Beantwoord

Uitfaseren traditionele telefoondienst PSTN

  • 22 December 2022
  • 4 reacties
  • 860 keer bekeken

Goedendag,

Ik maak gebruik van een traditionele PSTN verbinding voor mijn alarminstallatie en ben ik ermee bekend dat op termijn deze dienst uitgefaseerd gaat worden.

Van de alarmcentrale waarmee ik via de analoge lijn armen doorgeef ben ik op de hoogte gesteld dat volgend jaar (2023) uitfasering gaat plaatsvinden. Van KPN heb ik nog geen bericht hierover ontvangen maar wil tijdig door mijn installateur de alarminstallatie laten ombouwen naar digitaal.

Ik ben met mijn analoge verbinding aangesloten op de telefooncentrale van Wezep (gemeente Oldebroek). Kunt u mij vertellen wanneer het uitfaseren van PSTN in de telefooncentrale Wezep in de planning staat?

 

Gr. Jan

icon

Beste antwoord door Nick83 22 December 2022, 14:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Als het zover komt, wat gaat u dan doen? Een andere alarminstallatie die via het mobiele netwerk werkt?

Weet ik nog niet. Kan ook net zogoed over internet. 

Zolang KPN in jouw woonplaats niet over glasvezel kan leveren blijft de koperen leiding in bedrijf. Zowel voor dsl als voor pstn.

Als er wel door KPN over glas geleverd kan worden dan wordt in zo'n woonplaats koper in 3 jaar uitgefaceerd. Heb je dan een dure pstn lijn dan wordt dat omgezet in Voip Only via glasvezel met dezelfde voorwaarden

Een analoge verbinding voor een alarminstallatie is wel erg uit de tijd. Beter is eentje via internet met een back-up via 4G.

Reputatie 7
Badge +10

@GJanS Het werkt niet zoals jij denkt. Er worden geen centrales uitgezet. Daarnaast is het niet PSTN dat als dienst wordt uitgefaseerd maar de gehele koperaansluiting in jouw pand. Of dat nou PSTN , ADSL of VVDSL is.

De koper uitfasering (dus ook PSTN) is op adresniveau. Een adres dat ook glasvezel heeft (hetzij in het pand, hetzij buiten klaar liggend) waar KPN op kan leveren, wordt uitgeschakeld voor koper. Dat gebeurt op 22 februari 2023 voor het eerst bij 2,2 miljoen adressen (die dan al vrijwel allemaal op glas over zijn gegaan) en daarna (met wat minder adressen tegelijk) op 1 april, 1 juli, 1 oktober, etc.. Elk kwartaal opnieuw.

Elk adres dat uitgaat is drie jaar daarvoor al aangekondigd door KPN aan providers. De providers dienen dit aan de eindklanten door te geven.

Op www.kpnnetwerk.nl kan je met de postcodechecker ook zelf zien over hoeveel dagen of maanden de aansluiting uitgaat.