Vraag

Snelheid van de wifi blijft achter met DECO versterkers

  • 17 June 2024
  • 2 reacties
  • 30 keer bekeken

Hallo!

 

sinds enkele dagen ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Het werkt allemaal prima, maar… de wifi snelheid is sindsdien nog maar de helft van wat het was met Ziggo, terwijl mijn aansluiting in theorie sneller geworden zou moeten zijn. Ik ging van 750Mbps naar 1Gbps.

Ik heb een KPN box12 met wifi uitgeschakeld. Er zit een een TP-Link deco X60 direct op een van de LAN poorten. (Verderop in huis staan nog twee deco’s, bedraad aangesloten, maar achter een switch). De deco’s zenden uit op zowel 2,4 als 5Ghz met wifi6 en MESH. De hoofddeco is ingesteld als accesspoint, en het SSID heeft een eigen naam. Met een snelheidstest (Ookla) haal ik nu ongeveer 250mbps, met een pingtijd van ongeveer 7ms, terwijl ik voorheen (met Ziggo dus) moeiteloos het dubbele haalde. Er is verder helemaal niets veranderd aan het netwerk. Feitelijk is alléén het inkomend signaal gewijzigd.

Met de overstap is de internetsnelheid ook verhoogd, dus ik had toch minstens eenzelfde of aanzienlijk hogere snelheid verwacht.

Hoe kan dat, en wat kan ik eraan doen?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Deichmann Verwijder de Deco's en zet wifi van de Experia Modem aan, dan test je de snelheid met Ookla App (geen browser) bekabeld en wifi. Indien ze goed zijn, dan weet je dat het niet aan de verbinding of modem ligt

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Deichmann, welkom bij ons. 

@TDN stelt een goede vraag, wat meet je als je de DECO's verwijdert en helemaal uitzet? Dit om te achterhalen of de snelheid gehaald wordt op de modem. Belangrijk is wel om de test te doen met een pc of laptop die met een kabel op de modem is aangesloten. 

Ik hoor graag van je. 

Reageer