Vraag

Geen tv op zolder als ik aan het downloaden ben

  • 4 March 2019
  • 9 reacties
  • 150 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik heb het volledige pakket van KPN glasvezel en kijk op de 1e en 2e etage tv via
een Netgear switch zoals die door KPN geleverd wordt.
Ook mijn computer hangt bedraag aan de switch op de 1e etage.
Dit werkt op zich perfect alleen heb ik nu ontdekt dat als ik via de switch op de
1e etage een flink bestand aan het downloaden ben er op zowel de 1e als de 2e etage
geen tv meer gekeken kan worden. Zodra de download klaar is functioneert de tv ook
weer.
Is er iemand die hiermee bekend is en is daar een passende oplossing voor?
Of moet ik er maar gewoon rekening mee houden als er boven tv gekeken gaat worden?
Heb ik wellicht een switch die niet krachtig genoeg is?
Hoop op jullie antwoord.
Met vriendelijke groet

Ivo Bouckaert
(...)

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Ivo, gaat het om deze switch? Switch – Netgear GS105E. Die zou dit makkelijk aan moeten kunnen. Download je via torrents, of een normaal bestand via een website bijvoorbeeld? Torrents kunnen iets beter de verbinding dichttrekken dan andere downloads. Is er nog andere netwerkapparatuur aanwezig?

Kun je jouw adresgegevens en klantnummer nog toevoegen aan je profiel? Dan kijk ik de verbinding even na.
Ja, het is deze switch, kreeg hem destijds gratis van KPN toegezonden. Het fenomeen deed zich voor toen ik met mijn computer mijn Tom Tom aan het bijwerken was. Hij was toen bezig een kaartupdate te downloaden wat zo’n halfuurtje duurde.
Heb mijn profiel inmiddels aangevuld.
Reputatie 7
Badge +28
Ik weet niet zeker hoe TomTom de kaarten aanbiedt. Als dat werkt zoals torrents kan het zijn dat de verbinding dichtgetrokken wordt. Kun je eens een 1000Mb testbestand downloaden via deze pagina terwijl de TV aan staat? Dat zou praktisch op maximale snelheid moeten gaan. Blijft de TV dan wel goed werken?
Reputatie 7
Ik weet niet zeker hoe TomTom de kaarten aanbiedt. Als dat werkt zoals torrents kan het zijn dat de verbinding dichtgetrokken wordt.
Dat zou geen invloed mogen hebben immers jullie geven aan dat er QoS toegepast wordt waarbij telefonie de hoogste prioriteit heeft, gevolgd door televisie en daarna pas Internet.
Een download van TomTom (Internet) heeft dus een lagere prioriteit dan televisie.
Hallo Joran,
Heb ik gedaan met hetzelfde resultaat.
Zolang de download loopt geen of schokkerig beeld op de tv boven en het blauwe
scherm "zender niet beschikbaar".
Zodra de download klaar is gelijk weer normaal tv met geluid.
Ik vind het niet echt een enorme ramp nu ik weet waar het aan ligt en kan ik er
rekening mee houden. Maar het bevreemd mij wel dat deze Netgear switch niet
in staat is twee signalen tegelijk ongestoord door te geven.
Denk jij dat dat met een betere switch op te lossen is?
Groet,
Ivo
Reputatie 7
Maar het bevreemd mij wel dat deze Netgear switch niet
in staat is twee signalen tegelijk ongestoord door te geven.
Denk jij dat dat met een betere switch op te lossen is?

Dat heeft niets met die switch te maken immers het televisieverkeer behoort sowieso al voorrang te krijgen op jouw Internet verbinding en die verbinding heeft een veel lagere capaciteit dan de verbindingen via die switch.
Ik gebruik dezelfde switches en geloof me, die kunnen dat met twee vingers in hun neus handlen.

Er moet hier iets mis gaan met QoS (Quality of Service) op de Experia Box.
Oei wjb, bedoel je daarmee dat mijn Experiabox niet goed is ingesteld?
ik heb hem sinds mei 2018 dus behoorlijk recent.
Heb ook niet zo veel verstand van het instellen van de Experiabox.
Graag je advies.
Groet
Ivo
Reputatie 7
Dat is niet een instelling die je zelf kunt doen.
De bal ligt mijns inziens bij KPN, het zou immers niet moeten kunnen dat een download op Internet een televisie stream in de weg zit. De TV stream zou immers altijd voorrang moeten krijgen.
Dan denk ik dat ik maar eens contact ga zoeken met KPN.
Zal waarschijnlijk wel met een kluitje in het riet gestuurd worden
maar ja, als je het niet probeert lukt het zeker niet.
Per slot van rekening mag je van een abbo van 84 euro per maand wel iets verwachten.
Overigens ben ik niet ontevreden met KPN, de kwaliteit van het gebodene is prima maar
dan moet het ook wel perfect functioneren.
Ik denk dat we het maar hierbij moeten laten en deze discussie sluiten.
In ieder geval bedankt voor je inzet en het meedenken.
Groet, Ivo

Reageer