Beantwoord

Draytek 2133 Voip registreert niet meer

  • 27 March 2023
  • 11 reacties
  • 139 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

 

Ik heb een Draytek 2133.

 

Ik heb mijn voip geregistreerd gehad en kon prima bellen. Nu na een tijdje lijkt het alsof de registratie niet meer up is (- etje ipv een R etje) en dit resulteert in dat gesprekken direct naar voicemail gaan.

 

Kan het zijn dat iets van mijn mac adres van het modem is geblokkeerd? Ik kan namelijk zonder probleem via microsip op mijn laptop een registratie opzetten en bellen/ gebeld worden.

 

Ik heb recent met ipv6 lopen testen en had een vermoede dat dit er iets mee te maken had, maar dit was niet zo want heb ipv6 uitgezet in de hoop dat het weer zou werken, maar helaas.

 

Ik heb ook via de servicetool het sip wachtwoord opnieuw ingevoerd om dit zo uit te sluiten, maar dit was niet de oplossing.

 

icon

Beste antwoord door Ivar418 5 April 2023, 19:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Wij blokkeren niets, @Ivar418. Dus ik verwacht niet dat er in die zin van ons uit een probleem is. Misschien dat het toch nog iets te maken heeft met settings. Maar daarvoor roep ik dan even de hulp in van @wjb, aangezien die hier veel vanaf weet.

Reputatie 7

Als de SIP registratie wel lukt met de MicroSIP cliënt op een Windows computer dan is er dus in ieder geval niets mis met de SIP login. Dan lijkt het issue dus echt door de Draytrek zelf veroorzaakt te worden en daar heb ik geen ervaring mee.

Kan je eens screenshots plaatsen van de SIP/VoIP instellingen op jouw Draytek. Wel even login en telefoonnummer blurren.

Reputatie 1

Hallo,

 

Dank voor jullie reactie.

 

Momenteel staat het als volgt ingesteld:

 

Dit heeft gewerkt en sinds kort niet meer. Ik denk dat er iets mis is gegaan met een firmware update.

Als ik er niet meer uitkom, dan ga ik hem resetten en alle opnieuw instellen.

Reputatie 7

Ik denk dat er iets mis is gegaan met een firmware update.

Die instellingen zien er mijns inziens goed uit.

Heeft de Draytek dan recent een firmware update gehad?

Reputatie 1

Ik denk dat er iets mis is gegaan met een firmware update.

Die instellingen zien er mijns inziens goed uit.

Heeft de Draytek dan recent een firmware update gehad?

Ja volgens mij is er recentelijk een update geïnstalleerd op het modem. Ik heb niks gevonden betreffend VoIP aanpassingen

Reputatie 1

Ik heb gisteren nog een downgrade uitgevoerd naar de versie waarop alles nog werkt, maar zoals altijd werkt dit nu ook niet :’)

Reputatie 1

Ik heb zojuist de router een factory reset gegeven, maar dit heeft niet geholpen. Na alles handmatig weer te configureren krijg ik nogsteeds geen sip registratie voor elkaar via de draytek.

 

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Ik zag in een ander forum dat ze het nummer opnieuw aan hun account hadden gekoppeld en dat het daarna weer werkte. Mischien is dat nog een idee.

Reputatie 7

Ik ben bang dat je hier toch de experts van Draytek bij moet halen immers met MicroSIP lukt het wel en dus is er blijkbaar niets mis met login credentials en instellingen.

Reputatie 1

Er gaat denk ik iets mis met de dns. Ik heb eens met een test sip account het een en ander geprobeerd via mijn werk en daar ging het ook niet goed totdat ik direct het ip adres invoerde van de sip server.

 

Ook die van kpn het directe ip adres van voip1-ext.kpn.net ingevoerd en nu is hij geregistreerd.

Reputatie 1

Er gaat denk ik iets mis met de dns. Ik heb eens met een test sip account het een en ander geprobeerd via mijn werk en daar ging het ook niet goed totdat ik direct het ip adres invoerde van de sip server.

 

Ook die van kpn het directe ip adres van voip1-ext.kpn.net ingevoerd en nu is hij geregistreerd.

 

Ik gebruik een pi hole met unbound als recursive dns  server en die staat geen dns toe van niet lokaal netwerk, omdat de dns query vanuit mijn wan ip adres kwam, stond hij dit niet toe en werkte het dus niet.

Nu ik dat heb toegestaan lijkt hij te responden op de dns query, maar komt nog niet aan bij de draytek volgensmij. Hij registreerd dus nog niet via domein naam, maar ip is voor nu goed genoeg.

Kpn heeft geen dns srv of veranderende sip ip adressen toch?

 

edit: Ik heb blijkbaar ooit de router geforceerd om de dns out lan 1 overal te gebruiken, ik was er niet bewust van dat dit dan ook voor de wan kant telt. Dit uitgezet en nu werk alles hoe het hoort te werken

Reputatie 7

Kpn heeft geen dns srv of veranderende sip ip adressen toch?

Fijn dat je de oplossing hebt gevonden, Ivar! 

En dit verandert inderdaad niet.