Vraag

5Ghz is uitgeschakeld start toch op na ecostand (V10)

  • 30 January 2022
  • 15 reacties
  • 187 keer bekeken

Reputatie 1

Op het forum las ik een soortgelijk probleem alleen werkt de oplossing niet. Het geval is het volgende. Ik gebruik geen 5Ghz wifi alleen de 2.4 Ghz wifi en deze wordt s’ nachts uitgezet via de eco modes. Op zich werkt dat prima alleen na elke keer opstarten vanuit de ecomodus de volgende ochtend staat 5Ghz wifi weer aan. In de instellingen staat deze doodleuk uitgeschakeld. Als 5 Ghz wordt ingeschakeld/ uitgeschakeld en opgeslagen staat deze uiteraard weer uit tot de volgende ochtend na opstarten ecomodus. De actie uit het andere topic het terugzetten na fabrieksinstelling werkt helaas ook niet.

Graag reactie hoe dit alsnog kan worden opgelost.  


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Heb je een specifieke reden om geen 5Ghz te willen??

Heb je een specifieke reden om geen 5Ghz te willen??

Hallo @JanIvor Dat is geen antwoord op de vraag van @johan112022 .

Hallo @johan112022 , wacht s.v.p. de reactie van een moderator of ander forumlid af die de V10 goed kent. Ik heb de V10 niet meer, dus ik kan het ook niet voor je uittesten.

 

Reputatie 5
Badge +5

Omdat de reden wel eens een drogreden zou kunnen zijn. 

Mijn V10 zendt ook 5Ghz uit, geen idee of er wel of geen apparaten mee werken bij mij thuis (waarschijnlijk de mobiele telefoons, de Tab van mijn zoon) maar voor de rest werken de spullen die op 2,4Ghz werken allemaal prima. Dus wilde eens weten waarom TS specifiek géén 5Ghz wilde. 

Er zijn meerdere forumleden en ieder heeft zijn eigen werkwijze om iemand met een probleem te willen helpen, en daar draait het in eerste instantie toch om?? 

Maar vergeet mijn vraag aan TS.

Succes

Reputatie 1

Bedankt voor het meedenken maar ik wacht liever op een inhoudelijke reactie met betrekking tot een instelling op het modem die niet werkt zoals verwacht ipv een suggestieve veronderstelling of iets een drogreden is. 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @johan112022, welkom op het KPN forum! Ik denk dat het ‘probleem’ dat jij beschrijft as designed is. Dat wil zeggen dat het normaal is dat 5 GHz ook weer ingeschakeld wordt als je de ECO-functie uitzet. Helemaal zeker weten doe ik dit niet, dus ik ga dit navragen. Houd er rekening mee dat het antwoord even op zich kan laten wachten.

In de tussentijd stelt @JanIvor een hele terechte vraag. Waarom wil je 5 GHz graag uitschakelen? Misschien kunnen we tot een andere oplossing komen zodat je na het inschakelen van de ECO-functie niet iedere keer 5 GHz weer uit moet schakelen.

Reputatie 1

Hallo Denise_ dank voor de reactie. Het benoemen “as designed” zou ik toch wat kort door de bocht vinden als mogelijke oplossing. In het verleden heb ik meerdere routers gehad van andere merken en ook accespoints die allemaal na de ecostand netjes opstarten in de instellingen zoals het laatst is ingesteld. De V10 is het enige modem waarbij dit niet zoals verwacht functioneert. As designed zou ik dan eerder als een fout in het modem typeren.

Echter als ik het modem opnieuw opstart dan start deze weer op met de instelling dat 5Ghz is uitgeschakeld en 2.4Ghz ingeschakeld, zoals ook was ingesteld => dat klinkt logisch. Na het inschakelen vanuit de ecomodus gebeurt dit dus niet en staat 5Ghz wel aan…? Ik noem het niet logisch . In de instelling in het router staat het vinkje bij 5Ghz op uitgeschakeld terwijl de 5Ghz werkelijk staat ingeschakeld. Het router geeft dus instellingen weer die niet overeenkomen met wat het doet  => wederom niet logisch.

Waarom ik 5Ghz wil uitschakelen heeft niets met de vraag waarom een functie niet werkt te maken en is daarmee ook niet relevant voor het probleem en dus geen terechte vraag. Maar ik zal toch een aantal reden aandragen. 1. Het bereik is niet voldoende. 2. De hogere snelheid geeft geen meerwaarde omdat ik het niet gebruik. 3. Het modem kan slechts 10 ip adressen vastzetten (dat is as designed maar wel jammer hadden er meer moeten zijn). 5Ghz band geeft andere mac adressen van dezelfde apparatuur en dus kom ik niet uit met slecht 10 toe te wijzen IP bindings. 4. Ik gebruik het niet dus het mag uitgeschakeld worden net zoals de verlichting in een vertrek waar niemand meer is, alhoewel het is vast handig voor iemand als het licht toch weer aanblijft😊.

Reputatie 7
Badge +17

Ik snap dat je het onlogisch vindt. Ik heb er momenteel alleen geen andere verklaring voor. Als het zo ontworpen is, dan is dat zo. Maar zoals ik zei, ik vraag dit na, want ik weet het niet zeker.

De vraag waarom jij 5 GHz wilt uitschakelen lijkt misschien niet direct relevant. Maar het antwoord op de vraag kan ons wel helpen om met jou mee te denken. Jij wilt graag een oplossing. Als het klopt dat 5 GHz ingeschakeld wordt als je het modem uit ECO-modus haalt, dan is hier geen oplossing voor. Maar wie weet zijn er andere manieren om alsnog te krijgen wat jij wilt. Daarom is het voor ons handig om te weten waarom jij 5 GHz uitschakelt.

Goed, je geeft enkele reden. Ik snap je beweegredenen. Voor enkele van deze redenen zijn ook andere oplossingen te bedenken. Het bereik van 5 GHz is inderdaad een stuk minder dan 2.4 GHz. Dit kan je eventueel oplossen met wifiversterkers zoals de SuperWifi. Voor het vast zetten van IP-adressen zou je kunnen overwegen om een Fritz!Box in bruikleen te nemen. Deze heeft meer mogelijkheden dan de Experia Box V10 en geeft dus meer vrijheid.

Reputatie 7

Hoi @johan112022, we hebben dit voorgelegd aan de ontwikkelaars, en die willen hier graag even verder naar kijken. Zou je daarom je forumprofiel willen invullen? Laat hier even weten als je dit gedaan hebt. Dan kunnen zij hier mee aan de slag. 

Reputatie 1

Dag Erik, het forumprofiel heb ik bijgewerkt.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb het doorgegeven, @johan112022!

Reputatie 7
Badge +17

Het heeft even geduurd, maar ik heb meer informatie. We hebben dit probleem kunnen reproduceren en gaan ermee aan de slag.

Reputatie 1

Dag Denise,

 

Zijn er al ontwikkelingen omtrent het probleem? We zijn inmiddels alweer 2 maanden verder en een terugkoppeling blijft uit!

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb nog geen update, nee, sorry. Het staat op de backlog om te onderzoeken. 

Reputatie 1

Dag Denise,

Update is voor mij niet meer relevant. Inmiddels een andere provider waar een prima router (fritzbox) standaard in het pakket zit. Wat een verademing, voor mij geen expiriabox meer in ieder geval.

Erg jammer dat KPN €7,49 extra rekent voor een goed modem die standaard onderdeel zou moeten zijn in het pakket.

 

 

 

Oh, jammer dat ik dit nu pas tegenkom. 

Maar ook bij kpn kun je een eigen modem gebruiken, bv een zelf gekochte Fritzbox. Dus zonder dat het je 7,49 per maand extra kost.

Cc @johan112022 .