Beantwoord

Slecht ontvangst superwifipunt

  • 9 December 2021
  • 18 reacties
  • 220 keer bekeken

Wifipunt via een cat5 E kabel vanaf modem aangesloten maar orange led gaat branden en geen groene.

Geschatte lengte 20 meter Cat5 kabel.

KPN medewerker zegt dat er in Cat6 E kabel getrokken moet worden.

Kan dat op dit forum bevestigd worden?

Kees.

icon

Beste antwoord door Tollo 14 December 2021, 15:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Complete Onzin.

Cat 5e is snel genoeg hier kan je op 100 meter nog makkelijk gigabit op halen.

https://www.blackbox.co.uk/gb-gb/page/43869/Resources/Technical-Resources/Black-Box-Explains/Copper-Cable/Category-5e-And-6

 

Wat wel kan is dat je een copper clad aluminium kabel hebt. (geen koperen kern, maar aluminium met een koperlaagje maar 20 meter is daarbij nog niet kritiek. Ook komt dat net zo hard voor bij cat 6A kabels 

Dus

Als je kabel gewoon een goede kwaliteit is maakt het voor thuis gebruik zolang je niet over de gigabit gaat geen zak uit of dit cat 5e of cat 6 a is.

Dus hoef geen Cat 6 kabel te trekken.

Als je 10 keer naar KPN belt krijg je 10 verschillende antwoorden en oplossingen voor een orange gekleurd led op je superwifipunt.

Uitleg is: direct op de modem aangesloten superwifi met bijgeleverde kabeltje brand keurig groen.

Andere superwifipunt via cat5 bekabeling tussen modem en 20 meter verder gelegen superwifipunt maar die blijft oranje branden.

Resetten helpt niet, kom niet verder dan oranje en op de laptop niet verder dan 9 MB als snelheid.

Wat verder???????

Tollo.

Badge +19

Gebruik je een kant en klare kabel of heb je de connectors er zelf aangezet?

Zelf aangezet.

TV doet het er prima op.

Tollo

Reputatie 7
Badge +10

Superwifi heeft minimaal cat5e nodig. Ga je cat5 gebruiken, of zijn de draadjes verkeerd aangesloten waardoor de benodigde snelheid er niet doorheen komt, krijg je een oranje lampje.

 

Zelf aangezet.

TV doet het er prima op.

Tollo

 

Itv heeft minder snelheid nodig, dus klopt wel dat die prima werkt.

Badge +19

Dat zegt nog niks hoor. Ik weet bijna zeker dat er minimaal één ader niet goed is. Heb je een kant en klare kabel in huis om te testen?

Reputatie 4
Badge +2

Als je een laptop direct op de kabel zet wat meer je dan met een speedtest

Laptop direct aan einde 20 mtr kabel geplugd.

Speed gemiddeld tussen up en download zo'n 80 MB per sec.

Zonder kabel dus op zwakke wifi gemiddeld zo'n 7 MB.

Tollo

Reputatie 7
Badge +10

Speed gemiddeld tussen up en download zo'n 80 MB per sec.

 

 

En hoe snel is je verbinding zelf?

Speedtest direct via de router zo'n 45 MB.

Waarom ik op de 20 mtr afstand een snelheid van 80 MB op de kabel meet begrijp ik niet.

Als verdere info kan ik vertellen dat KPN een “Gast” gebruiker heeft aangemaakt in de router met een apart inlog naam en passwoord.

Heeft het daarmee iets te maken?

Reputatie 7
Badge +10

Je meet bekabeld neem ik aan. Dan heb je met een gastennetwerk niks te maken.

Je kan geen 80mb meten, tewijl het binnenkomende signaal maar 45 is.

Gebruik je deze speedtest?

 

Alles ontkoppelen, 1 goede kabel erin doen en daarop meten.

De Superwifi aan die goede kabel zal waarschijnlijk groen worden.  Heb je geen kabeltester?

Geen kabeltester aanwezig.

Zal de bekabeling eerst eens grondig nalopen.

Goede kabel erheen is niet te doen, oppervlakte woning is te groot.

Om dat te bewerkstelligen zou ik een kabel van zo'n 30 meter buitenom moeten trekken en die heb ik niet.

Morgen weer een dag, voor zover bedankt.

Met vr. groet, Tollo.

Om dat te bewerkstelligen zou ik een kabel van zo'n 30 meter buitenom moeten trekken en die heb ik niet.

Kan je kopen. 100 meter kabel op rol kost geen vermogen.

Reputatie 4
Badge +2

Cat. 5e met een CCA kern kost geen vermogen inderdaad, maar daarvan moet je weg blijven.

Goede UTP kost serieus geld, Massief koper wil je zeker weten hebben

CCA is alleen geschikt voor een patch kabeltje. daarna wordt de interne weerstand te groot om nog een stabiele snelheid te kunnen behalen

Kies bij voorkeur een kabel met een massief koperen kern.
En hoewel je goedkopere aanbiedingen ziet  blijkt dat wat de fabrikant aan geeft niet altijd waar te zijn

In de praktijk is  100% koper of niet leverbaar of gelogen onder de ~60 euro per 100 meter.

Hier geldt ook beter een 100% massieve Cat.5e als Cat.6a met CCA kernen

Reputatie 4
Badge +3

de reden dat jouw ledje geel brandt is omdat de kabel niet in orde is. of het stekkertje en of rj45 aansluiting. het betekent ook dat jouw superwifi geen snelheid boven de 100 mb/s zal halen. 

als je dat niet erg vindt dan is een geel lampje ook niet erg. 

 

je kan dit testen door een korte kabel de superwifi direct aan de modem aan te sluiten. 

dan wordt het wel groen. 

 

cat 6 en alle andere versies daarboven heb je niet nodig. cat5e is voldoende. 

of het nou een koperen kern of zachte draadjes zijn maakt geen moer uit. zolang het stekkertje of aansluiting maar goed gemaakt is.  maak eens een foto van het stekkertje de kleuren adertjes. 

 

als je een switch gebruikt die tot 100 mb/s gaat zoals die gekke sitcom switches.  dan blijft je lampje ook geel. 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

@Darkie117 het gaat niet specifiek om volkoper of draadjes, het gaat om draad waar alleen een opgedampt koperlaagje op zit. (CCA)

Dit is een aluminium kern met een koperlaagje. en die komt in beide vormen voor.

Die wil je niet hebben. daar kan je stekkers goed aan maken, maar met een metertje of 10-15 is je snelheid weg.

en als we het over volkoper of zachte koperen draadjes hebben,. ook dan heb je ongelijk

in de muren moet volkoper, de stukjes tussen muur en pc en muur-switch is zacht. ook zachte draadjes geven meer verliezen.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Als u geen Experiabox v10a heeft, maar een ander model modem van KPN, dan zitten er lampjes bij de poort waar u het stekkertje ingestoken heeft.

Bij een utp kabel naar een tv ontvanger is het normaal dat er maar 1 brand. Maar bij een versterker horen er 2 te branden. Doen ze dat?

Kabel doormeet apparaat gekocht en nieuwe RJ45 stekkertjes aan de kabel gemonteerd.

Doormeting niet goed, sloeg 2 kernen over.

Nieuwe Cat5e kabel getrokken (27 meter om precies te zijn).

Nu een perfecte wifi.

Allemaal bedankt voor jullie meedenken in deze.

Tollo.