Vraag

Sneller, maar instabielere, Wifi na nieuwe SuperWifi's te hebben gekocht

  • 26 July 2023
  • 9 reacties
  • 78 keer bekeken

Goededag, wellicht heeft iemand dezelfde ervaringen met onderstaand probleem dat ik sindskort ervaar na installatie van twee nieuwe SuperWifi punten, en hopelijk een bijbehorende oplossing. 

Om beter / sneller Wifi te krijgen via de 1 Gbit glasvezel KPN aansluiting, heb ik sinds een paar weken een oudere, losse WiFi Router (waar ik het (wifi) thuisnetwerk in had geconfigureerd, de KPN Experia Box V10a wifi stond uitgeschakeld) vervangen door 2 nieuwe bekabelde SuperWifi punten, direct aangesloten op de KPN Experia Box V10a. 

Snelheid en bereik van WiFi is hiermee enorm verbeterd. Maar is er een nieuw probleem bijgekomen: de verbinding hapert af en toe of valt kort weg. Dit speelt vooral bij:  

  • streaming diensten (NPO app / KPN app) haperen - tijdelijke vertraging in de snelheid. 
  • laden van content binnen webpagina's stokt
  • meerdere malen in Teams calls eruit gegooid, er lijkt dan even geen “internet” te zijn. Na 10 seconden ben ik weer verbonden. 

Ik heb alle SuperWifi punten en Experia Box meerdere malen gereset en teruggezet naar fabrieksinstellingen, Meerdere malen de Wifi Manager doorlopen, maar daar komt uit dat alles perfect werkt. 

Iemand vergelijkbare ervaringen / mogelijke oplossing? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u nu ook nog steeds WiFi op de Experiabox uit staan?

@Nick83 Ja, deze staat nog altijd uit.

Reputatie 7
Badge +13

Dat is vreemd Michael. Er zit verder in de keten van jouw apparatuur geen extra router of iets dergelijks? Ik zou je ook willen aan raden om het glasvezelmodem in de meterkast zelf eens te herstarten.

Ik heb iets soortgelijks. Mijn KPN Box12 staat beneden, twee superwifi 2 punten boven waar bij een een desktop-pc bekabeld is aangesloten. In principe een prima ontvangst en lage ping. Totdat ik films ga streamen, MS Teams calls voer of online games speel. Dan schiet het internet bij dit bewuste wifipunt er uit en start opnieuw op.

Hallo @Basakis zijn de wifi punten draadloos aan het modem aangesloten of bekabeld?

 

De wifipunten zijn draadloos aan het modem aangesloten. Aan één van de wifipunten is mijn desktop-pc aangesloten. Zodra ik daarmee ga gamen of ik kijk naar films online start het wifipunt opnieuw op.

Hallo @Basakis ik zou het dan als volgt oplossen:

leg 1 netwerkkabel naar boven om op 1 wifipunt aan te sluiten.

Daar de wifipunten 2 LAN-aansluitingen hebben, lus je wifipunt 1 door met een LAN-kabel naar wifipunt 2, dan blijf je 1 LAN-poort open houden voor je bekabelde PC en is draadloos werken sneller en stabieler.

 

Interessant, ik zat al te denken om een lange kabel naar mijn kantoor te gaan trekken via de zolder maar dit is een snellere optie. Overigens is mijn verbinding op dit moment stabiel. Ik heb de beide wifipunten gereset en aan de modem gehangen en vervolgens weer opgesteld op hun oude plekken. Bij het modem zag ik echter dat er veel verkeer over de kabel naar de tv-ontvanger ging terwijl deze uit staat. Ik heb deze ontkoppeld en vraag mij af of dit apparaat voor storing zou kunnen hebben gezorgd. Je gaat werkelijk aan alles denken...

Hallo @Basakis de tv-ontvanger staat nooit echt uit, of je moet fysiek de stroom er afhalen. In de stand-by stand zal er altijd internetverkeer zijn, al of niet door de provider gegenereerd i.v.m. controle, updates, veiligheid e.d.