Vraag

Eset een wassenneus?

  • 7 June 2024
  • 14 reacties
  • 137 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

sinds paar dage eset aangezet in mijnkpn eerste maand gratis, maar wat doet dat nou?

krijg regelmatig vage fishing email en net ook weer een uitnodiging om op “coinabase” even in te loggen, nieuwsgierig als ik ben toch op de link geklikt en kom vervolgens op een nep site van coinbase uit..

waar of wanneer zou eset nu ergens moeten ingrijpen?

snap het niet.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waarom zou eset in moeten grijpen? Eset houd geen mails tegen. Het is geen anti-spam programma ofzo. En aan nepwebsites doet het ook niks. Het grijpt pas in als die nepwebsite virussen op uw pc proberen te installeren. Maar wellicht is dat helemaal niet het geval. 

Reputatie 7

Waarom zou eset in moeten grijpen? Eset houd geen mails tegen. Het is geen anti-spam programma ofzo. En aan nepwebsites doet het ook niks. Het grijpt pas in als die nepwebsite virussen op uw pc proberen te installeren. Maar wellicht is dat helemaal niet het geval. 

Ik denk dat @zijksnor "eset thuis" bedoelt en die zou weldegelijk in moeten grijpen voordat je een malafide website bezoekt.

Overigens heb ik echt mijn twijfels over de effectiviteit.

Wat te denken van deze opmerking:

 

Reputatie 3
Badge +1

als gemiddeld leek word ik toch op een andere been gezet, met ronkende beveiligingen marketing priet praat….

 

ESET Thuis beschermt alle apparaten die met de KPN internetverbinding bij je thuis verbonden zijn. Met deze slimme netwerkbeveiliging van ESET worden al je apparaten in huis beveiligd. Voor jouw online veiligheid werken we samen met partners die bewezen hebben dat ze expert zijn op het gebied van online veiligheid. ESET internet security is hier een voorbeeld van.


..

 

Wat is netwerkbeveiliging?

Dankzij de netwerkbeveiliging van ESET worden je apparaten beschermd tegen onveilige websites

 

Phishingfilter

Met het phishingfilter voorkom je dat gevoelige persoonlijke informatie, zoals aanmeldgegevens of creditcardnummers in handen komen van criminelen.

 

en nog wat extra’s..

dus ondanks deze “beveiliging” kan ik zomaar via een email op een phising website komen dus zonder waarschuwing … schiet toch een beetje zijn doel voorbij, blij dat het 1e maand gratis is

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb Eset ook een maand op proef gehad.

Daarvoor had ik malwarebeveiliging standaard aan staan bij KPN, een kosteloze service.

Nadat ik Eset geïnstalleerd had is het malwarefilter door KPN uitgeschakeld en heeft Eset het overgenomen, en heb ik dus een betaalde versie van malwarebeveiliging.

Ik heb het dus ook weer opgezegd en ben met KPN Veilig verder gegaan.

Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat Eset centraal alle verkeer in de gaten houdt dat via jouw thuisaansluiting loopt en dat je bij KPN Veilig van F-Secure op ieder apparaat dat je wilt beveiligen de software apart moet installeren, maar daarbij blijft wel het gratis malwarefilter van KPN aan staan @wjb , @zijksnor  en @Nick83 

Reputatie 7
Badge +24

Een "nepsite" is niet per definitie ook een beveiligingsprobleem. Zolang er geen vage links naar allerlei onbekende bestanden op staan, en geen scripts op de achtergrond geladen worden die onduidelijke dingen doen ziet een antivirusprogramma er helemaal niks aan. Voor zo'n programma is het dan gewoon een normale site.

Zo'n programma heeft misschien een blacklist van allerlei bekende "nepsites". Maar er komen elke dag nieuwe bij. Zo'n blacklist is nooit actueel, loopt altijd achter. Vrij zinloos dus.

Reputatie 3
Badge +1

nee maar een nepsite met als doel gebruiker naam en ww te ontfutselen zit op zijn minst een luchtje aan, dan kan ik de link hier veilig delen ??

ik ben verder ook geen expert maar uitleg lijkt me duidelijk...

Reputatie 7
Badge +24

nee maar een nepsite met als doel gebruiker naam en ww te ontfutselen zit op zijn minst een luchtje aan...

Dat ziet zo'n programma niet. Die kan dat niet weten.

Reputatie 7

Een "nepsite" is niet per definitie ook een beveiligingsprobleem.

Als die "coinabase login" waar @zijksnor het over heeft niet de login op de legitieme "coinbase" site betreft dan zou je mogen verwachten dat Eset de toegang tot die site geblokkeerd zou hebben mits het phishing filter aanstond. @zijksnor geeft echter aan dat hij op een nep site van coinbase uitkomt. Ik ben wel benieuwd wat dat de URL van die nep site van conbase is. @zijksnor, zou je die hier zonder htttp(s) voorvoegsel kunnen posten?

Reputatie 3
Badge +1

dit was de lok tekst in email ik heb wel een account bij coinbase maar er staat geen stuiver op,

voordat ik dit had geopend had ik eerst de app op mijn telefoon even gecheckt 

en de site //bxd.gro.mybluehost.me/support/coinbase ziet er ook vaag uit had toch wel ergens op een rode vlag gehoopt mybluehost.me geeft ook weinig duidelijkheid 

 

Withdraw Confirmation

As a security precaution, we have delayed the send transaction below until June 08, 2024 at 8:47 AM PDT.

 

Amount: -401.27395654 USD

To: 0x388C818CA8B9251b393131C08a736A67ccB19297

Date: June 06, 2024 at 8:47 AM PDT

You can skip the delay and send your USD now by confirming from clicking here. If you don't confirm, the transaction will still go through on June 08, 2024 at 8:47 AM PDT.

If you didn't initiate this send, you have 48 hours to cancel the transaction by verifying your ID and Email access Confirmation

Reputatie 3
Badge +1

vreemde is dat als ik vanuit dit gesprek in mijn safari browser klik wel meteen een dikke vette rode vlag krijg met waarschuwing en niet vanuit mail open in safari…

 

Reputatie 7

Welk mail programma gebruik jij?

Het zou maar zo kunnen dat dat mail programma een andere DNS server gebruikt waardoor die hele filtering niet meer werkt.

Reputatie 7
Badge +19



Ik denk dat je daar mogelijk wel eens gelijk in kunt hebben. 

Welk mail programma gebruik jij?

Het zou maar zo kunnen dat dat mail programma een andere DNS server gebruikt waardoor die hele filtering niet meer werkt.

 

Reputatie 3
Badge +1

gewoon mail van OSX sonoma…

zelf nooit dns aangepast.

Ik heb Eset thuis nu een aantal dagen aanstaan via de V12.

Wat mij opviel is dat mijn dns nu loopt via Microsoft Azure DNS cloudservices.

Ik zag dat bij een test via dnsleak.com

Thuis staat alles standaard ingesteld op de DNS van de V12 anders werkt Eset thuis niet.

Je kunt een test uitvoeren op de Eset thuis site.

Daarbij moet bijvoorbeeld een VPN uitstaan. 

Zowel particulier als zakelijk gebruik ik geen producten van Microsoft.

Als ik Eset thuis deactiveer dan blijft Microsoft Azure DNS actief op mijn lijn. Ook na een V12 reset naar fabriek instellingen. 

Ik heb een nieuwe glasverbinding sinds 7 juni.

Alvast bedankt voor een reactie. 

 

 

 

 

 

Reageer