Beantwoord

Vaste telefoon van mijn buren doet het niet meer

  • 4 November 2022
  • 17 reacties
  • 201 keer bekeken

Reputatie 1

mijn buren die allebei achter in de 70 zijn en niets met computers hebben vragen mij dit op te lossen voor hun daar zij zelf telefonisch niet het gewenste resultaat bereiken en dat is dat de vaste telefoon weer werkt. het geval is dat zij onlangs een ander KPN abonnement hebben afgesloten waarbij deze keer de telefoon in het pakket met internet en tv zit. voorheen hadden ze nog een apart (oud) abonnement voor de telefoon. ons appartementencomplex is onlangs aangesloten op glasvezelkabel en toen de monteur kwam dacht hij dan ook dat zij een glasvezelkabel abonnement hadden afgesloten maar dat was  niet het geval. de monteur heeft toen zelf een paar keer met KPN gebeld en gevraagd of er op afstand een meting kon worden gedaan mbt vaste telefoon aansluiting. de medewerker van KPN kwam er achter dat er dan iets moest worden omgezet en dat zou afgelopen woensdag op donderdagnacht zijn gebeurd. echter hebben mijn buren nog steeds geen vaste telefoon. ze horen een in gesprek toon en kunnen niet gebeld worden of ook niet uitbellen. Ik heb vanmiddag hun modum gereset maar daarna nog geen resultaat.. ook de telefoon aansluiting in de 2e poort geprobeerd maar ook dat werkt niet. deze mensen zijn al op leeftijd en worden er helemaal gestressed en zenuwachtig van en slapen slecht hierdoor. is er daarom iemand binnen KPN die dit kan oplossen voor hun? moet toch mogelijk zijn lijkt mij? graag ontvang ik z.s.m. een reactie. Bij voorbaat dank. groet, 

icon

Beste antwoord door Joroty 5 November 2022, 09:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hoi, goed dat je je buren hiermee helpt.

Ik begrijp dat ze zelfs nog een stokoud analoog (pstn) telefoon abonnement hadden. Mogelijk met een dsl/pstn splitter voor het internet (van kpn).
En nu dus zijn omgezet naar, waarschijnlijk Hussel “internet + telefoon”. (geen tv via kpn??)

Werkt de oude analoge aansluiting ook niet meer met de vaste telefoon?

Hier zal echter een kpn moderator aan te pas moeten komen. Hier is op de achtergrond techniek voor nodig en dat kunnen we als medeklanten niet bieden.

Handigst is vast om hun (!) gegevens vast in jouw forumprofiel te plaatsen. Zet het tel.nr. waar het om gaat in de regel Pers. opmerkingen. In datzelfde tekstvak ook de laatste 3 cijfers van hun IBAN waar de kpn factuur van betaald wordt; ik neem aan dat je hun volledige toestemming hebt.

Alle regels waar privé bij staat zijn niet openbaar te lezen. Alleen door het moderator-team en w.b. je eigen profiel door jouwzelf.

Het is een beetje druk. De wachtrij is ca. 3 dagen. Moderators kunnen beslissen vragen eerder dan dat op te pakken.

Geef even een berichtje hier in het topic als je het profiel hebt ingevuld, dan is dat i.i.g. bekend.

Reputatie 1

Dankje Peter voor bovenstaand antwoord en tip. Nu even wachten tot KPN zelf reageert. Hopelijk kunnen zij dit via een moderator oplossen dan. Groet, Joroty.

Reputatie 7
Badge +7

@Joroty is er bij jullie in de buurt een KPN winkel?? Als je daar binnen wandelt met alle gegevens van je buren is dat mogelijk de kortste weg om dit probleem op te lossen.

Fijn om te lezen dat er nog zoiets als burenhulp bestaat, Succes!

Reputatie 1

Goed idee inderdaad Berrie! Ja er is bij ons in het centrum een kpn winkel. Ik zal dit zowiezo doorgeven aan mijn buren. 

Reputatie 1

Zojuist mijn buurman gewezen op de kpn winkel maar daar is hij al geweest en konden ze niets voor hem doen. Dat moest een monteur doen volgens hen. De monteur is inmiddels geweest om de boel aan te sluiten maar kreeg de verbinding mbt vaste telefoon niet voor elkaar. Deze monteur heeft zelf met kpn gebeld hierover en is ook nog naar een kpn kast in de buurt gereden om te kijken of hij dat kon fixen maar niet gelukt. Hij zei dat er iets moest wprden omgezet bij kpn zelf omdat ze hun al hadden over gedaan op glasvezel terwijl ze dat niet willen en ook geen glasvezelabonnement hebben maar een gewone aansluiting. Fout ligt bij kpn en zij moeten dit recht zetten/oplossen maar dat is nog niet gebeurd en zo komen zij geen stap verder. Ze zijn helemaal gestrest hierdoor echt sneu. 

Reputatie 7
Badge +7

@Joroty , dan wordt het tijd dat een moderator dit oppakt. Zijn de belangrijkste gegevens zoals hun adres en telefoonnummer in het forum profiel zichtbaar?  

Cc @JanZ_ , @Maja_  (moderators) 

Belangrijk om te weten (voor je buren) is dat wanneer glasvezel beschikbaar is, op termijn de huidige koper aansluiting gaat vervallen. Glasvezel wordt de gangbare verbinding. De huidige situatie laat onverlet dat KPN een werkende verbinding behoort op te leveren.

Reputatie 1

Ja dat heb ik bij privé gegevens vermeld.

Reputatie 7
Badge +7

Ja dat heb ik bij privé gegevens vermeld.

Ik ga ervan uit dat een van de moderators dit snel oppakt.

Reputatie 1

Ze hebben dat inderdaad gehoord dat het alsnog straks overgaat op glasvezel. Zij willen dit echter niet maar het zal gebeuren, dat weet ik.. en eigenlijk wordt de glasvezelaansluiting je gewoon opgedrongen op deze manier. :(

Reputatie 7
Badge +7

Ze hebben dat inderdaad gehoord dat het alsnog straks overgaat op glasvezel. Zij willen dit echter niet maar het zal gebeuren, dat weet ik.. en eigenlijk wordt de glasvezelaansluiting je gewoon opgedrongen op deze manier. :(

Klopt @Joroty maar ja, nieuwe tijden. Als Rijkswaterstaat een weg opbreekt en 100 meter verderop een nieuwe aanlegt, zul je er toch over moeten, de oude weg is er nl. niet meer. 

Reputatie 1

Klopt haha.. maar ja.. oude bomen verplaats je nou eenmaal niet zomaar he. ;)

Reputatie 1

Goed nieuws.. de buren bellen mij zojuist met hun vaste telefoon en zijn helemaal blij en opgelucht. Hij doet het nu gelukkig. Blijkbaar heeft kpn het achter de schermen toch opgelost! Bedankt voor jullie reacties en tips en een fijn weekend! 

Reputatie 7
Badge +7

Goed nieuws.. de buren bellen mij zojuist met hun vaste telefoon en zijn helemaal blij en opgelucht. Hij doet het nu gelukkig. Blijkbaar heeft kpn het achter de schermen toch opgelost! Bedankt voor jullie reacties en tips en een fijn weekend! 

Da's inderdaad goed nieuws! Voorzien van glasvezel én weer digitaal contact met de buitenwereld, wat wil een modern mens nog meer! 😉  Ook een goed weekend gewenst en dank aan de KPN'ers achter de coulissen.    

Wauw. Dat is geweldig!

Heel fijn. Tja, de omzetting van pstn, wat ze kennelijk nog hadden, naar VoIP (via het modem op glasvezel) neemt vaak tot week de tijd. Je hebt een beetje pech als er een weekend tussen valt. Gedurende die tijd zit je zonder, want dat kan niet anders. Het kan pas in de VoIP centrale als het uit de PSTN centrale is gehaald.

KPN gaat er, niet ten onrechte, van uit dat er overigens ook mobiel aanwezig is. Dat zou ik je buren sowieso aanraden. De kans dat beide lijnen, VoIP en mobiel, er gelijktijdig uitliggen is eigenlijk uitgesloten. Ze kunnen dan áltijd bellen. 

Zelf heb ik (maar ik ben een rare) een Nokia 2310 met prepaid liggen die ik kan uitlenen in dit soort situaties. Één keer in de zoveel maanden bel ik er zelf even mee om deze geldig te houden.

Reputatie 7
Badge +7

Aannemelijk verhaal @PeterG en als (eenvoudige) techneut begrijp ik het wel. Maar dan is het toch vreemd dat de betreffende buren van @Joroty hier niet duidelijk over geïnformeerd zijn, noch door de monteur, noch in de KPN-winkel waar men geweest is. Storing in de communicatie zullen we maar zeggen. En ja inderdaad, het stikt tegenwoordig van de mobieltjes, je struikelt er bijna over. Maar dat geldt niet overal en ook niet voor iedereen. Dat simpele prepaid mobieltje achter de hand houden is, raar of niet, helemaal nog niet zo'n slecht idee, heb er ook nog wel een paar liggen 😉.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Joroty! Blij dat het is opgelost en dat je je zo inzet voor je buren. Ik zal je bedankje doorgeven naar de afdeling die het zo snel heeft opgelost! 😊

Maar dan is het toch vreemd dat de betreffende buren van @Joroty hier niet duidelijk over geïnformeerd zijn, noch door de monteur, noch in de KPN-winkel waar men geweest is.

Dat vind ik ook vreemd, @Berrie_Kaas . Dat had gezegd moeten worden. Maar mogelijk dat betreffende monteur het niet wist en de helpdesk ook niet. Er zijn landelijk nog maar zo'n 150.000 pstn aansluitingen. Slechts een deel daarvan gaat naar VoIP; uiteindelijk allemaal maar dat duurt nog wel even. Het is wel een uitzonderlijke procedure.
Als ze via DSL al VoIP hadden gehad hadden ze hooguit 1 tot 2 minuten zonder gezeten. De opstarttijd van NT en modem.

Kennissen van mij zijn omgezet van kpn PSTN naar Ziggo VoIP. Dat duurde nog veel langer. Zo'n 2 weken. Al die tijd werkte het nummer niet.