Beantwoord

Vaste lijn spontaan in gesprek: bellen en gebeld worden niet mogelijk

  • 6 September 2023
  • 18 reacties
  • 240 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Bellen met vaste lijn gaf gisteren gesprekstoon voor alle nummers

Gebeld worden gaf voor de beller direct de voicemail

Probleem heb ik verholpen door simpelweg een reset te doen, dus “opgelost”.


Maar hoe kan dit spontaan gebeuren? Nog nooit eerder gehad. Is wel gevaarlijk als je er niet bewust van bent, zonder te weten ben je dan niet bereikbaar als (thuis) ook je mobiel uit staat.

*het enigste wat ik 3 weken geleden veranderd heb is een (vast) nummer van een stalker blokkeren. Maar dat mag natuurlijk geen oorzaak zijn! Alhoewel, sindsdien bleek een familielid ons plotseling soms niet te kunnen bereiken, kreeg dan geen toon.

Het probleem is voor nu dus opgelost maar ben wel benieuwd naar de oorzaak.

Maakt die nummerblokkering de verbinding instabiel ?????

Wil dit niet nog een keer.

icon

Beste antwoord door PeterG 11 September 2023, 13:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 2
Badge

Opmerkelijk.  Gisteren heb ik hier een inlogprobleem gemeld. Even later werkt de vaste lijn niet meer.

Heeft er soms bij KPN iemand ergens op een knop gedrukt ?  Er staat nog wel steeds een servicelampje te branden op het modem. Kan die ook uit ?

Apart. Bovenstaande reactie op je eigen topic / vraag. 

Reputatie 2
Badge

Apart. Bovenstaande reactie op je eigen topic / vraag. 

Is een aanvulling. Kan het topic niet meer bewerken.

 

Maar zeker apart, ja. 

Reputatie 2
Badge

….. KPN ?

….. KPN ?

Via het forum is de wachtrij voor een KPN Moderator momenteel 4 dagen. Je vraag staat er net 2 dagen.

Wil je het sneller bel dan even (met je mobiel) naar 0800-0402 (€ 0 ). (maandag/vrijdag 8 tot 18 uur; zaterdags tot 17 uur)

Reputatie 2
Badge

Zojuist gebeld. KPN medewerker zei zelf niets te kunnen vinden over de oorzaak van het recente vaste lijn probleem als de lijn intussen weer werkt. Ook had hij geen ideeën over mogelijke oorzaken.
Hij verwees naar Google om de oorzaak te vinden.  (….?)

 

Vreemd antwoord. Ben ik niet gewend van KPN. Maar als dit het is, kan het topic dicht.

Tja, als het nu weer werkt kan het ook niet meer '’doorgelicht'’ worden. Want daaruit rolt dan dat het werkt.

Mogelijk was er een glitch in de SIP server. (die zorgt in het modem voor omzetten naar analoog bellen via phone poort)

Bij modem v8, v9 willen die nog wel eens kuren vertonen. Met m'n huidige v10 nooit problemen gehad. Maar in verband met de hoge kosten bel ik nooit uitgaand met de vaste telefoon. Dat doe ik uitsluitend met de mobiel (bundel in abonnement).

Je kunt instellen dat de vaste “bij onbereikbaar” (dus ook storing modem) doorgeschakeld wordt naar je mobiel. Maar dan moet die wel aan staan. Waarom zet je die uit?

Vaste telefoon doorschakelen bij onbereikbaar / in gesprek kan via MijnKPN. Als men mij op het vaste nummer belt komen ze op de mobiel. Laat wel de vaste even overgaan, omdat dan het binnenkomende gesprek/nummer is vastgelegd in de Gigaset.

Reputatie 2
Badge

Tja, als ... in de Gigaset.

Dank. Dat klinkt al een stuk beter dan de helpdeskmedewerker (die overigens het gesprek onbeschoft verbrak). Vanwege klein gebruik staat de mobiel uit (en geen bundel), die smarts lopen toch al zo snel leeg. Maar met je info ga ik dat misschien anders doen. Heb met de v10 ook nooit dergelijke problemen gehad. 

Vanwege klein gebruik staat de mobiel uit (en geen bundel)

Elk abonnement heeft toch een bundel?

En juist ook met klein verbruik en een abonnement met 150 belminuten per maand kom je een heel eind. Bellen naar alle EU landen en in alle EU landen!

Tenzij je prepaid hebt.

Maar prepaid of abonnement, verbruik (€) is er alleen als je zelf bent en bij een abonnement dus tot 150 minuten per maand geen verbruikskosten.

Als je een smartphone gewoon laat liggen, maar wel aan, duurt het al gauw 2 tot 4 dagen voordat ie weer opgeladen moet worden. En dat beetje stroom weegt niet op tegen (bel)kosten van de vaste lijn.

Reputatie 2
Badge

Peter, en wat als je vaste verbruik onder de prijs van een mobiele bundel ligt? En vast bellen heeft ook bepaalde voordelen.  Jammer wel dat de gesprekstarieven van vast hoger zijn dan mobiel. Iets om in de gaten te houden.

Bij Simyo (budget afdeling kpn zeg maar) is een abotje € 6 eurotjes. Inclusief 200 (!) minuten per maand; bellen naar nummers in NL en de hele EU!, 0 MB. Minimale looptijd 2 jaar. 

Zorgeloos bellen voor weinig. (nu bel je misschien ook weinig vanwege de kosten en dat heb je dan veel minder)

En…. je bent overal bereikbaar. Onder 1 nummer wat ook heel prettig is voor degenen die je willen bellen. In plaats van…. is ie thuis of niet? Welk nummer? Dat dus.

Ik zie echt geen voordelen voor een vaste lijn meer.

Reputatie 2
Badge

Bij Simyo (budget afdeling kpn zeg maar) is een abotje € 6 eurotjes. Inclusief 200 (!) minuten per maand; bellen naar nummers in NL en de hele EU!, 0 MB. Minimale looptijd 2 jaar. 

En…. je bent overal bereikbaar. Onder 1 nummer wat ook heel prettig is voor degenen die je willen bellen. In plaats van…. is ie thuis of niet? Welk nummer? Dat dus.

Ik zie echt geen voordelen voor een vaste lijn meer.

Klopt. Hangt verder een beetje van je situatie af. Vaste toestellen bellen wat comfortabeler, zeker voor sommigen. Ook hoef je nergens je nummer te wijzigen. Etc.

Verder blijkt dat Servicelampje op de v10 altijd te branden, was ik even vergeten, maar dat terzijde.

Reputatie 2
Badge

Btw Peter,
Kan KPN op afstand de V10 aanpassen? ik zie dat er bij Voip een SIP schema bestaat. Zou een Kpn medewerker hier in theorie mee kunnen rommelen? Een heel enge gedachte geef ik toe, maar dat verklaart wel dat een reset de oplossing was….. En zou dat op dat moment evt in de log te achterhalen zijn?

Ze kunnen alleen een reset op afstand initialiseren. En het modem uitlezen. Maar niet wijzigen.

Ná een reset is de log ook gewist.

Reputatie 2
Badge

Ze kunnen alleen een reset op afstand initialiseren. En het modem uitlezen. Maar niet wijzigen.

Ná een reset is de log ook gewist.

En nog iets: de URL van het ZTE modem is “Niet beveiligd”.  Is dit gedaan zodat KPN kan resetten? Kunnen kwaadwillenden (hackers) hier van buitenaf misbruik van maken? Https ervoor zetten lukt niet.

Klopt. Die is namelijk alleen lokaal te benaderen en niet van buitenaf. Kan en hoeft dus geen https te zijn. Moet zelfs http zijn.

Ik neem aan dat je http://mijnmodem.kpn bedoelt.

Reputatie 2
Badge

Klopt. Die is namelijk alleen lokaal te benaderen en niet van buitenaf. Kan en hoeft dus geen https te zijn. Moet zelfs http zijn.

Ik neem aan dat je http://mijnmodem.kpn bedoelt.

Inderdaad

Reputatie 2
Badge

aan Peter of KPN: ik zoek nog steeds naar een oorzaak en “oplossing”, en kom tot 2 scenario's:

-1) stel dat het een glitching SIP probleem is geweest, wat is hier dan aan te doen? Is het een incident? Wordt het verbeterd met een komende software update? Of is het v10 modem aan vervanging toe ?  

Je gaf wel een goede tip over doorschakelen naar mobiel, echter vind ik dat de vaste lijn gewoon 100% betrouwbaar moet zijn voor bereikbaarheid, net als de draaischijf van vroeger. 

-2) zou het technisch mogelijk zijn dat mijn (wifi?) netwerk gehackt is en een hacker de SIP instellingen heeft veranderd? Misschien ver gezocht. Maar het is wel heel toevallig dat het probleem zich voordoet nadat ik een andere melding gedaan had op het kpn forum. KPN kan hier weinig aan doen, behalve de v12 leveren die met wifi veiliger blijken te zijn. Ik weet niet hoe lang dat nog duurt.