Vraag

De KPN Experiabox en wifi versterkers zenden 2 netwerken uit

  • 25 May 2023
  • 12 reacties
  • 151 keer bekeken

Hi,

Ik heb een situatie waar ik het antwoord niet op heb kunnen vinden. Wij zijn verhuisd. Met de verhuizing hebben wij onze Experia box meegenomen en opnieuw aangesloten op ons nieuwe adres. Via deze Experia box hebben wij internet en TV. Voor TV moesten wij gaan werken met de gestekkerde Draadloze Verbinding Set (DVS) die zijn geinstalleerd door een KPN monteur. Ook heeft deze toen een viertal Super WiFi versterkers geinstalleerd. Dit werkte allemaal goed. Met een netwerk dat ik voor de makkelijkheid even A noem.

Sinds een jaar hebben we een nieuwe Experia box gekregen (de witte v10). Deze heb ik omgewisseld met de oude Experia box. Het signaal werd hierna in huis minder terwijl ik de opstelling niet veranderd heb van de SuperWiFi punten oid. Ik heb dit verder onderzocht. Nu blijkt dat ik een tweetal netwerken in huis heb draaien; naast het oude netwerk A heeft deze experia box nu ook netwerk B gecreerd. Op sommige punten wordt door Super WiFi punten netwerk A uitgezonden en door andere netwerk B. Dit kun je handmatig in je device aanpassen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hoe los ik dit op en ga ik terug naar een netwerk waarbij mijn TV ontvangst ook blijft werken? Ik heb uiteraard de Experia box aan- en uitgezet, alle superWiFi punten reeds aan de Experiabox voor 20 minuten gehangen, maar dit is het resultaat. Ik wil het erg graag oplossen. Wie kan mij helpen?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u de SuperWiFi's ook daadwerkelijk gereset? 15 seconden met paperclip het kleine knopje achterop vast gehouden? 

Ik heb ze ge-reset tot de verschillende lampjes gingen branden; van groen naar paars en toen rood. Volgens mij ligt het daar niet aan. 

Hoi @JorisBRS .  Mijn advies is om dit topic aandachtig door te nemen:

 

Een V10 vormt geen ‘mesh’  met je Superwifi's.  Wat was de reden waarom je hebt gekregen? 

Hallo @JorisBRS gewoon de wifi op de V10 uit zetten, de wifi behoort ook niet aan te staan bij het gebruik van KPN wifipunten.

 

Reputatie 1
Badge +1

Wat bedoel je met “2 netwerken”? 

Bedoel je dat je 2 IP-reeksen hebt of dat je AP-s onder verschillende namen uitzenden.

In het laatste geval is het handiger op alle AP-s onder dezelfde naam te laten uitzenden.

Ik heb zelf wel verschillende namen voor de 2.4 en de 5.0 gHz omdat ik dat handig vind voor de apparaten die alleen maar 2.4 praten. De 5.0 apparaten vinden namelijk makkelijker mij 2 AP-s en wisselen dan ook makkelijker. Ik heb geen mesh

Reputatie 5
Badge +5

Wat bedoel je met “2 netwerken”? 

Bedoel je dat je 2 IP-reeksen hebt of dat je AP-s onder verschillende namen uitzenden.

In het laatste geval is het handiger op alle AP-s onder dezelfde naam te laten uitzenden.

Ik heb zelf wel verschillende namen voor de 2.4 en de 5.0 gHz omdat ik dat handig vind voor de apparaten die alleen maar 2.4 praten. De 5.0 apparaten vinden namelijk makkelijker mij 2 AP-s en wisselen dan ook makkelijker. Ik heb geen mesh

Daar kan je extra of guest Wifi voor aanmaken zodat mesh wifi intact blijft, ik zie veel voordelen in mesh Wifi voor vele apparaten in huis die ermee overweg kunnen Mesh regelt een hoop namelijk zodat je apparaten met het sterkste wifi signaal verbonden blijven met name mobiele apparaten profiteren hiervan bij  het lopen door het huis. 

Hoi @JorisBRS .  Mijn advies is om dit topic aandachtig door te nemen:

 

Een V10 vormt geen ‘mesh’  met je Superwifi's.  Wat was de reden waarom je hebt gekregen? 

Hi, ik heb deze gekregen omdat mijn oude modem het niet meer deed. Is vanuit KPN opgestuurd. Heb er geen diepe reden of voorkeur bij. Wat is je advies, dit met KPN te bespreken?

Hallo @JorisBRS gewoon de wifi op de V10 uit zetten, de wifi behoort ook niet aan te staan bij het gebruik van KPN wifipunten.

 

Hi JanD, dank voor de tip. Hoe zet ik de wifi uit van het modem of gaat dat van zelf?

Wat bedoel je met “2 netwerken”? 

Bedoel je dat je 2 IP-reeksen hebt of dat je AP-s onder verschillende namen uitzenden.

In het laatste geval is het handiger op alle AP-s onder dezelfde naam te laten uitzenden.

Ik heb zelf wel verschillende namen voor de 2.4 en de 5.0 gHz omdat ik dat handig vind voor de apparaten die alleen maar 2.4 praten. De 5.0 apparaten vinden namelijk makkelijker mij 2 AP-s en wisselen dan ook makkelijker. Ik heb geen mesh

Hi Mario, wanneer ik op mijn telefoon / laptop kijk zie ik twee netwerken (VGV…. en H...) die beide bij mij vandaan komen. Ik weet niet wat een AP is of wat deze afkorting betekend, kun je dat aangeven dan kan ik je vraag beantwoorden. Mocht ik iets moeten aanpassen, zou je dan kunnen aangeven hoe ik dat het beste doe?

Wat bedoel je met “2 netwerken”? 

Bedoel je dat je 2 IP-reeksen hebt of dat je AP-s onder verschillende namen uitzenden.

In het laatste geval is het handiger op alle AP-s onder dezelfde naam te laten uitzenden.

Ik heb zelf wel verschillende namen voor de 2.4 en de 5.0 gHz omdat ik dat handig vind voor de apparaten die alleen maar 2.4 praten. De 5.0 apparaten vinden namelijk makkelijker mij 2 AP-s en wisselen dan ook makkelijker. Ik heb geen mesh

Daar kan je extra of guest Wifi voor aanmaken zodat mesh wifi intact blijft, ik zie veel voordelen in mesh Wifi voor vele apparaten in huis die ermee overweg kunnen Mesh regelt een hoop namelijk zodat je apparaten met het sterkste wifi signaal verbonden blijven met name mobiele apparaten profiteren hiervan bij  het lopen door het huis. 

Het lijkt mij prima om met MESH te werken, zo lang het maar goed werkt. Ik heb geen voorkeur voor een techniek. Kun je aangeven hoe ik dit het beste doe?

Hallo @JorisBRS gewoon de wifi op de V10 uit zetten, de wifi behoort ook niet aan te staan bij het gebruik van KPN wifipunten.

 

Hi JanD, dank voor de tip. Hoe zet ik de wifi uit van het modem of gaat dat van zelf?

Hallo @JorisBRS het wifi-knopjeop het modem een aantal seconden ingedrukt houden tot het wifi-lampje uitgaat of inloggen in de modem en daar de wifi uitzetten.

AP staat voor Access Point oftewel (draadloos) toegangspunt, zoals bijvoorbeeld de KPN-wifipunten zijn AP's.

H… staat voor de wifi van het modem, die dus uit moet staan

en VGV…. zal staan voor de wifi van de wifipunten (AP's) staan, dan heb je dus 2 verschillende wifi-netwerken en als je dan de wifo op de modem uitschakelt zie je H…. niet meer, zoals het hoort.

Succes.

Reputatie 1
Badge +1

Wat bedoel je met “2 netwerken”? 

Bedoel je dat je 2 IP-reeksen hebt of dat je AP-s onder verschillende namen uitzenden.

In het laatste geval is het handiger op alle AP-s onder dezelfde naam te laten uitzenden.

Ik heb zelf wel verschillende namen voor de 2.4 en de 5.0 gHz omdat ik dat handig vind voor de apparaten die alleen maar 2.4 praten. De 5.0 apparaten vinden namelijk makkelijker mij 2 AP-s en wisselen dan ook makkelijker. Ik heb geen mesh

Hi Mario, wanneer ik op mijn telefoon / laptop kijk zie ik twee netwerken (VGV…. en H...) die beide bij mij vandaan komen. Ik weet niet wat een AP is of wat deze afkorting betekend, kun je dat aangeven dan kan ik je vraag beantwoorden. Mocht ik iets moeten aanpassen, zou je dan kunnen aangeven hoe ik dat het beste doe?

AP = Access Point, dat is jin jouw geval de Experia V10 en ook de KPN wifi punten en wifi versterkers.

Elk AP kan met een of meer namen uitzenden. Dat kun je gewoon instellen en het is alleen handig als je ze allemaal met dezelfde naam laat uitzenden (behalve bijvoorbeeld je “gast-wifi”) Ga daarvoor naar die apparaten en pas in de instellingen de namen aan.

Als je aangemeld bent, dan krijg je een IP-adres bijvoorbeeld 192.168.2.33 (met subnet mask 255.255.255.0) Dan zit je op een netwerk waarin je alle apparaten kunt bereiken die beginnen met 192.168.2  .Dus ook kunt praten met je “gateway” (ook al die Experia) want die heeft een adres 192.168.2.254


Je gastnetwerk zal een andere naam en reeks hebben, bijvoorbeeld 172.30.xxx.xxx en daarmee heb je een “ander” netwerk. (met subnet mask 255.255.0.0) Namelijk een netwerk waarmee je technisch gezien niet meer bij je eigen thuisnetwerk kunt komen maar wel kunt internetten (meestal) omdaat je gateway (alweer die Experia) zich ook laat vinden door het adres 172.30.255.254

subnet mask: die 255 zorgt ervoor dat je alleen binnen “172.30” kunt zoeken. of binnen “192.168.2” kunt zoeken