Vraag

Geen verbinding bij afwisselen wifi - LAN over powerline adapter

  • 25 November 2020
  • 4 reacties
  • 159 keer bekeken

Ik verbind een laptop met een Experia box v8 via wifi of met kabel op lan powerline adapters van Devolo.

Met regelmaat kan de laptop, na aansluiten geen werkende internetverbinding maken via de powerline adapters, alhoewel deze samen op dat moment wel een werkende connectie hebben (dat zie je aan de lampjes). Als de laptop wél internet heeft via de powerline lan verbinding, is deze ontzettend stabiel. Ik heb dus weinig reden om de stabiliteit van de powerline adapter verbinding te wantrouwen. Reset van router, ipconfig release / renew of powerline adapters werkt soms, maar dat wil je niet telkens doen. Bovendien komt het uiteraard telkens slecht uit met thuiswerk vergaderingen als er geen verbinding is...
Wat me opvalt, is dat de laptop altijd verbinding kan maken via de powerline adapters, nadat deze buiten bereik van wifi via netwerkkabel direct met de Experiabox verbonden is geweest. Het lijkt er op dat het probleem vooral optreedt als je van wifi naar kabel switcht.

 

Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? Ik vermoed een ip conflict, maar verder dan dat reikt mijn technische kennis niet.

 

Setup:

  • Experia box v8
  • Devolo powerline adapters (LAN only)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Jeroen_K, welkom! Kun je beschrijven hoe je van wifi naar lan switcht? Zet je wifi op je laptop dan uit? Doe je de kabel er in als de wifi nog actief is? Alle info is welkom :-). Ook ben ik benieuwd wat het type is van de Devolo adapters. Sommige hebben een soort standby stand. Dat zou natuurlijk van toepassing kunnen zijn in dit geval! 

 

Hallo @Marcia_ ,

het zijn Devolo Magic 2 adapters en die hebben inderdaad een standby stand. In de standby zijn de leds rood. Zodra de laptop met netwerk kabel erin wordt geplugd, gaan ze wit knipperen en daarna hebben beide adapters een witte led aan. Volgens het manual hebben ze dan verbinding met elkaar.

Het switchen van wifi naar lan is eerst wifi uit, als de laptop nog binnen bereik van de wifi is, daarna kabel erin. Dat triggert de adapters om van de pauzestand af te gaan: Ze gaan dan beide van rood naar wit, maar de laptop heeft dan geen internet.

 

Reputatie 7
Badge +10

Misschien zou het kunnen helpen door in de Experia Box een vast IP-adres te geven voor de laptop??

Sluit daarvoor de laptop bekabeld aan, direct aan de Experia Box (niet via de Devolo).
Log in, in de Experia Box V8 =  http://192.168.2.254   (wachtwoord eerste keer = 1234)

Ga naar het menu “START” aan de bovenkant, daarna “LAN” aan de linkerkant.
In het rechter deel van het menu, naar beneden scrollen, bij het onderdeel “Static DHCP”.
Kijk of je de laptop kunt vinden in de menuregel “DHCP Client List” met het pijltje rechts van de regel.
Kopieer die dan (met de knop Copy) en cijfertje ervoor, naar de genummerde regels eronder,
naar een regel die nog leeg is (niet ingevuld). Sla de instelling op met de knop rechts onderaan.

Je laptop zou nu een vast IP-adres hebben, en mogelijk helpt dit in de connectie erna,
als je via de Devolo je laptop aansluit. Probeer eens of het met deze work-arround nu wel werkt?

Ga ik doen, dank!