Vraag

SuperWifi 2 heeft afwijkende DTIM interval op 5 GHz

  • 3 August 2023
  • 5 reacties
  • 104 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +2

De SuperWifi 2 heeft een DTIM interval van 3 op 5 GHz, wat voor verbindingsproblemen kan zorgen bij verschillende apparaten, vooral smarthome en IoT:

Dit is alleen op 5 GHz bij de SuperWifi 2, op 2.4 GHz is deze netjes 1, net zoals bij beide netwerken op de KPN Box 12. Mogelijk is hier het “advies” gevolgd van “Apple/Ubiquiti recommends a setting of 3 or higher.” Wat ongegrond is, geen bron heeft en ronduit niet klopt in de praktijk. Een hogere DTIM waarde zou voor betere batterijduur zorgen bij veel apparaten, maar, in tegendeel, zorgt er voor dat het apparaat juist vaker wakker wordt en meer batterij gebruikt (zie slide 75 van Cisco: https://www.ciscolive.com/c/dam/r/ciscolive/emea/docs/2019/pdf/BRKEWN-2003.pdf). Veel smarthome apparaten kunnen ook niet omgaan met een afwijkende DTIM van 1. Sonos apparaten werken er minder goed mee bijvoorbeeld.

Een DTIM van 1 is standaard en door praktisch elk apparaat ondersteund. Zouden jullie dit kunnen aanpassen in de SuperWifi 2? Ik weet zeker dat gebruikers hierna minder verbindingsproblemen zullen ervaren.

KPN Box 12 Firmware SuperWifi 2 (WE620242) Firmware

SGEJ1000060E

3.00.31

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Deze software is eindstation software voor KPN op deze apparaten in de huidige oude hoedanigheid. Ook de superwifis zijn aangekondigd om allemaal naar nieuwe software over te gaan. We zullen eens zien hoe hier met deze waarde wordt omgegaan.

 

Reputatie 2
Badge +2

@BruisTablet Ik zou graag deze nieuwe software willen uitproberen. Enige manier om de installatie te forceren?

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb de nieuwe software inmiddels en nu hebben alle netwerken uitgezonden door de KPN Box 12 en SuperWifi 2 een DTIM van 3...

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb de nieuwe software inmiddels en nu hebben alle netwerken uitgezonden door de KPN Box 12 en SuperWifi 2 een DTIM van 3...

Is het voor beide interfaces 2.4 en 5ghz dezelfde DTIM waarde? Het gros van de smarthome apparaatjes zijn lekker bezig op 2.4Ghz

Reputatie 2
Badge +2

@BruisTablet Ja, 2.4 en 5 GHz. Beide hebben een DTIM van 3 nu op beide apparaten.