Beantwoord

Apparaten hebben geen internet vanwege verkeerd IP adres

  • 8 October 2020
  • 88 reacties
  • 1679 keer bekeken

Wij zijn overgestapt van DSL naar glasvezel. Wij hebben dezelfde Experiabox V10A gehouden en hetzelfde netwerknaam. Maar met de super wifi van KPN. Nu hebben bepaalde apparaten geen internet via de wifi. Nu heb ik het idee dat dit te maken heeft met het IP adres wat bij de Wifi verbinding staat. Voor de apparaten die wel internet hebben begint het IP adres met andere getallen dan het IP adres van de apparaten die geen internet hebben. Ik kan dit tijdelijk oplossen door de stroom eraf en daarna er weer op te doen maar dit is een tijdelijke oplossing. Zou het helpen als ik de netwerknaam aanpas?

icon

Beste antwoord door Hoornstra 28 March 2023, 17:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

88 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De eerste heeft 192.168.2.15 en de andere 192.168.2.21

Dan dat deze in de adresbalk invullen met http:// er voor.

 

Het probleem is nu al een tijdje niet meer voortgekomen. Geen idee hoe dit kan. Laten wij hopen dat het zo blijft. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt voorzichtig positief @Hoornstra, ik hoop met je mee!

Helaas is het weer actueel geworden. Nadat de snelheid van 100mbit is verhoogd naar 200 mbit hebben sommige apparaten (dagelijks willekeurig) een verkeerd ip beginnend met 169 ipv 192. Na herstarten van de modem is het weer opgelost, maar dit moet dagelijks meerdere keren!!

Reputatie 7
Badge +20

Balen zeg @Hoornstra, en dit is echt overduidelijk ontstaan nadat wij de lijn hebben gewijzigd naar 200Mb?

Hoe is de aansluitsituatie nu? Heb je nog exact dezelfde apparaten op exact dezelfde manier aangesloten of is er in de afgelopen 2,5 jaar het 1 en ander gewijzigd?

Er is niks veranderd. Ja, ik vind het ook raar dat het gebeurd na de verhoging door KPN van de snelheid. Een half uurtje geleden herstartte de modem ook spontaan. 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm 🤔 Zou je het modem anders even echt terug willen zeten naar de fabrieksinstellingen? Met het resetgaatje?

Kan zijn dat er een raar foutje in is geslopen met het laden van een ander snelheidsprofiel of iets dergelijks, door alles helemaal opnieuw in te laden worden software problemen de wereld uit geholpen 🙂

Door te resetten met inloggen op de modem en kiezen voor “restore to factory defaults” is dat hetzelfde?  Dat heb ik al meerdere keren gedaan. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat zou inderdaad hetzelfde effect moeten hebben, jammer dat dit geen verschil maakt. 

Wat gebeurt er als je, puur om te testen, álle apparaten even helemaal loskoppelt en tijdelijk alleen de wifi van de Experia Box gebruikt? 

Als je bedoeld alleen de WiFi gebruiken van de experiabox. Dit is al zo. Ik heb de superwifi al uit het stopcontact gehaald. 
Ik hoef toch niet de telefoon en de tv los te koppelen van de experiabox?

Reputatie 7
Badge +20

De telefoon niet, maar zou je de tv-ontvanger wel tijdelijk kunnen loskoppelen? Het is mij op het moment echt niet duidelijk wat hier toch de boosdoener is, vandaar dat ik nu even bij het begin wil beginnen en kijken of het probleem nog steeds voorkomt als er geen extra apparaten aan zijn gesloten!

Mijn iPhone was gisteravond traag, maar ik had wel internet. Ik heb de telefoon uit en aan gedaan. Hierna had ik geen internet meer vanwege een verkeerd ip adres. Ik heb vannacht de overige kabels uit de modem gehaald, maar de modem niet herstart, misschien had dit wel gemoeten. En ik heb de iPhone uit gezet. Vanmorgen heb ik mijn telefoon weer aangezet maar geen internet vanwege een verkeerd ip adres. Hoe kan het dat het modem sommige apparaten een ip adres geeft beginnend met 169?

Reputatie 6
Badge +9

 Hoe kan het dat het modem sommige apparaten een ip adres geeft beginnend met 169?

Dat doet het modem niet. 

Een 169.254.x.x is een zogeheten APIPA adres. dit is een ip adres dat het apparaat zelf genereert op het moment dat het apparaat geen adres van de DHCP server (in de “modem”) krijgt (maar wel ingesteld staat op DHCP). 

Dit kan veel oorzaken hebben. Van een apparaat dat helemaal niet met het netwerk kan verbinden en daardoor de DHCP server niet kan bereiken tot de configuratie in de Experiabox waardoor de DHCP server geen adressen meer heeft om uit te delen. Aangezien je de Experiabox al een fabrieksreset gegeven hebt zou die configuratie goed moeten zijn maar misschien kun je daar even kijken hoe die nu ingesteld staat (evt een screenshot plaatsen)

Heb je dit probleem alleen met apparaten die via de wifi verbinding maken of ook de bedraadde apparaten (bv TV). Je had 2 jaar geleden volgens het screenshot 2 wifi punten aangesloten maar in je reactie zie ik enkelvoud staan, heb je op de vraag van Maya_ alle wifipunten uitgezet en alleen de wifi van de Experiabox aan gehad?

 

Ik heb het alleen met de apparaten die via de WiFi verbinding maken. Ik heb nu alleen het modem als WiFi punt. De modem start soms dagelijks ook spontaan opnieuw op. Dit is irritant als je niet naar een opname kijkt. 
 

zou die configuratie goed moeten zijn maar misschien kun je daar even kijken hoe die nu ingesteld staat (evt een screenshot plaatsen)

Kan jij,Vulpen, aangeven waarvan ik een screenshot moet maken. Hoe kom ik daar als ik ingelogd ben in de modem?

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb zelf te weinig kennis van de V10a (zelf een oud V10 gebruiker) dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen. In de handleidingen in de kennis bank zie ik ook zo 123 niet een overzicht (bij de V10 en de V12 handleiding staat die bij de DHCP/Binding vast zetten delen.

Aangezien het alleen op Wifi Speelt vermoed ik dat de DHCP server wel correct ingesteld staat (beetje een Educated Guess) maar dat er iets in je wifi niet helemaal lekker zit. kun je eens proberen om op een probleem apparaat het wifi profiel volledig te verwijderen (vergeten) en opnieuw verbinding maken? 

Het probleem doet zich voor op verschillende apparaten op verschillende momenten. Het kan zo zijn als ik thuiskom dat ik wel internet heb op de WiFi of dat ik geen internet op de WiFi heb.  Heeft het dan zin om het WiFi profiel te verwijderen?

 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u apparaten in huis waarop u een vast ip adres ingesteld heeft?

Heeft u misschien nog ergens een oude router in uw netwerk zitten ofzo?

Reputatie 7
Badge +24

Het probleem doet zich voor op verschillende apparaten ...

Maar zijn er dan ook nog apparaten die dan wel nog internet hebben? Een WiFi-router op zolder ofzo?

Reputatie 7

Laat het "super"WiFi punt dat draadloos verbonden is eens uit staan.

Heb je dan dit fenomeen nog steeds?

Heeft u apparaten in huis waarop u een vast ip adres ingesteld heeft?

Heeft u misschien nog ergens een oude router in uw netwerk zitten ofzo?

Hallo Nick, nee op beide vragen

Het probleem doet zich voor op verschillende apparaten ...

Maar zijn er dan ook nog apparaten die dan wel nog internet hebben? Een WiFi-router op zolder ofzo?

De apparaten die ik bedoel zijn mobiele telefoons, tablets, laptops, tv’s. Geen router of iets dergelijks. Het enige wat ik nu gebruik is de experiabox v10A

Laat het "super"WiFi punt dat draadloos verbonden is eens uit staan.

Heb je dan dit fenomeen nog steeds?

Deze heb ik al uit het stopcontact gehaald. 
onderstaand mijn overzicht. 
 

 

Reputatie 7

Dus met alleen de Experia Box zijn er nog steeds apparaten die zo'n 169.254 adres krijgen?