Vraag

Wie weet waar er nog een werkende telefooncel staat in Noord-Holland?

  • 27 February 2023
  • 17 reacties
  • 1412 keer bekeken

Wie weet waar er nog een werkende telefooncel staat in Noord-Holland?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Nergens @wakkaman 

Hoi @wakkaman . Interessante vraag.  Mag ik vragen waarom je hier nieuwsgierig naar bent? 

Als ik wiki mag geloven zijn er nog wel telefooncellen verwerkt in reclamezuilen. Maar of dat nog up-to-date is, weet ik niet. En al helemaal niet of ze nog functioneel zijn. Volgens mij werkten die laatste telefooncellen met een telefoonkaartje. En die zijn niet eens meer te krijgen :-)

  Misschien heeft iemand hier op het forum hier nog meer info over?

@PeterG ? @KeesYagi ? 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefooncel

 

Wat een  eer om genoemd te worden, maar waarom zou ik dat weten ?
Peter woont in die hoek, ik niet.
Maar misschien heb ik wel eens iets geroepen over een telefooncel, dat zou best kunnen.
Ooit had ik een semafoon ( rond ‘90 ) en dan keek ik op weg naar een klus al rond waar die dingen staan.

Maar op vliegvelden ed is er toch nog wel zoiets als een betaal telefoon of ? (Dat is niet wat de vraagsteller zoekt.)
Een aantal jaren terug stond er op Utrecht centraal een nagemaakte telefoon cel van hout met een werkende telefoon er in.

Nee. Er zijn geen werkende telefooncellen meer in Nederland. Medio 2016 zijn de laatste 5 (!) weggehaald door RBL Telecom (KPN expoiteerde ze al jaren niet meer zelf).

Tegenwoordig kan het ook niet meer. Het systeem met de electrische telpulsjes, wat de kosten bijhoudt (zou moeten houden), is buiten bedrijf bij de huidige (digitale) telefoonlijnen. De cellen werkten op PSTN.

NOS artikel 24 februari 2016

https://nos.nl/op3/artikel/2088743-dit-zijn-de-laatste-vijf-klassieke-telefooncellen-van-nederland

N.B. er zijn meer mobiele telefoons dan inwoners van Nederland.

De teller puls was al eerder weg (althans voor thuisgebruik) dan de telefooncellen, dus daar zullen ze toch niets op verzonnen hebben toen.

Reputatie 7
Badge +9

De kaarttelefoon in de cellen en zuilen stonden in verbinding met een speciale REMAS-centrale. Die is inmiddels opgeheven. Ik heb het over de eerste generatie kaarttelefoons die ook CardVox genoemd worden (die metalen dingen). De opvolgende generatie die ronder waren, en blauw zijn, zal ongetwijfeld ook zo hebben gewerkt, vermoed ik. 

De laatste keer dat ik nog een telefooncel in het wild vond, was een jaar of twee geleden bij station Ede centrum. Die had toen al een dode lijn. 

In Duitsland vind je nog wel heel wat werkende  telefooncellen en zuilen. Maar ook daar worden ze de komende jaren opgeheven.

Wat een  eer om genoemd te worden, maar waarom zou ik dat weten ?
Peter woont in die hoek, ik niet.
Maar misschien heb ik wel eens iets geroepen over een telefooncel, dat zou best kunnen.
Ooit had ik een semafoon ( rond ‘90 ) en dan keek ik op weg naar een klus al rond waar die dingen staan.

Maar op vliegvelden ed is er toch nog wel zoiets als een betaal telefoon of ? (Dat is niet wat de vraagsteller zoekt.)
Een aantal jaren terug stond er op Utrecht centraal een nagemaakte telefoon cel van hout met een werkende telefoon er in.

Haha. Maar jij weet toch over ALLES wat? @KeesYagi  ? ;-)

De kaarttelefoon in de cellen en zuilen stonden in verbinding met een speciale REMAS-centrale. Die is inmiddels opgeheven. Ik heb het over de eerste generatie kaarttelefoons die ook CardVox genoemd worden (die metalen dingen). De opvolgende generatie die ronder waren, en blauw zijn, zal ongetwijfeld ook zo hebben gewerkt, vermoed ik. 

De laatste keer dat ik nog een telefooncel in het wild vond, was een jaar of twee geleden bij station Ede centrum. Die had toen al een dode lijn. 

In Duitsland vind je nog wel heel wat werkende  telefooncellen en zuilen. Maar ook daar worden ze de komende jaren opgeheven.

Hing er nog wel een telefoonboek in?? ;)

Die waren zelfs in mijn jeugd (járen geleden) voor 70% leeggeplukt. 

Reputatie 7
Badge +10

In Engeland (en gemenebest landen) vind je nog wel vele rode (en anders gekleurde) telefooncellen.
In stand gehouden om het ontwerp en de typisch Britse cultuur die het uitstraalt.

Met alternatief gebruik om er bijv. “vrij” mee te kunnen bellen. Als kunstobject,
of o.a. in gebruik als opbergplaats van een defibrillator.

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_telephone_box

Wat een  eer om genoemd te worden, maar waarom zou ik dat weten ?

Haha. Maar jij weet toch over ALLES wat? @KeesYagi  ? ;-)

Nouh, er zijn afdelingen van dit forum waar ik nooit kom en waar ik ook niets van weet en dat wil ik ook graag zo houden :-)

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @wakkaman ,

Die kunnen in heel Noord-Holland staan : 

 

Nieuw in ons assortiment en tijdelijk exclusief bij ons verkrijgbaar: Een scherp geprijsde, akoestische telefooncel voor op kantoor!

Een belcel voor op kantoor met een modern uiterlijk, te koop in onze webshop voor slechts €2145,- excl. btw., of via het aanvragen van een offerte.

Telefooncel kantoor small zwart     Telefooncel kantoor small zwart

Bekijk het product hier

Een telefooncel op het kantoor zorgt voor rust en privacy. U kent het wel, die ene collega die continu aan het bellen is en als een mug bij je werkplek rondhangt. Wat je ook doet, hij is niet weg te krijgen. Vaak is dit omdat er op het kantoor geen plek aanwezig is om rustig te bellen zonder gestoord te worden. Een telefooncel op het kantoor, ook wel akoestische telefooncel genoemd, elimineert dit probleem. Bekijk hieronder onze opties en laat de rust terugkeren op de werkvloer.

 

bron : https://www.bas-kantoormeubelen.nl/akoestiek-op-kantoor/telefooncel-kantoor/

Ik denk toch dat @wakkaman iets anders bedoeld met “werkende telefooncel” @Noordzee 😁.

Reputatie 7
Badge +28

Ik denk toch dat @wakkaman iets anders bedoeld met “werkende telefooncel” @Noordzee 😁.

Hahaha, ik wist dat jij ging reageren…. 😉

Maar je doet nu een aanname…. 

Hoi,

Ik had de telefooncel in Egmond geprobeerd, maar deze deed inderdaad ook niks meer.

Dit is wel een van de latere, dus als je in de buurt woont kan je daar misschien kijken😄Is in de Voorstraat.Het is dus geen werkende, maar beter dan niks🙂

Er is er wel één weggehaald.

Ik bedank hierbij iedereen voor jullie reacties 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi,

Ik had de telefooncel in Egmond geprobeerd, maar deze deed inderdaad ook niks meer.

Staat die er dan nog? 😁

Misschien ga ik dit weekend nog eens kijken. 

Misschien ga ik dit weekend nog eens kijken. 

Zeker doen!

En als je toch in Egmond bent, de Bakker en Delicatesse winkel(de noten van hun) zijn een aanrader!😄