Beantwoord

SIP account werkt niet meer op IP telefoon, wel op ExperiaboxV12

  • 19 February 2021
  • 68 reacties
  • 1808 keer bekeken

Hallo,

 

Ik maak sinds 2019 zonder problemen gebruik van een IP telefoon, de Panasonic-TGP500. Eerst op het Telfort en nu op het KPN netwerk. Ik gebruik hiervoor een eigen router van Unify, inmiddels de USG PRO 4 router.

Sinds vorige week vrijdag werkt mijn IP telefoon niet meer, omdat mijn SIP account niet geregistreerd kan worden. Ik krijg error 403 (forbidden) of 408 (request timeout), als ik het via softphone app op mijn iphone probeer. Het KPN SIP account en telefoonnummer van mijn zoon werkt wel gewoon op mijn Panasonic IP telefoon. Ik heb mijn wachtwoord al een paar keer gewijzigd via de service tool van KPN, zonder resultaat. Ik heb wel eens gelezen dat “het wachtwoord vast kan blijven zitten...”.

Ik heb aan KPN gevraagd of ze mijn SIP account kunnen resetten, maar ze constateerde een probleem met mijn verbinding. Dat hebben ze opgelost en ook heb ik een Experiabox V12 gekregen. Op de Experiabox V12 wordt mijn telefoonnummer wel geregistreerd. Helaas werkt het SIP account op mijn IP telefoon nog steeds niet.

 

Kan KPN het volgende ook voor mijn account doen/controleren. zoals in de bijgevoegde link beschreven?:

”Hoi, jammer te lezen dat het nog steeds niet goed werkt. Zoals ik het hier heeft het systeem de wijziging van de SIP gegevens niet goed verwerkt en is blijven hangen. Ik heb de achterliggende afdeling verzocht om, indien mogelijk, de wijziging een schop te geven zodat het alsnog doorgevoerd wordt en je gewijzigde gegevens gaan werken. Mocht dat niet lukken, dan zullen ze waarschijnlijk de wijziging annuleren. Waarna je dan de SIP tool opnieuw zou moeten doorlopen. De afdeling pakt deze melding binnen 3 werkdagen op, dus ik moet je helaas vragen om nog even af te wachten. Ik kom er bij je op terug zodra ik reactie heb.”

 

 

icon

Beste antwoord door Pribit 20 May 2021, 20:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

68 reacties

Reputatie 7

Als jij de drie SIP login gegevens zonder tikfouten ingevuld hebt en het doet het nog steeds niet dan kan het nog aan twee dingen liggen.

1) De wijziging van jouw wachtwoord niet doorgevoerd is op de SIP server en dat zou dan moeten betekenen dat er toch nog een order open staat.

2) Jouw aansluiting is technisch toch nog een Telfort aansluiting.

 

Je gebruikt zonte lezen een USG Pro, klopt dat?

Zo ja, is de WAN verbinding via vlan 6 o.b.v. pppoe of via vlan 34 op basis van DHCP?

Reputatie 7
Badge +10

2) Jouw aansluiting is technisch toch nog een Telfort aansluiting.

Dat zou niets uit mogen maken.

Ook oud Telfort abonnees met achterliggend de oude Telfort modem/router systeem indelingen kunnen de KPN SIP-tool inzetten. Je hoeft er zelfs niet eens de Experia Box voor aan te sluiten!
(Die heb ik althans niet aangesloten. Maak gebruik van een eigen Synology router).

Even hier zelf de proef op de som genomen.  Inloggen in de  KPN VOIP-servive tool

De gegevens zoals die voor mij als “oud Telfort” nu nog steeds gelden:

 

 

 

 

 

En de mail die ik kreeg toegestuurd:



VOIP Telefoon werkt met opgegeven wachtwoord !!

1) De wijziging van jouw wachtwoord niet doorgevoerd is op de SIP server en dat zou dan moeten betekenen dat er toch nog een order open staat.

Dit lijkt me nog het meest aannemelijk, omdat er een keer tegen me gezegd is dat er 2 orders open stonden. Ik zit al op het KPN netwerk. (VLAN 6 en PPPOE)

De SIP tool voor een wachtwoord wijziging kan ik helemaal doorlopen. Ik krijg ook de e-mail bevestiging.

De SIP tool zou een foutmelding moeten geven als het wachtwoord niet gesynchroniseerd kan worden! Dat zou voor KPN en zijn klanten een hoop tijd en frustratie schelen!

Reputatie 7

Toen ik in december 2019 de SIP servicetool heb mogen testen liep de wachtwoordwijziging ook niet door maar toen kreeg ik ook geen bevestiging per mail.

Dat jij een bevestigingsmail hebt ontvangen duidt er eigenlijk op dat het wachtwoord aangepast is.

Ja, maar er zou vooraf een check gedaan moeten worden of er nog openstaande orders zijn. En extra interface naar de Lion tool kan toch niet zo ingewikkeld zijn…..

  

Gefeliciteerd dat het uiteindelijk gelukt is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ik wacht ook al ruim een maand en mijn openstaande order is sinds vanochtend ineens afgehandeld! Zie https://forum.kpn.com/search/activity/topics?userid=449265

Bij mij heeft het ruim een maand geduurd, voordat ik een persoon aan de telefoon kreeg die echt wilde helpen. Uiteindelijk is de bestelling nu afgehandeld, maar helaas wil mijn VIOP telefoon nog steeds niet registreren. :sob: Hier wordt je echt moedeloos van………..

 

 

Hoi @Bart_Z, kun je uitleggen wat dit incident zo lastig maakte? Ik ben ook al meer dan een maand op zoek naar iemand bij KPN die mijn probleem kan oplossen…. Misschien wil jij me helpen?

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Pribit, ik heb je even een eigen topic gegeven, wel zo overzichtelijk. 

De order is bij jou nu wel afgerond alleen de VOIP wil niet registreren op jouw modem begrijp ik? Ook niet na een herstart of reset? 

In ieder geval weet ik niet zo wat er aan de hand kan zijn, ik kan ook niet alles zien, maar wil graag eens meekijken. Zou je jouw profiel eens willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee.

Hoi @Bart_Z, bedankt voor je reactie en dat je hier tijd in wilt stoppen. 

 

Ik heb al een tijd geleden een eigen topic geopend, zie https://forum.kpn.com/search/activity/topics?userid=449265 , maar we kunnen hier ook verder gaan.

 

Ik zal mijn gegevens weer aanvullen.

 

Ik heb mijn profiel weer van gegevens voorzien.

 

Ik maak gebruik van een eigen router (USG 4 PRO) en een VOIP telefoon. Deze heb ik beiden herstart.

Het vermoeden bestaat dat er nog ergens een tweede order hangt…..

Reputatie 7
Badge +20

Er loopt geen order meer. Dus dat is goed, maar er lijkt nog wel ergens een fout te zitten. Want werkt de telefonie wel via de Experia Box? Zou je die anders een aan kunnen sluiten, dan kan ik eventueel ook melding maken, moet ik wel een reset van het modem doen. 

 

Ik zal dit nu ook even samenvoegen met het andere topic. 

Bedankt voor je hulp @Bart_Z.

 

Als ik de KPN BOX V12 aansluit, worden alle lampjes groen. Ik heb helaas alleen nog een VOIP telefoon in huis, dus kan het niet verder testen.  Ook de doorschakeling van mijn vaste nummer naar mijn mobiel werkt, maar dat heeft waarschijnlijk niks met de SIP gegevens te maken.

 

Ik heb de KPN V12 box nu niet aangesloten, maar dat kan ik wel even doen, als dat nodig is. Ik kan hem vanaf 16:00 uur aansluiten, als dat jouw ook uit komt. 

Konvooi is aangesloten en alle lampjes zijn groen.

KPNBox

Ik heb mijn KPNBOX van 16:00 uur tot 18:00 uur aangesloten en alle lampjes branden, ook alles gereset, van glasvezelmodem tot KPNBOX. Ook heb ik mijn SIP WW gewijzigd met de KPN BOX aangesloten. Maar helaas…….

 

Ik zie wel in de testtool dat daar nog Experiabox V10A staat. Kan het daar mee te maken hebben, dat ze deze hebben omgeruild voor een KPNBOX V12, maar dat dat niet administratief verwerkt is?

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Pribit ik zie dat voor het probleem een ticket is aangemaakt. Zou je nog kunnen bevestigen dat hiermee het probleem is opgelost?

De testtool geeft nog steeds Experiabox v10A weer, en mijn VOIP telefoon wil nog niet registreren.

Reputatie 7
Badge +17

@Pribit zou je kunnen controleren dat je wachtwoord tussen de 16 en 20 tekens bevat en dat er geen leestekens inzitten? Het wil nog wel eens voorkomen dat je bij het invoeren van meer dan 20 tekens geen foutmelding kreeg. 

Reputatie 7
Badge +10

Sterker nog, het originele SIP / VOIP wachtwoord bestaat alleen maar uit (Hoofd) letters en cijfers.
Totaal 20 karakters.

Probeer het eerst eens met die specifieke “beperking” in karakters.

Mijn wachtwoord bestaat uit 19 karakters, Hoofd, kleine letters en cijfers. Geen speciale karakters. In mijn wachtwoord bij Telfort zaten wel speciale karakters die nu niet meer toegestaan zijn. Kan dat de bron van de huidige problemen zijn?

Reputatie 7
Badge +10

Juist dat eerdere “originele Telfort” wachtwoord (of eigenlijk dat KPN VOIP → imscore.net SIP account),
beperkte zich in mijn geval tot een combinatie van die hoofd-letters en cijfers.  Bij elkaar 20 karakters. Geen speciale tekens.

Dat wachtwoord heb ik jaren terug al eens een keer met een trucje kunnen achterhalen.
Verandering NU naar een nieuw wachtwoord “met de KPN service-tool”, maar niet aangepast in de VOIP apparatuur, onderbreekt de VOIP registratie. Erna terug opnieuw invoeren van het oude wachtwoord  -krijg er ook bevestiging van-  werkt de VOIP apparatuur erna weer als voorheen.

Overigens al die tijd staat de Experia Box V10 als zodanig geregistreerd in de KPN service-tool,
maar is niet aangesloten. Was wel als laatste actieve “KPN/Telfort” router aangesloten geweest.

Reputatie 7
Badge +10

Overigens al die tijd staat de Experia Box V10 als zodanig geregistreerd in de KPN service-tool,

maar is niet aangesloten. Was wel als laatste actieve “KPN/Telfort” router aangesloten geweest.

Heb hier ook nog de (Telfort) Experia Box V10A aangesloten. Daarbij wordt in dat geval onder:
"Het modem dat je van KPN hebt ontvangen”  de V10A weergegeven.

Een (Telfort) ZyXEL modem/router of een Experia Box V8 geven geen routertype weer in de servicetool. (Mijn internet draait achterliggend nog steeds op het oude “Telfort” systeem = VLAN 34  + VLAN 4 ).

Het lijkt er op dat in ieder geval de jongere modem/router modellen (V10 - V10A  en  KPN V12  ? ),
zich wel met hun gegevens horen te tonen in de KPN VOIP servicetool.

Dat staat (in mijn situatie) echter los van de registratie van VOIP zelf, want wel of geen “router” gegevens, registreert mijn KPN VOIP account zich wel, en wordt ook in de gegevens verder getoond. (Gerbruikersnaam - telefoonnummer - IP-adres van Proxy Server ).

Omdat jij ( @Pribit ), nu een Experia Box V12 hebt, draai je in ieder geval niet meer onder het Telfort systeem. Telfort heeft nooit een V12 uitgeleverd. Er is ook geen firmware voor het Telfort systeem.

Dat maakt mogelijk het verschil, dat je met je VOIP SIP-account nog steeds niet goed bent overgezet? Naar ik denk zou de V12 zich bij correcte koppeling met de VOIP/SIP servicetool zich ook daar met de juiste router type gegevens moeten aanmelden?

Hoi @Babylonia, bedankt voor het meedenken. De problemen zijn inderdaad begonnen toen ik door de upgrade van 100 naar 200 MB van het Telfort naar het KPN netwerk verhuisd ben. In de servicetool zie ik wel de KPN V12 box staan, allen niet bij de test tool.

 

Reputatie 7
Badge +10

Die servicetool met wat je laat zien, is feite;ijk de correcte overstap naar het "KPN” systeem.
Voor wat betreft “internet”.  Maar ik vermoed dat de VOIP/SIP tool daar nog separaat van is,
want ook daar zou je de juiste Experia Box V12 modem/router aangegeven moeten hebben?
Met hetgeen ik schreef in de laatste alinea van mijn vorige reactie.

Dus lijkt me dat KPN Support weer aan zet is, om dat laatste stukje goed af te ronden?