Beantwoord

Bereik van de wifi is ineens minder dan voorheen

  • 27 March 2023
  • 10 reacties
  • 247 keer bekeken

Geachte KPN,

 

Sinds vele jaren gebruik ik Wifi middels de Experia box v10 die een zeer goed bereik heeft tot ver achter in mijn bescheiden tuin van 30 meter alsmede een goed bereik tot ver boven mijn zolder en daar ben ik zeer tevreden over.

Echter bemerkt ik dat het signaal ineens veel zwakker is geworden ergo het bereik is nu zo slecht dat zijn zonnepanelen omvormer niet meer kan communiceren.

Middels die z.g. idiote tool van een "wonder dokter” aka “wifi manager” is de conclusie dat ik ineens extra wifi apparatuur t.w. van 109 euro aan zou moeten schaffen, te idioot voor woorden.

Dus KPN, graag op afstand de Experiabox weer herconfigureren naar het standaard sterke wifi signaal en mij geen verkoop praatjes aansmeren.

 

Groet,

Joop

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 29 March 2023, 09:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat kunt u vergeten. Dat kan niet. Waarschijnlijk is er een ander signaal bij u in de lucht gekomen wat het signaal van de Experiabox wegdrukt. Er zal niks anders op zitten dan versterkers plaatsen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat Nick gelijk heeft maar mogelijk helpt het ook om een ander kanaal te selecteren, voor beide banden. Er hoeft maar een buur te zijn met een nieuwe router die op hetzelfde kanaal actief is. Zendvermogen is niet aangepast of iets dergelijks dus KPN kan hier weinig aan doen. Het zendvermogen is bovendien aan wettelijke regels gebonden.

Overigens is het wel zo dat de hogere 5GHz kanalen met een groter vermogen uitzenden als de lage kanalen (36 tot ik dacht 68). Nadeel van de hogere kanalen is dat er wel interferentie met radar mogelijk is. Kwestie van uitproberen in de lokale situatie… Het blijft draadloos.

Reputatie 7
Badge +7

En kan het helpen om de bandbreedte terug te schroeven naar maximaal 40MHz zodat het zendvermogen niet over een grote range aan frequenties hoeft te worden verdeeld.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @JdeW, welkom op ons forum!
Ik zie dat Roy en Nick al wel met een paar goede tips komen. Had je hier al naar gekeken?

Vanuit KPN heb er niet zoveel aan bij te dragen, ik kan je de superwifipunten niet gratis aanbieden helaas.
Ik heb hier nog wel een handig topic over!

Mij valt het ook op dat het wifi bereik niet meer zo ver reikt als voorheen. 

Uitkomst middels wifi manager- koop een versterker - 

Voorheen nooit problemen gehad, moet KPN van zijn versterkers af?

Reputatie 7
Badge +7

Nee, ik denk niet dat KPN van de versterkers af wilt 🤣

De WiFi manager is een hulpmiddel die op basis van input en parameters een advies geeft. Ik gebruik dat zelf niet maar speel zelf een beetje met de variabelen.

Het kan zomaar zijn dat buren een nieuw modem hebben die op dezelfde frequentie actief is. Of dat je modem op de auto keuze staat en deze wat ongelukkig deed. De laagste kanalen gebruiken frequenties die met lager vermogen worden uitgezonden bijvoorbeeld.

Mijn advies is daarom om eerst een goed te analyseren of je zonder versterker kunt optimaliseren. Is het bereik dan niet afdoende dan kan een WiFi versterker uitkomst bieden. Ik heb zelf 1 versterker vanwege de draadloze aansluiting van tv+ 

Jaren zonder gedaan met overal bereik. Nu met versterker is mijn netwerk nog zichtbaar als ik al de straat uit ben.

 

Hallo Roy,

 

Verschillende kanalen geprobeerd en nu gekozen voor é é n waar de buren niet opzitten.

Echter het bereik is niet zoals het ooit is geweest.

Zit nu op wifi- analyzer geeft -64 dBm dan weer 68 dBm aan.

Wat voor een versterker heb jij genomen.

Op de site van Ben Woldring lees je dat een versterker niet helpt omdat die tegelijk luistert en zendt en de snelheid halveert.

Gr. Eb

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb zelf een Supwerwifi2 in combinatie met Box12. Ik heb superwifi (access point) eigenlijk alleen nodig vanwege tv+ maar ik merk toch dat de dekking ook veel beter is geworden. MusicCast werkt ook veel beter nu. Verwar snelheid overigens niet met bereik.

Je doelt er op dat WiFi half duplex is. Draadloos zal je altijd snelheid verliezen maar als ik je goed begrijp gaat het met name om het bereik. Mijn inziens zijn die dingen daar uitermate geschikt voor. Ik ben in ieder geval dik tevreden.

De modems van KPN lijken iets minder krachtig. Als ik in de WiFi analyzer kijk zie ik met name de Ziggo modems overal bovenuit komen. Toch zijn de zendvermogens aan wettelijke normen gebonden. Boven kanaal 100 (exact zou ik dat moeten opzoeken) is er een hoger zendvermogen maar meer kans op interferentie. Wat ook nog kan helpen is de bandbreedte juist wat terug te schroeven. Het zendvermogen hoeft dan over minder kanalen te worden verdeeld. Ook heb je dan minder kans op interferentie. Let ook op de ingestelde WiFi modus. Dit is afhankelijk van het modem. Box12 is een WiFi 6 (ax) maar ook de client is belangrijk.

Het is in ieder geval niet zo dat KPN ineens de vermogens drastisch heeft beperkt.

Als het om bereik gaat vind ik de superwifi2 een prima aanwinst. Ik haal door het hele huis en in de tuin daardoor mijn maximale snelheid van 100Mbps. De illusie dat je overal een 1Gbps draadloos gaat halen is niet realistisch. Volgens mij is het nog steeds zo dat superwifi aanschaf via de WiFi manager met forse korting is. Sluit bij voorkeur bedraad aan op de modem (want ook een draadloze backhaul) levert verlies op. Plaats superwifi strategisch. Nogmaals, verwar bereik niet met snelheid. Ik kies met mijn configuratie duidelijk voor stabiliteit en bereik met inlevering van wat snelheid maar bij mij is het abonnement toch de beperkende factor.

Roy bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik zal me eens verdiepen in superwifi 2.

Nogmaals dank 👍🏻

Reputatie 7
Badge +7

Roy bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik zal me eens verdiepen in superwifi 2.

Nogmaals dank 👍🏻

Nog een nabrander. Het is altijd zo geweest dat je slechts 1 maal een bestelling met korting kan doen via de WiFi manager. Als je twijfelt over aantal, dit even in het achterhoofd houden.