Beantwoord

Hoe krijg ik vaste telefonie werkend op een FRITZBox 7590 met KPN Glasvezel?

  • 27 May 2023
  • 25 reacties
  • 828 keer bekeken

Badge

Helaas is het niet gelukt met de door u voorgestelde  links 

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590-AX/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren?t_id=5640907

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590-AX/28_Uitgaande-telefoonverbindingen-via-internet-niet-mogelijk?t_id=5640907

de FRITZ!Box om mijn 2 FRITZ!Fon telefoons aan het werk te krijgen.

Er is een monteur van de KPN langs geweest om de vaste lijn te testen met een Modem BOX 12 en een analoge telefoon, inderdaad was er een verbinding naar ons adres.

icon

Beste antwoord door Berrie_Kaas 29 May 2023, 13:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Hoi @Peet-Nel ,

Het makkelijkste is om TR-069 aan te zetten op de Fritz!box, dan worden de telefoniegegevens uit zichzelf ingeladen.

 

Badge

Waar kan ik de TR-069 aan te zetten op de Fritz!box vinden..?

@Peet-Nel , Zie hieronder🙂:

Lukt dat?Zo niet, laat maar weten!

Dag Martijn,

Sta verbinding met uw internetaanbieder toe via USP (TR-369) staat aan.

Maar de rest van de opties kan ik niet vinden.

Kunt u daar even een afbeelding van maken waar die staan…?

Mijn dank is groot.

Dag Peter,

Ik heb zelf geen fritzbox, en kan helaas geen afbeeldingen maken.

Zo te zien, staat alles goed.Wat je kan proberen is telefonie handmatig instellen, dat gaat als volgt:

Sluit de Experia Box of Box 12 weer aan en doorloop deze tool :https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Noteer (tijdelijk) de gegevens die je van de tool krijgt op papier.Het is belangrijk dat je deze voor jezelf houd, zodat andere mensen niet op jouw kosten en naam gaan bellen.

Vul nu de SIP gegevens in op de fritzbox:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telephony".
  2. Klik in het menu "Telephony" op "Telephone Numbers".
  3. Klik op de knop "New Telephone Number".
  4. Schakel de optie "Internet telephone number" in en klik op "Next".
  5. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst je SIP-trunk-provider. Als je provider er niet tussen staat, selecteer dan "SIP trunking with various telephone numbers".
  6. Voer alle telefoonnummers in van de SIP trunk-provider die je wilt toewijzen aan telefoontoestellen die zijn verbonden met de FRITZ!Box. Klik op "Other Telephone Numbers" om aanvullende invoervelden te openen.
  7. Voer in de betreffende invoervelden de toegangsgegevens (zoals gebruikersnaam, wachtwoord, registrar) in. Deze gegevens worden verstrekt door je provider.
  8. Als de optie "Relay outgoing emergency calls without prefixes" wordt weergegeven, informeer dan bij je provider voor internettelefonie of noodoproepen met of zonder netnummer moeten worden gestuurd. Selecteer vervolgens de juiste instelling.
  9. Als de optie "Relay special rate numbers without prefixes" wordt weergegeven, informeer dan bij je provider of oproepen naar nummers met een speciaal tarief met of zonder netnummer moeten worden gestuurd. Selecteer vervolgens de juiste instelling.
  10. Als de optie "Insert area code for outgoing calls" wordt weergegeven, selecteer je deze optie. Het netnummer wordt dan bij een lokaal gesprek via internet automatisch aangevuld, dus je hoeft deze niet te kiezen.
  11. Klik op "Next" en volg de instructies van de wizard.

Als het nu werkt, kan je het papier met SIP gegevens vernietigen.Maar die keus en verantwoordelijkheid is aan jou.

 

Lukt het nu wel?

Dag Martijn,

Bovenstaande sip heb ik al een paar keer uitgevoerd, maar telkens geen verbinding.

De KPN wil dat ik een FRITZ!Box modem bij hun huurd, wat die is al door hun voorbereid op een vaste telefoon.

Dus wat hebben ze bij de KPN gedaan…?

 

 

Wat als je de Fritzbox reset, opnieuw instelt en dan als profiel '’KPN'’ kiest en nogmaals TR-069 aanzet, werkt het dan?

 

Anders heb ik geen idee meer, sorry.Misschien kan @P.J.M. van der Vooren nog hulp bieden.

Reputatie 5
Badge +4

@Peet-Nel ik heb niet alle bovenstaande adviezen doorgelezen, maar wil wel even mijn ervaringen delen.

Toen ik telefonie op mijn 7590 wilde installeren lukte het aanvankelijk ook niet.

Het lukte mij toen wel nadat ik op kpn.com mijn SIP-gegevens had gewijzigd.

En soms helpt het om de modem een minuutje van de spanning af te halen en opnieuw op te starten.

Weet u ook hoe ik in de KPN forum bij meerdere gebruikers kom, zodat er meer mensen dit bericht lezen.

Nu gaat het zo van 1 op 1

Vaak zit er wel iemand tussen die hetzelfde probleem heeft….?

Maar bedankt voor de aandacht.

Groet Peter

Misschien kun je hier iets mee?

https://support.kommago.nl/hc/nl/articles/5869165910289-Voiptoestel-met-provider-KPN-instellen

ik verwacht toch wel van kpn dat ze hierbij even helpen, het moet gewoon kunnen werken.

anders kun je wellicht overstappen naar een andere voip provider zoals cheapconnect.nl oid. 
dat werkt (hier op 4060), en nummerbehoud is mogelijk. Waarschijnlijk ook goedkoper.

 

Reputatie 6
Badge +7

Wat als je de Fritzbox reset, opnieuw instelt en dan als profiel '’KPN'’ kiest en nogmaals TR-069 aanzet, werkt het dan?

 

De fritzb heeft sinds software versie 7.50 geenTR-069 meer maar TR- 369. En dat gebruikt kpn nog niet. Als je dus al TR- 069 wil gebruiken moet de fritzbox terug naar de oude software.

De oude software kun je hier downloaden:

https://service.avm.de/downloads/downgrade/fritzbox-7590/

Ah ok @Eric89 .

Maar hoe doet KPN dat dan?Worden die fritzboxen met oude software geleverd?

Reputatie 6
Badge +7

Ah ok @Eric89 .

Maar hoe doet KPN dat dan?Worden die fritzboxen met oude software geleverd?

Geen idee... heb een eigen fritzbox. Maar als ze via TR-069 gegevens er in willen zetten moet dat wel met de oude sw versie zijn.

@Eric89 bij mijn beste weten worden beide protocollen nu ondersteund, je kunt ze los van elkaar uitzetten. Standaard staat tr069 aan.

Als dat anders is, dan hoor ik dat graag. Anders even link delen waar je dat hebt gevonden.

ik heb ze beide aan staan (7.51) en zie geregeld in de logfiles dat aanbiedersdiensten aangepast zijn, dus volgens mij werkt het nog gewoon.

Vorige week nog: De dienstaanbieder heeft met succes instellingen naar dit apparaat verzonden.

Reputatie 6
Badge +7

@Eric89 bij mijn beste weten worden beide protocollen nu ondersteund, je kunt ze los van elkaar uitzetten. Standaard staat tr069 aan.

Als dat anders is, dan hoor ik dat graag. Anders even link delen waar je dat hebt gevonden.

ik heb ze beide aan staan (7.51) en zie geregeld in de logfiles dat aanbiedersdiensten aangepast zijn, dus volgens mij werkt het nog gewoon.

 

Dan heb ik dat verkeerd gelezen in een artikel over de 7.50 update(was ook in het duits). Ik gebruik het zelf ook niet. Ging dus uit van wat ik schijnbaar fout begrepen/ gelezen heb. 

Mijn vorige posts kunnen dus genegeerd worden. Excuses aan iedereen voor de foute info.

Reputatie 7
Badge +9

Dag Martijn,

Sta verbinding met uw internetaanbieder toe via USP (TR-369) staat aan.

Maar de rest van de opties kan ik niet vinden.

Kunt u daar even een afbeelding van maken waar die staan…?

Mijn dank is groot.

Met het eerste vinkje (‘Automatische configuratie...’ etc.) wordt TR-069 ingeschakeld, dus dat staat goed. Het laatste vinkje kan je eventueel uitzetten, want daar maakt KPN (nog) geen gebruik van. Misschien dat dat helpt?

Overigens heb ik een Fritz!Box 7490, geen 7590. En de meest recente softwareversie voor de 7490 is 7.29. Versie 7.50 zal wel binnenkort worden uitgerold voor de 7490.

Piet.

De 7490 is officieel EOL het model kwam uit in 2014.
7.29 kwam uit in 2021, daarna zijn er geen updates meer uitgekomen,

ik verwacht ook geen 7.5 voor dit model.

Reputatie 7
Badge +9

De 7490 is officieel EOL het model kwam uit in 2014.
7.29 kwam uit in 2021, daarna zijn er geen updates meer uitgekomen,

ik verwacht ook geen 7.5 voor dit model.

Dan moet ik je toch even corrigeren. De 7490 is weliswaar niet meer nieuw leverbaar, maar AVM verzorgt nog steeds updates voor dit model. Er is nu een Lab-versie beschikbaar, die over enige tijd verwerkt zal worden in de 7.50-versie. Dat heeft AVM onlangs laten weten. Zie ook de website van AVM.

Piet.

Je hebt gelijk, ik zie hem, van 16 mei. Dat had ik niet meer verwacht, bewijst maar weer hoe goede router dat voor zijn tijd was, dat na 9 jaar nog een update verschijnt!

Helaas werkt dit ook niet Piet.

Met het eerste vinkje (‘Automatische configuratie...’ etc.) wordt TR-069 ingeschakeld, dus dat staat goed. Het laatste vinkje kan je eventueel uitzetten, want daar maakt KPN (nog) geen gebruik van. Misschien dat dat helpt?

 

Wie heeft er ook deze opstelling ook.

De vaste telefoon heeft het al een jaar of 5 gedaan met de Koperen aansluiting ADSL/VDSL_DSLLine

Nu heb ik glasvezel met een nieuw IP-Adres en het werk niet meer.

Er is een monteur van de KPN bij geweest en heeft de vastelijn getest met een KPN Box 12 deze deed het gewoon.

Heef iemand wel een werkend setje als hierboven..?

Reputatie 5
Badge +4

@Peter Smids hier werkt zonder problemen glasvezel met TFT-abonnement met 7590 7.50, 7490 7.29 in mesh en Fon C5 4.93 en ook de iOS Fon- app. 
Ik wil niet meer anders. 

Geen groen lampje Vaste telefoon

 

Reputatie 7
Badge +7

Hier ook, FB7590 op 100MB glas en Fritz C5 als Dect. Omschakeling van vdsl naar glas is zonder problemen of onderbreking gegaan.

Deze twee indicatoren moeten wel groen zijn, zo niet even bellen met 020 398 7666 

Als je in de FB de diagnose uit laat voeren (diagnose/functie) wat geeft dat als resultaat? Hier: Dect ‘aan’ en ‘telefoon xxxxxxxx aangemeld’

Vraag aan Suport FRITZBox : 

Antwoord

In de supportgegevens kun je zien, dat de FRITZ!Box voortdurend het vaste nummer probeert te registreren bij KPN maar KPN verwerpt die aanvraag.

We zullen deze met betrekking tot je probleembeschrijving nu analyseren.