Beantwoord

Experia Wifi punt blijft ingesteld staan qua snelheid op 100mbps

  • 27 January 2022
  • 8 reacties
  • 157 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb een Box 12 en heb hierop 2 Experia Wifi’s aangesloten. Contractueel heb ik 1000mbps up/down (glasvezel). Nu heb ik een probleem met een van de Experia Wifi boxen. Deze laat namelijk, wanneer ingelogd op de Experia Wifi, zien dat hij op 100mbps staat ingesteld, terwijl de andere op 1Gbps staat. Vreemde hier nog is dat de 100mbps punt als “primary” staat ingesteld, terwijl deze als tweede was aangesloten. Beide Experia Wifi’s zijn bedraag aangesloten via een CAT6 kabel en aansluitpunten.

Ik heb ze al proberen te resetten, zonder succes.
Er zijn geen opties wanneer je op de Experia Wifi inlogt om de snelheid/modus te kiezen.

Geteste snelheid in buurt van modem: 600-700mbps
Geteste snelheid in buurt van Experia Wifi (1Gbps): 300mbps
Geteste snelheid in buurt van Experia Wifi (100mbps): 95mbps

Wat kan ik doen om die andere Experia Wifi ook op 1Gbps te krijgen?

icon

Beste antwoord door AVRT 29 January 2022, 19:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Update #1:
Nu heb ik de 1Gbps kunnen instellen als primary door deze via de KPN Thuis app opnieuw in te stellen. De 100Mbps is nu geen primary meer, maar laat alsnog zien, via het ingelogde scherm op de Experia Wifi, dat hij maar 100Mbps is.

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u ze eens omruilen.

Reputatie 7

Heb je de netwerkkabel al gecontroleerd immers als één van de data-aders geen contact maakt dan valt de lijnsnelheid terug van 1Gbps naar 100Mbps.

Reputatie 7
Badge +12

Ik weet vrij zeker dat de netwerkkabel hier de veroorzaker is. Ruil die twee eens van plek en je zult zien dat nu die andere op 100mb staat.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @AVRT

Is het gelukt om naar de tips van jouw mede-forum gebruikers te kijken? 

Ik weet vrij zeker dat de netwerkkabel hier de veroorzaker is. Ruil die twee eens van plek en je zult zien dat nu die andere op 100mb staat.

Kunt u ze eens omruilen.

Heb je de netwerkkabel al gecontroleerd immers als één van de data-aders geen contact maakt dan valt de lijnsnelheid terug van 1Gbps naar 100Mbps.

 

 

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt voor jullie antwoorden @Nick83 @wjb @Ik_Hussel @Hanna_
 

Het probleem lag niet zozeer aan de kabel, maar aan de CAT6 inbouwdoos. Sinds ik een andere aangeschaft en aangesloten heb, haal ik de gewenste WiFi snelheden via beide punten! De reden waarom die ene Experia wel 1Gbps haalde, was omdat deze direct via de kabel was aangesloten, zonder tussenkomst van zo’n inbouwdoos.

Reputatie 7

Bedankt voor jullie antwoorden @Nick83 @wjb @Ik_Hussel @Hanna_
 

Het probleem lag niet zozeer aan de kabel, maar aan de CAT6 inbouwdoos. Sinds ik een andere aangeschaft en aangesloten heb, haal ik de gewenste WiFi snelheden via beide punten! De reden waarom die ene Experia wel 1Gbps haalde, was omdat deze direct via de kabel was aangesloten, zonder tussenkomst van zo’n inbouwdoos.

Heb je een kabeltester (klik)?

Daarmee kan je heel veel foutjes achterhalen.

Tip: Test een kabel ook zonder aan het andere eind het tweede deel van de kabeltester aan te sluiten. Als je nu nog ledjes op zit lichten dan heb je een sluiting tussen twee aders en de kans is groot dat zo'n fout in een wandcontactdoos zit en dan veelal omdat een ader contact maakt met de aarde/shield.

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt voor jullie antwoorden @Nick83 @wjb @Ik_Hussel @Hanna_
 

Het probleem lag niet zozeer aan de kabel, maar aan de CAT6 inbouwdoos. Sinds ik een andere aangeschaft en aangesloten heb, haal ik de gewenste WiFi snelheden via beide punten! De reden waarom die ene Experia wel 1Gbps haalde, was omdat deze direct via de kabel was aangesloten, zonder tussenkomst van zo’n inbouwdoos.

Heb je een kabeltester (klik)?

Daarmee kan je heel veel foutjes achterhalen.

Tip: Test een kabel ook zonder aan het andere eind het tweede deel van de kabeltester aan te sluiten. Als je nu nog ledjes op zit luchten dat heb je een sluiting tussen twee aders en de kans is groot dat zo'n fout in een wandcontactdoos zit en dan veelal omdat een ader contact maakt met de aarde/shield.

 

Goede tips! Ik zal het zeker meenemen voor de volgende keer. Ik heb nog twee CAT6 inbouwdozen aan te sluiten in de loop van de volgende twee/drie weken.