Vraag

Dramatische dienstverlening KPN (deel2)

  • 24 January 2020
  • 15 reacties
  • 264 keer bekeken

Nadat ik al eerder aan heb gegeven hoe mijn nieuwe ervaringen waren m.b.t. KPN vast nu nog een voorbeeld waardoor KPN me definitief kwijt raakt als klant… (met vast / mobiel meerdere abonnementen)

 

Mijn zoon wilde graag een Iphone 11 voor zijn verjaardag dus 2 weken geleden samen naar de plaatselijke KPN winkel. Daar aangekomen bleek dat een toestel geen 720 euro kostte (zoals geadverteerd) maar 785 euro want ‘er kwamen zoveel klanten zonder KPN abonnementen’ dat het tegen kostprijs verkocht werd’. Vandaar dat er 65 euro meer in rekening werd gebracht. De oplossing was er volgens de KPN medewerker:  ik kon een KPN abonnement nemen en mijn bestaande Telfort abonnement zou dan daarna opgezegd kunnen worden na portering van het nummer. Toestel betaalde ik meteen en iedereen gelukkig.

 

Een week later bleek dat mijn nummer toch niet geporteerd kon worden van Telfort naar KPN (geweigerd door Telfort!) waardoor ik mogelijk met 2 abonnementen zou zitten. Dat was uiteraard niet de bedoeling.

 

Een telefoontje naar KPN volgde. De medewerker meldde me dat er maar 1 oplossing was: het opzeggen van het nieuwe abonnement. Dat regelde hij meteen. Daarbij werd daarna verteld dat het toestel dan wel retour moest komen! Toen ik vertelde dat ik dat in geen 1000 jaar zou doen omdat het een verjaardagscadeau was voor mijn zoon én omdat het toestel al betaald was door me, meldde hij me dat het volgens hem toch wel mogelijk was om het toestel te houden.

 

Vandaag bleek via een mail dat ik 2 keuzes heb. OF het toestel terug sturen OF de annulering van het abonnement (2 jaar 21,50 euro) wordt binnenkort ongedaan gemaakt. Dus dan betaal ik ongeveer 500 euro extra!! Dus toch weer even bellen met KPN klantenservice. Daar kreeg ik te horen dat het toestel gekoppeld is aan het nummer en dat er niets aan valt te veranderen. De 500 medewerkers van het callcenter hebben niet de rechten om er ook maar iets aan te veranderen. Niemand is in staat om daar maar iets aan te veranderen, werd me verzekerd.

 

Toestel gaat dus terug, ik koop wel een ander toestel bij een andere winkel, alle abonnementen die ik heb bij KPN ga ik deze week opzeggen en de mobiele abonnementen die ik van plan was om over te hevelen naar KPN zet ik ook over naar een andere provider.

 

Als dit de nieuwe manier van klantenbinding is van KPN en de ‘nieuwe / duurzame’ dienstverlening van KPN / Telfort dan vrees ik het ergste voor het ooit zo mooie bedrijf KPN … De K van Koninklijk is in elk geval heeeeeeel erg ver te zoeken


15 reacties

Hoi @Superray . Wij hebben elkaar al eerder gesproken in een ander topic en ik had niet verwacht dat je ook nog eens hiermee geconfronteerd zou worden. Mijn oprechte excuses.

Je hebt dus een nieuw abonnement bij KPN afgesloten met nummerbehoud (dat bij Telfort weg moet komen) Weet je ook waarom dat niet gelukt is? Je hebt al wat gegevens ingevuld maar ik kan nog niet precies achterhalen waarom dit geweigerd is. 

Is alles bij KPN nu geannuleerd? Ook dat is mij nog niet helemaal duidelijk, namelijk. Heb je daar ook een bevestiging van gekregen?  Is er trouwens ook over compensatie gesproken? Heeft iemand ook verteld hoe jij de aanschafkosten terug krijgt?

Hoi Erwin!

 

Nee ik heb me keurig aan de procedure gehouden. SMS gestuurd naar het bekende nummer bij KPN. Daarbij kreeg ik alleen terug dat mijn aanvraag door Telfort geweigerd is.

 

Daarna op advies van de KPN medewerker het nieuwe KPN abonnement geannuleerd. (dat heeft hij geregeld toen ik aan de telefoon was met hem) Daarna kwam de opmerking dat ik het toestel (dat ik dus via pin betaald had) moest terug sturen.

 

Compensatie heb ik niemand over gehoord. Wel dat iedereen het vervelend vindt maar helaas niet kunnen helpen. Koop ik uiteraard niets voor. En nee ik heb geen idee hoe ik die 720 euro terug krijg. Ik voel me alleen wel ‘gedwongen’ om het toestel morgen in de KPN winkel weer in te leveren omdat ik anders 24x 21,50 euro extra betaal. Na mijn ervaringen met het vaste netwerk begrijp ik echt serieus niets meer van hoe KPN om gaat met haar klanten… 

Ik word hier ook allesbehalve vrolijk van, @Superray .  Ik wil graag weten hoe het bezoek in de winkel morgen afloopt. Als er dan nog onduidelijkheden zijn of losse eindjes, meldt het hier. 

Uiteraard hoop ik dat ze je daar direct kunnen compenseren maar ik ben nog even voorzichtig met toezeggingen. 

 

Hierbij een update: vandaag geweest bij de plaatselijke KPN winkel waar het allemaal begon. Uitleg gegeven aan de medewerkster die me 2 weken geleden geholpen had en daarbij kreeg ik terug: Het is zeer zeker mogelijk om een los toestel te kopen (ook zonder abonnement voor 65€ extra (785€)), verbazing over dat de eigen klantenservice dat niet wist en over het ‘eigen’ KPN proces wat ik hierboven benoemd heb.

 

Daarna heb ik gezegd dat ik de aankoop en het abonnement ongedaan wilde hebben. Dit bleek NIET te kunnen in de winkel. Als het ongedaan gemaakt zou worden, zou ik namelijk 785€ terug krijgen en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Daarbij gaf ik aan dat ik iets van tegemoetkoming wel redelijk zou vinden gezien de overlast van uren bellen en frustratie. Ik werd nog net niet uitgelachen om die opmerking.

 

Wat rest? Omdat ik de order via de KPN Klantenservice had laten annuleren (‘dat had u dus ook niet moeten doen meneer’) moet ik het toestel toch terug sturen naar KPN. Er werd bevestigd dat ik anders 24x21,50 euro aan abonnementskosten moet gaan betalen. Ik heb nog geprobeerd duidelijk te maken dat dit echt belachelijk was omdat het een en hetzelfde bedrijf is maar het was net als praten tegen een muur, het had geen zin. De Iphone zal ik dan ook zeker terugsturen (ondanks dat het volgens sommige medewerkers in de KPN winkel écht niet nodig is) om te voorkomen dat de financiële schade voor me én de frustratie over KPN groter wordt.

 

Inmiddels kan ik wel een boek schrijven over wat er mis is aan de KPN klantenservice, heb ik meerdere ideeën over wat er echt beter moet bij KPN voordat alle klanten weglopen net als ik maar blijf ik vooral gefrustreerd dat er niemand is bij KPN die echt iets kan veranderen in het proces van de dienstverlening. Ik ga in elk geval niet de abonnementen overzetten naar KPN zoals ik van plan was én uitzoeken wanneer ik helemaal weg kan gaan bij KPN voor mijn lopende abonnementen. (of er moet iemand de komende 48 uur bellen en me overtuigen van iets anders) Dan maar iets meer betalen maar dat heb ik er zeker voor over om te voorkomen dat mijn bloeddruk verder stijgt…. 

Zo jammer dit  vooral omdat we zo meteen vanzelf KPN klant worden. Met alle voordelen van Telfort.

Je hebt het toestel in een keer betaald of nog een deel via het abonnement? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Het toestel heb ik in de winkel gewoon betaald. Het is dus ook nog maar de vraag hoe én wanneer ik die 720 euro terug krijg….

Ik bedoelde meer heb je het volledige bedrag betaald of enkel het deel wat niet via het abonnement loopt. De 24* 21,50 zijn de toestelkosten of het totale abonnement. Voldoe je alle toestel kosten dan hoeft die niet terug lijkt mij.

Wat de portering betreft net als in je andere topic in mijn ogen rammelt dit aan alle kanten. Plus je had gewoon via Telfort moeten kunnen verlengen. Was het abonnement wel contract vrij?

 

Dat zou je mogen verwachten ja. Die 21,50 zijn de abonnementskosten x 24 maanden. Toestel is 720 euro EN heb ik volledig betaald. MAAR moet toch nu weer terug want volgens de klantenservice is dat gekoppeld aan een nieuwe simkaart (die ik dus niet kan gebruiken) én volgens de KPN winkel hoefde dat niet. Ze kunnen alleen niet dat bedrag restitueren omdat ze dan geen 720 euro maar 785 euro volgens ‘het systeem’ zouden teruggeven aan me. Snap je het nog?!? Ik amper… 

 

En mijn abonnement was nog niet contractvrij maar dat was volgens de medewerkster in de KPN winkel geen probleem!! Dus wel bleek achteraf…. 

 

Wat een vreemd verhaal provider lock is toch verleden tijd. De overstap is ook geen probleem dan krijg je afkoop kosten voor de resterende periode van het Telfort abonnement.

Gewoon op alle fronten Epic Fail ik kan er niks anders van maken.

@Erwin_  moet me maar verbeteren in mijn ogen is dat toestel jouw eigendom en slaat de rest nergens op.

Reputatie 7
Badge +17

​ @Superray  Aah :triumph: , ik verbaas me over hoe dit wordt afgehandeld door ons. Ik word er gewoon een beetje treurig van. Ik reageer nu even in dit topic omdat Erwin (gelukkig) niet 24/7 aanwezig is en we vinden dat er toch wel snel opheldering moet komen. 
Bij het kopen van het toestel en het afsluiten van het abonnement had het een en ander (veel) duidelijker uitgelegd moeten worden. Ik ga je van de nodige uitleg voorzien.

Alles doorgelezen te hebben wil ik even verifiëren of ik het verhaal nu goed begrijp.

  1. Je hebt een abonnement afgesloten met een toestel al heb je deze in een keer afgetikt, toch is dit toestel gekoppeld aan het abonnement (dit leg ik verderop uit).
  2. Je wilde het nummer meenemen van Telfort, dit verzoek is destijds afgewezen. De reden hiervan is nog onbekend, of niet? 
  3. Ondertussen is het abonnement opgezegd (telefonisch/LiveChat).
  4. Nu dien je het toestel terug te sturen en ‘mag’ je het toestel weer kopen voor een hogere prijs.

Dit schept veel verwarring, omdat de reden van de ‘lagere aanschafprijs’ niet goed aan je is uitgelegd. (Hier komt dus ook het antwoord op jou vraag @Galdor68 .)

De reden dat we de IPhone willen koppelen aan een abonnement is als volgt:
Blijkbaar kunnen wij (KPN) IPhones goedkoper aanbieden dan de standaard marktprijs. In het verleden kwamen klanten en niet-klanten naar de KPN winkels om hier hun voordeel mee te doen. Geef ze eens ongelijk 😉.  
Ik vermoed dat dit tegenwoordig als ‘Unique Selling Point’ gezien wordt. KPN verdient voornamelijk aan de verkoop van abonnementen en niet zo zeer aan de verkoop van losse toestellen. Mede hierom is er besloten dat iemand alleen de IPhone kan kopen voor de lagere prijs als diegene zijn abonnement verlengd óf een nieuw contract af sluit. Als iemand naar de KPN winkel gaat en geen klant is, mag hij het toestel voor de standaard ‘marktprijs’ aanschaffen. Begrijpelijk, maar in de praktijk niet altijd even handig, helaas. Het toestel wordt hoe dan ook gekoppeld aan een abonnement aan de hand van het unieke IMEI-nummer. Dit is een waterdicht systeem. Je (= Superray) hebt al gemerkt dat we hier helaas niet zomaar van af kunnen wijken. Het annuleren van een abonnement gaat dus altijd gepaard met het terugsturen van het toestel. Anders zou iedereen een abonnement kunnen afsluiten en deze vervolgens annuleren, dan heeft diegene het toestel vooralsnog voor de lagere prijs.

Als we nu teruggaan naar de case van Superray. De order is dus al geannuleerd en het toestel wordt teruggestuurd. Hier valt dus weinig meer aan te doen en de reddende hand komt dus helaas te laat. Dit is natuurlijk jammer en hopelijk een wake-up call voor ons. Ik vind het belangrijk dat dit in de toekomst voorkomen wordt, daarom zal ik deze case intern doorzetten. Daarnaast zal ik de huidige betrokken partijen op de hoogte stellen van deze nasleep.

Het 06-nummer dat je hebt ingevuld op je profiel is volgens mij het 06-nummer dat over zou komen naar KPN. Ik heb even voor je gekeken en zie dat het inderdaad te maken heeft met een lopend contract. Het contract bij Telfort loopt nog tot 3-1-2021. Dit is helaas nog een beste poos. Het annuleren van de bestelling is dus een goede zet geweest.  

Hoi Lisa!

 

  1. Klopt
  2. Klopt. Ook al vermoed ik dat het komt door de lengte van mijn huidige abonnement en/of omdat ik nu nog bij Telfort zit
  3. Klopt
  4. Klopt ook

Al met al heb ik het meeste moeite met het feit dat ik ‘braaf’ de adviezen volg van de KPN medewerkers en dat ik voor mijn gevoel niks verder ben gekomen. Sterker nog het heeft me veel tijd, geld en frustratie gekost. Plus daarnaast is me duidelijk geworden dat niemand bij KPN de eigen, soms belachelijke procedures, niet kan overrulen zoals bij elk ander bedrijf. Ik zou niet de dupe moeten zijn van het feit dat KPN medewerkers de eigen regels ook niet snappen (meerdere keren gehoord) en het mooiste voorbeeld is daarbij dat ik het toestel niet kon inleveren in dezelfde winkel waar ik 14 dagen daarvoor het toestel gekocht heb!

Opmerking bij 2 nu ook KPN met de Telfort voordelen. In mijn optiek  ben je beter af. Wel zonde van het verjaars kado. De goede procedure met opzeggen en overstappen zal niet zijn gevolgd nadeel als het wel goed ging je had  minimaal 12 keer xx bedrag van het abonnement van telfort moeten afkopen dan werdt de iphone ook weer duurder in verhouding met die 785,00

@Lisa het is me duidelijk en inderdaad begrijpelijk.

Waar ik moeite mee heb is het gemak  zo lijkt het waarmee bij een nog lopend abonnement er vrij klakkeloos is gezegd geen probleem zonder op afkoop kosten te wijzen. Dat had simpel weg niet mogen gebeuren. 

Zeker in combinatie met het Thuis deel uit het andere topic is dit echt een wake up call en ik blijf bij wat ik al schreef een Epic Fail.

Reputatie 7
Badge +30

Je mag er ook gewoon vanuit gaan dat als wij tegen je zeggen ‘doe dit en dat’, dat je dat niet in twijfel hoeft te trekken. Mijn excuses dat dit nu allemaal zo verlopen is! Ik ga dit in ieder geval intern doorgeven, zodat dit niet nog eens gebeurd. Jij bent daar natuurlijk niet meer mee geholpen. Kan ik hierin nu nog iets voor je betekenen? We denken graag met je mee. 

@Galdor68  ondanks de mail waarin staat dat mijn abonnement omgezet zou worden naar KPN per 26 januari is dat bij mij ook nog steeds niet gebeurd. Blijkbaar ben ik een unieke klant...

@Marcia_ Bedankt voor je aanbod. Ik kan het me al bijna niet voorstellen dat iemand van KPN met me meedenkt. Persoonlijk zou ik alleen al met de (betalende) klant in overleg treden om gezamenlijk te bepalen hoe de frustratie en tijd/moeite gecompenseerd kan worden. Ik heb bv voor 69€ meer een andere iPhone gekocht en uren besteed aan telefoontjes en langs gaan bij de KPN winkel. En nee ik hoef echt niet alle kosten terug te hebben maar een kleine geste vanuit KPN zou al gewaardeerd worden...

Reputatie 7
Badge +17

@Superray Iedereen is gemigreerd afgelopen weekend. Jou abonnement is 26 januari overgekomen naar ons. Het abonnement is precies zoals je het gewend was bij Telfort, dus klanten merken weinig van de migratie. Sinds gisteren worden sms’jes verstuurd naar (oud) Telfort klanten, met de mededeling dat zij zijn gemigreerd. Deze sms’jes versturen we in batches, het kan dus kloppen dat je deze nog niet hebt ontvangen. Het kan ook zijn dat je 'NL Telfort’  nog bovenin je telefoonscherm ziet staan (netwerkprovider). Dit zal komende weken wijzigen naar ‘NL KPN'. 

 

 

Reageer