Vraag

Betalen voor satelliet internet op veerboot, maar geen sms hierover ontvangen

  • 1 October 2023
  • 12 reacties
  • 306 keer bekeken

Hoi. We zijn met onze familie afgelopen weekend met de veerboot van Lübeck naar Helsinki gevaren. Het was een mooie reis en de kinderen vonden het heerlijk.

We reden ‘s avonds de boot op, brachten kinderen naar bed en werden de volgende ochtend heerlijk wakker. Mijn vrouw met een smsje dat ze 10 euro/MB moet betalen voor internet via de satelietverbinding van de boot. We zijn dus maar meteen beiden naar de (vreselijk dure) wifi overgestapt, maar ik heb nooit een smsje gekregen over de hoge kosten van het satelietinternet.

Zojuist zagen we in de KPN app dat zij een rekening heeft van € 37,47 en ik van € 22,01 voor deze kosten. Nu zijn dit niet de meest hoge bedragen, maar blij zijn we er niet mee. Ook vinden we dat dit niet behoorlijk is. De hoge kosten worden nergens duidelijk aangegeven, anders hadden we het wel ergens gezien (we zijn beiden aardig oplettend). We hadden het wellicht zelf moeten weten, maar een waarschuwings smsje van KPN had dan toch zeker gemoeten? Mijn vrouw kreeg die om 4:17 (in diepe slaap) een sms, ik tot op heden niet.

Graag reactie van KPN en hopelijk enige coulance voor een klant die al 20 jaar bij jullie is.


12 reacties

Reputatie 5
Badge +4

KPN stuurt geen waarschuwings-sms'jes als je in zo'n situatie komt. Het wordt van abonnees verwacht dat je jezelf daarover informeert. Bovendien ben je nog niet over de grens van €60,50 heen, dus die waarschuwing krijg je ook niet.

Er is geloof wel een nieuwsbrief geweest waarin ze voor maritieme en satelliet-netwerken en hun kosten waarschuwen. Daarom, op een veerboot: roaming uit!

Op de websites van veerboten wordt altijd duidelijk vermeld welke kosten je kunt verwachten in internationale wateren. 

Voor een volgende keer misschien verstandig om even huiswerk te maken aangaande internetverbindingen buitengaats.

 

Reputatie 6
Badge +6

Ik snap niet waarom er altijd vermeld moet worden hoelang iemand wel niet klant is. KPN (en elk ander bedrijf) dient al zn klanten gelijk te behandelen of die nou al 20 jaar bij de club zitten of 2 maanden.

Dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij bovenstaande sprekers. Je wordt voldoende gewaarschuwd zowel op die boot als bij de consumenten en op dit forum oftewel als je wat onderzoek had gedaan had je dit geweten. KPN stuurt zo’n smsje er echt wel uit (zie je vrouw) Het is volgens mij ook lastig om zo’n smsje te ontvangen omdat je niet altijd bereik of zwak bereik heb op zo’n veerboot.

Gezien de vele ervaringen via dit forum zullen de kosten (hoogstwaarschijnlijk) niet vergoed worden.

 

Admin: bericht aangepast i.v.m. huisregels

************

De andere reacties, tja… jongens, hoe moet je je informeren over iets dat je niet weet? Een verrassing is een verrassing. Blijkbaar is het moeilijk voor jullie om je in de situatie in te leven. Ik zou voldoende worden gewaarschuwd, omdat ik blijkbaar dit forum en de nieuwsbrief moet volgen? Yeah right 😆. En op de boot staat het echt niet aangegeven hoor, maar toch fijn dat jullie weten van wel. Op de website staat het, lees ik nu, inderdaad in de FAQ. De volgende keer dus toch maar even m’n huiswerk doen bij alles wat ik boek, en de FAQ even doorspitten. 😉

Ik heb nog even in het forum gezocht en zie dat veel mensen hieronder lijden en KPN er niets aan doet terwijl het technisch niet zo zou hoeven werken. Dus alsjeblieft KPN, doe er wat aan.

 

Admin: reactie aangepast n.a.v. eerder verwijderd bericht i.v.m overtreding met huisregels

En @Ferry1984 , een bedrijf hoort z’n klanten helemaal niet gelijk te behandelen, en doet dat ook vaak niet. Hoe meer een klant afneemt, hoe groter de voordelen die je als klant vaak kan krijgen. Dit is meestal het geval bij business-to-business relaties, maar ook bij kleinere ondernemingen zoals de slager om de hoek. De reden hiervoor, is dat vaste klanten het bedrijf continuiteit bieden, en dat is heel gunstig. Want zo kan een bedrijf beter op de lange termijn plannen, geld lenen etc.

Vaste klanten zijn ook goedkoper, want ze kosten je niets aan opstartkosten e.d. Ze zorgen voor stabiele inkomsten en nemen weinig van je resources in beslag.

Dus een vaste klant hoor je beter te behandelen dan een klant die steeds van provider switcht. Dat is waarschijnlijk de reden dat jij dat steeds weer moet lezen dat mensen al zo lang klant zijn. 

Admin: bericht aangepast i.v.m. huisregels

En @Ferry1984 , een bedrijf hoort z’n klanten helemaal niet gelijk te behandelen, en doet dat ook vaak niet. Hoe meer een klant afneemt, hoe groter de voordelen die je als klant vaak kan krijgen.

 

Grappig dat je dat zegt, want als jij dezelfde producten/diensten afneemt als mij, dan krijgen we beide dezelfde voordelen. Het enige verschil dat kan optreden is het eventuele cadeau dat we zouden kunnen kiezen of krijgen als we nu zouden ingaan op een bepaalde actie.

Het is bij KPN dus zekers niet zo dat als jij klant wordt met 1 thuis abonnement (met TV) en 3 mobiele abonnementen, meer of minder kwijt bent voor dat zelfde aanbod als wanneer ik diezelfde abonnementen zou afsluiten.

Dat is wat bedoelt wordt met ‘gelijk behandelen’, een klantenservice doet vandaag de dag nauwelijks meer een speciale aanbieding als je nu klant wordt. Het enige verschil wat qua abonnementen wel mogelijk is, is de prijs van iemand die al 10 jaar klant is en geen wijzigingen heeft aangebracht in welk abonnement ook, en iemand die nu klant wordt. Over het algemeen betalen die oude klanten meer aangezien de abonnementsprijzen in de loop der tijd omlaag zijn gegaan en de specificaties ervan in het voordeel van de consument (hogere snelheden, meer data etc.) zijn geweest.

 

De andere reacties, tja… jongens, hoe moet je je informeren over iets dat je niet weet?

Ik ben eens even in mijn mailbox gedoken, rond 7 juli 2023 is een bulk e-mail verzonden door KPN met als onderwerp “Ben jij klaar voor de zomer?🌞📲”. Bij mij dateert deze e-mail van 7 juli 2023 13:35 uur. Hierin staan allerlei puntjes waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook staat hierin een link verwijzende naar “Alles wat je moet weten”.

Net zoals je checkt of je alles wel ingepakt hebt in je koffer, je wel goed verzekerd bent in het land van bestemming, de telefoon wel is opgeladen… zou je eigenlijk ook dat soort dingen moeten controleren. Vandaar dat KPN dit ook vermeld heeft in de betreffende e-mail.

@jojootje Klopt, e-mail verwijs ik hierboven inderdaad naar.

@wjb Het is en blijft inderdaad een terugkerend probleem. In principe ben ik van mening dat niet KPN maar de wetgeving hierop moet worden aangepast, het is tenslotte iets dat niet alleen bij KPN speelt maar bij meer partijen.

Een handjevol providers zijn blijkbaar niet in staat eerlijk, open en transparant te zijn laat staan de consument op een eenvoudige manier de mogelijkheid te bieden de meest belangrijke zaken zelf aan te laten passen.

Blokkeren van betaalde (service)nummers, blokkeren voor bellen in of naar het buitenland, blokkeren van maritieme oproepen. Data, SMS of telefonie… Blijkbaar hebben providers ook hiervoor een zetje nodig vanuit de wetgever.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Limhes, welkom! Wat fijn om te lezen dat de reis zo mooi was! Ik kan me de teleurstelling goed voorstellen toen jullie de sms’jes over de kosten ontvingen. Het klopt wat hierboven gezegd wordt: we hebben klanten er in onze zomernieuwsbrief over geïnformeerd én het wordt doorgaans op de veerboot ook gecommuniceerd. Daarnaast geven we op onze website informatie over ‘Reizen met het vliegtuig, cruiseship of de veerboot?’ (even naar beneden scrollen). Wij vergoeden deze kosten inderdaad niet. 

 

Ik heb een aantal berichten verwijderd in het topic. Deze waren off-topic, in strijd met de huisregels óf reactie op die berichten.

 

Een discussie over het wel of niet anders behandelen van nieuwe/bestaande klanten lijkt me niet op z'n plaats in dit topic. Wij maken in ieder geval geen onderscheid in deze gevallen. 

Reputatie 7

@Marcia_, Wanneer kan ik een antwoord verwachten op mijn onderstaande vraag?

Hoe kan ik als abonnee de dataroaminglimiet aanpassen?

Reputatie 7
Badge +30

@Marcia_, Wanneer kan ik een antwoord verwachten op mijn onderstaande vraag?

Hoe kan ik als abonnee de dataroaminglimiet aanpassen?

Shyrin heeft deze vraag beantwoord als reactie op jouw privébericht naar haar. Zodra we duidelijk hebben hoe de vork in de steel zit, zullen we inhoudelijk reageren op jouw topic.

Reputatie 7

@Marcia_, Wanneer kan ik een antwoord verwachten op mijn onderstaande vraag?

Hoe kan ik als abonnee de dataroaminglimiet aanpassen?

Shyrin heeft deze vraag beantwoord als reactie op jouw privébericht naar haar. Zodra we duidelijk hebben hoe de vork in de steel zit, zullen we inhoudelijk reageren op jouw topic.

Nee, @Shyrin_ heeft die vraag niet beantwoord in een PB bericht aan mij.

Reputatie 7
Badge +30

We begrijpen elkaar niet goed, denk ik. Jouw vraag aan mij is: wanneer wordt mijn vraag beantwoord? Mijn antwoord daarop is, dat Shyrin dit in haar laatste privébericht aan jou aangeeft. Het is geen antwoord op de vraag in het topic, maar wel een antwoord op vraag wanneer er reactie komt. Graag nu weer on topic. 

Reputatie 7

Off-topic;

Mijn antwoord daarop is, dat Shyrin dit in haar laatste privébericht aan jou aangeeft. 

Maar dat heeft ze dus niet aangegeven. Laat ook maar, we komen er toch niet uit.

Reageer