Vraag

Simkaart activeren is onnodig lastig ivm spaties

  • 26 September 2023
  • 4 reacties
  • 51 keer bekeken

Ik heb een nieuwe simkaart geactiveerd. In de begeleidende brief staat het simkaartnummer in groepjes van vier en drie cijfers gescheiden door een spatie. Als je dit zo invoert op de activeringspagina van KPN kun je de laatste drie cijfers niet meer invoeren; typen levert geen cijfer in beeld op maar ook geen melding. De ingevoerde spaties worden als karakter meegeteld en bij 19 karakters is het invoerveld vol. Dit is erg vervelend bij het controleren of je de cijfers goed hebt ingevuld. Je zet wel de spaties erbij in de brief om ze goed te kunnen invoeren maar op de website kun je het niet op dezelfde manier even controleren. 

   Het moet voor de IT-club toch niet zo moeilijk zijn om het invoerveld te checken op 19 ingevoerde cijfers en daarbij de spaties te negeren? Of nog beter: het invoerveld zo vormgeven dat het nummer automatisch wordt opgedeeld in de aangegeven groepjes? Elke verificatie van licentiecodes doet het op die manier.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@ArendJK Welkom op het forum. 

Jammer om te lezen dat je moeilijkheden hebt ervaren met het activeren van je simkaart. 

Het simkaartnummer is met een reden op deze manier opgebouwd. Bij het activeren van de simkaart zijn dan de eerste 6 cijfers al ingevoerd. 

De activatiepagina ziet er dan op deze manier uit: 

De keuze is dus bewust gemaakt om de pagina op deze manier in te delen. Ondanks dat ik mij kan voorstellen dat dit soms voor verwarring kan zorgen. 

@Rutger.  

U heeft de vraag niet beantwoord. 

Ik heb de volgend brieftekst van KPN gekregen:

Deze weblink leidt naar een andere pagina dan de pagina die u toont, namelijk deze:

In de brief is het simkaarntummer in groepjes opgedeeld om het gemakkelijk leesbaar te maken. Dat leesbaar maken geldt natuurlijk zowel voor het lezen om in de website in te typen als voor het nalezen op de website om te kijken of het typen goed gegaan is. Dit is voor iedereen gemakkelijk, maar zeker voor degenen die niet erg vaak op het web dit soort dingen doen.

In het onderste plaatje accepteert het invoerveld na de 8 geen karakters mee, maar geeft ook geen melding waarom dat is. Als je geen IT-er bent (ik ben dat wel) weet je niet dat dat komt omdat de spaties worden gezien als karakters. Het is niet logisch om de klant te vragen om een lang getal anders in te voeren dan het dor KPN wordt voorgedaan in de brief. Dat is mijn punt.

 

Admin: Privégegevens uit afbeelding verwijderd

Reputatie 7
Badge +15

@ArendJK Ik snap je punt. En waardeer de feedback. 

Ik heb de situatie met de spaties nog nooit eerder voorbij zien komen. En er worden dagelijks heel wat simkaarten geactiveerd. 

Ik zal de situatie doorgeven aan mijn collega's, maar heb geen hele hoge verwachting dat hierin snel iets zal worden aangepast. 

Het verschil is mogelijk dat er voor activeren van de eerste simkaart van een abonnee een andere website wordt gebruikt dan voor het activeren van een vervangende simkaart van een al in gebruik zijnd nummer van een abonnee, wat veel minder vaak voorkomt. 
   Ik weet niet of op de gebruikelijke activatiepagina het spatieprobleem optreedt, maar het lijkt me niet uitgesloten. 

Reageer