Vraag

KPN Box 12, DHCP server uitzetten

  • 24 June 2020
  • 44 reacties
  • 9798 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 7

Yes sir.

Dat is niet zo verstandig.

Bij mij krijgen alle apparaten hun IP adres van de DHCP server en worden, indien noodzakelijk, m.b.v. een DHCP binding vastgezet.

Dan heb je dus nooit dergelijke problemen.

Hier heb je een punt. Maar dat rechtvaardig niet de beperking van de modem.

Klopt, ik vind het ook belachelijk dat de DHCP server niet configureerbaar is, maar dan i.v.m. met dat eerder door mij aangehaalde punt t.a.v. VPN verbindingen.

Reputatie 1

Serieus wat een onzin om die dhcp niet te mogen omzetten als gebruiker en helemaal omrede van "bescherming" van prutsende gebruikers. Reset dat ding en je bent terug bij af. Saté prikker kan iedereen gebruiken toch? 

Als ik een eigen dns sinkhole opzet dan wil ik die bewust ook de dhcp laten uitgeven en dus wil je dit op het modem ook uitschakelen, dat kan nu dus niet. Met alle respect maar dit slaat echt nergens op. Dit is puur geforceerd dan klant eigen modem opdringen wat wellicht bewust stiekem achterliggende werkelijke reden is. Voldoet voor 99,9% van de kpn klanten is natuurlijk ook compleet op niks gebaseerd. Dat roep je alleen als je bij kpn werkt en een kansloos punt probeert te verdedigen. Alleen ik ken al genoeg mensen die bewust hun eigen netwerk anders inrichten, of een dns sinkhole (icm dhcp) gebruiken om zomaar wat te noemen. Die 99,9% is natuurlijk ronduit lachwekkend.

Maar goed dat is mijn mening, het is ook al wel overduidelijk dat kpn dat toch geen moer interesseert. Beetje jammer dit (vind ik dan). 

Reputatie 7

Met alle respect maar dit slaat echt nergens op. Dit is puur geforceerd dan klant eigen modem opdringen wat wellicht bewust stiekem achterliggende werkelijke reden is.

Maar je kunt bij KPN gewoon een eigen router gebruiken als je dat wilt.

Laat onverlet dat

Klopt, ik vind het ook belachelijk dat de DHCP server niet configureerbaar is, ...

 

Reputatie 1

Met alle respect maar dit slaat echt nergens op. Dit is puur geforceerd dan klant eigen modem opdringen wat wellicht bewust stiekem achterliggende werkelijke reden is.

Maar je kunt bij KPN gewoon een eigen router gebruiken als je dat wilt.

Laat onverlet dat

Klopt, ik vind het ook belachelijk dat de DHCP server niet configureerbaar is, ...

 

Dat is wat ik eigenlijk ook al wel aanhaalde onder de noemer: 

,,Dit is puur geforceerd dan klant eigen modem opdringen wat wellicht bewust stiekem achterliggende werkelijke reden is"

Of wellicht het verdien-model stimuleren van neem dan maar een Fritz!box misschien zelfs ook wel.

In elk geval vind ik het een kul argument om bescherming van of wat dan ook, neem aan dat iedereen met een saté prikker overweg kan voor een reset, wie zelfs dat niet kan die was ook niet zover gekomen om die dhcp te verknoeien in het modem. 

Zojuist mijn ExperiaBox 10a omgeruild voor een Experiabox 12 (de 10a was stuk) en nu kom ik dus ook tot de conclusie dat het opeens niet meer mogelijk is om de DHCP uit te zetten (kon op de 10a nog wel). Knap vervelend, want nu moet ik dus weer een aparte router en access point gaan aanschaffen om alsnog weer zelf de DHCP te kunnen regelen (dit heb ik allemaal in PiHole zitten met statische DHCP-entries). Ik hoop in ieder geval dat de 12 wat meer statische DHCP-entries aan kan dan de 10a, want daar kon ik niet genoeg entries aanmaken.

 

Hoe irritant is dit!

Wat ik zojuist heb gedaan en wat prima lijkt te werken is de pool start en pool end op de KPN box 12 instellen op 192.168.2.200 en dat ip tevens static te reserveren voor een niet bestaand / verzonnen mac-address. Op die manier mag de router alleen dat ip uitdelen aan een apparaat wat nooit gaat verbinden. Alle andere apparaten krijgen in principe geen ip meer van de KPN router.

Daarna kan je met een andere router DHCP regelen.

Wat ik zojuist heb gedaan en wat prima lijkt te werken is de pool start en pool end op de KPN box 12 instellen op 192.168.2.200 en dat ip tevens static te reserveren voor een niet bestaand / verzonnen mac-address. Op die manier mag de router alleen dat ip uitdelen aan een apparaat wat nooit gaat verbinden. Alle andere apparaten krijgen in principe geen ip meer van de KPN router.

Daarna kan je met een andere router DHCP regelen.

Interessant. Dat met die andere router heb je ook in de praktijk kunnen testen?

@Nick83 wat vind jij van deze tip? Zijn er dan nog praktische bezwaren?

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet het niet. Ik vindt het een vunzige constructie. We kunnen nog vragen wat @wjb er van vindt, maar ik vrees het ergste 😄

Reputatie 7

Twee DHCP servers op één subnet is mogelijk zolang ze maar nooit beide hetzelfde IP adres uitgeven aan een cliënt. Met de opzet van @peter1238 zal dat ook altijd het geval zijn dus zal dit prima werken. Of je het moet willen ... nee, dat denk ik niet maar als het echt gewenst is dat de PiHole de IP adressen uitdeelt dan kan het. Beter is natuurlijk als de DHCP server van de Experia/KPN Box gewoon uit gezet zou kunnen worden.

Twee DHCP servers op één subnet is mogelijk zolang ze maar nooit beide hetzelfde IP adres uitgeven aan een cliënt. Met de opzet van @peter1238 zal dat ook altijd het geval zijn dus zal dit prima werken. Of je het moet willen ... nee, dat denk ik niet maar als het echt gewenst is dat de PiHole de IP adressen uitdeelt dan kan het. Beter is natuurlijk als de DHCP server van de Experia/KPN Box gewoon uit gezet zou kunnen worden.

Wat is dan nu op de Experia V12 de beste manier om deze te koppelen met PiHole zonder een aparte router te moeten kopen? Voor elk apparaat apart instellen welke DNS ze moeten gebruiken, of de PiHole instellen als DNS-server?

Reputatie 7

Wat is dan nu op de Experia V12 de beste manier om deze te koppelen met PiHole zonder een aparte router te moeten kopen? Voor elk apparaat apart instellen welke DNS ze moeten gebruiken, of de PiHole instellen als DNS-server?

Volgens mij kan je op de V12 de DNS server instellen waardoor je de PiHole de DNS server kunt laten zijn terwijl de V12 wel de DHCP server blijft.

Als je wilt dat de PiHole ook als DHCP server fungeert voor jouw netwerk achter de V12 dan is de opzet van @peter1238 de enige mogelijkheid. Niet ideaal maar het werkt.

Wat is dan nu op de Experia V12 de beste manier om deze te koppelen met PiHole zonder een aparte router te moeten kopen? Voor elk apparaat apart instellen welke DNS ze moeten gebruiken, of de PiHole instellen als DNS-server?

Volgens mij kan je op de V12 de DNS server instellen waardoor je de PiHole de DNS server kunt laten zijn terwijl de V12 wel de DHCP server blijft.

Als je wilt dat de PiHole ook als DHCP server fungeert voor jouw netwerk achter de V12 dan is de opzet van @peter1238 de enige mogelijkheid. Niet ideaal maar het werkt.

Hm, ga ik dat eens proberen. Zou de oplossing van @peter1238 niet zorgen voor problemen met WiFiExtenders van KPN?

Reputatie 7

Zou de oplossing van @peter1238 niet zorgen voor problemen met WiFiExtenders van KPN?

Dat zou gewoon moeten blijven werken. Je zult wel de aangesloten apparaten wel even opnieuw moeten opstarten om te zorgen dat ze netjes in de DHCP van de PiHole opgenomen worden.

Dat zou gewoon moeten blijven werken. Je zult wel de aangesloten apparaten wel even opnieuw moeten opstarten om te zorgen dat ze netjes in de DHCP van de PiHole opgenomen worden.

Heb het nu op de manier van @peter1238 gedaan, lijkt allemaal goed te werken. Ga het de komende tijd in de gaten houden! Bedankt voor de hulp!

Reputatie 7

Dat zou gewoon moeten blijven werken. Je zult wel de aangesloten apparaten wel even opnieuw moeten opstarten om te zorgen dat ze netjes in de DHCP van de PiHole opgenomen worden.

Heb het nu op de manier van @peter1238 gedaan, lijkt allemaal goed te werken. Ga het de komende tijd in de gaten houden! Bedankt voor de hulp!

Mocht jouw PiHole ooit eens uitvallen dan zal je op een computer hard een IP adres moeten instellen om verbinding te kunnen maken met de V12.

Het is dus zaak om jouw PiHole goed te behandelen. :wink:

Ik heb ook een v12 en een pi-hole. Bij mij was het voldoende om de DNS in de v12 te verwijzen naar het IP van de Pi-hole. Alles wordt nu netjes afgevangen.

Ik heb ook een v12 en een pi-hole. Bij mij was het voldoende om de DNS in de v12 te verwijzen naar het IP van de Pi-hole. Alles wordt nu netjes afgevangen.

Dat kan inderdaad ook, alleen krijg je dan alleen IP-adressen tie zien ipv hostnames in de dashboard, toch?

Beste kpn. deze keuzen is wazig,   als je iets verkeert doet reset je de modem en alles is weer goed.

voor een standaard gebruiker die past niets aan. 

zo als voor mij en mijn famille wij hebben andere wensen die helaas niet vervult kunnen worden door software lock.

omdat ook bij vrienden en kennissen nu ook netwerkjes aan mag leggen laat ik ze vaak overstappen naar ziggo T-mobile enzo omdat zij wel de ruimte hebben om zaken aan te passen. 

kwa prijs zijn jullie een van de duurst in de markt, kwa mogelijkheden de beperktste. 

Beste kpn. deze keuzen is wazig,   als je iets verkeert doet reset je de modem en alles is weer goed.

voor een standaard gebruiker die past niets aan. 

zo als voor mij en mijn famille wij hebben andere wensen die helaas niet vervult kunnen worden door software lock.

omdat ook bij vrienden en kennissen nu ook netwerkjes aan mag leggen laat ik ze vaak overstappen naar ziggo T-mobile enzo omdat zij wel de ruimte hebben om zaken aan te passen. 

kwa prijs zijn jullie een van de duurst in de markt, kwa mogelijkheden de beperktste. 

Beste Thijs, 

Wat je schrijft is heel relatief, ik ben het helemaal met je eens dat voor 5% van de gebruikers (waaronder ik) dat het lijkt alsof alles bij KPN achter een hele dikke muur staat. Ze komen niet over als een organisatie zoals de wereldleiders op het gebied van inovatie, die proberen de kennis van deskundige mensen te gebruiken om hun product te verbeteren.

Hun presentatie wordt voor die 5% deskundigen bijvoorbeeld heel erg gemanifisteerd, door het overdadige gebruik om de software opnieuw te laden (onze software is “s..t” zeggen ze dan tegen deskundigen). 

Maar laten we wel wezen, het is gewoon een Nederlands bedrijf wereldwijd gezien op het nivea van  kruidenier die probeert zo goed mogelijk de Nederlandse markt van eindgebruikers van een goed eindproduct te voorzien.

En in mijn ogen doen ze dat bijzonder goed.