Vraag

TV ontvanger ARRIS verbruik

  • 26 February 2020
  • 12 reacties
  • 4929 keer bekeken

De TV ontvanger Arris verbruikt in standby en “aan” rond de 5 Watt continu.

Zowel de voeding en het kastje voelen warm aan (dat is niet zo gek)

Kosten zijn  5*24*365 is 438 kWh is per jaar €100

Dit lijkt me zeker in stand by niet nodig. 

Wat te doen?

Is mijn kastje defect?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Je maakt een rekenfout:

0,005 kW x 8760 h/jaar = 43,8 kWh per jaar.

Hallo @Thielsan , ik zet de hoofdschakelaar van de TV-decoder altijd uit als ik naar bed ga en doe de tv-decoder pas weer aan als ik tv ga kijken. Dan bespaar je ook al een boel.

 

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb het zelf even gemeten. Mijn Arris 2952 verbruikt zo'n 11,7 W tijdens tv kijken en 9,3 W in standby. Dit is duidelijk meer dan de 5W die de TS noemt. In  de handleiding staat 5,8 W in gebruik en 5,2 W bij standby. Het verschil tussen tv kijken en standby vind ik opvallend klein.

Deze Arris verbruikt dus jaarlijks voor zo'n 88kWh oftewel 20 euro aan stroom. Uitzetten als je geen tv kijkt levert je op jaarbasis best veel op.

Reputatie 7
Badge +24

Standby is feitenlijk gewoon het HDMI signaal op zwart, verder niets. Het is eigenlijk gewoon een kleine computer die staat te draaien.

Reputatie 3
Badge +1

Het valt me op dat het stroomverbruik dat ik zelf meet een stuk hoger is dan het opgenomen vermogen dat in de handleiding staat. In standby meet ik bv 9,3 W en in de handleiding staat 5,2 W. Zou het verschil door de adapter gebruikt worden? De adapter voelt redelijk warm aan.

 

Reputatie 7
Badge +9

maar als je hem weer aan zet grote kans dat híj gaat update. wat dat doet hij in de nacht op staanbij 🤔👍

Reputatie 3
Badge +1

maar als je hem weer aan zet grote kans dat híj gaat update. wat dat doet hij in de nacht op staanbij 🤔👍

Als je de TV ontvanger weer aanzet gaat de ontvanger opstarten en dat  duurt even. Nieuwe updates zijn er niet zo vaak, misschien een paar keer per jaar. 

Het valt me op dat het stroomverbruik dat ik zelf meet een stuk hoger is dan het opgenomen vermogen dat in de handleiding staat. In standby meet ik bv 9,3 W en in de handleiding staat 5,2 W. Zou het verschil door de adapter gebruikt worden? De adapter voelt redelijk warm aan.

Iemand zou de meting eens op de 12V DC kabel moeten doen, dus eigenlijk direct aan de voedings ingangsplug van de Arris. Volgens mij rekenen fabrikanten de voedings adaptor niet tot het product, dus wat in de handleiding staat zal wellicht slaan op de 12V kabel  en niet op 230V.

Dat die adaptor redelijjk warm voelt geeft ook al aan dat daar energie verloren gaat, dus op 230V meet je ook het vermogen wat verloren gaat in de adaptor. Een eigen betere/efficientere adaptor kan ook geen kwaad denk ik, hoewel de box zelf, en niet te vergeten de TV, het grootste deel opslokken.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben de laatste tijd ook bezig met een energiemeter. Soms best interessant. Zo heb ik hier een pc staan, die gebruikt als die rustig staat te draaien 40 watt. Dat is dan zonder beeldscherm, de stekker daarvan zit in een ander stopcontact. Ga je er wat mee doen, filmpje kijken of bestanden kopiëren ofzo. Dan trekt die naar de 60 watt. Maar dan het interessante: de slaapstand. Na enige tijd geen gebruik valt die in slaapstand. Dan trekt die nog 25 watt. Wel behoorlijk teleurstellend dat die in slaapstand nog zoveel verbruikt.

Het valt me op dat het stroomverbruik dat ik zelf meet een stuk hoger is dan het opgenomen vermogen dat in de handleiding staat. In standby meet ik bv 9,3 W en in de handleiding staat 5,2 W. Zou het verschil door de adapter gebruikt worden? De adapter voelt redelijk warm aan.

Iemand zou de meting eens op de 12V DC kabel moeten doen, dus eigenlijk direct aan de voedings ingangsplug van de Arris. Volgens mij rekenen fabrikanten de voedings adaptor niet tot het product, dus wat in de handleiding staat zal wellicht slaan op de 12V kabel  en niet op 230V.

Dat die adaptor redelijjk warm voelt geeft ook al aan dat daar energie verloren gaat, dus op 230V meet je ook het vermogen wat verloren gaat in de adaptor. Een eigen betere/efficientere adaptor kan ook geen kwaad denk ik, hoewel de box zelf, en niet te vergeten de TV, het grootste deel opslokken.

 


wel een topic van een jaar geleden

maar goed ik heb er ooit ook een meter tussen de hd ontvangers gehad en kwam nooit boven de 6 watt uit

@Nick83 dat is een behoorlijk hoog verbruik vind ik

ik gebruik van die simpele tp-link blokken hs110 en werkt makkelijk via smartphone uit te lezen en aan en uit te schakelen

zo gebruikt mijn oude lg tv 55 inch nu 77 watt

 

 

 

 

 

Mocht iemand dit nog lezen, je kunt redelijk simpel via het menu van je ontvanger > instellingen > standby, de eco stand aanzetten en daarmee zo’n 40kwh per jaar besparen (zie filmpje ketel klets over de arris)

@Guido Carmen 

Tijden veranderen dit is zo,n oud verhaal.

Moeten mensen hier snappen wat ketel klets is plaats dan een link.

Bij deze voor de duidelijkheid.