Vraag

Na overstap KPN, uitgesteld + reclame vrij kijken is een teleurstellende ervaring

  • 10 October 2023
  • 19 reacties
  • 411 keer bekeken

Het viel me op dat TV kijken via de app zeer matig werkt momenteel en toch wel spijt heb van de overstap van Ziggo naar KPN en de KPN-marketing toch wel misleidend is.

Mijn nr.1 persoonlijke wens is zoveel mogelijk reclames vrij kijken, dat word je erg moeilijk gemaakt bij KPN.

Voorbeeld 1, je kijkt een programma (bv RTL Boulevard of Vandaag Inside) en schakelt in net iets later dan de originele starttijd, dan zegt de app bij play “niet beschikbaar,” als je dan via terugkijken probeert, lukt het soms wel maar kan je reclames niet doorspoelen dat ga ik dus niet doen en stop ik met verder kijken.

Voorbeeld 2, stel je neemt een serie op, en je kijkt een tijdje niet en er staan 10 afleveringen op waar je er 2 van gekeken hebt, dan kan je op geen enkele manier zien waar je gebleven bent en moet je maar gokken wat je als laatste heb afgespeeld. Dat ga ik dus ook niet doen.

TIP: Ik ben wel blij met het glas/giga-verbinding internetpakket lekker snel top!, Ik heb nu de TV services zoveel mogelijk uitgezet naar Basis, en opnemen pakket uitgeschakeld en gebruik dit niet meer voorlopig. En een aanvullend abonnement op NL Ziet genomen wat een verademing is dat als je geen reclames wilt en gewoon wil kijken wanneer dat uitkomt, kost wel iets meer maar alle ergernissen zijn verdwenen.

Ik zag op de KPN-forums dat mensen hier al jaren over klagen dus niet veel hoop op snelle verbeteringen vandaar mijn tip voor Tv-kijkers die ook graag ‘reclame arm’ willen kijken dat gaat niet snel gebeuren via KPN denk ik.

In mijn setup, Ik gebruik een NVDIA Shield Pro Android Box (voorheen met de KPN app), en niet de KPN-box gezien die minder krachtig is en op software versie iets achter loopt.

Laten we hopen op betere tijden...


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Rene van P, je hebt het Opnemen-pakket, als je dan van de commerciële zenders opneemt kun je wel de reclame doorspoelen.…héél handig.

Ik begrijp dat je het Opnemen-pakket "uitgeschakeld" hebt, wat bedoel je daarmee?

Opgezegd dan, want "uitschakelen" kan volgens mij niet...of gebruik je het gewoon niet meer?

Vreemd dat je niet verder kan kijken, want als ik stop met een opname kijken op de ontvanger kan ik het gewoon weer oppikken op de Chromecast.

Wellicht dat het dan toch aan de NVIDIA ligt...je kan echt het best de KPN Box gebruiken, die werkt het best samen met de KPN-producten.

 

Hallo, @Ratonesque ,  Dank je voor je reactie klopt dat dacht ik ook afgenomen te hebben, binnen “Mijn KPN heb je de mogelijkheid om opname pakket toe te voegen, daarbij stond “6 programma’s tegelijk opnemen en reclames doorspoelen” als promotie, dat kan wel, maar alleen als het programma volledig is afgelopen dan kan je doorspoelen inderdaad klopt, maar niet als het nog aan het opnemen is dan moet je verplicht reclame kijken, dat opnemen pakket heb ik uit gezet dat scheelt weer 4,50 pm. en gebruik TV niet meer en heb de app verwijderd dat kan je niet uitzetten helaas.

Alle opgenomen programma’s hebben geen enkele indicatie of ze zijn afgespeeld of waar je bent gebleven, erg lastig, ik gebruik een betere versie van een Android TV box waar KPN aangaf, je alles kan doen met de ITV app gelijkwaardig aan de KPN-box app, dit lijkt niet te kloppen blijkbaar.

Als ik de KPN-box zou gaan gebruiken is dat een behoorlijke downgrade, ik verwacht van KPN dat de app deze basisfunctionaliteit ondersteund, en ga niet met 2 boxen werken die hetzelfde zouden moeten doen.

NVDIA staat bekend als marktleider in Android TV alle streaming apps werken nagenoeg zonder problemen dat zou voor KPN dan ook moeten werken.

Het verdienmodel is blijkbaar met reclames en dat zal je niet kunnen afkopen helaas.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Rene van P, klopt, op de Chromecast kan ik ook niet alle programma's bekijken die ik opgenomen heb, dit is zendergebonden. Bijv. alle Nederlandse zenders kun je wel opnemen en terugkijken in de app (sportzenders weet ik niet zeker). 

Van de BBC kan je de opnames wel terugkijken in de app,  de Duitse zenders weer niet. Heeft met rechten te maken. 

Waarom is de +Box een downgrade? Omdat-ie niet de allernieuwste Android-versie heeft? Is nergens voor nodig. Nogmaals, de KPN-box geeft de beste kijkervaring (hoewel de app er niet veel voor onderdoet imho).

Als de opname nog loopt kun je gewoon terugspoelen hoor, ook in de app. En de reclame overslaan. (In de Box kan je met de blauwe knop in keer vijf minuten vooruitspringen, ongeveer de lengte van een gemiddeld reclameblok).

Als je stopt met kijken en de opname later weer opent gaat-ie op hetzelfde punt verder toch? Is bij mij in de Chromecast wel zo in elk geval.

Verdienmodel? Ja, commerciële zenders zullen toch geld moeten verdienen hè?

Maar het valt dus makkelijk over te slaan, tenminste als je opneemt...

@Ratonesque , Fijn dat je meedenkt dat waardeer ik top.

Wat ik ervaar, is te vaak “kan niet” en wil geen ‘trucjes of workarounds’ voor kijken zonder reclames en niet kunnen afspelen wanneer je dat wat later wilt kijken echt veel te beperkt, de melding is toch veel te vaak ‘niet beschikbaar’ bij vele programma's of “kan niet vooruitspoelen’ die restricties verwacht ik gewoon niet in een app/box

En bij opgenomen afleveringen houdt de app niet bij wat je gekeken hebt, wel tijdens het spelen als je even pauzeert weet hij waar je gebleven bent inderdaad. Dit zijn zulke basis functionaliteiten, ik ben eigenlijk meer verbaasd dat dat niet voorhanden is.

Een Androidversie hoger of lager maakt niet zo veel uit mee eens, maar De +Box is afgeschermd voor instellingen die ik belangrijk vind zoals audio codecs,hdmi cec settings, plex server enz... en de Shield Pro doet een geweldige AI upscale naar 4k op alles, dat ga ik niet opgeven.

Ik heb ook geen probleem meer, gebruik alleen geen tv meer via KPN, ik betaal dan liever iets meer voor een streaming provider die dit wel kan bieden en waar de app gewoon prettiger werkt zonder de ‘kan niet’ en commerciële ergernissen.

Ik deel een eerste impressie gebruikers ervaring komende van Ziggo en ervaring in het gebruik van Android TV als feedback om mee te nemen in de klanten service-ervaringen, KPN zal dat vast verbeteren.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Rene van P, altijd leuk om ook de ervaringen van andere klanten te horen. 

Mag ik vragen welke tv-provider je nu hebt of wil gaan gebruiken?

Samen met Ziggo heeft KPN toch wel het beste tv-platform hoor. (Nou lijkt het net of ik KPN-medewerker ben, maar ik heb geen enkele relatie met KPN behalve dat ik klant ben 😁).

Goed in de betekenis van beeldkwaliteit, maar ook qua aanbod van zenders.

Niet het goedkoopste, maar goed, daar krijg je dan ook zenders voor die bijvoorbeeld NLZiet niet levert.

Maar OK, het blijft ook maar net wat je persoonlijke voorkeur heeft natuurlijk.

Hoe keek je bij Ziggo? Ook via hun app in de shield? 

Ik gebruik een NVDIA Shield Pro Android Box (voorheen met de KPN app), en niet de KPN-box gezien die minder krachtig is en op software versie iets achter loopt.

De Android-TV app heeft juist BEPERKINGEN ten opzichte van de TV+ box voor kpn kijken!

en de KPN-marketing toch wel misleidend is.

Nee hoor. De genoemde mogelijkheden zijn op de eigen kpn box beschikbaar.

dat kan wel, maar alleen als het programma volledig is afgelopen dan kan je doorspoelen inderdaad klopt, maar niet als het nog aan het opnemen is dan moet je verplicht reclame kijken

Met de kpn box kun je probleemloos een opname al kijken terwijl de uitzending nog loopt. In die opname kun je de reclame overslaan/doorspoelen. Online, dus de Android-TV kpn app in je NVIDIA, schijnt opname al kunnen kijken terwijl uitzending nog loopt. 

Via de TV+ in de kpn DIW7022 heeft kpn het geheel in eigen beheer/hand. En dus wel mogelijk.

Alle opgenomen programma’s hebben geen enkele indicatie of ze zijn afgespeeld of waar je bent gebleven, erg lastig, 

Ook dit zit wel in tv kijken via de TV+ DIW7022 box. Maar niet in de app die je gebruikt op NVIDIA shield. Die app is ook geenszins bedoeld om de ontvanger te vervangen namelijk. 

👉Voor TV kijken is absoluut de kpn box te preferen. Software iets achter???? Hmm, hij werkt op Android 11 en de TV+ app heeft veel meer mogelijkheden dan de KPN Android-TV app hoor.

Voor zover ik kan vinden op internet werkt de shield óók op Android 11.

Sluit de kpn TV+ box aan op een hdmi voor tv kijken. En sluit de NVIDIA aan op een andere hdmi poort van je tv. The best of two worlds!

De teleurstelling heb je jezelf op de hals gehaald door via de app te kijken en niet via de ontvanger. Daarop zitten jouw wensen wel.

Zelf gebruik ik de kpn tv ontvanger voor … tv kijken. En de apps in de smart-tv voor online gebruik. Slaapkamer heeft 2 boxjes: kpn en een aparte Android-TV box.

→ → De NVIDIA shield is de beste Android-TV box die er is. Maar je bent wel afhankelijk van de aangeboden apps. Via de app kan kpn dan weer niet alle mogelijkheden bieden die ze via hun eigen box DIW7022 WEL bieden. 

Dus voor KPN TV is de kpn tv box WEL de beste. Dan zijn er ook nog 40 radiozenders en 50 non-stop kanalen beschikbaar die ook niet in de app voor Android-TV zitten.

@PeterG , dank je wel Peter voor je toelichting, maar ik heb niets zelf “op de hals gehaald”, ik ben gewoon onvolledig voorgelicht door KPN tijdens de aankoop, de app zou precies hetzelfde werken als op de KPN-box en reclames kon je gewoon doorspoelen, dat is dus niet helemaal correct. 

Natuurlijk kan ik meerdere boxen gebruiken, maar ik wil 1 Android TV box niet twee omdat een app (nog) niet geweldig werkt in basisfunctionaliteit, dat is de verkeerde oplossing voor een ander software probleem.

Ik ben nog steeds blij met KPN gebruik alleen geen tv meer, het volgende project is om het modem ook te verwijderen en direct aan te sluiten op mijn Wifi6 Orbi Router, dat is al twee kastjes en stroom minder, heb je daar wellicht nog tips voor?

Ik zag op de fora dat dit wel zou moeten kunnen als je geen media gebruikt.

 

ik ben gewoon onvolledig voorgelicht door KPN tijdens de aankoop, de app zou precies hetzelfde werken als op de KPN-box en reclames kon je gewoon doorspoelen, dat is dus niet helemaal correct. 

Tja. KPN adverteert met de smart-tv app ook voor een tweede en eventueel derde tv. Dat zegt ook al dat lang niet alle functies ondersteund worden.

Verder één vraag stellen op het forum en je krijgt alle info… 😁.

KPN gaat en kan niet alle functionaliteiten via de smart-tv app bieden die ze via hun eigen box op hun eigen tv platform kunnen bieden. De smart-tv app loopt tenslotte over het gewone intenet en dan is dat allemaal lastiger.

Bijvoorbeeld opnames al kunnen kijken terwijl de uitzending nog loopt is gewoon niet gelukt.

En voor live zenders en opnames zijn er ook niet de rechten die op het gesloten TV+ platform wel kunnen.

Natuurlijk kan ik meerdere boxen gebruiken, maar ik wil 1 Android TV box niet twee omdat een app (nog) niet geweldig werkt in basisfunctionaliteit, dat is de verkeerde oplossing voor een ander software probleem.

Voor kpn tv+ zal dat dus de box van kpn moeten zijn. Die functionaliteit gaat nooit allemaal op de smart-tv app komen.

Ik zie écht het probleem niet op 2 boxen aan te sluiten.

gebruik alleen geen tv meer

Je hebt kpn tv+ dus inmiddels weer volledig opgezegd en de box geretourneerd?

het volgende project is om het modem ook te verwijderen en direct aan te sluiten op mijn Wifi6 Orbi Router, dat is al twee kastjes en stroom minder, heb je daar wellicht nog tips voor?

Dat is niet mijn specialiteit. Daar is @wjb meer in thuis. Zie ook: 

 

@PeterG  en @Ratonesque 

Bedankt heren, ik heb weer veel geleerd en set-up en instelling blijven toch heel persoonlijk. Fijn dat er zoveel te kiezen is naar smaak en voorkeur.

Nog een paar maandjes te gaan en dan schakel ik alsnog om naar “internet only” wat echt top is in nu die uploadsnelheid van glasvezel, zeker als je veel cloudstorage gebruikt of een game’tje download lekker vlot allemaal.

Tnx!

Voor een beetje tv kijken kan je op de shield ook bijvoorbeeld NLziet installeren. Wel abonnement nodig. Reclamevrij kijken ook dán alleen ná uitzending van een programma; ongeveer een half uur daarna zo'n beetje is mijn ervaring.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/

Via NPOstart gratis NPO 1, 2, 3, 1 extra, 2 extra, politiek

En radio zenders.

Reputatie 7
Badge +9

Wat "reclamevrij" kijken betreft is er geen verschil tussen KPN en NLZiet lijkt mij.

Via een 'los’ apparaat niet nee.

Wel als je de kpn tv ontvanger(s) gebruikt. In combinatie met opnemen dus.

Reputatie 7
Badge +9

Want met Opnemen kan je de reclame doorspoelen bedoel je @PeterG ?

 

Want met Opnemen kan je de reclame doorspoelen bedoel je @PeterG ?

 

Jep. En al tijdens het maken van de opname; tijdens de uitzending.

Afhankelijk van lengte uitzending begin je dan via opname met kijken 15 tot 45 minuten later. Want je moet natuurlijk wel speling hebben om de reclameblokker over te slaan. Met 8 0 0 en > > om 8 minuten te skippen.

Reputatie 7
Badge +9

Juist, en die mogelijkheid heb je bij NLZiet niet neem ik aan?

Maar je kunt wel alles on demand terugkijken denk ik...Dan hoef je eigenlijk ook niet op te nemen...ik neem nu ook eigenlijk alleen maar op van buitenlandse zenders waarbij je niet kan terugkijken. 

Juist, en die mogelijkheid heb je bij NLZiet niet neem ik aan?

Klopt. Wel als je ruim een half uur na einde uitzending gaat kijken. Dan hebben ZIJ zelfs de reclame er tussenuit gesloopt.😃

Maar je kunt wel alles on demand terugkijken denk ik...Dan hoef je eigenlijk ook niet op te nemen...ik neem nu ook eigenlijk alleen maar op van buitenlandse zenders waarbij je niet kan terugkijken.

Eh, ik zou niet eens naar de NL commerciëlen kijken zonder een opname. 

Van de NPO neem ik ook vaak juist niet op. Omdat NL programma's sowieso reclamevrij en doorspoelbaar een week terug te kijken zijn. Maar niet-Nederlandse programma's zijn dan weer niet terug te kijken via NPO, dus dan is opnemen weer handig. Hoewel je dié dan ook weer via NPOstart een week kan terugkijken.

Reputatie 7
Badge +9

En...Opsporing Verzocht...merkwaardig genoeg is dat het enige Nederlandse programma dat je via KPN niet terug kan kijken...vanwege de aard van het programma natuurlijk, maar gek genoeg kan je het via NPO Plus/Start wel dezelfde avond terugkijken.

Grappig dat NLZiet zelf de reclame eruit haalt...ja, je betaalt ervoor, dus dan wordt het een soort Netflix. Ook wel logisch eigenlijk.

 

Voor een beetje tv kijken kan je op de shield ook bijvoorbeeld NLziet installeren. Wel abonnement nodig. Reclamevrij kijken ook dán alleen ná uitzending van een programma; ongeveer een half uur daarna zo'n beetje is mijn ervaring.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/

Via NPOstart gratis NPO 1, 2, 3, 1 extra, 2 extra, politiek

En radio zenders.

Ik heb NL ziet , en heb echt nauwelijks last van reclames je kan het doorspoelen als je semi-live kijkt en/of het is er al tussenuit gehaald bij alle opgenomen programma's voor je echt fijn zoals ik het persoonlijk graag wilde hebben.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb al die ellenlange verhalen niet allemaal doorgelezen, maar het valt me op dat je tijdens de opname gaat terugkijken. dus het live programma terugkijken.
Dan kun je de reclame niet doorspoelen.

Maar ga je naar de opname sectie en kies dan het progamma, dan kun je wel de reclame doorspoelen.