Beantwoord

Superwifi 1 versus 2. Welke is beter?

  • 8 April 2023
  • 21 reacties
  • 2725 keer bekeken

Is de zwarte superwifi 2 beter als de witte 1 icm mijn experiabox 12? Mijn box 12 staat in de huiskamer en superwifi 1 op de overloop, brand oranje. Maakt niks uit of ik er ergens nog een wifi 1 tussen plaats. Al 100x de wifimanager gedaan. Op zich in de slaapkamers alsnog voldoende snelheid maar toch, zou beter moeten kunnen. Hieronder gemeten in slaapkamer.

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 8 April 2023, 09:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Hallo @Jozjo ,

Zowel Superwifi 1 als 2 zijn prima.Overgaan naar Superwifi 2 zal niet helpen.

Een oranje lampje betekend dat hij geen goed signaal heeft, heb je de optie het betreffende superwifi punt te verplaatsen of -nog liever- met een kabel aan te sluiten?

Reputatie 7
Badge +24

Zoals Martijn zegt: bekabeld aansluiten dat ding. Dat is de enige oplossing. 

Reputatie 7
Badge +7

Eens met @martijn197108. Verschil is dat superwifi2 een WiFi 6 device is, net als box12. Maar box12 werkt prima samen met box12. WiFi 5 is voor nu ook goed en het beïnvloed bij dit soort snelheden niet in negatieve zin.

De grote vraag is: wat is beter volgens jou? Wat is de afgenomen snelheid (abo) bij KPN?

En de superwifi2 heeft 2 LAN-aansluitingen i.p.v. 1 bij de superwifi 1, dat kan ook handig zijn, een miniswitch met 2 poorten @Jozjo 

 

Dank voor de reacties. Bedraad aansluiten op de experiabox is geen optie omdat hij op de overloop staat en de box in de woonkamer die ik daar wil houden. Het zou nog wel kunnen als ik de box in de meterkast zet maar dan verlies ik weer signaal in mijn achtertuin haha. Voor nu laat ik het maar, hij heeft het voorheen wel beter gedaan. Ik heb overigens 200/200.

Badge +19

Probeer het wifipunt in een kamer te plaatsen precies boven het modem.  Wellicht dat het helpt mits er niet teveel isolatie is.

Hallo @Jozjo zelf heb ik een set D-Link mesh router/versterkers.

Zij geven als tip voor een optimale ontvangst:

binnen een straal van 5 meter van de modem/router plaatsen en met het ‘gezicht’ naar elkaar plaatsen, zodat ze elkaar kunnen 'zien’.

Dus als je modem naar het westen gericht staat, richt je de versterker naar het oosten voor een optimale ontvangst.

Vergelijk het met straalverbindingen van KPN.

 

Reputatie 7
Badge +11

Een oranje lampje betekend dat hij geen goed signaal heeft, 

Hier moet ik je toch corrigeren, een oranje LED betekent dat ie is teruggeschakeld naar 2.4Ghz voor de back-haul verbinding bij draadloze wifipunten, of dat de link-speed slechts 100Mbps is bij bekabeld aangesloten wifipunten.

Voor sommige use-cases is dit echt helemaal prima, ik heb ze eens gehad die alleen nog wilde kunnen appen op de slaapkamer en dan volstaat een 2.4Ghz-verbinding echt wel. Is het ideaal? Nee. Werkt het voor het doel van de klant? Ja.

Hallo @Jozjo zelf heb ik een set D-Link mesh router/versterkers.

Zij geven als tip voor een optimale ontvangst:

binnen een straal van 5 meter van de modem/router plaatsen en met het ‘gezicht’ naar elkaar plaatsen, zodat ze elkaar kunnen 'zien’.

Dus als je modem naar het westen gericht staat, richt je de versterker naar het oosten voor een optimale ontvangst.

Vergelijk het met straalverbindingen van KPN.

 

Maakt niet heel veel uit, soms kan een beetje draaien inderdaad helpen maar over het algemeen maakt het weinig uit, alle antennes in de apparaten zijn voor zover ik weet omnidirectioneel maar helaas publiceert KPN geen wifi charts (ook niet intern..). Afstand en tussenliggende materialen zijn vaak de grootste boosdoeners.

Superwifi nog maar eens verplaatst naar mijn slaapkamer en verhip, nu wel groen licht op de 5g. Straks even kijken hoe de ontvangst op de andere slaapkamers is nu.

 

Hoi @Jozjo ,

Dat die upload zoveel hoger is dan de download is wel vreemd, als je een laptop met een kabel op de betreffende Superwifi aansluit, wat is dan het resultaat?

 

Hoi @Jozjo ,

Dat die upload zoveel hoger is dan de download is wel vreemd, als je een laptop met een kabel op de betreffende Superwifi aansluit, wat is dan het resultaat?

 

Hallo @martijn197108 dat is niets bijzonders, bij een 100Mbit/s verbinding glas haal je ongeveer 120 down en soms een veel hogere upload. Bij mij niet anders.

 

 

Hallo @martijn197108 dat is niets bijzonders, bij een 100Mbit/s verbinding glas haal je ongeveer 120 down en soms een veel hogere upload. Bij mij niet anders.

Oh ok @JanD .
Vreemd😉

Hallo @martijn197108 dat is niets bijzonders, bij een 100Mbit/s verbinding glas haal je ongeveer 120 down en soms een veel hogere upload. Bij mij niet anders.

Oh ok @JanD .
Vreemd😉

Hallo @martijn197108 theoretisch heb je recht op je abo-snelheid, 50/50 is in de regel 70/70, 100/100 is in de regel 120/120, 200/200 is in de regel 240/240, door KPN zo afgeregeld.

Hoi @JanD ,

Daar ben ik wel van op de hoogte, maar het 100 abonnement hoort , zoals je nu zegt 120/120 te halen.Of toch 200 upload in de praktijk?

@NHendriks heb jij daar misschien een idee van?

Die 200 upload lijkt me erg hoog, misschien heeft @Jozjo toch een 200 abonnement?

Hallo @martijn197108 de download is redelijk consequent, de upload kan heel erg verschillen, ik heb ook wel eens zulke waarden gehad bij de upload.

@Jozjo heeft gewoon een 100/100Mbit/s-abo anders kwam zijn speedtest bij 200 ook bij de download ruim boven de 200 uit, en is nu ook gewoon de snelheid die bij 100 hoort.

Niks om je druk over te maken dus, alles wat je meer hebt dan je abo-snelheid is gratis meegenomen, toch?

 

Hallo @martijn197108 de download is redelijk consequent, de upload kan heel erg verschillen, ik heb ook wel eens zulke waarden gehad bij de upload.

@Jozjo heeft gewoon een 100/100Mbit/s-abo anders kwam zijn speedtest bij 200 ook bij de download ruim boven de 200 uit, en is nu ook gewoon de snelheid die bij 100 hoort.

Niks om je druk over te maken dus, alles wat je meer hebt dan je abo-snelheid is gratis meegenomen, toch?

 

Ik heb een 200/200 abo!

De meting is op mijn slaapkamer met mijn telefoon waar een draadloze superwifi staat.

Reputatie 6
Badge +6

In de regel is dit wat kpn hanteerd qua voorwaarden:

Meer info kan eventueel hier lezen.
https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet/#info

Kies je internetsnelheid 

Welke internetsnelheid heb ik nodig? Je kunt het altijd maandelijks aanpassen, omhoog én omlaag.

Meer informatie 


Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid

 

Hoi @Jozjo ,

Zou je in dat geval alsnog een laptop/PC met een kabel op dat Superwifi punt kunnen aansluiten?

Wat is dan de uitslag?

Reputatie 7
Badge +11

In de regel is dit wat kpn hanteerd qua voorwaarden:

Meer info kan eventueel hier lezen.
https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet/#info

Kies je internetsnelheid 

Welke internetsnelheid heb ik nodig? Je kunt het altijd maandelijks aanpassen, omhoog én omlaag.

Meer informatie 


Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid

 

De context is echter wel anders, dit gaat bijvoorbeeld nooit over draadloze verbindingen maar bekabeld op het modem met alle andere apparatuur losgekoppeld. Op wifisnelheden zit geen enkele garantie of aansprakelijkheid aangezien dit per huishouden compleet anders is en volledig afhankelijk is van een combinatie van alle externe factoren. Ook moet het apparaat deze snelheid wel aan kunnen. Met een gigabit-verbinding klagen dat je maar 100Mbps haalt terwijl dat de maximale snelheid is van het apparaat dan gaat een klacht niet op. Als een monteur de snelheid kan aantonen op de meetapparatuur die deze heeft dan volstaat dit.

Reputatie 6
Badge +6

@NHendriks 

Daar kan ik wel enigszins mee eens zijn ja..

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Steve Mnt, welkom op ons forum! Ik zie dat het gesprek al lekker loopt en de community je ook al goed aan het helpen is! Kom je er uit zo?
We hebben hier ook een paar handige topics over!
 

Â