Vraag

Superwifi1 koppelt na stroomuitval op 2.4 Ghz

  • 19 February 2023
  • 25 reacties
  • 180 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Een enkele keer valt bij mij thuis de stroom weg op 1 fase (3a4 keer per jaar). Dan valt ook mijn kpn router en otn uit. Ik weet niet voor 100% of mijn super wifi punt in mijn slaapkamer dan ook zonder stroom staat. Maar nadat de otn en router weer in de lucht zijn. Koppelt mijn super wifi 1 punt draadloos met 2,4ghz en is deze niet stabiel. Ik heb aan dit wifi punt bekabelt mijn tv decoder aangesloten. En wanneer het super wifi punt met 2,4 ghz gekoppelt zit aan de router. Dan valt er niet goed tv te kijken veel haperingen.

Gelukkig kan ik het probleem zelf simpel oplossen door het super wifi punt een keer uit en aan de zetten. Dan koppelt deze zich weer goed met 5ghz aan de router, zodat tv kijken weer mogelijk is.

Mijn vraag is zou het super wifi niet zelf om de zoveel tijd moeten controleren of 5ghz beschikbaar is en daarop op koppelen ipv op de 2,4ghz te blijven.

Heb zojuist nog wel de otn en router op een ander stopcontact in aangesloten welke op een andere groep zit. Weet alleen niet of deze ook op een andere fase zit. Dit ga ik binnen kort nog wel even uitzoeken door de fase zelf even uit te zetten. Nu staat er teveel aan om het tedoen.

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Hallo @eduard-w wat is een ‘otn’ ?

 

Reputatie 4
Badge +1

Kan zijn dat ik de verkeerde naam gebruik. Met otn bedoelde ik het kastje waar de glasvezel op aangesloten zit.  Waarschijn is het niet OTN maar ONT of FTU :). 

 

Reputatie 7
Badge +13

Om eerlijk te zijn weet ik niet of er een periodieke check op staat Eduard. In mijn ervaring pakt mijn punt dit wel weer automatisch op. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn! 

Reputatie 4
Badge +1

Hoi Remco, ik had het idee dat hij niet terug schakelede maar heb er deze keer ook niet opgewacht. En de super wifi opnieuw uit en aan gezet nadat de router helemaal op was en toen koppelde deze wel op 5ghz. Ik heb ondertussen de router op een anders stop contact en fase gezet dus de volgende keer heb ik er geen last van.

Reputatie 7
Badge +13

Fijn dat je dan een oplossing hebt weten te vinden en dat je dit even met ons deelt :-) . Ik wens je een fijne dag en post gerust nog eens topic als we iets voor je kunnen doen!

Reputatie 4
Badge +1

Vandaag bijna heledag van het stroom afgelegen er waren werkzaamheden. Maar toen het stroom weer aan ging komt natuurlijk alle aperatuur te gelijk op. Router V12 en 2 witte super wifi punten.

De superwifi punten waren vervolgens niet zichtbaar in de gui van de router. Beide super wifi punten uitzetten en vervolgens weer aanzetten gaf geen succes. Wat wel hielp was beide super wifi punten uit zetten. Vervolgens de router een restart geven waneer deze op is vervolgens super wifi punt 1 aan zetten. Een aantal minuten wachten totdat deze zichtbaar is. Vervolgens super wifi 2 aanzetten en ook die is na een aantal minuten weer zichtbaar.  De software lijkt niet slim genoeg te zijn om na stroom uitval alles weer netjes op te krijgen. Ik hoop dat dit een keer verbetert wordt. 

Reputatie 7
Badge +7

@eduard-w de modem is de master in het mesh netwerk. Als die nog niet geheel is opgestart dan schat ik in dat Supewrwifi niet kan verbinden met de modem. Ik zou bij geplande werkzaamheden uit voorzorg de modem netjes stoppen en handmatig weer insteken na de werkzaamheden. Ook voor de CV ketel is dat prettiger overigens. Voordeel is dat je dan de juiste volgorde van starten kan afdwingen. Mijn ervaring is ook dat bij onverwachte gebeurtenissen het mis kan gaan met superwifi in de volgorde van starten. Overigens is het altijd goed om de modem en superwifi nog eens clean te herstarten na bijvoorbeeld een firmware update. Dat voorkomt ook ellende. Ik denk dat het lastig is om hier iets aan te doen.

Reputatie 4
Badge +1

@Roy74, had inderdaad wel slim geweest om voor dat de stroom er af ging ze uit te zetten, Blijft jammer dat de software niet slim genoeg is om zelf in te grijpen. Gelukkig weet ik ondertussen beetje hoe ze reageren. Ik had de super wifi inderdaad gewoon uit moeten zetten.  Hopelijk is liander voorlopig klaar hier.

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74, had inderdaad wel slim geweest om voor dat de stroom er af ging ze uit te zetten, Blijft jammer dat de software niet slim genoeg is om zelf in te grijpen. Gelukkig weet ik ondertussen beetje hoe ze reageren. Ik had de super wifi inderdaad gewoon uit moeten zetten.  Hopelijk is liander voorlopig klaar hier.

Als ik je verhaal zo lees is het regelmatig prijs bij jou. Afkloppen: hier is er weinig verstoring op het net. Met al die connected spullen is een onderbreking niet fijn. Superwifi is een device wat er niet zo goed tegen kan al denk ik dat dit geldt voor alle mesh netwerk nodes. Als ze werken is het wel een top oplossing, dat verzacht het wel als het soms mis gaat. Ik merk overigens dat alles stabieler werkt als je devices voorziet van een reserved IP. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik woon in een vrije nieuwe wijk. Waar nog veel gebouwd en gegraven wordt. Wijk is gestart rond 2017 en erg uit gestrekt er gaat hier nog jaren gebouwd worden.  Liander de l0kv transformatoren aan het vervangen voor 20kv terwijl ze er pas een paar jaar staan. Een deel van de buren had last dat bij goedweer de zonnepanelen terug schakelde omdat de spanning op liep tot boven de 253 volt en dan schakelt de omvormer terug. 2 weken terug sloopt liander de glasvezel bundel naar de straat. Maar waarschijnlijk hadden ze zelf kpn netwerk onder speed dial staan. Binnen een uur was Allinq al aan het lassen. Helaas hadden ze van 2 vezel de aders verwisseld vervolgens een dag later heeft een kpn monteur deze adres bij de “dslam/gpon node” nogmaals gecrossed. Nu maar hopen voor de buren dat ze administratie goed recht trekken.  

Reputatie 7
Badge +7

Ik woon in een vrije nieuwe wijk. Waar nog veel gebouwd en gegraven wordt. Wijk is gestart rond 2017 en erg uit gestrekt er gaat hier nog jaren gebouwd worden.  Liander de l0kv transformatoren aan het vervangen voor 20kv terwijl ze er pas een paar jaar staan. Een deel van de buren had last dat bij goedweer de zonnepanelen terug schakelde omdat de spanning op liep tot boven de 253 volt en dan schakelt de omvormer terug. 2 weken terug sloopt liander de glasvezel bundel naar de straat. Maar waarschijnlijk hadden ze zelf kpn netwerk onder speed dial staan. Binnen een uur was Allinq al aan het lassen. Helaas hadden ze van 2 vezel de aders verwisseld vervolgens een dag later heeft een kpn monteur deze adres bij de “dslam/gpon node” nogmaals gecrossed. Nu maar hopen voor de buren dat ze administratie goed recht trekken.  

Ik leef met je mee haha. Nu verwacht ik hier, in een jaren 70 wijk ook nog wel wat. Ze zijn in de gemeente al begonnen met het net te verzwaren. Bij mij was de laatste calamiteit een lekkende gasleiding bij de stoep. De halve tuin omgeploegd omdat ze de leiding niet konden vinden. Gelukkig bleef mijn glaskabel heel. We zijn inmiddels heel afhankelijk geworden van een goede internetverbinding en wat dat betreft is glasvezel erg fijn. En als superwifi stabiel online blijft ook nog eens draadloos. 

Reputatie 4
Badge +1

En voor wie het wilt weten. Vandaag weer werkzaamheden aan het stroom. Ik kan van tevoren de super wifi al uit gezet zodat deze niet gelijk aangingen met de router. Maar helaas.

Nadat router op was. De super wifi aangezet. Helaas deze werden niet zichtbaar in de admin gui van de router. Ook koppelde mijn wifi device niet aan de super wifi.

stap 1 reset van de super wifi punten en op nieuw aanmelden op de router via de app. Helaas dat wilde niet lukken.

stap 2 reset wifi settings op de router en weer super wifi aan melden. Lukte nog steeds niet.

stap 3ook nog tussen door de router gereboot geen success

Stap 4 reset van de router naar fabrieks instellingen. En toen kon ik vervolgens via de app wel de super wifi punten weer toevoegen en werden ze zichtbaar in de admin gui. 

Ik hoop dat in toekomstigge software updates deze problemen een keer verholpen gaan worden. Is elke keer weer een hele toer om de super wifi punten weer goed in de lucht te krijgen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@eduard-w  verhuizen zou ook een optie kunnen zijn. Nee, zonder gekheid, ik denk dat Superwifi (en andere mesh oplossingen) het niet leuk vinden om gestoord te worden. Ik heb het lekker stabiel maar heb ook geen last van uitvallende stroomnet.

Wat niet helemaal helder is voor mij, is of je de modem ook pro-actief uitgezet was door jou? Met name bij werkzaamheden aan het stroomnet gaat het vaak meerdere keren aan en uit. Apparatuur kan daar niet goed tegen.

Ik schat zo in (maar dit is echt een idee wat ik heb) dat met het opstarten van de modem je auto kanaalkeuze ervoor zorgde dat je wellicht een ander kanaal actief had dan vooraf. Bij het aanzetten van Superwifi kan deze dan niet meer communiceren met de modem omdat Superwifi op het voormalige kanaal actief is. De wireless backhaul om te communiceren verloopt via 5GHz of als achtervang 2GHz. Andersom geldt ook dat als Superwifi gedwongen wordt om op een ander kanaal over te schakelen, dit gedeeld gaat worden in de mesh. Dat zie je in de log dan terug als een OWL sync bericht.

Wat je eens kan proberen:

  • Gaat de modem heel hard onderuit en flippert de netstroom daarna. Dan haal de modem van de spanning en als het stabiel is op het net dan de modem opstarten en ruim de tijd geven.
  • Koppel de Superwifi bedraad aan de modem en zet dan Superwifi aan. Laat dit 30 minuten zo staan. Het idee is dat Superwifi in ieder geval op de hoogte wordt gebracht van een gewijzigde situatie in de modem, zoals bijvoorbeeld een kanaalwijziging.
  • Je kunt ook overwegen om de automatische kanaalkeuze uit te zetten. De auto keuze wordt altijd aanbevolen en is de standaard. Ik heb na wat eigen onderzoek inmiddels een andere mening. Zelf de kanaalkeuze maken voor zowel de 5 als ook de 2GHz band, en de bandbreedte conservatief instellen. Voor de 2GHz band kiezen voor kanaal 1,6 of 11. Breedte 20 of hooguit 40MHz. Voor de 5GHz band kiezen voor kanaal 36-48 om radar interferentie te voorkomen en DFS dips. Breedte max 80Mhz. Je voorkomt ellende als er verstoring is tussen de modem en superwifi.
    Soms is minder meer. Conservatief met bandbreedte is meer stabiliteit. En vaak is je abo dan alsnog de beperkende factor.
  • Voorzie Superwifi van een reserved IP. Werkt bij mij zeker stabiliserend is de ervaring. Dat geldt ook voor overig speelgoed zoals Sonos, of zoals ik heb MusicCast. Die laatste deed het nog nooit zo stabiel sinds reserveren van IP.

Ik snap je acties om de handel weer paraat te krijgen. Ik zie me zelf ook al resetten. Maar soms is even de rust bewaren ook verstandig.

 

Reputatie 4
Badge +1

Hoi Roy bedankt voor de uitleg dit ga een een volgende keer proberen. Ik had de router zelf al uit gezet voordat de stroom er afwas. En pas aangezet toen de stroom weer terug was. Deze heeft dus niet staan klapperen.  Ik ga een volgende keer in de log spitten. Al hoop ik dat dit het laaste onderhoud aan het stroom in de wijk was voor de aankomende jaren. Ik weet dat Kpn bezig is om op termijn complete nieuwe software uit tegaan rollen voor zowel de router als de super wifi punten. Zover ik weet beginnen ze met de test uit rol bij een groep klanten die geen super wifi gebruikt. 

Mijn eerste super wifi punt is bedraad gekoppeld. Ik heb geen 30 minuten gewacht maar wel zeker 15 minuten maar hij leek zich niet te melden bij de router. 

Weet niet of ik de volgende keer nog het geduld hebt. De reset is eigelijk lekker vlot. 

Ik heb vrij snel mijn config terug in de router.

3 wifi netwerken

5 vaste ip adressen. 

En dat was het ongever. Ik heb de settings keepass staan en kan ik zo vrij snel terug copieren. 

Wat me wel op viel dat toen het eindelijk lukt op de super wifi 1 voor 1 te koppelen dat ze eerst een software update gingen doen.

 

Nogmaals bedankt

 

 

Mvgr

Eduard

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hi Eduard, ik ken het gevoel om snel even te resetten. Maar zoals je zegt gaat dat op een gegeven moment irriteren. Het klopt dat KPN start met Box12 bezitters zonder superwifi. Dit doen ze in fases omdat zowel Superwifi en de modem de KPN firmware nodig hebben om samen te kunnen werken. Ze moeten dus alle mogelijke combinaties gefaseerd gaan doen. Is redelijk complex schat ik zo in. Vandaar dat ze eenvoudig starten.

Ik zou zelf de kanalen vast zetten. Werkt hier inmiddels heerlijk stabiel. Laat weten als je weer vast zit, dan is er weer wat te leren, ook voor anderen.

Reputatie 4
Badge +1

Tevroeg gejuight. De super wifi punten zijn weer weg. En nu door een reboot van de router.

       
01.01.2020 01:00:16 Info SYS

The Modem has successfully powered up

01.01.2020 01:00:15 Info SYS

The Modem underwent a warm reset

19.04.2023 05:07:41 Info SYS

The Modem is installing a firmware update

Ben dus weer de super wifi punten 1 voor 1 aan het reboten.  Ik zal nu langer wachten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Kennelijk is er om 05:07 een firmware update geweest. Ik neem even aan van de modem zelf. Ik vraag me nu wel af of en waar je de log van Superwifi kunt zien. Want geen eigen interface meer.

Na de herstart (warm) is de datum tijd terug gezet naar 2020. Dat komt omdat de modem nog geen contact heeft gemaakt met de time server van KPN. Ik zou ik zo’n geval superwifi uit zetten en de modem een koude herstart geven (spanning er 5 minuten af) en dan na rustig starten pas weer superwifi aan. En dan zijn er de aandachtspunten die ik gisteren gaf. Blijft toch apart…

Overigens verbaas ik me wel over deze firmware update want dat zou dan deze moeten zijn lijkt mij:


Aangezien jij Superwifi hebt zou deze nog niet mogen landen bij jou. Hopelijk is dat niet het geval want dat zou verklaren waarom Superwifi het niet meer doet in een mesh. Lees in de update maar waarom.

Of liep je nog ver achter met de modem firmware?

Reputatie 4
Badge +1

De router was zover was bij. Ik zie zelf ook niet dat de router nieuwe software heeft gekregen behalve dan de melding in de log. Helaas het op nieuw uit en aanzetten van de super wifi punten heeft niet geholpen ook niet na 3 uur wachten. Ik ga zo maar inderdaad maar weer de router een schop geven terwijl de super wifi punten uit staan. 

 

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000060E
Bootloader 0.96.42-sec
GUI Version 5.48.11
System Up Time 16h21m01s
Datapump Version A2pv6L047d.d27o
Reputatie 7
Badge +7

Ik had wel iets vergelijkbaars 2 weken geleden. Ik kreeg daar het volgende antwoord op:

er is in maart een bootloader update geweest voor de Box 12. Hierbij is het versienummer niet veranderd. En het doet ook niets anders dan de Box 12 klaarmaken voor het kunnen installleren van de nieuwe KPN Software. Dus we hebben daar expres geen Product Update voor aangemaakt

Ik kreeg superwifi ook niet meer online hierna en ik moet opnieuw koppelen.

Aangezien het KPN firmware project mijn inziens best complex is verwacht ik nog wel onrust op dit gebied de komende tijd. Niet leuk maar wel verklaarbaar en de weg naar een betere situatie.

Edit: ik heb dezelfde versies. Alleen heb ik hardware version 3. Een hele verse box 12.
Check ook je superwifi firmware.

 

Reputatie 4
Badge +1

Een warme restart loste het probleem niet op. Maar omdat de super wifi nu geen onderdeel van het mesh netwerk was, kon ik inloggen op de super wifi. Helaas deed de log pagina het niet bleef maar verversen zonder log berichten. 

De koude restart van de router met de super wifi punten uit werkte wel. 1 van de super wifi punten heb ik 2 keer gereboot. Misschien had ik niet genoeg geduld hij koppelde niet lekker aan de router. En mijn wifi device wilde niet koppelen aan dit punt. Deze super wifi node is bekabelt aan gesloten.

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik herken dit ook wel. Daarom voer ik tegenwoordig altijd een clean herstart uit na een firmware upgrade. De warm restart is niet voldoende vaak in combinatie met superwifi lijkt het. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen gezien mijn opsomming van mogelijke redenen maar het blijft wel vervelend. Je noemde al een belangrijke: device die gekoppeld waren aan superwifi blijven hangen in die status en koppelen bijvoorbeeld niet automatisch naar een punt of modem die wel correct werkt. Dat komt mijn inziens omdat WiFi feitelijk wel in de lucht is maar het mesh protocol niet. Dat is wel een dingetje bij camera’s bijvoorbeeld.

Steeds resetten zou niet nodig hoeven te zijn. Bij de volgende firmware upgrade ga ik het eens kritisch volgen in de log.

Reputatie 4
Badge +1

Het ging ruim 6 weken goed tot vandaag hier weer de spanning uitviel voor 1 seconde ofzo. 

Router en super wifi punten kwamen tegelijk op en koppelde zich natuurlijk niet aan de router. Heb ruim 3 uur gewacht. Maar ze bleven onzichtbaar in de gui. Vervolgens beide superwifi punten uit gezet en er 1 weer aan gezet. Maar die wilde zich niet koppelen aan de router. Dus toen wifi weer uit. En router uit gezet en weer aangezet. Daarna wilde het supperwifi punt zich weer koppelen aan de router. Vervolgens 2 super wifi punt aangezet en die koppelde ook weer. 

Opzich ging het dus beter dan een vorige keer waarbij ik de super wifi ook nog moest resetten.

 

Ik hoop dat de nieuwe software deze problemen in de toekomst gaat oplossen. 

 

Alleen jammer dat mijn telefoon weer koppelt op 2,4ghz ipv 5

 

Reputatie 7
Badge +7

Bizar hoe vaak bij jou problemen zijn met de netspanning. Ik kan het me hier niet eens meer herinneren. Ik denk zelf dat iedere mesh oplossing last heeft hiervan maar mogelijk helpt de nieuwe firmware.

Maar je bevestigt inderdaad dat de juiste volgorde en de modem herstarten, liefst even de stekker eruit) en vervolgens superwifi starten wel wilt helpen om de koppeling weer tot stand te brengen.

Is ook wel begrijpelijk dat het mis gaat als je in een lopende trein de stekker eruit trekt dat het mis gaat.

Reputatie 7
Badge +24

Als de stroom maar 1 seconde weg valt, dan valt apparatuur uit, maar dan is misschien nog niet het geheugen leeg. Als het dan meteen weer opstart kan dat rare effecten geven. Dus stroom er af, langer wachten en daarna de stroom er weer op zetten.

 

Reputatie 4
Badge +1

Stroom valt inderdaad vaak weg hier in Flevoland. Heb bijna 50 jaar in den haag gewoont. En voor mijn gevoel hier de afgelopen 2 jaar meer onderbrekingen dan 45 jaar in den haag.

 

Je zou denken dat ze wel een goede watchdog in de software kunnen schrijven die deze problemen herkend en zelf probeert op te lossen.