Beantwoord

Bellen vanuit Nederland naar een Nederlands mobiel nummer in Argentinië? Alternatief?

  • 18 October 2022
  • 18 reacties
  • 412 keer bekeken

Wanneer ik een maand lang vanuit Nederland contact wil houden met een Nederlands mobiel nummer in Argentinië, kan dat behoorlijk duur worden.

Het advies was om BelOnbeperkt Altijd aan te zetten, zodat ik met mijn vaste telefoon voor € 16,50 p/mnd onbeperkt kan bellen naar binnen- en buitenland.

Máár:

Er werd mij verteld dat ik betaal tot de Nederlandse grens en dat de ontvanger betaald voor het overige deel.

Aangezien ik vanuit Nederland bel naar een Nederlands mobiel nummer (dat weliswaar in het buitenland is), kan ik dan niet gewoon BelOnbeperkt Nederland aanzetten ? Dat is maar € 9,95 p/mnd

 

En voordat mensen zeggen, dan kun je beter videobellen via internet of iets dergelijks, dat kunnen onze dumbphones niet aan.

 

Voor het deel dat de ontvanger moet betalen, kreeg ik nog de tip van de klantenservice dat de reiziger wellicht ter plaatse een prepaidkaart kan kopen. Het kan zijn dat het dan goedkoper is. In dat geval zou ik dus wel vanuit Nederland bellen naar een Argentijns nummer. En in dat geval zou BelOnbeperkt Altijd sowieso nodig zijn.

icon

Beste antwoord door PeterG 3 November 2022, 16:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Hoi, @Saskia S46 . Welkom op het forum.

Wanneer ik een maand lang vanuit Nederland contact wil houden met een Nederlands mobiel nummer in Argentinië, kan dat behoorlijk duur worden.

Kost (voor jouw als beller) hetzelfde als een maand lang contact houden met dat nummer in Nederland. 

Er werd mij verteld dat ik betaal tot de Nederlandse grens en dat de ontvanger betaald voor het overige deel.

Dat klopt.

Aangezien ik vanuit Nederland bel naar een Nederlands mobiel nummer (dat weliswaar in het buitenland is), kan ik dan niet gewoon BelOnbeperkt Nederland aanzetten ? Dat is maar € 9,95 p/mnd

Dan komen de kosten buiten Nederland nog altijd voor rekening van de ontvanger. Deze kan een “buiten-EU voordeel bundel” aanschaffen om de kosten wat te drukken. Maar die bundels zijn op zich ook niet goedkoop.

En voordat mensen zeggen, dan kun je beter videobellen via internet of iets dergelijks, dat kunnen onze dumbphones niet aan

Ai ai ai. Dat is niet handig. Met een smartphone kan je bv bellen met Whatsapp. Als jij thuis bent via je thuis-wifi kost dat helemaal niets 😉. De ontvanger moet dan ook bij voorkeur Wifi (bv van hotel) hebben. Want zijn mobiele wifi kost buiten EU ook aardig….
Via Whatsapp bel ik helemaal voor nop naar familie in Canada.
En met allebei smartphones zou de reiziger ook nog (dagelijks) foto's kunnen doorsturen. Maar ja, ...

Nog even dit: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld.htm (meer voor de Argentinië ganger dan voor jou). Vul Argentinië in in de zoekregel.

De bundels van 100 en 500 komen in aanmerking voor de reiziger/ster. Met een dumbphone.


Samengevat:

Jij betaalt met je vaste nummer hetzelfde als wanneer de ander in Nederland zit. Starttarief 0,15 + 0,15 per minuut.

De ontvanger betaalt met de ‘100’ bundel 10 cent per minuut; met de ‘500’ dan 8 cent per minuut als jij belt.
Neemt de ontvanger geen bundel dan is deze € 0,50 per minuut kwijt als jij belt.

 Hallo Peter, dank voor de reactie.

 

 

Dan komen de kosten buiten Nederland nog altijd voor rekening van de ontvanger. Deze kan een “buiten-EU voordeel bundel” aanschaffen om de kosten wat te drukken. Maar die bundels zijn op zich ook niet goedkoop.

 

Zoals ik het nu begrijp:

Bel Onbeperkt Nederland = voor bellen naar Nederlandse nummers (waar die zich ook bevinden)

Bel Onbeperkt Altijd = voor bellen naar buitenlandse nummers

in beide gevallen betaal ik tot de Nederlandse grens en de ontvanger de rest

 

Ai ai ai. Dat is niet handig. Met een smartphone kan je bv bellen met Whatsapp.

 

Dat we via whatsapp gratis zouden kunnen bellen is totaal geen reden om voor deze ene reis allebei een smartphone aan te schaffen. Wij wensen geen smartphone, want dat vinden we verschrikkelijke dingen, simpel zat.

 

Dat van de  "buiten-EU voordeel bundel” heb ik bekeken, maar onze mobiele abonnementjes lopen bij andere Providers en overstappen naar KPN hiervoor heeft ook geen zin, want zo goedkoop als we nu zitten kun je nergens meer een mobiel abbo afsluiten.

 

 

Dus blijft de vraag: een Nederlands vast nummer (van KPN) belt vanuit Nederland naar een Nederlands mobiel nummer (van T-mobile) dat zich op dat moment in Argentinië bevind. Kan ik dan voor degene die in NL blijft een Bel Onbeperkt Nederland afsluiten of heb ik dan toch een Bel Onbeperkt Altijd nodig ?

 

Zoals ik het nu begrijp:

Bel Onbeperkt Nederland = voor bellen naar Nederlandse nummers (waar die zich ook bevinden)

Bel Onbeperkt Altijd = voor bellen naar buitenlandse nummers

in beide gevallen betaal ik tot de Nederlandse grens en de ontvanger de rest

Klopt en klopt
 

Dat van de  "buiten-EU voordeel bundel” heb ik bekeken, maar onze mobiele abonnementjes lopen bij andere Providers

Oh, dat zei je niet. Dan moet de reiziger even bij diens provider kijken wat dáár de mogelijkheden (en kosten) zijn.
 

want zo goedkoop als we nu zitten kun je nergens meer een mobiel abbo afsluiten.

Als dat onder een 10-tje is kan dat kloppen. Maar… hebben jullie bv onbeperkt bellen (E.U.) op je abonnementjes? Dan is het ietsje duurder maar uiteindelijk véél goedkoper. Zeker ook t.o.v. bellen met de vaste telefoon. Die is bij mij alleen nog inkomende lijn. Al bellen daar nog maar 2 mensen naar.
 

smartphone, want dat vinden we verschrikkelijke dingen

Ik wil je toch wat in overweging geven.

Mijn moeder (geb. 1928) en ik (geb. 1963) gruwelden ook echt van smartphones. Nooit! … zeiden we.

Totdat in april 2020 mijn GSM telefoontje stuk viel. Toen toch maar een smartphone. Mijn huidige abo kan ik ook wel abonnementje noemen: slechts 17,50 per maand voor onbeperkt bellen en sms (E.U.) en 10 GB internet buiten de deur (E.U.).

En mijn moeder als wens had in 2021 om weer eens een fototoestel te hebben. Toen ook maar een smartphone. Wat die er na 2 weken al mee deed… ze WIL niet anders meer. Het is onterechte angst. Ook voor de abonnementskosten. (als je je toestel tenminste zonder lening koopt houd je de maandlasten laag)
Mijn moeder betaalt maar 12,50 per maand. ( 1 GB + onbeperkt bellen/sms E.U.)

n.b. we hebben beide 2,50 korting op de mobiele abo's bij kpn omdat we beiden ook thuis internet van kpn hebben.

Ok, nou de smartphone gaan we niet over discussiëren, het is geen angst voor nieuwe dingen, het is weten dat we totaal verslaafd aan die dingen zullen worden en net als de rest van de wereld als zombies door het leven zullen gaan

Mijn abbo kost € 4 /mnd (heel oud abbo bij Tele-2, 120 m bellen/sms, geen data)
Zijn abbo kost € 8/mnd (heel oud abbo bij T-mobile, 150 min bellen/sms, geen data)
Naast de mobieltjes, zullen we Vast bellen blijven doen, dat kost ons ongeveer € 5/mnd normaal

Maar nog even over die buiten EU voordeel bundel:
Wat als we (allebei of alleen degene die naar Argentinië gaat) wel over zouden stappen naar KPN mobiel ?

  1. hoe snel kan zo iets geregeld zijn, want we hadden nog niet echt nagedacht over hoe we dit zouden doen en hij vertrekt al binnenkort (amper 2 wkn)
  2. Stel ik bel met vast (KPN, OnbeperktBellen) naar zijn mobiel in Argentinie (dan nieuwe mobiel abbo van KPN met voordeelbundel buiten EU). Betaald hij dan nog iets per minuut ? Of betaald hij alleen per minuut wanneer de bundel op is ?

 

Als je nu al verslaaft aan internet bent…… op je laptop 😁😉

Maar goed. Je hebt nu eenmaal dumb telefoons.

Dan je vragen, hier antwoorden.

  1. Overstappen (met nummerbehoud) duurt 1 maand in verband met de wettelijke opzegtermijn bij de latende provider. Ik neem aan dat de abonnementen inmiddels al lang over de minimale contractduur zijn.
  2. Als hij in Argentinië is telt alleen de “buiten-EU” bundel. Als ie die niet heeft betaalt ie dus 50 cent per 60 seconden dat jij hem belt. Heeft ie wel zo'n bundel dan is het, tot ie op is, resp. 10 cent per 60 seconden of 8 cent per 60 seconden. Dat is dus voor bundels via kpn. 
    Echter ik denk dat de overstap ( 1 maand) niet snel genoeg geregeld is voor de reis naar Argentinië.

In Nederland van af vaste telefoon (kpn) is het dus;

Zonder belonbeperkt:

Naar Nederlandse nummers overal ter wereld: 15 cent per geprek + 15 cent per 60 seconden (NL nr. buiten EU betaalt zelf de kosten daarbuiten. Bij jullie OUDE abonnementen zal dat echter direct al buiten NL zijn.)

Met Belonberkt bel je binnen de bundeltijd (zie onder!!) gratis. 

Belonbeperkt Nederland is alleen beschikbaar als je thuis abonnement Hussel is. Met een Alles in 1 of Internet&TV&telefoon abonnement is het niet beschikbaar en kan je alleen Belonbeperkt Avond & Weekend en Belonbeperkt Altijd nemen. Die bundels kunnen echter na een maand alweer beëindigd worden.

Wil je Belonbeperkt Nederland op je vaste lijn dan dien je het thuis abonnement te wijzigen naar Hussel. Tenzij je dat al heb natuurlijk. Dan is deze info overbodig.

Maar informeer bij de huidige provider eens naar de bundels voor buiten de EU. Die zullen er toch wel zijn?

Reputatie 7

Wat je ook doet, de ontvangende telefoon (in Argentinië) zal voor de kosten opdraaien die in rekening gebracht worden voor het gebeld worden tenzij er voor dat toestel een extra bundel afgesloten wordt.

Bron

 

Je kunt natuurlijk ook bellen via Internet (bijvoorbeeld met whatsapp) terwijl beide telefoons op wifi aangesloten zijn. 

Oh dat is jammer, dus die optie van overstappen valt af (krijg je er van als je maanden ligt te slapen 😴)

Een dumbphone zou ook WhatsApp moeten hebben evenals andere apps.

Tenzij je bedoelt dat jullie nog "gewoon" GSM telefoons hebben. Daar kan je alleen mee bellen en sms'en. 

Toch niet. We hebben feature telefoons uit 2010 ...geen internetmogelijkheden of apps, wel mp3player, kalender e.d. En we zijn er zeer tevreden over...alleen in dit geval geeft het wel een dikke kostenpost als we er niks op vinden

De provider van mijn man's mobiel heeft geen bundels voor buiten EU
De opzegtermijn is inderdaad een maand (en dat duurt in dit geval te lang)

Die klantenservice gaf nog wel aan dat we zouden kunnen proberen of KPN alvast een tijdelijk nummer zou willen geven. Iemand ervaring mee ?

Dat zal een GSM zijn. Mijn GSM uit die tijd heeft dat ook gewoon. 

Een dumpphone is echt een vereenvoudigde smartphone. 

Overstappen met nummerbehoud is dan helaas geen optie. Wordt zijn nummer gebruikt voor bijvoorbeeld sms controle bij inloggen? Dan ben je dat liever niet kwijt. 

Enige optie die ik dan nog zie is een nieuw abonnement bij kpn. Met dus nieuw nummer.  Dat kan vrij snel geregeld. Met 0 GB en voorlopig 150 minuten/sms bundel. Een onbeperkte heeft geen zin, de belbundel van het abonnement is toch niet geldig buiten EU. 

Met het huidige abonnement wordt bellen dus een dure grap. Ongeacht of je hem belt of hij jou. Weet je al wat het gaat kosten in Argentinië met huidige abonnement cq provider? I.i.g. zo tussen 50 cent en 1 euro per minuut denk ik.

Ik zie niet veel opties meer zo kort voor de reis. Zeker omdat het dus ook een GSM is en geen dumbphone ( want dat is een vereenvoudigde smartphone).

En wat als je daar een simkaart koopt ?

Het bellen naar mobiel is bij een alternatieve aanbieder 15ct / min, wat is dat bij kpn ?

NB, ik heb een alcatel 1035x  , erg handig want erg compact.

kosten voor mijzelf zijn dus minstens €16,50 p/mnd als ik vanuit mijn vaste telefeoon bel (vanuit mijn mobiel hebben we het maar helemaal niet over.. dat is echt verschrikkelijk duur😯.)

+

kosten zijn voor de ontvanger € 1,02 per minuut

wil je elke dag even bellen dan loopt dat al heel snel in de papieren

 

Als hij daar een simkaart koopt,. hoe zoek ik dan in hemelsnaam uit wat dat gaat kosten want je weet niet van welke provider dat dan zal zijn ?

vanuit mijn mobiel hebben we het maar helemaal niet over.. dat is echt verschrikkelijk duur

Vanuit Nederland bel je naar het Nederlandse nummer van je partner. Dat is dus niet duurder dan wanneer jullie beiden in Nederland zijn. Er komen dus wel de internationale kosten voor / van je partner bij. 

Maar zit er bij het abonnement van je provider (ook uit 2010?) wel al een belbundel bij in? Anders is bellen inderdaad al zo'n 23 cent per minuut voor jouw. En dan nog de internationale kosten van je partner erbij. Kassa!

hoe zoek ik dan in hemelsnaam uit wat dat gaat kosten want je weet niet van welke provider dat dan zal zijn ?

Tja, lastig. Alleen al de taal (ik ben Spaans niet machtig) is een barrière als je al op de websites van Argentijnse providers gaat kijken.

Ik vrees dat er voor deze reis, minder dan een maand weg, niets meer aan te passen valt.
Alleen mogelijk nog je abo thuis naar Hussel en dan Belonbeperkt Nederland. Maar dat neemt de '’buitenland'’ kosten voor het nummer van je partner niet weg.


Tja, ik wil niks dwingen. Maar voor een volgende reis misschien toch beiden naar een smartphone, of een echte dumbphone, met Whatsapp bijvoorbeeld? Daarmee bel je best goedkoop de hele wereld. Met wifi verbinding vaak gratis.

Nu gaat je ouderwetse bellen, vaste lijn + 2 x een GSM (en oude abonnementen), dus flink in de papieren lopen.

Mijn 84 jarige moeder belt regelmatig met haar familie in Canada. Via Whatsapp… kostenloos! En gewoon bellen kost haar met de mobiele (smart)phone ook niks naar alle vaste en mobiele nummers in de E.U. (waar de providers ook Zwitserland, Andorra en, nog steeds, het V.K. ook in die bundel ondergebracht hebben)

Als hij daar een simkaart koopt,. hoe zoek ik dan in hemelsnaam uit wat dat gaat kosten want je weet niet van welke provider dat dan zal zijn ?

Bedoel je de kosten van de aanschaf van de kaart daar ? Daar heb ik ook geen idee van maar daar is vast wel achter te komen door navraag bij ervaringsdeskundigen.

Het bellen naar een mobiel van en in Argentinië is via een alternatieve telefoonaanbieder 15ct/min.

( naar een mobiel in nl 2 ct./min en naar vast 0ct. / min )

Ik kan er nog wel meer over zeggen maar het is de vraag hoe veel tijd, moeite, geld je er in wil steken en ook een beetje hoe handig je zelf bent met techniek ?  :-)

Is er in Argentinië een (vaste) internet aansluiting beschikbaar, is er een computer voor handen ?

Nu nog een heel andere vraag.

  1. moet ik gewoon het normale 06-nummer bellen of
  2. moet ik daar 0031 voor zetten (landcode NL) of
  3. moet ik daar 0054 voor zetten (landcode Argentinie)

Bedankt alvast

Van af een vaste aansluiting bel je een Nederlands mobiel nummer uitsluitend met 06……..

Waar ook ter wereld de mobiele telefoon zich bevind.

Dus 1 = ja ; 2 = nee ; 3 = nee

Kosten v.a. vaste telefoon kpn via het modem: 15 cent starttarief + 15 cent per minuut (berekend per seconde) PLUS de internationale kosten op het gebelde nummer. (informeer voor dat laatste bij de provider van de mobiel. Wat gebeld worden in Argentinië kost)

Zie ook ⬇ 👇

Reputatie 7

Nu nog een heel andere vraag.

  1. moet ik gewoon het normale 06-nummer bellen of
  2. moet ik daar 0031 voor zetten (landcode NL) of
  3. moet ik daar 0054 voor zetten (landcode Argentinie)

Bedankt alvast

Koopt hij in Argentinië een prepaid kaartje?

Zo ja, dan is het antwoord Nee, Nee, Ja.

Nee, hij koopt geen prepaid kaartje. We doen het gewoon met wat we hebben