Vraag

Ruim €1800,- betalen om glasvezel in te schakelen. Niet blij

  • 9 December 2022
  • 32 reacties
  • 1184 keer bekeken

Hoi,

Ik hoop hier opheldering te krijgen over een beetje vreemde situatie. Laat ik er alvast bij zeggen dat de irritatie al hoog zit bij ons dus alvast excuus als sommige woorden iets geïrriteerd overkomen.

Afgelopen weken is in ons gebied hard gewerkt door Glaspoort om een glasvezel verbinding aan te leggen. Wij kregen een hele tijd terug al een e-mail van KPN dat dit zou gaan gebeuren, niet op ons verzoek, en dat dit kosteloos was.

Wij wonen in een industriegebied, in een koopwoning met woonvergunning. Wij blij want we leven al jaren met een kapotte koperlijn van KPN die met de juiste windrichting maximaal 20Mbit kan leveren. Er is geen COAX aansluiting dus KPN heeft hier een monopolypositie. Omdat de internetlijn zo slecht is, is overstappen naar een B-maatschappij ook niet bepaald comfortabel. Ondanks dat de internetlijn zo verschrikkelijk is, heeft KPN wel altijd z'n best gedaan ons de beste service te geven en ons zo af en toe gecompenseerd met een extra internetbundel op de telefoon. Iets wat nu ook niet meer nodig is want door de slechte lijn heb ik een onbeperkt bundel genomen zodat ik altijd nog gebruik kon maken van m'n internet op mijn telefoon via hotspot.

Zo gezegd, glasvezel is afgelopen weken aangelegd door het gebied, witte kastje is door een KPN Netwerk monteur van de week in onze woning aangesloten en dat is dat. Nu willen wij, natuurlijk met al onze enthousiasme, EINDELIJK glasvezel aanvragen bij KPN. En dat kan. Maar dan moeten we wel eerst nog even €1850,- eenmalige kosten betalen aan Glaspoort. Pardon my French maar we hebben geen klap van de molen gehad. Dit gaan wij dus niet betalen.

Nu blijkt ook nog eens. Dat er in 2023 de koperlijnen gefaseerd uitgezet worden daar waar KPN glasvezel kan leveren. Gaan we dit echt op deze manier doen? Ons forceren bijna 1900 euro te betalen voordat we glasvezel kunnen gebruiken met de kans dat we straks de koperlijn ook niet meer kunnen gebruiken? Begrijp me niet verkeerd, we zijn prima rechtsbijstand verzekerd voor dit soort situaties maar hier moeten wij en KPN toch helemaal geen zin in hebben om hier een of ander kinderachtig juridisch getouwtrek van te maken? Is dit echt de manier om met elkaar om te gaan?

Ik hoop echt dat iemand van KPN dit leest en ons minimaal kan vertellen dat we iig de aankomende jaren nog gebruik kunnen maken van onze koperlijn aangezien mijn naam vanochtend nog geen Hans Klok was en dus ook geen €1850,- kan toveren. We hebben nu ongeveer 15Mbit met een slechte wind en wat je niet kent mis je niet dus die 100Mbit die we zouden kunnen krijgen via glasvezel missen we nu dus ook niet.

Vol verwachting klopt ons hart….

Jennifer

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij kan @Ward_ hier alles over vertellen. Maar ik vermoed dat u er niet onderuit komt. En rechtsbijstand? Wat wil die hier aan kunnen doen?

Volgens mij kan @Ward_ hier alles over vertellen. Maar ik vermoed dat u er niet onderuit komt. En rechtsbijstand? Wat wil die hier aan kunnen doen?

 

Ik denk dat hier absoluut wel wat aan te doen is want wij hebben die hele glasvezelaansluiting niet aangevraagd. Ze hebben het hele gebied aangelegd. De buren ook. En een consument forceren tot deze kosten is juridisch absoluut wat mee te doen. Er is nergens vermeldt van te voren dat deze kosten zouden komen. In de e-mailcommunicatie vanuit KPN stond ook dat het kosteloos was.

Daarnaast gebruiken wij de aansluiting ook voor werk. Ik ben verslaggever. Maar ik wil helemaal niet kinderachtig gaan doen met ‘we hebben recht op internet’ blabla gedoe. Het is gewoon niet oké wat er nu gaande is en ik verwacht dat er een normale oplossing komt zonder al dat gedoe eromheen.

Reputatie 7
Badge +10

Ten eerste bijzonder want ik ken zo geen Glaspoort projecten waar je 1850 euro aan Glaspoort moet betalen voordat je geactiveerd kunt worden. Er zijn wel Glaspoort projecten op bedrijventerreinen met een eenmalige bijdrage maar die bedragen liggen lager en worden niet met Glaspoort afgerekend.

Wat ik wel kan zeggen is dat de koperlijn niet wordt uitgeschakeld bij adressen die geblokkeerd zijn voor glasvezel door een eigen bijdrage. Hopelijk geeft dat wat gemoedsrust.

Het verhaal van de eigen bijdrage is verder aan Glaspoort. Dat is een geheel apart bedrijf met haar eigen beleid. En ja, KPN is 50 procent eigenaar maar gaat niet over dit soort beleid.

 

Dit soort bijdragen zijn zeer gebruikelijk in gebieden waar aanleg economisch nooit terugverdiend kan worden zoals buitengebied. Dat geldt ook voor bedrijfsterreinen (veel graven versus relatief weinig aansluitingen maakt hoge kosten per aansluiting). Maar dat wordt volgens mij altijd vooraf gecommuniceerd door Glaspoort.

Ten eerste bijzonder want ik ken zo geen Glaspoort projecten waar je 1850 euro aan Glaspoort moet betalen voordat je geactiveerd kunt worden. Er zijn wel Glaspoort projecten op bedrijventerreinen met een eenmalige bijdrage maar die bedragen liggen lager en worden niet met Glaspoort afgerekend.

Wat ik wel kan zeggen is dat de koperlijn niet wordt uitgeschakeld bij adressen die geblokkeerd zijn voor glasvezel door een eigen bijdrage. Hopelijk geeft dat wat gemoedsrust.

Het verhaal van de eigen bijdrage is verder aan Glaspoort. Dat is een geheel apart bedrijf met haar eigen beleid. En ja, KPN is 50 procent eigenaar maar gaat niet over dit soort beleid.

 

Hi Ward!

Dankjewel voor je antwoord!

Het stelt idd gerust dat de koperlijn niet zomaar uitgezet wordt. Want zoals je hieronder kunt zien moeten wij eerst die 1815 betalen. Je kunt begrijpen dat dit een aanzienlijk bedrag is wat we niet gaan betalen.

 

Blij te lezen dat we dus de koperlijn voorlopig kunnen blijven gebruiken.

 

Groetjes Jennifer

 

 

Reputatie 7

Wij kregen een hele tijd terug al een e-mail van KPN dat dit zou gaan gebeuren, niet op ons verzoek, en dat dit kosteloos was.

Heb je die mail nog?

Kan je daar eens een screenshot van maken en deze hier met ons delen?

Wel even jouw persoonlijke informatie wegpoetsen.

Reputatie 7
Badge +10

@Jennifer H. Je had het eerst over 1850 en nu over 1815. Maar dan snap ik het toch. De hoogste bijdrage die ik ken voor Glaspoort bedrijventerreinen is 1500 euro. Maar dat is ex BTW. Incl BTW is dat 1815. Dus het bedrag klopt wel.

De communicatie daarentegen niet dus... En ik hoop niet dat iemand van KPN heeft verteld dat jouw koperaansluiting ook uit gaat want dat klopt dus niet. Als die blokkade er wel een keer afgaat na betaling,  kondigen we meteen de uitschakeling van de koperlijn aan, maar dan nog over drie jaar vanaf dan. In 2023 gaan we adressen uitzetten die in 2020 al glasvezel hadden en konden bestellen (zonder extra kosten) en toen aangekondigd werden. 

Wij kregen een hele tijd terug al een e-mail van KPN dat dit zou gaan gebeuren, niet op ons verzoek, en dat dit kosteloos was.

Heb je die mail nog?

Kan je daar eens een screenshot van maken en deze hier met ons delen?

Wel even jouw persoonlijke informatie wegpoetsen.

Hoi!

 

Jazeker. Dit stuurde m'n man net door. Dit was na het verzoek om toestemming te geven zodat de buurt aangesloten kon worden. Deze mail komt vanuit glaspoort.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

De werkzaamheden voor de installatie waren kosteloos. Dat klopt dus. De tekst is slim gekozen…

Er komen pas kosten als je de aansluiting wil gebruiken en het was netter geweest als dat ook bekend was gemaakt zodat teleurstelling was voorkomen.

@Jennifer H. Je had het eerst over 1850 en nu over 1815. Maar dan snap ik het toch. De hoogste bijdrage die ik ken voor Glaspoort bedrijventerreinen is 1500 euro. Maar dat is ex BTW. Incl BTW is dat 1815. Dus het bedrag klopt wel.

De communicatie daarentegen niet dus... En ik hoop niet dat iemand van KPN heeft verteld dat jouw koperaansluiting ook uit gaat want dat klopt dus niet. Als die blokkade er wel een keer afgaat na betaling,  kondigen we meteen de uitschakeling van de koperlijn aan, maar dan nog over drie jaar vanaf dan. In 2023 gaan we adressen uitzetten die in 2020 al glasvezel hadden en konden bestellen (zonder extra kosten) en toen aangekondigd werden. 

Die 1850 was mijn fout inderdaad. Het is 1815. Maar dat is natuurlijk nog steeds veel geld. Het is een geruststelling dat de koperlijn voorlopig nog blijft zoals het is. Scheelt ons een hoop ellende.

Ik zou gewoon zo lang mogelijk niets doen. Vroeg of laat zal kpn echt alle oude centrales willen sluiten. Dan hebben ze er zelf ook alle belang bij dat jullie op glas over gaan. Wellicht dat dan dat absurde bedrag van de baan is. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik zou gewoon zo lang mogelijk niets doen. Vroeg of laat zal kpn echt alle oude centrales willen sluiten. Dan hebben ze er zelf ook alle belang bij dat jullie op glas over gaan. Wellicht dat dan dat absurde bedrag van de baan is. 

Hoezo absurd?? Dit bedrag betaal je voor dit adres bij elke provider, niet alleen bij KPN. Zoals ik al aangaf moeten voor de meeste bedrijventerreinen veel meters worden gegraven tegenover weinig panden. Dus kan Glaspoort de investering nooit terug verdienen met de maandelijkse lijnhuur.  Ze zijn toch geen charitatieve instelling?

Daarnaast: het is voor bedrijven heel normaal om op een bedrijventerrein te betalen voor de aanleg en meestal wel meer dan 1815 euro. Nu wordt alles in 1 keer gedaan waardoor het wel wat goedkoper is. Maar de bedrijven op dit terrein vinden dit niet absurd hoor. 

Of was je vergeten dat @Jennifer H. Op een bedrijventerrein woont?

Reputatie 7

Toch hadden ze in die mail aan kunnen/moeten geven dat de aanleg dan wel gratis is maar dat de ingebruikname €1500,- excl. BTW gaat kosten.

Ik zou gewoon zo lang mogelijk niets doen. Vroeg of laat zal kpn echt alle oude centrales willen sluiten. Dan hebben ze er zelf ook alle belang bij dat jullie op glas over gaan. Wellicht dat dan dat absurde bedrag van de baan is. 

Hoezo absurd?? Dit bedrag betaal je voor dit adres bij elke provider, niet alleen bij KPN. Zoals ik al aangaf moeten voor de meeste bedrijventerreinen veel meters worden gegraven tegenover weinig panden. Dus kan Glaspoort de investering nooit terug verdienen met de maandelijkse lijnhuur.  Ze zijn toch geen charitatieve instelling?

Daarnaast: het is voor bedrijven heel normaal om op een bedrijventerrein te betalen voor de aanleg en meestal wel meer dan 1815 euro. Nu wordt alles in 1 keer gedaan waardoor het wel wat goedkoper is. Maar de bedrijven op dit terrein vinden dit niet absurd hoor. 

Of was je vergeten dat @Jennifer H. Op een bedrijventerrein woont?

Zoals gezegd wonen wij inderdaad in een industriegebied, echter is onze woning bestemd met woning en niet bedrijventerrein. Maar ik snap de strekking van je opmerking. De bedrijven om ons heen hebben een hoop profijt van sneller internet en, aangezien het grotendeels multinationals zijn, is die 1815 euro zakgeld voor hen.

 

Toch hadden ze in die mail aan kunnen/moeten geven dat de aanleg dan wel gratis is maar dat de ingebruikname €1500,- excl. BTW gaat kosten.

Ja dit was wel even een slap in the face ja. Maar goed. Zoals ik het nu lees blijft de koperlijn voorlopig nog actief dus dan hebben we iig internet. Dat is voor ons het belangrijkste. Of dat nu met 15Mbit is of 100Mbit is dan even niet relevant.

Reputatie 7
Badge +10

Toch hadden ze in die mail aan kunnen/moeten geven dat de aanleg dan wel gratis is maar dat de ingebruikname €1500,- excl. BTW gaat kosten.

Maar dat had ik al aangegeven. Dat ben ik van harte met je eens. 

Reputatie 7
Badge +24

Tja... maar als u nu maar 15 mbit heeft ... dan wilt u op den duur toch over. Want het is niet veel.

Tja... maar als u nu maar 15 mbit heeft ... dan wilt u op den duur toch over. Want het is niet veel.

 

Dat is een andere discussie 😅 Mn man is ict'er en dan is thuis werken met die snelheid niet het meest optimaal. Maar meer dan dat krijgen ze niet uit die lijn dus we hebben sinds een poosje een 4G modem erbij gekregen van KPN. Alle beetjes helpen.

Reputatie 7

Ik betaalde voor mijn kantoor op een bedrijventerrein ooit ruim 325 euro per maand voor een 10 (tien) Mbps glasvezelaansluiting van KPN (zakelijk glas). De initiële aanleg van die glasvezel kostte ook nog eens 2400 euro.

Een paar jaar terug hebben de veertien bedrijven in het verzamelpand waar ik ook mijn kantoor heb Ziggo bereid gevonden om voor 400 euro per bedrijf een coax aansluiting te realiseren. Ook zij hebben een afstand van ruim een kilometer moeten overbruggen voor die veertien aansluitingen.

Ik betaalde voor mijn kantoor op een bedrijventerrein ooit ruim 325 euro per maand voor een 10 (tien) Mbps glasvezelaansluiting van KPN (zakelijk glas). De initiële aanleg van die glasvezel kostte ook nog eens 2400 euro.

Een paar jaar terug hebben de veertien bedrijven in het verzamelpand waar ik ook mijn kantoor heb Ziggo bereid gevonden om voor 400 euro per bedrijf een coax aansluiting te realiseren. Ook zij hebben een afstand van ruim een kilometer moeten overbruggen voor die veertien aansluitingen.

Die afstand valt wel mee. Er ligt hier al jaren glasvezel voor de bedrijven op het terrein. Dat is een paar jaar terug allemaal geoptimaliseerd. De woningen (wij en 6 andere huizen hier) waren de enige die nog niets hadden. Die zijn nu pas aangelegd.

 

*EDIT* Wij en nog een paar kleine bedrijven zijn nu aangesloten. De grote bedrijven om ons heen hebben al jaren glasvezel. De kabel loopt letterlijk 10 meter aan de overkant voorbij. Zelfs de vuurtoren naast ons heeft al jaren glasvezel ivm de KPN antennes die daar bovenop zitten.

Reputatie 7

De kabel loopt letterlijk 10 meter aan de overkant voorbij.

Zo werkt dat niet met glasvezel, je kunt niet zomaar aftappen van een glasvezel die 10 meter verderop ligt.

 

De reden waarop ik die opmerking over Ziggo maakte is omdat ik jullie zou willen aanraden om ook eens met hun contact op te nemen om te.kijken wat hun mogelijkheden zijn.

De kabel loopt letterlijk 10 meter aan de overkant voorbij.

Zo werkt dat niet met glasvezel, je kunt niet zomaar aftappen van een glasvezel die 10 meter verderop ligt.

 

De reden waarop ik die opmerking over Ziggo maakte is omdat ik jullie zou willen aanraden om ook eens met hun contact op te nemen om te.kijken wat hun mogelijkheden zijn.

Nee idd, m'n man heeft het uitgelegd.

 

Maar goeie tip van Ziggo. We gaan het onderzoeken. Dankjewel.

Reputatie 7
Badge +10

De kabel loopt letterlijk 10 meter aan de overkant voorbij.

Zo werkt dat niet met glasvezel, je kunt niet zomaar aftappen van een glasvezel die 10 meter verderop ligt.

 

De reden waarop ik die opmerking over Ziggo maakte is omdat ik jullie zou willen aanraden om ook eens met hun contact op te nemen om te.kijken wat hun mogelijkheden zijn.

Toevallig werkt het met die glasvezel die er al lag waarschijnlijk wel zo 😉

Dat is (in het geval van KPN) FttO en dan ligt er een 96vz kabel waarbij een vrije vezel eruit wordt gehaald en doorgelast naar de aanvrager. Maar goed... Die abonnementen zijn niet te betalen voor particulieren.

Ik zou gewoon zo lang mogelijk niets doen. Vroeg of laat zal kpn echt alle oude centrales willen sluiten. Dan hebben ze er zelf ook alle belang bij dat jullie op glas over gaan. Wellicht dat dan dat absurde bedrag van de baan is. 

Hoezo absurd?? Dit bedrag betaal je voor dit adres bij elke provider, niet alleen bij KPN. Zoals ik al aangaf moeten voor de meeste bedrijventerreinen veel meters worden gegraven tegenover weinig panden. Dus kan Glaspoort de investering nooit terug verdienen met de maandelijkse lijnhuur.  Ze zijn toch geen charitatieve instelling?

Daarnaast: het is voor bedrijven heel normaal om op een bedrijventerrein te betalen voor de aanleg en meestal wel meer dan 1815 euro. Nu wordt alles in 1 keer gedaan waardoor het wel wat goedkoper is. Maar de bedrijven op dit terrein vinden dit niet absurd hoor. 

Of was je vergeten dat @Jennifer H. Op een bedrijventerrein woont?

En krijgen al die flatjes dan 1850 euro op de koop toe? Want daar is aanleggen een fluitje van een cent. Door Oost Europese knechten van 2,50 per uur. Nee. Het is dus weer een typisch gevalletje Nederlandse graaicultuur. 

Reputatie 7

De werkzaamheden voor de installatie waren kosteloos. Dat klopt dus.

 

Zoals ik al aangaf moeten voor de meeste bedrijventerreinen veel meters worden gegraven tegenover weinig panden.

 

Ehhh, het klopte toch dat die werkzaamheden gratis waren.

Dan heeft jouw statement "veel meters tegen weinig panden" toch geen enkele waarde?

 

Nee, de communicatie is hier ver beneden de maat geweest en dat is Glaspoort en KPN aan te rekenen.

Reputatie 7
Badge +24

Dan heeft jouw statement "veel meters tegen weinig panden" toch geen enkele waarde?

Men wil niet dat bewoners op voorhand al helemaal geen aansluiting nemen. Daarom maakt men de aanleg gratis en moet er pas betaald worden als er gebruik gemaakt word van de aansluiting. Dit is richting de toekomst toe voor KPN beter. Ooit gaat het waarschijnlijk toch wel gebeuren dat @Jennifer H. of een latere bewoner de aansluiting wil gaan gebruiken.