Mijn vaste telefoon valt na een tijdje weg

  • 8 November 2022
  • 6 reacties
  • 168 keer bekeken

Sinds begin oktober nieuwe klant met box 12.

Vandaag voor de tweede keer door familie op de hoogte gesteld dat ze steeds in gesprek krijgen als ze ons proberen te bellen.

Bij controle op het modem blijkt de status van line1 “Unregistered” te zijn.

Na een herstart van het modem werkt het weer, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Moet ik straks elke dag een paar keer controleren of mijn telefoon het nog wel doet?

Ik heb een zieke schoonmoeder die alleen via de telefoon contact met ons kan maken.

Is dit een herkenbaar probleem? (En dan bedoel ik de telefoon, en niet de schoonmoeder :)”

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @RikLijkendijk 

 

Vervelend probleem als je niet bereikbaar bent voor familie.

Bij mijn moeder werkt het modem (V10) ook niet meteen goed na installatie, pas na een echte reset werkte alle naar behoren, hopelijk is dat ook bij jou zo simpel op te lossen.

Je kan de reset als volgt uitvoeren:

KPN Box 12 resetten

  • De resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje naast de groene Phone poorten. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 3-5 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.

 

Mijn modem is de V12. En een volledige reset zie ik op dit moment niet zo zitten.

Ik heb een redelijk complex netwerk met bijbehorende settings en ik heb niet echt zin om alles opnieuw in te stellen.

Na een herstart werkt mijn telefoon gewoon zoals het moet. De Voip verbinding gaat op een gegeven moment van registered naar Unregistered .  Beide keren nadat er werkzaamheden van KPN in onze straat plaatsvonden. Ik heb dan ook sterk de indruk dat het probleem niet met een reset opgelost zal worden.

 

Reputatie 7

Hoi @RikLijkendijk, welkom bij ons op het forum. Dat het nummer zomaar niet meer in het modem staat is gek natuurlijk, dat hoort het niet te doen. De reset die GeSp ook al noemt is daarvoor wel de volgende stap die we moeten proberen. het kan zijn dat de firmware het daarna wel weer onthoudt. Ik kan me voorstellen dat je dat liever niet doet als je veel eigen instellingen hebt, maar zonder dat te proberen kunnen we ook niet verder. 

Het nummer verdwijnt niet uit het modem. In de afbeelding heb ik het “geblurred”.

Zoals je op de afbeeldingen kunt zien is de status van de voice port 1 “Not registered” en bij inzoomen op line 1 is de status “Disabled” en de reason “None”. Het probleem is dus niet dat de firmware het nummer niet vast houdt. Is er een mogelijkheid om een backup te maken van de gebruikersinstellingen, zodat je deze na een reset kunt restoren?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +18

Helaas zit er geen backup en restore mogelijk in.

In dit soort gevallen maak ik dan altijd maar een excel of tekst bestand aan en zet daar alle gewijzigde instellingen in, dan weet je tenminste zeker dat je er geen vergeet bij het weer opnieuw instellen na een reset.

Reputatie 7

Er is geen back-up in de Experia Box inderdaad. Je kunt de tip die GeSp noemt proberen of screenshots maken van de instellingen die je hebt aangepast.

Zowel via ons als telefonisch (0800-0402) zal deze reset gedaan moeten worden. Telefonisch wordt de reset automatisch gestart en heb je geen tijd om de gewijzigde gegevens op te slaan, die optie heb je nu gelukkig wel.