Vraag

Geluid op soundbar valt random weg tijdens het streamen

  • 11 September 2023
  • 21 reacties
  • 472 keer bekeken

Reputatie 3

Als ik films stream merk ik dat het geluid op mijn Bose 600 soundbar even wegvalt. Het wegvallen gebeurt random en duurt meestal een seconde of 10 dan komt het geluid weer terug. Met tv kijken heb ik dit niet en het gebeurt alleen als ik via de apps stream (Netflix, Videoland, Disney+, Prime Video, HBO Max, SkyShowtime).
Soundbar is aangesloten met een hdmi 2.1 kabel op de ARC-poort van de televisie. Ik heb alle geluidsinstellingen al geprobeerd maar geen verschil.

Hebben jullie hier ook last van? Zo ja. Is hier een oplossing voor?


21 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoe kijk je de streamingdiensten?

Via de app op de tv of via de KPN tv decoder?

 

Kijk of de HDMI kabel er goed inzit en of hij niet defect is.

Reputatie 3

Via KPN kastje (DIW7022). 
Reeds meerdere kabels geprobeerd. Geen verschil.

Reputatie 7
Badge +20

Reeds meerdere kabels geprobeerd. Geen verschil.

 

Maar hoe kijk je?

Via de KPN tv decoder of via de app op de tv? 

 

Indien via de KPN tv decoder, welke KPN tv decoder heb je? 

Reputatie 3

Via KPN kastje (DIW7022). 

Reputatie 7
Badge +20

Het kan ook aan de tv of aan de soundbar liggen.

Heb je toevallig een 2de tv?

Zo ja, sluit de soundbar daarop aan en kijk of je hetzelfde probleem hebt.

OF

Open een streaming app op de tv zelf (wel gebruikersnaam en wachtwoord intikken) en kijk of hij dan wel goed werkt.

 

En kijk hoe het geluid op de DIW7022 staat ingesteld.

Zet dat eventueel op doorvoer (passtrough)  zie ook hier. 

 

Admin woord toegevoegd 

Reputatie 3

De tv of de soundbar. Je sluit KPN kastje al uit als boosdoener? Ik zal vanavond wat Netflixen via de tv-app, kijken wat her geluid dan doet.

Reputatie 7
Badge +20

De tv of de soundbar. Je sluit KPN kastje al uit als boosdoener? Ik zal vanavond wat Netflixen via de tv-app, kijken wat her geluid dan doet.

 

Mijn excuus.

Ik bedoelde “het kan ook aan de tv of soundbar liggen” 

Reputatie 3

Oke. 2 films en een serie aflevering gekeken op Netflix via de tv-app en geluid is geen enkele keer weggevallen.

Reputatie 3

Ik zie/lees op dit en andere fora dat ik niet de enige ben met het random wegvallen van het geluid. Al dan wel of niet met een soundbar. Ik ga er dus van uit dat ze achter de schermen bezig zijn om dit via een software update op te lossen. Afwachten dus.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Nilco, wat irritant dat het geluid steeds wegvalt. 

Kun je vertellen hoe soundbar is aangesloten? 

Beste is namelijk:
STB <== HDMI ==> TV <== HDMI ARC ==> SOUNDBAR.
De TV+ box geluid instellen op ‘Automatisch’
De televisie op passthrough en eARC support.

Reputatie 3

Setup exact zoals je aangeeft alleen dat de stb ook op passthrough staat. Als ik de stb op automatisch zet dan geeft de soundbar op alle kanalen lpcm2.0 door en geen dolby meer.

Reputatie 7
Badge +20

Wat voor type tv heb je?

Heb je de tv en soundbar op dezelfde type HDMI slot aangesloten? 

 

Voorbeeld van een Philips tv:

Deze heeft 2 "speciale" HDMI inputs van 4K 120Hz en nog 2 andere HDMI poorten, niet 120Hz.

Door de TV+ Box op HDMI 1 aan te sluiten en de Soundbar op HDMI 2 is het issue opgelost. Beide op de 120Hz ingang.

Als de Soundbar op HDMI 3 of 4 aangesloten wordt (TV+ Box blijft op HDMI 1) →  dan kunnen er problemen ontstaan.

Reputatie 3

Ik heb de 32pfs6855 met 3 hdmi poorten. Poort 1 is een arc-poort en hier zit de soundbar op. Op hdmi poort 2 zit de stb. Tv staat ingesteld op "hdmi geluidsysyteem" en op passthrough.  Als ik de tv aanzet krijg ik de melding "ARC actief". Alles werkt goed maar met streamen valt geluid heel af en toe even weg.

Reputatie 7
Badge +20

Dat ziet er allemaal goed uit. 

Als je de geluidsinstellingen van de TV+ ontvanger nu eens op stereo of automatisch zet. Valt het dan nog steeds weg? 
Zo ja, kun je dan de Bose eens loskoppelen en het geluid via de tv laten lopen. Valt het dan nog steeds weg? Zo niet, dan zit het tocht ergens tussen ontvanger en geluidssysteem.

Wil je dan de ontvanger een reset geven of dat het oplost. 

Reputatie 3

Oké. Ga ik doen. Ik kom er zsm op terug.

Reputatie 3

Ik denk dat er iets goed mis is met de geluidsimplementatie op de diw7022.

Als ik films stream via de apps op mijn tv heb ik geen geluidsproblemen met of zonder soundbar. Geen enkele hapering of wegvallen van geluid.

Hetzelfde geldt al ik stream via een losse chromecast.

Als ik live tv kijk heb ik ook geen problemen. Echter als ik stream via de built-in chromecast van de diw7022 valt het geluid random voor 10-15 seconden weg.

Het geluid valt weg als ik in de geluidsectie passthrough of dolby digital kies.

Kies ik automatisch dat heb ik op alles alleen lpcm2.0 en geen dolby meer. Maar tot nu toe geen wegvallend geluid.  

Hetzelfde geldt als ik stereo kies.

Zo te zien heeft de diw7022 dus problemen met het doorgeven cq omzetten van de dolby digital codecs.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is een duidelijke analyse. Bedankt. Wil ik graag meenemen naar de ontwikkelaars. Kun je nog aangeven welk merk en type tv en soundbar je hebt? Neem ik dat ook mee. 

Reputatie 3

Hallo Bart,

Tv is een Philips 32PFS6855.

Soundbar is een Bose Smart Soundbar 600.

Reputatie 7
Badge +20

Yes, bedankt. Neem ik mee.

Reputatie 3

@moderator

Ik heb per ongeluk iets aangeraakt waardoor er nu staat dat er een soort van oplossing/ beste antwoord is. Echter het is nog niet opgelost. Kunt u dit aub aanpassen?

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb deze eraf gehaald. 

Reageer