten is niet nuttig ondersteund ze ipad niet.

en 80 Mhz is meer dan genoeg ik haal op me iPad pro gewoon dan 930 mbit op mijn unifi accespoints. 

1x UAP AC Pro

2x U6 LR

Reputatie 6

Oh nooit geweten dat iPad dat niet kan weer een punt op de lijst om het niet te kopen haha.
Alleen iPad Pro vanaf 4e gen. En ja 80Mhz is goed genoeg. Suggereerde alleen om het allemaal maar op de hoogste instellingen te gooien.

PS ik kan de huidige topic niet vinden.

Reputatie 7
Badge +8

Oh nooit geweten dat iPad dat niet kan weer een punt op de lijst om het niet te kopen haha.
Alleen iPad Pro vanaf 4e gen. En ja 80Mhz is goed genoeg. Suggereerde alleen om het allemaal maar op de hoogste instellingen te gooien.

PS ik kan de huidige topic niet vinden.

alles op hoogste gooie is juist onnodig en vaak vragen om meer problemen.

Reputatie 6
Badge +5

Ik zie deze optie nog niet voorbij komen.

Begin met aansluiten van computer/laptop bekabeld direct op KPN-modem en test snelheid,

Is die wel rond de  1Gbit, dan verder zoeken op het interne netwerk.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Juan de la Calle, welkom hier. 

Ik zie deze optie nog niet voorbij komen.

Begin met aansluiten van computer/laptop bekabeld direct op KPN-modem en test snelheid,

Is die wel rond de  1Gbit, dan verder zoeken op het interne netwerk.

Zou je inderdaad je laptop/pc direcht op de KPN modem aan willen sluiten en de rest loskoppelen? Welke snelheid haal je dan?

Reputatie 7
Badge +18

Dubbelpost:

 

Reputatie 1

Ik heb getest met een nieuwe Cat5e kabel direct vanaf het V10 modem. Ook hier haal ik niet de verwachte performance (288 up/694 down).

Reputatie 7

Ik heb getest met een nieuwe Cat5e kabel direct vanaf het V10 modem. Ook hier haal ik niet de verwachte performance (288 up/694 down).

Ik neem aan dat je hierbij een moderne PC gebruikt hebt en de meting gedaan hebt met de Ookla Speedtest app uit Microsoft Store.

Reputatie 1

Tuurlijk, een recente laptop met directe netwerkaansluiting (dus geen USB verloopjes) en de Ookla speedtest.

Reputatie 7

Tuurlijk, een recente laptop met directe netwerkaansluiting (dus geen USB verloopjes) en de Ookla speedtest.

De Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store en niet Speedtest in een browser. Klopt dat?

Reputatie 1

De geïnstalleerde app.

Reputatie 7
Badge +24

Juan, ik heb dit over het hoofd gezien. 

Rechtstreeks met een kabel aangesloten op de modem, zonder andere switches of apparatuur aangesloten werkt dus ook niet. 

Laten we bij het begin beginnen. Zou je het glasvezelkastje 10 seconden stroomloos willen maken? Zou je daarna de Experiabox V10 willen resetten zoals via de link hier aan wordt gegeven? Dus niet alleen stroomloos maken. 

Reputatie 1

Glasvezelkastje van de stroom afgehaald. Vervolgens het modem gereset. De volgende meting als resultaat. Iets meer maar nog steeds niet wat ik zou (mogen) verwachten.  

 

Reputatie 7
Badge +24

 

 

Hier mankeerd helemaal niets aan. Voor WiFi 5 is dit prima. Wilt u een hogere snelheid? Dan zult u moeten investeren in apparatuur die WiFi 6 ondersteund. 

Hallo @Nick83 , @Juan de la Calle heeft het hier over een bekabelde verbinding.

 

Hallo @Juan de la Calle probeer onderstaande link eens:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen/servicetool-traag-internet.htm

hier test KPN de verbinding tussen de centrale en jouw modem.

 

Reputatie 7
Badge +8

Hallo @Juan de la Calle probeer onderstaande link eens:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen/servicetool-traag-internet.htm

hier test KPN de verbinding tussen de centrale en jouw modem.

 

Dit werkt niet met eigen modem.

weet niet of degene achter het NT meteen ook unifi heeft zo ja doet die tool het niet.

Hallo @MennoG78 , ik neem aan dat @Juan de la Calle wèl snapt dat dat uiteraard met een rechtstreekse verbinding op het KPN modem moet.

Reputatie 1

De servicetool werkte niet. Omdat ik een volledige reset had gedaan moest ik weer opnieuw aanmelden met het default ww en een nieuwe kiezen. Prima. Vervolgens kwam ik niet meer bij mijn modem. Via een incognito pagina lukte het wel en kan ik inloggen. Vervolgens kreeg ik dit: 

Maar goed, een nieuwe poging maakte dat ik er weer bij kon en ook de servicetool werkt. Doorlopen maar niets vastgesteld.

 

Bij een tweede test kan de tool weer geen verbinding maken met het modem. Weer een herstart….

Bedraad:

De opvolgende OOKLA (bedraad) test geeft geen verbetering.

Wifi:

Mijn Wifi op het modem wordt standaard niet gebruikt omdat ik dat laat lopen via de Unifi omgeving. Ter verificatie heb ik eens verbonden naar het default Wifi netwerk en kwam op een teleurstellende 51 Mbps.