Vraag

Probleem met trekken van UTP kabel van meterkast naar woonkamer

  • 1 June 2024
  • 11 reacties
  • 239 keer bekeken

Hallo,

Ik kan nog steeds geen glasvezel gebruiken na meer dan een half jaar bellen, aanvragen indienen enzo. De situatie is als dit. De meterkast bevindt zich in het gezamelijke appartementencomplex en bevindt zich ongeveer 3 meter onder de keuken. Dit is een oude woning. Er zijn al 3 monteurs geweest. De eerste zei dat er geen loze leiding aanwezig was en geen stopcontact. De tweede zei dat de kabel niet getrokken kon worden, omdat er in het contract staat dat er geen gaten mocht worden geboord in de keuken en dat het een uitdaging zal zijn om de kabel handmatig met behulp van kabelgoot naar de woonkamer toe te brengen. Hij zei ook dat superwifi's niet handig zijn omdat het een oudere woning is die dikkere muren heeft die het internet signaal kan belemmeren. Hij had toen een aanvraag ingediend voor een FTU verplaatsing maar die werd afgewezen door KPN netwerk, omdat ik geen "volledige" toestemming had van mijn woningcorporatie die ik een maand later wel had gekregen. De derde monteur zei ja kan met behulp van superwifi's worden aangesloten en dat hij zelf geen aanvraag doet voor een FTU verplaatsing omdat het gewoon bruikbaar is.

Het probleem is meer ik gebruik op dit moment koper en kan met WiFi naast de router ongeveer 130 Mbps krijgen. Als ik naar door mijn voordeur stap en in het gezamelijke apartmentencomplex kom dan zakt de snelheid van WiFi naar 25Mbps. Wat is dan het nut om glasvezel aan te sluiten als de snelheid zakt met meer dan 80% en onthoud ook dan de snelheid nog meer dropt met superwifi's. Op bepaalde punten in mijn huis zakt het internet met ongeveer 50% door bepaalde muren maar buiten de voordeur zakt het met meer dan 80% wat betekent dat het nog slechter is dan koper. Aangezien je bij een 1Gbit pakket nooit de 1Gbit tikt maar ongeveer rond de 700 Mbit. Als ik ervan uit ga dat het dan een verlies van 85% oplevert dan is de snelheid max 105Mbit dus langzamer dan koper. Waarom zal ik dan overstappen. Dit probleem is niet alleen bij mij maar bij de hele wijk. Ik heb zelfs betere wifi buiten op straat dan in het appartementencomplex. Daar is verlies 30%.

 

Hieronder uitgebreide versie:

 

In oktober 2023 had ik een bestelling geplaatst voor glasvezel bij kpn. Eind van november kwam er een kpn monteur langs en die zei dat er geen glasvezel kon worden aangesloten wegens geen stopcontact en geen loze leiding die naar de woning gaat. 

Vervolgens had ik een aanvraag ingediend bij mijn woningcorporatie en kreeg een brief waarin stond dat er een stopcontact mocht worden aangesloten (op eigen kosten) en dat er door het hele huis gaten mochten worden geboord om de utp kabel binnen te krijgen mits het volgens de regels gaat volgens de regels gaat dat op het contract staat vermeld door mijn woningcorporatie. Deze brief kreeg ik van KPN maar op de een of andere reden weet de klantenservice niet dat zo'n brief is verzonden maar ja. Ik kreeg deze brief eind januari en begin februari een nieuwe bestelling geplaatst bij kpn.

In maart had ik gebeld met de klantenservice om er zeker van te zijn dat er extra lange UTP kabel zal worden meegenomen aan de KPN monteur en op de dag dat hij kwam had hij UTP kabel bij zich. Hij checkte de meterkast en kwam snel erop dat hij dit niet kon doen wegens niet genoeg gereedschap en dat er geen gaten mochten worden geboord in de keuken. Hij zei toen superwifi's geen optie want verlaagt de snelheid van het internet door die dikke muren en zei dat hij een ticket gaat maken voor een FTU verplaatsing. 

Helaas werd dit verzoek afgewezen door KPN netwerk, omdat ze geen toestemming hadden van mijn woningcorporatie om dit uit te voeren. 

2 dagen voordat ik de toestemming kreeg kwamen mensen van KPN langs en die zeiden waarom we nog steeds niet zijn aangesloten. Ja ik zei van ze kunnen geen UTP kabel trekken. Dit probleem was niet alleen bij ons maar de hele straat bij mij en nog een aantal andere. Dus een nieuwe bestelling geplaatst omdat ze zeiden als glasvezel na een aantal weken niet is geactiveerd het uit het systeem wordt gezet.

Eind april kreeg ik dan de toestemming eindelijk via mail en beide meteen met KPN  om te vertellen dat ik nu toestemming had gekregen. KPN zei bel maar met KPN netwerk en KPN netwerk zei dat ze een nieuwe ticket nodig hadden van KPN om de aanvraag te kunnen accepteren. Ik bel KPN terug en die plande een monteur in op 28 mei een dag nadat het abonnement ingegaan kon worden. De monteur kwam en zei ja enige manier om dit te doen is doormiddel van superWiFI. Hij las niet eens de volledige toestemming die ik kreeg van mijn woningcorporatie en de brief met boorgaten. Ik liet de monteursbon zien van de vorige monteur maar deed heel moeilijk om een ticket aan te maken om een FTU te verplaatsen. Hij zei dan je hebt 2 opties of je gaat superwifi's gebruiken of je gaat via mijnaansluiting.nl een aanvraag doen. Met superwifi zal mijn internet slechter zijn dan mijn koper abonnement bij online.nl en ik kan geen aanvraag doen bij mijnaansluiting.nl aangezien ik huurder ben van dit huis en Havensteder zei dat ze niks meer doen voor mij met betrekking tot glasvezel aangezien ze alle toestemming hebben gegeven.

Email:

 

Hartelijk dank voor uw bericht.

 

Toestemming verlenen voor aanpassingen in de woning

Havensteder geeft als eigenaar van de woning, toestemming gegeven aan KPN om nodige werkzaamheden uit te voeren voor het aanleggen en aansluiten van de Glasvezel verbinding.  

Daarbij hebben wij een aantal eisen gesteld waar KPN zich aan dient te houden tijdens het uitvoeren van deze werkzaamheden. Deze eisen hebben wij in een brief aan u gecommuniceerd.

 

Aansprakelijkheid

Havensteder is hierin een derde partij en kan niet aansprakelijk worden gesteld, omdat zij geen werkzaamheden heeft uitgevoerd aan de woning.

Wij verwijzen u door naar KPN waarnaar u uw schrijven kunt toesturen, en uw vragen kunt stellen. De contactgegevens kunt u terugvinden op de brief die door KPN is gestuurd.  

 

Heeft u nog vragen?

 

Veel informatie vindt u op www.havensteder.nl. Vindt u niet wat u zoekt, vul dan het contactformulier in met uw vraag: https://www.havensteder.nl/contact. Wilt u ons liever bellen? We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 15.00 uur op 010 890 25 25. We helpen u graag.

 

Vriendelijke groet,

 

 

 

Team Dagelijks Onderhoud

 

 

Een andere vraag gesteld over glasvezel en krijg dit:

 

U heeft contact opgenomen met onze Klant & Service over het aansluiten van de Glasvezel.

 

Zoals hieronder aangegeven verwijzen wij u door naar KPN waaraan u uw vragen kunt stellen.

 

Dit is alles wat ze nog zeiden en doen voor glasvezel. Dus alles ligt bij KPN.  

 


11 reacties

Badge +19

Heel gedoe allemaal @What11.Ik neem aan dat u weet welke aansluiting van u is. Bel een willekeurig installatiebedrijf of klussenbedrijf en laat hen die kabel trekken. Gaten boren, kabel er door. Aan de ene kant sluit je het modem aan en de andere kant van de kabel stop je in het glasvezelkastje.

Reputatie 7
Badge +24

Als er geen utp kabel getrokken kan worden, dat kan het glasvezelkastje ook niet verplaatst worden. Want die glasvezel moet toch ook ergens heen? 

Reputatie 5
Badge +6

Hi @What11, in de meterkast heb je inderdaad een stopcontact nodig om het glasvezelkastje van stroom te voorzien. Dus deze heb je sowieso nodig, het is me niet duidelijk of deze er nu al is. KPN monteurs zijn opgeleid om een stopcontact in de meterkast te plaatsen indien deze aan bepaalde eisen voldoet. Mits er natuurlijk toestemming voor is. Het laten plaatsen van een stopcontact bij een levering is gratis.

 

De voorkeur in deze situatie zou inderdaad zijn om het modem in de woning te plaatsen in verband met het verlies van snelheid. Vanuit de meterkast dient er dan een UTP kabel (minimaal cat5e) gemaakt te worden naar de woning. Alleen weet ik niet precies hoe de woning er uit ziet natuurlijk. Maar als ik naar de foto kijk dan zou de UTP kabel vanuit de meterkast door een gaatje in de muur recht omhoog moeten lopen. En vervolgens langs de muur naar de rechterkant?

 

Wij monteurs hebben daar de spullen niet voor. Zulke hoge ladders hebben wij niet. En het lijkt me ook best link om te doen in deze situatie gezien de trap. Je kan het proberen via een KPN monteur, hier komen dan ook extra kosten bij. Maar ik acht de kans groot dat ze niet bereid zijn dit te doen. Dus ik zou zoals @Joep1965 al aanraadde dit wellicht door een andere partij laten doen gezien de omstandigheden. Je zou het ook met SuperWifi's kunnen proberen maar meestal werkt dat niet heel goed in dit soort situaties. 

@DaveA SuperWifi's zal ik zeker niet gebruiken. Het stopcontact is aangelegd met eigen kosten. Ik heb zo net een afspraak gemaakt met Guidion om het te doen op dinsdag 4 juni, maar het vreemde is dat het op internet staat dat ze boorwerkzaamheden doen terwijl ik net een medewerker sprak die zei dat ze dat niet/zelden doen. Ik hoef geen kosten te betalen als ze de werkzaamheden niet doen, maar als zij de werkzaamheden niet doen dan kan ik niks. In de brief stond wel een overeenkomst met Guidion en Havensteder. Het moeilijke aan dit is dat er geen gaten boven mag worden gemaakt aangezien de rechterkant de keuken is. Misschien langs het plafond. 

Maar als dat niet lukt dan is er geen andere mogelijkheid dan de FTU te verplaasten volgens mij. Ik mag zelf niet zomaar veranderingen aanbrengen inclusief gaten boren aangezien ik huurder ben. Om KPN netwerk zo ver te krijgen om de FTU te verplaatsen heb ik een ticket van een monteur van KPN nodig, maar dat lukt nu niet echt door de laatste monteur. Het beste is om de FTU te verplaasten naar de woonkamer en vanaf de voorgevel van het huis de kabel naar boven trekken. Dat zei ook de tweede KPN monteur die langs was geweest.

Ik kan nu alleen maar hopen dat het lukt op dinsdag anders toch een andere KPN monteur sturen die dit gaat doen. 

Reputatie 7
Badge +24

Boorwerkzaamheden doen wel. Maar altijd op eigen risico. Dus als er wat fout gaat is het uw probleem. Als u zeker weet dat er ergens in een muur of vloer geen water/elektriciteit zit, dan kunt u laten boeren.

Reputatie 7
Badge +9

Ik mag zelf niet zomaar veranderingen aanbrengen inclusief gaten boren aangezien ik huurder ben.

Ook als huurder mag je boren, je mag alleen de woning weer netjes achter laten indien je naar andere woning zal verhuizen, anders huurt de verhuurder een klusbedrijf om de gaatjes te vullen en de rekening mag je betalen.

 

@DaveA De Guidion monteur was gister gekomen en kon niks doen. Toen hij de brief las, begreep hij het direct. Er was een kpn pilot nodig. Hij legde uit dat dit zelden voorkomt enzo. Er was een ander soort ticket nodig bij Guidion om dit te kunnen doen. Dus heb ik vandaag de klantenservice gebeld en werd doorverwezen naar de backoffice. Zij weten ook helemaal van niks en daarom zit de backoffice het uit te zoeken.

Het enige wel is dat Guidion klantenservice zei dat de ticket naar Odido moest worden gestuurd en vanaf daar naar Guidion. Omdat ze alleen maar werken vanaf opdrachten die vanuit daar worden gestuurd.

Er stond wel ergens in die brief dat er Guidion medewerkers zouden komen met een KPN kleding.

Reputatie 5
Badge +6

Hi @What11, ik heb het topic nog even opnieuw doorgelezen en ik denk dat je de volgende opties hebt:

 

Optie 1. Via de KPN website kiezen voor SuperWifi huur. Deze kun je maandelijks opzeggen en is in deze situatie misschien makkelijker dan ze meteen te kopen. Dan kun je kijken of dit misschien toch goed functioneert in jouw situatie (voorkeur blijft natuurlijk het modem via een UTP kabel de woning in brengen)

Optie 2. Zoals je al zei kun je via mijnaansluiting.nl geen FTU verplaatsing aanvragen omdat je huurder bent. Andere optie zou zijn om dit nogmaals via een monteur van KPN te regelen en dat hij/zij hier een ticket voor kan aanmaken. Of dit goedgekeurd wordt durf ik niet te zeggen. 

 

Optie 3. Indien er toestemming is om te boren, dan een UTP kabel door een firma naar de woning laten maken. Zoals ik in mijn vorige reactie al zei acht ik de kans groot dat een KPN monteur niet bereid is dit te doen gezien de hoogte.

 

Overigens is me het Guidion verhaal niet helemaal helder. Want Odido heeft geen rol in deze situatie als het aansluitpunt door KPN gemaakt is, je klant bent bij KPN etc. 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @What11, ben je inmiddels iets wijzer geworden vanuit de backoffice? Het Guidion verhaal is mij ook niet helemaal helder, maar hopelijk heeft de backoffice alles duidelijk kunnen krijgen.

Mocht je nog niet hebben gehoord, dan wil ik je aanraden om even opnieuw met onze klantenservice te bellen en te vragen of er al een update te geven valt!

Ja ik ben inmiddels al wijzer geworden. De backoffice heeft met moeite een antwoord gekregen, want zo'n situatie kwam volgens hun ook nooit bekend. Ik hoop natuurlijk dat het zo snel mogelijk wordt opgelost.

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop met je mee @What11, laat je het hier weten als er vervolgstappen genomen worden? Dan zijn wij hier ook op de hoogte, mocht er in de toekomst nog iemand tegen een soortgelijke situatie aanlopen!

Reageer