Vraag

Blauw en soms zwart scherm. Bovenin smalle knipperende rand met kleurtjes

  • 5 March 2019
  • 18 reacties
  • 1089 keer bekeken

Tijdens het bekijken van een dvd kreeg ik opeens volledig blauw scherm met bovenin een smalle, horizontale knipperende rand met kleurtjes. Afstandsbediening KPN reageert alleen nog op zender kiezen: cijfers in de tv-ontvanger verschijnen en verspringen. Maar geen geluid en bij indrukken source-knop klapt er niet een menuutje uit maar springt het scherm op donkergrijs/zwart.
Ik probeer al drie dagen of het mogelijk 'vanzelf' goed komt. Verder alles gedaan wat KPN aanraadt bij 'geen, zwart of sneeuw' -beeld. Ook modem opnieuw opgestart enz.
Waar ligt dit aan? TV (Loewe) of iets met het digitale signaal?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hoi @RCLB
Ik denk dat je dan op een andere ingang van je TV overschakelt, dat zou het blauwe beeld verklaren.
Als het weer gebeurd zet dan je TV even op de juiste HDMI-ingang.
Ook vermoed ik dat het in je afstandsbediening kan zitten waarmee je de sourceknop gebruikt om op je DVD-ingang over te schakelen.
Heb je de mogelijkheid om een andere afstandsbediening te proberen? (Leg dan wel de 'verkeerde' afstandsbediening even in een ander vertrek zodat die niet de boel alsnog kan beïnvloeden.)
Hallo Huistijger,
Bedankt voor je reactie. Dat 'tv op de juiste HDMI-ingang zetten' doe je toch met de afstandsbediening? Source-knop en dan door het 'lijstje' lopen wat op je scherm verschijnt. Het rare is nou juist dat dat 'lijstje' niet verschijnt. Ik kan dus helemaal niks op een HDMI-ingang zetten. Ik ben niet zo'n enorme techneut, dus misschien is er een andere methode om die juiste HDMI-ingang te kiezen?
Gebruik de originele afst.bed. van de televisie om de source te wijzigen. Mogelijk werkt het niet (of niet goed) via de source van de kpn-afst.bed.

Dit zou met de or. afst.bed. i.i.g. moeten werken. Anders is de tv defect.
Source-knop en dan door het 'lijstje' lopen wat op je scherm verschijnt.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @RCLB. Dit klinkt inderdaad als een probleem met de juiste bron/source. Zoals Peter ook aangeeft, lijkt het mij ook verstandig om met de afstandsbediening van de tv zelf de juiste bron te selecteren. Dan zou je toch wel dat lijstje moeten zien. Ik hoor graag of dat lukt!
Dag PeterG en Paul, dank voor jullie advies. Ik heb het gisterenavond geprobeerd. Helaas: geen succes! Met gebruik van de Loewe afstandsbediening gebeurt er niets. Ik neem aan dat er dus iets niet in orde is met de Loewe tv. Mochten jullie dit anders zien, verneem ik het graag. Vooralsnog staat het regelen van een monteur voor de tv op mijn actielijst!
Reputatie 7
Badge +25
Hmm, werken andere knoppen van die afstandsbediening wel (zoals de tv uit/aan zetten)? Heb je de tv zelf al even stroomloos gemaakt? Ik denk wel dat het met de tv te maken heeft eerlijk gezegd, maar het zou zo zonde zijn als het iets "simpels" is.
Nee er werkt op de Loewe afstandsbediening niets. Met de KPN-afstandsbediening kan ik (gelukkig) de tv uitzetten en ook de tv-ontvanger. Geluid is er niet mee te regelen. als ik op 1, 2, 3 etc. druk, zie ik die cijfers wél op de tv-ontvanger maar de tv geeft geen beeld, althans alleen dat blauw. Als ik op de source-knop van de KPN afst. bediening druk wordt het blauwe scherm zwart/donkergrijs. Geen 'lijstje' dus, waar ik doorheen kan.
Ik heb verder alle stekkers uit het stopcontact gehaald en er weer in gedaan. Ook het hele modem (KPN Experia-ding) ge-reset. Verder gisteren nogmaals de handelingen verricht om de KPN-afstandsbediening te 'koppelen' aan de Loewe tv. Dat liep halverwege spaak: geen lampjes meer te zien die volgens de aanwijzingen te zien zouden moeten zijn. Enfin: volgens mij alles gedaan wat te bedenken is en aangezien mijn eerste gevoel 'het is de tv' was en ook jullie daarover reppen, ga ik nu maar richting monteur voor de tv.
Bedankt in elk geval!!
Reputatie 7
Badge +25
Je moet het dan echt bij de tv zoeken inderdaad... Ik weet zo ook geen andere mogelijke oorzaken eerlijk gezegd. Als ik/wij later nog ergens bij kunnen helpen, dan weet je ons te vinden.
TV inderdaad. Met Paul en jijzelf eens.

Maak de TV eens 15 minuten of langer stroomloos (stekker uit stopcontact). Check ook de batterijen in de afstandsbediening van de Loewe eens. Hoewel ik denk dat dat het niet is als de tv ook niet op de volumeknoppen van de kpn-a.b. reageert.
Heb ik allemaal al gedaan PeterG. Batterijen waren zelfs het eerste waar ik mee begon.
Het enige wat ik nog kan bedenken: Kan 't 'm zitten in de DVD-recorder? Wil ik dvd kijken, zet ik eerst alles helemaal uit. Dan: tv aan met knop op de tv. Vervolgens met Loewe-ab de tv helemaal aan. Daarna tv-ontvanger met kpn-ab en als laatste dvd-recorder met ab van dvd-recorder. 3 ab's dus. Gebruikte ik 'n maand of wat de dvd-recorder niet, had ik de grootste moeite om het geheel aan de praat te krijgen. Altijd een moeizame toestand geweest. Afgelopen zaterdag lukte het zowaar na 2 dagen om volgens de bovenstaande handelingen een dvd op het tv-scherm te krijgen maar na ca. 1 1/2 uur dus dat blauwe/donkergrijze scherm en kon ik helemaal niks meer. DVD-recorder nu afgekoppeld maar dit maakt niets uit voor de huidige toestand heb ik al geconstateerd.
Fijn dat jullie meedenken!
Reputatie 7
Badge +25
Ik denk echt tv. Al helemaal als de DVD-recorder nu is afgekoppeld.

tv-ontvanger - HDMI-kabel - TV. Zorg dat die in ieder geval goed zijn aangesloten op elkaar.

De tv-ontvanger gaat gewoon aan als ik jouw verhaal zo lees. Kan je wellicht nog met de knoppen op de tv zelf nog de source veranderen?
Geloof niet dat ik knoppen heb op mijn tv Paul, maar zal het vanavond weer uitgebreid gaan bekijken.
Wie weet levert het wat op, al lijkt me dit niet de manier waarop ik dan in het vervolg mijn tv zou moeten gaan bedienen dus die monteur moet sowieso maar komen.
Bedankt!
Reputatie 7
Badge +25
Die knoppen worden steeds beter weggewerkt. Soms zitten ze op de achterkant zelfs. Maar kijk maar even... Ik hoop dat het snel weer werkt!
Hoe oud is die TV? Is het nog een HDready?
Bij meer dan 8 jaar of HDready zou ik sowieso een nieuw toestel kopen.

Een HD van 32 inch (82 cm breedbeeld) heb je, via internet, al v.a. zo'n € 260. In fysieke winkels staan vaak alleen nog 4K tv's, uiteraard ook geschikt voor HD. Die gaan echter wel v.a. 40 inch (102 cm diagonaal).
Mijn tv (Loewe Connect 24, dus vrij 'klein' maar ik wil niet zo 'n enorme bak) is bijna 7 jaar oud en staat niet extreem vaak aan. Zou 't wel erg vinden als die nu al moet worden vervangen. Omdat 'ie zo klein is, raadde de winkel mij destijds een goede beeldkwaliteit aan en dat was dus Loewe. Had inderdaad een schitterend beeld. Maar ik ben nu voorbereid! Dank je!
In die maat, zeg maar 20 t/m 28 inch, is ook nog e.e.a. te krijgen. Dat is wel (nog) allemaal HDready. Full HD begint v.a. 32 inch. 4K v.a. 40 inch.
Die Loewe Connect 24 is nog een HDready TV. Da's een wat verouderde norm. Alhoewel er nog steeds tv's tot 32 inch met HDready verkocht worden. Full HD begint echter ook bij 32 inch.

Duur hoeft een nieuwe niet te zijn:

Salora 24LED1600 HDready: € 137 (zelfde maatje en type scherm wat je nu hebt)
Salora 28LED1600 HDready: € 179
Salora 32LED1600 HDready € 179 (in dit formaat zou je beter zeker Full HD kunnen kopen! 32 inch Full HD diverse merken v.a. € 270. LET OP er zijn ook nog HDready 32 inch modellen)
Salora 40LED1600 Full HD € 249

Getal in typenummer is beeldformaat in inches. 1 inch is 2,54 cm.
Da's wat anders dan die dure Loewe van destijds! Was bijna 900 euro. Hartelijke dank weer voor alle info en hulp.
Ja, ze waren prijzig toen nog. Nu koop je HD voor een prijs en formaat waar je in 2006 alleen nog van kon dromen. Hij was ook € 900 omdat ie, toen al, 2 HDMI ingangen heeft. Daar zat ook een flink prijskaartje aan.
En hij lijkt me toch echt veel ouder dan 7 jaar (2012) ....

De 'knoppen' op het toestel zouden trouwens verwerkt moeten zijn in de ring (oog) in het midden onder het scherm.

Zet hem eens even een kwartier helemaal uit. Met de schakelaar aan de onderkant of uit het stopcontact halen.

In 2006 kocht ik mijn allereerste HDready TV 26 inch voor .... € 1200. (JVC). De 32 inch was echt heel duur € 2100.
Mijn huidige Philips is van 2013 en Full HD 32 inch en kostte € 489 (is ook nog een 3D)
Sindsdien zijn de prijzen relatief nog flink gezakt.

Ik heb bij Bol.com nog een pagina (zonder prijs) gevonden van de Loewe Connect 26 (maat 24 kan ik nergens vinden, ook niet via Google)
https://www.bol.com/nl/p/loewe-connect-26/9200000027092365/