Vraag

Hulp bij instellen ER605 TP Link / Omada

  • 30 May 2024
  • 34 reacties
  • 312 keer bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hmm, het lijkt er wel op dat de pings via de traceroute gewoon aankomen op de bestemming. Ik durf zo eerlijk gezegd niet te zeggen wat het nog kan zijn. Toevallig geen ACL actief?

In het modem hoeft niks gewijzigd te worden en het glaskastje hoeft ook niet spanningsloos gemaakt te worden. Het modem heeft ook geen reset of iets nodig.

Dat de DNS-servers anders zijn klopt, in de Box12 staan standaard de KPN DNS providers ingesteld. Die in mijn config zijn van Cloudflare, dat is natuurlijk optioneel aangezien je tal van andere providers kan kiezen. Ik kies echter voor Cloudflare omdat die vrij snel refresht en al mijn domeinen ook via Cloudflare DNS lopen en wijzigingen daar dus snel beschikbaar zijn. De PPP-informatie maakt niet uit, in feite moet echt gewoon een naam en wachtwoord in staan maar wat het is maakt niet uit. Er wordt niet op die basis een authenticatie uitgevoerd op de RADIUS servers van KPN.

 

@wjb, ik weet dat je geen TP-Link gebruikt maar jij misschien een idee? Dat pagina's enkel blanco blijven en er geen foutmeldingen of iets komen is voor mij ook een raadsel.

Reputatie 7
Badge +9

@kazure In de instelling van @NHendriks staat IPV6 uit. En dat je geen web-site kan bereiken is waarschijnlijk een IPV6-issue.

tracert nos.nl

Tracing route to nos.nl [2600:9000:20ab:d600:f:425b:9b80:93a1]
over a maximum of 30 hops:

  1     4 ms     3 ms    <1 ms  2a02-xxxx-xxxx-x-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx.fixed6.kpn.net [2a02:xxxx:xxxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx]
  2     6 ms     6 ms     6 ms  2001:67c:2502:f100::2:40
  3     *      103 ms    99 ms  kpn-as1136.kpn-rt-dc2.nlsix.net [2001:7f8:13::a500:1136:2]
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     *        *        *     Request timed out.
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        *     Request timed out.
  9     *        *        *     Request timed out.
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     7 ms     9 ms     9 ms  2600:9000:20ab:d600:f:425b:9b80:93a1

Reputatie 7

Ik denk dat de default route voor IPv6 (::/0) richting de pppoe interface ontbreekt. Hierdoor raakt uitgaand IPv6 verkeer dus de weg kwijt.

Op een EdgeRouter definieer je die als onderstaand:

Hoe dat via de Omada controller gaat weet ik niet maar het lijkt er op dat de next hop het WAN IPv6 adres van de ER605 moet zijn..

@TDN ik heb nergens IPv6 aangezet. Waaraan duidt jij dat die aan zou staan?
 

de WAN settings (deze heeft altijd uitgestaan)
De LAN settings, deze heeft idem ook altijd uitgestaan.

@NHendriks  Ik heb ook de ACL nagekeken (zal zo ook even een screenshot maken), maar die stond ook altijd uit.

Dus bij alle 3 de ACL opties onder Settings > Network Security > ACL, en dan Gateway, Switch en EAP, staat niks ingesteld zoals hierboven aangekaart.

Reputatie 7
Badge +11

Staat IPv6 aan op de apparaten die je gebruikt? Misschien dat dat er nog mee te maken heeft. Die heb ik op mijn apparatuur ook uit staan. Is te vinden onder de adapterinstellingen. Ben momenteel op het werk dus kan geen screenshotjes maken helaas. 

Reputatie 7
Badge +9

@TDN ik heb nergens IPv6 aangezet. Waaraan duidt jij dat die aan zou staan?
 

Ik zei dat je @NHendriks instelling overgenomen heb, en hij heb IPV6 uit staan. Dwz. dat je problemen met IPV6-website hebben. Heb je mijn traceroute naar nos.nl niet gezien? Dat is een ipv6-site terwijl je een ipv4 versie krijg

Reputatie 7

@TDN ik heb nergens IPv6 aangezet. Waaraan duidt jij dat die aan zou staan?

Ik zei dat je @NHendriks instelling overgenomen heb, en hij heb IPV6 uit staan. Dwz. dat je problemen met IPV6-website hebben. Heb je mijn traceroute naar nos.nl niet gezien? Dat is een ipv6-site terwijl je een ipv4 versie krijg

Ik kan je even niet volgen @TDN. @kazure heeft, net als @NHendriks, IPv6 uit staan op zijn ER605 en dat zou geen enkel probleem mogen zijn.  Ja, uiteraard gebruik je dan IPv4 om sites als nos.nl te benaderen, maar dat is toch ook geen probleem?

@TDN ik kan je helaas ook niet helemaal volgen.

Maar.. de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vanochtend toch maar weer wat proberen, ik heb alle settings nog een keer nagelopen, ook nog een paar keer dingen aangepast (of ja, goed gezet / geverifieerd) en daarna op SAVE gedrukt in de Controller.

Dus eerst even een test met de NOS.nl en hij laadde in het begin alles, maar niet de afbeeldingen op de webpagina.
Voor de grap even een artikel aangeklikt, en ineens laadt hij de tekst van het artikel ook, wat ik niet zou verwachten als hij geen internet meer heeft.
Daarna Linkedin geopend, Google, YouTube. Het laden was wel erg traag. En nu ik deze post schrijf bij KPN Community zie ik dat hij nog steeds een TLS-Handshake aan het uitvoeren is.
 

Net na de screencap is die verdwenen.

Speedtest.net laadde hij heel moeizaam tot niet, maar ik had de app uit de Windows store. Daarin komt wel een redelijk solide internet snelheid uit. Daar zit nog veel verbetering in, maar het is stabiel.
NAS aangeslingerd en de rest en ik heb wel fijne data transfers over WiFi, kan weer bij mijn foto library. Dus dat is allemaal super fijn.

Ik heb geen idee wat er feitelijk is gebeurd dat het nu wel werkt. Ben alleen ontzettend blij.
Dank aan iedereen, speciaal @NHendriks voor de gedetailleerde uitleg en de consequente help. Helaas ben ik morgen voor en langere tijd van huis. Maar bij terugkomst zal ik kijken of ik een gedetailleerde synopsis kan schrijven van mijn instellingen, mocht iemand ooit in de (verre) toekomst met het zelfde bijltje mogen hakken.

Reageer