Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Alle benodigde informatie daarvoor vind je op de vrije modemkeuze pagina van onze website.
In dit topic geven we aanvullende informatie over de vrije modemkeuze. Voornamelijk over wat je zelf moet doen, en wat KPN wel en niet doet. Heb je, na het lezen van het topic en de informatiepagina, nog aanvullende vragen, stel ze hieronder vooral.
Hoe werkt het instellen van een eigen modem?
De informatiepagina op onze website geeft je een stappenplan met alles wat je moet doen en nodig hebt. In het kort gaat het als volgt:
- Kijk welk type aansluiting je hebt.
- Bekijk de technische eisen van die verbinding.
- Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.
Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.
Vaste telefonie en de SIP-gegevens
Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.
Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.
Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt.
Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.
Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?
In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en zijn verbinding met ons netwerk) veilig is.
Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?
Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.
Wil je toch meer ondersteuning dan kun je de Tech Desk toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar de Tech Desk Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen.
De Tech Desk kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.
Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?
Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.
Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen. Kom je er zelf niet uit, sluit dan eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via de Tech Desk. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.
Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.
Welke diensten werken niet of anders met een eigen modem?
De tv-ontvanger werkt alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.
Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.
Ook is FON niet mogelijk met een eigen modem.
Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).
De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.
Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?
Ja, de tv-ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.
Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.
Kan ik via KPN een eigen modem verkrijgen?
Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN
Veelgestelde Vragen
- Ik gebruik een aparte VoIP client die zich wel aangemeld heeft, maar er komen geen gesprekken binnen.
Het kan zijn dat de NAT service die actief is op je modem een barrière creëert tussen je VoIP client en het KPN VoIP platform. Een van de meest voorkomende symptomen hiervan is dat de VoIP client zich succesvol bij het KPN VoIP platform aanmeldt/registreert, maar dat er geen inkomende gesprekken zijn.
Dit is op te lossen door een STUN (Session Traversal Utilities for NAT) server te gebruiken. Als deze door de VoIP client wordt ondersteund, dan zal de VoIP client in samenwerking met de STUN server, de VoIP signalering zodanig aanpassen dat het KPN VoIP netwerk en de VoIP client wel kunnen verbinden. Verder kan de STUN server connectie ook gebruikt worden om er voor te zorgen dat de NAT translatie die voor de VoIP dienst gemaakt is, actief blijft.
We werken aan verbeteringen hierin zodat het gebruik van een STUN server in de toekomst wellicht niet meer nodig is. Als het zover is laten we dat hier natuurlijk weten. -
De knop 'Verbinding bekijken' op kpn.com/eigenmodem werkt niet
Deze knop opent een servicetool die je verbinding uitleest en waarmee je vervolgens ook je SIP wachtwoord kunt instellen. Heb je echter een abonnement zonder VoIP? Dan werkt deze servicetool niet. Dit gaan we nog aanpassen. In de tussentijd kun je in je Experia Box achterhalen wat je verbindingstype is.Log in op je Experia Box via 192.168.2.254
V10A: kies Overview in het linkermenu en dan DSL Status in de bovenbalk. Op die pagina vind je, achter DSL modulation, wat je verbindingstype is.
V10/V9: kies in de bovenbalk Status. Op die pagina vind je, achter Huidige uplink/Current uplink, wat je verbindingstype is.