Beantwoord

Kan ik 2 gastnetwerken in het modem aanmaken?

  • 28 January 2021
  • 5 reacties
  • 504 keer bekeken

Kan ik 2 gastnetwerken in het modem aanmaken? Hoe doe ik dat dan?

icon

Beste antwoord door Nick83 28 January 2021, 15:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Nee. Dat kan niet. Heeft geen nut ook. Gasten kunnen elkaars apparaten toch niet zien of bereiken. Dus waarom zou je willen?

we gebruiken het in een huis waar 3 gezinnen wonen. Wat kan ik dan beter doen, zonder meerdere abonnementen te moeten kopen?

Hallo @Bert Wissink , je zou dan een access point kunnen kopen die ook een ingebouwd gastnetwerk heeft, dan heb je 2 gastnetwerken, 1 via de modem en een ander via de access-point.

 

Reputatie 7
Badge +24

we gebruiken het in een huis waar 3 gezinnen wonen. Wat kan ik dan beter doen, zonder meerdere abonnementen te moeten kopen?

Je kunt al die mensen prima dezelfde login gegevens van het gastennetwerk geven. Want ze kunnen elkaars apparaten toch niet zien.

Probleem is alleen: ze kunnen bijvoorbeeld geen chromecast gebruiken. Want de smartfoon of tablet gaat de chromecast nooit vinden. Een printer via WiFi lukt ook niet. Dit zal je altijd hebben op een gastennetwerk, ook op de manier van @JanD.

Wil je een echt nette oplossing, dan kan je elk huisgezin zn eigen router aan laten schaffen, u zelf dus ook. Deze worden dan achter de Experiabox bekabeld aangesloten. WiFi van de Experiabox gaat uit en is zit niemand direct aan de Experiabox verbonden. Dan heeft elk huisgezin zijn eigen "koninkrijkje" achter zijn eigen router, men kan dan ook deze router zelf naar eigen inzicht instellen. De tv ontvangers,  indien van toepassing, moeten wel direct aan de Experiabox blijven, die werken niet achter een 2de router. Bij opnemen kan men elkaar opnamen zien en eventueel verwijderen. Hier is niets aan te doen.

Een andere oplossing is de Experiabox vervangen door een router met vlan ondersteuning. Ieder gezin krijgt zn eigen vlan. Het voordeel is dat je dan dus geen 2 routers achter elkaar hebt. 2 routers achter elkaar kan soms bij games problemen opleveren. Elk gezin koopt zn eigen accespoints voor WiFi. De tv ontvangers moeten aangesloten worden op 1 apart vlan waar alle gezinnen alleen voor tv gebruik van maken.

In beide situaties geldt: casten naar de tv ontvangers kan niet. Wat betreft de opnames ook: het zal altijd zo zijn dat men elkaars opnamen kan zien, hier is niets aan te doen.

bedankt allemaal voor jullie snelle manier van meedenken en reageren.