Vraag

Hulp bij instellen ER605 TP Link / Omada

  • 30 May 2024
  • 34 reacties
  • 301 keer bekeken

Goedendag!

Ik heb gisteren mijn Omada setup willen installeren, helaas is dit niet goed gegaan en ondervind ik nog steeds WiFi issues;
 
Mijn setup bestaat uit:
ER605 - Router
TL-SG108PE - Switch
2x EAP650 - AP
OC200 - Controller
 
Tijdens de setup ging alles vrij goed. Maar de verbinding met het netwerk leggen ging voor geen meter.
 
Troubleshooting steps:
  1. Alle firmware geüpdate on de verschillende devices (met de hand via de files van de website)
  2. De router, de switch en de controller gereset
  3. De glasvezel box gereset (stroom uit, 30 seconden wachten, en weer aan).
  4. Uiteindelijk kreeg ik meer succes wanneer ik een statisch IP address invoerde welke op de pagina van het KPN modem te vinden was als hij verbinding had. Hiervoor moest ik wel weer het KPN modem aanslingeren om hierachter te komen.
  5. Ik heb alles ge-herstart in de configuratie, ook geen effect.
  6. In de "Map" blijft er staan dat er verbinding is met internet, maar in de ervaring is er geen webpagina te bereiken.
  7. In de "Map" zie ik ook nergens de switch voorbij komen. Alleen de ER605, daarmee de EAP650's en de controller.
Wat kan ik momenteel niet?
  1. Ik kan niet de Router gebruiken in het netwerk, dan heb ik geen internet verbinding meer. Daarom - aangezien ik vandaag vanuit huis moet werken - heb ik het Modem aangesloten en daarop de Switch met controller en de AP's.
  2. Ik heb instabiel netwerk, soms valt deze gewoon uit (ook de connectie met de controller via de app). Momenteel ben ik niet gelukkig geprijsd met de investerign in de Omada suite.
     

Veel mensen hebben het over PPPoE, maar geen idee waar ik deze gegevens kan vinden.
Iemand anders had het ook over een 802.1Q tag.
Zie deze artikelen:
 


Maar, deze lijken het voor mij nog niet volledig op te lossen, of ik ben net niet capabel genoeg om het zelfstandig te doen.

 

34 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De TL-SG108PE is denk ik geen Omada switch en is daarom niet zichtbaar in de controller software vermoed ik.

Maakt verder niets uit voor de werking denk ik. Weet ik bijna wel zeker.

U heeft de ER605 met de WAN poort verbonden aan een LAN poort op de router van KPN? 

De router van KPN geeft 192.168.2.x adressen uit? Wat geeft de ER605 uit? 192.168.1.x? Of 192.168.0.x? Of iets anders?

@Nick83 dank voor je reactie. De TL-SG108PE is - volgens TP-Link - ook van de Omada suite (moet stellen dat ik hier ook sceptisch over ben).

Gisteren in mijn gewenste setup:
Ik heb de ER605 direct aangesloten op de WAN kabel vanuit de glasvezel box.
Daarna heb ik van de ER605 een kabel van de LAN port naar 1 van de LAN porten op de switch gezet.

Momenteel heb ik in de verschillende configuraties dus ook verschillende IP addressen gehad.
Momenteel (Glasvezel box > KPN Modem > Switch > EC200 = 192.168.2.43
Uit mijn hoofd was het gisteren tijdens de gewenste setup: (Glasvezel box > ER605 > Switch >EC200 controller = 192.168.0.3.

Momenteel is het troubleshooten ontzettend lastig, omdat ik heen en weer huppel tussen verschillende devices en mijn hotspot op de mobiel om te fouten te Googlen, toe te passen en weer te googlen.
Dus ik heb momenteel - aangezien ik nu ook aan het werk ben - het KPN modem aangesloten om überhaupt internet te hebben.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 dank voor je reactie. De TL-SG108PE is - volgens TP-Link - ook van de Omada suite (moet stellen dat ik hier ook sceptisch over ben).

Ik kan dit nergens vinden. Heeft u een linkje?

Gisteren in mijn gewenste setup:
Ik heb de ER605 direct aangesloten op de WAN kabel vanuit de glasvezel box.
Daarna heb ik van de ER605 een kabel van de LAN port naar 1 van de LAN porten op de switch gezet.

In deze configuratie moet u een PPPoE verbinding op vlan 6 maken om internet te krijgen.

Momenteel heb ik in de verschillende configuraties dus ook verschillende IP addressen gehad.
Momenteel (Glasvezel box > KPN Modem > Switch > EC200 = 192.168.2.43

Dit klopt natuurlijk niet. Die EC200 hoort achter de ER605. Dus Glasvezel box > KPN Modem > ER605 > Switch > EC200 

Uit mijn hoofd was het gisteren tijdens de gewenste setup: (Glasvezel box > ER605 > Switch >EC200 controller = 192.168.0.3.

Dit zou goed zijn. Maar wel met PPPoE op vlan 6.

Reputatie 7
Badge +24

@NHendriks bent u nog actief op dit forum? U had toch een Omada setup?

@Nick83 enig idee hoe deze PPPoE instel? Ik heb hier helaas nog geen duidelijkheid in gevonden.

Ik kan dit nergens vinden. Heeft u een linkje?

Nee, ik heb hier geen directe link van. Maar toen ik iemand van TP-Link sprak zei hij dat het wel bij de Omada lijn hoorde en dat ik daardoor naar een andere afdeling moest bellen.

In deze configuratie moet u een PPPoE verbinding op vlan 6 maken om internet te krijgen.

Check, heb jij toevallig iets van informatie / handleiding hoe dit moet? Kan momenteel vrij weinig hierover vinden.

Dit klopt natuurlijk niet. Die EC200 hoort achter de ER605. Dus Glasvezel box > KPN Modem > ER605 > Switch > EC200 

Helder, dan ga ik dat proberen. Maar.. dan wil ik eerst even alle andere settings goed hebben / weten. Want anders is het een beetje vervelend om weer het hele frustratie proces door te gaan en te werken.

Dit zou goed zijn. Maar wel met PPPoE op vlan 6.

Als jij mij eventueel hier meer info kan geven, dan probeer ik dat zodirect gelijk!

Reputatie 7
Badge +9

Als jij mij eventueel hier meer info kan geven, dan probeer ik dat zodirect gelijk!

 

@TDN dank voor de info.
Momenteel ben ik nog nergens. En ik denk dat het gewoon een super simpel iets is wat ik niet goed begrijp.

Momenteel een schets van de status:
Glasvezelbox (waar het ‘internet’ het huis inkomt) > Kabel gaat in het KPN Modem in de WAN Port
KPN Modem, vanuit de LAN port > TP Link ER650 in de LAN/WAN 1
TP Link ER650 vanuit de LAN 1 port > TP Link Switch in (1 van de 8, zonder de PoE) Port
TP Link Switch vanuit één van de PoE ports > Naar de EC200 in de LAN 1 PoE port
TP Link Switch vanuit één van de PoE ports > Naar AEP650 1 & 2 (dus twee losse AP's)

Zie onderstaande afbeelding voor de configuratie in de EC200 / Controller WAN/LAN1 is aan
 

Afbeelding van de Internet / WAN settings

Wanneer we de WAN/LAN1 openen en de settings bekijken, zijn deze als volgt:
 

Zover als ik kan zien, is deze overgenomen van wat @TDN  had gegven, alhouwel hij in de standalone heeft geconfigureerd.

Momenteel, is dit de foutmelding die continue voorkomt:

Foutmelding leest: FAILED (ER650 apparaat): PPPoE kpn failed to connect to the server because sending PADI times out.

Wat ik nog wel merk wat enigszins een “zichtbaar” verschil maaktt. Is wanneer ik een secondary connection instel. En hierbij de instellingen overneem vanuit het KPN modem.
Dus dat is 8x.8x.10x.8x en dan de gateway 255.255.255.0 gebruik.
Dan is in de EC200 de verbinding gemaakt. Maar nog steeds internet om bijvoorbeeld een webpagina te openen.

Gegevens geblurred, maar ik gebruik dan de IPv4-adres en de 255.255.255.0 gateway. Informatie vanuit het KPN modem.

Mocht iemand nog meer feedback hebben, of zien welke domme fout ik maak. Ik hoor het graag!
 

Reputatie 7
Badge +9

@kazure PPPoE modus is bedoeld voor directe aansluiting op glasvezelkastje zonder Experia Box. Achter Experia Box moet der verbinding typ DHCP zijn. Bovendien, waarom gebruikt je niet de WAN-poort van ER605, dan heb je LAN1-poort vrij voor een ander apparaat. WAN/LAN1 maak het zin als je 2 internet verbindingen heb en een Dual-WAN opstelling wil maken.

@TDN , het probleem momenteel is. Is dat het gewoon niet werkt op welke manier dan ook.

Ik kan KPN er niet echt voor contacteren. En Omada / TP-Link laat zich momenteel echt niet van zijn beste kant zien qua service.

Ik ga nu nog een keer de KPN box er tussen uit halen. Daarna het glasvezeldoos opnieuw opstarten en dan hopen op het beste.

Momenteel nog contact gekregen met TP Link, zij zeggen het volgende:
Probeer eerst een PC direct op je WAN kabel aan te sluiten.
Heb je dan internet?
JA: Gebruik dan de MAC Clone optie in de ER605 (Network > MAC)
NEE: Gebruik dan de Dynamical IP functie in de ER605

Maandag weer even proberen, aangezien dit weekend een weekend weg.

Reputatie 7
Badge +9

@kazure MAC Clone is niet nodig voor KPN. Dynamisch IP is DHCP (automatisch IP) voor een router achter Experia Box.

@TDN Maar.. dan is de vraag waarom deze foutmelding blijft geven.
En de vraag daarnaast: waarom zou je niet de ER605 direct aansluiten op de Glasvezelbox?

PPPoE werkt niet
Dynamisch IP / Standaard werkt niet
Quick setup werkt niet

Ik kan me niet voorstellen dat er een afwijking is met “mijn” KPN dat het niet werkt.
Verder werkt het lokaal allemaal prima, maar zodra ik de verbinding wil maken met het internet gaat het fout.

Reputatie 7
Badge +9

@kazure Natuurlijk werkt PPPoE niet zoals je doet in jouw screenshot, in deze opstelling moet Dynamisch IP en deactiveert VLAN zijn. Met de ER605 direct op glasvezelkastje moet PPPoE modus actief zijn zoals in mijn screenshot en VLAN 6 actief.

Een ander vraag, heb je wel internet met Experia box alleen? Heeft een PC met automatisch IP aangesloten op LAN port van Experia wel internet?

@TDN Dank!
Ik weet alleen niet naar welk “screenshot” je refereert op het moment.

Momenteel heb ik de setup die je beschrijft geprobeerd.
Glasvezel > KPN Xperia Box V12 > ER605 > Switch > AP's en OC200 controller
Met bovenstaande setup en de instellingen in de afbeelding welke ik hieronder nogmaals plaats:

 


Dit zijn de PPPoE instellingen mét de XPERIA Box in het systeem.

Bovenstaande setup werkt niet helaas.
 

Reputatie 7
Badge +9

@kazure Dat werkt niet met Experia Box omdat de Experia Box al een PPPoE verbinding maakt met KPN centrale, jouw ER605 achter Experia Box moet Dynamic IP gebruiken

Dynamic IP

Of Static IP met een IP adres uit Subnet van Experiabox

Static IP

 

@TDN Ok, helder.
Ik ga dan als ik thuis ben na het weekend even hiernaar kijken, ik houd iedereen (hier) op de hoogte van de progressie.

Ik dank je in ieder geval voor alle moeite en je geduld!

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @kazure, de KPN community helpt je al een stuk de goede kant op als ik het topic zo lees. Volgens mij is er 1 community lid die ook een Omada gebruikt binnen de community en dat is @NHendriks. Wellicht kan ook helpen naast de reeds goede hulp van @TDN 

Reputatie 7
Badge +11

 

Dit is de setup zoals ik 'm nu heb en dat werkt prima. De foutmeldingen die je krijgt heb ik ook wel eens ontvangen, meestal is een routerherstart dan voldoende. Waar die vandaan komen durf ik zo niet te zeggen.

 

Daarnaast kan ik adviseren om de OC200 direct op een van de LAN-poorten op de ER605 te steken zodat deze ongeacht enige infrastructuur in huis altijd verbonden is het met netwerk. Mijn ervaring is dat ik dan tenminste altijd nog via TP-Link Cloud erbij kan, ookal is er iets mis met de infra in mijn huis. Enige single-point-of-failure die nog overblijft is dan de router zelf (ik draai ook een 4G backup via een Fritzbox omdat mijn router nog van voor de tijd van het USB modem is).

 

IPv6 staat uit omdat ik daar nog steeds eens van moet uitzoeken hoe het nou werkt ten opzichte van IPv4, ik mis het momenteel ook niet in dagelijks gebruik.

 

De verschillende opties die je kan kiezen zijn eigenlijk voor het volgende:

  • Dynamic IP: Achter een DHCP-server die adressen uitdeelt
  • Static IP: Achter een router waar je zelf IP opgeeft en er verder geen authenticatie door bijvoorbeeld RADIUS is
  • PPPoE: ookwel PPP genoemd is wat KPN gebruikt, hiermee meldt de router zich aan bij een authenticatie-server en bij goede authenticatie wordt er een IP-adres  of toegang verleend (leuk om mee te spelen in het thuisnetwerk)
  • L2TP/PPTP: in feite IP via een VPN-tunnel. Althans, als ik Google zo even snel begrijp.

De switch die je hebt is inderdaad niet compatibel met Omada maar in principe nog steeds gewoon te gebruiken, alleen als je met VLANs en verschillende subnetten gaat werken moet je mogelijk zaken dubbel instellen. Als alternatief zou ik de TP-Link TL-SG2210MP aanraden.


@TDN de screenshots die je stuurt zijn uit de GUI van de router zelf, functionaliteiten daarin komen niet altijd overeen met de Omada Controller.

@NHendriks , en jij hebt de ER605 direct aangesloten op de WAN kabel die uit de Glasvezelbox komt?
Of heb jij de ER605 achter de XPERIA Box zitten?

Nogmaals, thanks voor de uitleg. Ik ga het einde dag proberen, even een stabiel netwerk hebben vandaag om weer vanuit huis te werken.

Reputatie 7
Badge +11

Direct op de glasvezel, mijn Experiabox V10 heeft denk ik al een jaar niet meer aan de lijn gehangen.

@NHendriks , het werkt. En ook niet.

Het issue nu is, is dat hij verbonden is met het internet. Dit geeft de Omada Map ook aan. Maar wanneer op het netwerk, kan ik geen enkele website aanroepen.

 

Hij geeft ook niet eens een foutmelding. Bijvoorbeeld naar de NOS, geen foutmelding in de browser, maar de website wordt gewoon niet getoond. Hij geeft op alle devices aan: verbonden, met internet.

Maar kan niks bereiken.

 

Ben ik nog een stap vergeten? Heb jouw settings overgenomen en ook de XPERIA er tussen uit gehad.

Reputatie 7
Badge +11

Hmm.. Kun je eens een command-scherm openen en een traceroute naar bijvoorbeeld google.com doen?

Snelle manier om te testen of een ping-signaal überhaupt aankomt. Ik vind het namelijk wel gek dat de browser ook geen foutmeldingen of iets toont maar slechts een blanco pagina.

@NHendriks Thanks voor je meedenken..
Ik heb tracerts uitgevoerd naar Google, eerst alleen via de KPN box
Zie hier:
 

KPN tests in het geel

Daarna de WAN uit het KPN kastje, direct in de ER605, en deze gaf het volgende, hoopvolle resultaat:
 

TP-Link ER605 resultaten

Helaas geen succes, hij gaf in de MAP aan dat hij verbonde was met internet. Maar voor 1 splitseconde begon hij de NOS website in te laden, door daarna gelijk eruit te klappen.

Toen weer omgezet naar KPN, en nu weer deze resultaten.
En ja, NOS.nl laadt ook weer volledig in.
 

KPN resultaten, na het omzetten van TP-Link ER605 weer terug naar KPN.

Om te checken:
1. Wanneer ik de ER605 aansluit. Moet dan de Glasvezel Box opnieuw aangezet worden?
2. Zijn er settings in de KPN modem welke eventueel aangepast moeten worden of eventueel in een bepaalde configuratie moeten staan?

 

Ik zie wel het volgende bij mijn KPN modem dat ik misschien een beetje apart vond;

Primaire DNS-server IPv4 & Secundaire zijn anders dan degene in jouw afbeeldingen @NHendriks .
Verder zie ik ook een PPP Gebruikernaam welke XX-XX-XX-XX-XX-XX@XYZ & een PPP wachtwoord welke ZYX is (dit is maar even voor de zekerheid gefingeerd).

Verder is ook een DNS instelling opgegeven:
192.168.2.39 (ik zit net te bedenken dat dat klopt, want ik had een Pi-Hole runnen, maar die is op dit moment niet in het netwerk aangesloten).

Zijn dit nog dingen die eventueel relevant zijn? Eventueel ook het KPN modem resetten, om te zorgen dat dat geen roet in het eten gooit?

Reageer