Beantwoord

Opgezegd en toch factuur over volgende periode

  • 2 November 2022
  • 9 reacties
  • 145 keer bekeken

Ik heb per 22 oktober 2022 mijn internetabonnement met KPN opgezegd, de apparatuur teruggezonden (ook van KPN een bevestiging van ontvangst gekregen) en toch nog een factuur ontvangen voor de periode 23 okt t/m 22 nov.  

De factuur werd ook geïncasseerd en door mij teruggeboekt i.v.m. onterechte afschrijving, immers KPN verleend geen diensten meer in deze periode.

Gisteren 01/11 een aanmaning hiervoor ontvangen, waarop je geen reply kunt sturen. Overigens staat op de website dat er na 2 mislukte incasso's pas een aanmaning volgt, dus hier gaat KPN ook al in de fout, want het incasso is maar 1 keer uitgevoerd en niet 2 keer.

Ik begrijp uit eerdere topics op dit forum dat er nog een afrekening volgt en die zal € 0,00 bedragen, dus dan komt er geld terug, graag dan verrekenen met de zogenaamde openstaande factuur. Ik ga de factuur niet betalen. Geen dienst of product geleverd, geen betaling. 

Overigens heb 

icon

Beste antwoord door Joep1965 7 November 2022, 21:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @hubH! Begrijpelijk dat je verbaasd opkijkt als er nog een factuur verschijnt nadat de diensten al gestopt zijn. Facturen worden een aantal dagen van tevoren opgesteld en houden geen rekening met toekomstige opzeggingen, vandaar dat dit zo gelopen is. Mijn advies is dan ook om deze factuur wel te betalen, om de genoemde extra kosten te voorkomen. Op de factuur van november krijg je de teveel betaalde abonnementskosten vanzelf weer terug, afstrepen tegen deze factuur kan niet. 

@Sanne_M:  Ik begrijp dat er enige tijd kan zitten tussen mijn opzegging en de verwerking, maar de tijdsspanne is hier toch wel erg groot, ik heb telefonisch opgezegd half september en daarvan ook netjes een bevestiging ontvangen, abonnement eindigt per 23/10, dus ruim een maand heeft KPN tijd gehad om de opzegging te verwerken. Ruim genoeg om ook de facturering te stoppen, lijkt me. Betalen doe ik niet, er is geen dienst geleverd door KPN, dus…….

De opmerking: “…….. afstrepen tegen deze factuur kan niet.” Welk boekhoudsysteem kan dat niet, alleen dat van KPN. Heb zelf meer dan 45 jaar ervaring met boekhoudsystemen en elk systeem waar ik mee gewerkt heb, kan/kon dat wel, dus wat een kul-verhaal. De factuur van november zie ik met vertrouwen tegemoet. Tot die tijd wacht ik gewoon af.

 

Badge +19

Dat klopt niet helemaal.  Het moment van facturen stopt op het moment dat het abonnement stopt. Dus dat was op 23-10. De factuur voor de volgende periode was dus al gemaakt. Overigens staat in de voorwaarden dat kpn twee maanden de gelegenheid heeft om de slotnota te maken.  Je bent hier mee akkoord gegaan.  Eventuele kosten van niet op tijd betalen zijn voor jou en dat is toch jammer. 

Reputatie 7
Badge +18

Voor verdere toelichting sluit ik me inderdaad aan bij het antwoord van @Joep1965. 🙂 Meer dan wat hier gezegd is kan ik er niet aan toevoegen, maar mocht je in de toekomst nog een vraag hebben, maak dan gerust een nieuw topic aan! 

Dit is hetzelfde wat er bij mij gebeurt, automatische incasso uitgeschakeld. Gelijk de dag erop je hebt 5 dagen om te betalen? Anders komen er kosten bij? Heb letterlijk altijd netjes op tijd betaald. Dan besluit je om over te stappen want de kosten worden te hoog, kan je vervolgens betalen over een periode waarin je geen dienst afneemt.

Ongehoord onbeschoft, ik zie graag dit bedrag terug op mijn rekening. 
 

Reputatie 7
Badge +18

@Pauline67 Heb je bovenstaande berichten gelezen? Uit de reacties kun je zien hoe dit proces in zijn werking gaat.

Ja inmiddels gezien, en nog steeds niet mee eens. Deze maand dus dubbele kosten kwijt aan internet.

En dan kan je zeggen: je krijgt dit weer terug… maar voorlopig in deze tijden is dat allemaal knap lastig. 

@Pauline67 en  @SanneM

Ik begrijp dat de processen binnen KPN altijd in het voordeel van KPN zijn en niet in het voordeel van de klant.

Eerst betalen en dan terugkrijgen is het proces!

Ik ben in het begin bij HetNet gekomen omdat dat toen een gratis dienst was, uiteindelijk werd het een betaaldienst wat ook verder geen probleem is. Na de overname door KPN kom je te vallen onder de klantonvriendelijke "processen” van KPN, zoals hierboven door @Joep1965 wordt aangegeven staat dat proces als zodanig ook omschreven in de algemene voorwaarden van KPN. Dat wil niet zeggen dat dit wettelijk is toegestaan, dus ik zou er een juridisch geschil van kunnen maken, maar voor zo'n klein bedrag is me dat teveel moeite.

Normaal gesproken moet je een goed of dienst leveren en daarvoor wordt betaald, hier is geen dienst (meer) geleverd, dus zou je mogen verwachten dat je ook geen factuur meer krijgt en dus ook niet hoeft te betalen, echter… zo werkt het bij KPN niet (volgens de AV), Volgens @Joep1965: de factuur voor de volgende periode is al gemaakt op het moment dat je contract eindigt. Dat is niet correct, de opzegging is geheel volgens de (KPN)regels gedaan, dus zou je mogen verwachten dat KPN dan ook de facturering staakt, niet dus, want het "past niet binnen de processen". 

Ik wacht gewoon totdat ik een creditnota krijg, en aangezien binnen KPN ook maar 1x per maand het factureerproces uitgevoerd wordt, duurt dat dus tot een datum rond 23 november. Verrekening van de creditnota met de openstaande factuur kan ook niet plaatsvinden, want ook dat is weer zo'n proces binnen KPN, wat niet in het voordeel van de  klant is. 

KPN let op uw “saeck” en doe eens wat aan klantenbinding, zo “jaag je iedereen de tent” uit.

Groetjes

Om dit topic af te sluiten:

De creditnota over november ontvangen en gecontroleerd en door mij akkoord bevonden.

Het saldo ad. € 1,35 overgemaakt aan KPN en daarna niets meer vernomen van KPN, betekent dus dat KPN de betaling verwerkt heeft. Dus mijn conclusie kan alleen maar zijn dat de systemen van KPN toch anders werken dan door KPN wordt voorgesteld he @Sanne_M en @Joep1965 

Ik ben van KPN af en dat is goed zo!

De groeten.